Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Surviving Mars (XboxOne)
73 100 1

Review Surviving Mars (XboxOne)

Sinds kort zweeft er een Tesla in een baan om de aarde. Het is vanaf daar nog maar een kleine stap om door te vliegen naar Mars en daar een kolonie te stichten, toch? Oké, dat is natuurlijk heel erg overdreven, want Mars bereiken is één ding. Daar ook daadwerkelijk een kolonie stichten en overleven is een heel ander verhaal. Dat is niet heel makkelijk te doen. Dat heb ik wel geleerd na het spelen van Surviving Mars, de nieuwe city builder van Paradox. En niet altijd doordat de game zo goed in elkaar steekt.

Kolonisten van Mars
Een kolonie stichten op Mars doe je niet zomaar. In Surviving Mars begin je met het vullen van een raket met de nodige resources, drones en prefab gebouwen. Zodra je raket op de oppervlakte van Mars is geland, is het zaak om te beginnen met het verzamelen van de basis resources. Denk aan beton, elektriciteit en metaal. Daarmee kan je nieuwe gebouwen neerzetten om weer meer resources te verzamelen of te maken. Het eerste belangrijke doel in de game is om Mars geschikt te maken voor de komst van de eerste mensen. Een grote koepel, voldoende slaapplekken en natuurlijk zuurstof en water. Dan kunnen de eerste kolonisten landen op Mars om daar hun leventje voort te zetten. Maar met die kolonisten stijgen ook de behoeftes en moet je zorgen voor een school, werk, eten, etc. Dat is hard werken, want als je even niet oplet kan er een kink in de productieketen ontstaan waardoor je kolonisten stikken of draaien ze door vanwege heimwee naar de aarde. Surviving Mars is daarmee makkelijk op te pakken, maar kan al vrij snel behoorlijk uitdagend worden.



Scheve verhouding
De basis resources zijn vrij makkelijk te verkrijgen. Blijkbaar is Mars voorzien van voldoende beton en metalen en dat is een prettige gedachte. De ingewikkeldere resources, zoals elektronica, polymeren en machineonderdelen zijn echter moelijker te verkrijgen. Die moeten met een raket vanaf de aarde opgestuurd worden, maar dat kost heel veel geld. Gelukkig is het ook mogelijk om fabrieken op Mars te plaatsen die deze onderdelen kunnen fabriceren. Daar heb je wel een behoorlijk aantal kolonisten voor nodig en dan nog blijft de productie behoorlijk beperkt. Op dat moment heb je namelijk al een behoorlijk aantal machines geplaatst en die moeten allemaal onderhouden worden met die specifieke resources. Het is op dit punt dat het resource management scheef gaat en je eigenlijk vooral bezig bent om zoveel mogelijk machineonderdelen en elektronica te produceren om de rest van de productielijnen in de lucht te kunnen houden. Laat staan dat je dan nog na kan denken over het verder ontdekken van Mars of het uitbouwen van de overige productielijnen.

Raketten
Afgezien van deze scheve verhouding blijft het belangrijk om goed vooruit te denken en te plannen. Je bent immers op een afgelegen planeet aan het werk, dus er kan niet even een vrachtwagen langs komen rijden om wat extra materialen te brengen. En nieuwe kolonisten komen ook niet even met de trein aanwaaien. Dat gaat met rakketten waar je er over het algemeen maar een beperkt aantal van hebt en die er ook nog even over doen, voordat ze Mars hebben bereikt. Zeker als je te laat door had dat je iets heel hard nodig hebt terwijl al je raketten nog op Mars staan, kan het heel lang duren. Een goed plan is dan ook heel belangrijk.



Kleine bugs
Ik speelde Surviving Mars op de Xbox One en was van tevoren behoorlijk sceptisch of de controls wel goed zouden werken op een console. Na mijn speelsessies kan ik concluderen dat dit behoorlijk goed in elkaar zit en dat alle opties goed bereikbaar zijn. Via diverse menuutjes kan je alle opties bereiken zonder dat je lang moet zoeken. Wat minder prettig werkt is het selecteren van gebouwen of drones op Mars zelf. Als een drone naast een paar gebouwen staat dan is het bijna onmogelijk om hem direct te selecteren. Behoorlijk onhandig, zeker omdat je best regelmatig de drones of explorers zal willen selecteren om ze nieuwe opdrachten te geven. Zo zag ik vaak drones niks staan te doen, terwijl er vlakbij nog een nieuwe machine gebouwd moest worden. Of ik zag ze met resources naar de andere kant van mijn nederzetting rijden om ze daar in een depot te droppen, terwijl er in het depot naast de fabriek nog voldoende ruimte was. Dit lijken kleine bugs te zijn die de ontwikkelaar hopelijk nog op kan lossen.

Conclusie
Paradox heeft met Surviving Mars een leuke city builder afgeleverd, maar deze haalt duidelijk niet het niveau dat een Cities: Skylines bijvoorbeeld neer heeft gezet. Met name de scheve verhouding in het resources management is daar de grote oorzaak van, wat ook veel speelplezier uit de game haalt. Het is geen slechte game, maar als met een update deze zaken nog rechtgezet worden kan het nog een echt goede game worden. Voor nu is het enkel een leuke huiswerkopdracht voor de toekomstige Mars-kolonisten.

 

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

 

Oordeel Surviving Mars (XboxOne)

  • Graphics 80
  • Gameplay 70
  • Originality 75
  • Sound 70
  • Replay 65
  • Eindcijfer 73

Aantal keer bekeken: 6240 

Laagste prijzen voor Surviving Mars (XboxOne)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 01-04-2018 11:30
Een 7.3 ? 1 april lol
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39736   67) 01-04-2018 11:32
Een spel voorde XboxOne is sowieso een 1 april grap.
avatar van Wargirl007
Wargirl007 ( 715   1) 01-04-2018 13:18
Uhh niet helemaal mijn soort game, maar er zullen vast mensen zijn die het geweldig vinden. Fijne Paasdagen.