Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Tenchu: Time of the Assassins (PSP)
37 100 1

Review Tenchu: Time of the Assassins (PSP)

Met Tenchu: Time of the Assasins brengt Sega ons het eerste deel van de beroemde Tenchu serie, die op de PlayStation 1 zijn oorsprong vond, op de PlayStation Portable. Tot nu toe verschenen al Tenchu: Stealth Assassins en Tenchu 2 op de eerste PlayStation en Tenchu: Wrath Of Heaven en Tenchu - Fatal Shadows op de PlayStation 2. Ook de Xbox versie heeft een versie gekregen met de titel: Tenchu: Return from Darkness. Nadat de held van de serie "Rikimaru" afwezig was in het laatste deel, Tenchu: Fatal Shadows, is hij en andere bekende personages in dit exclusieve PSP deel weer terug. Zo kom je in dit deel weer Rikimaru, Ayame, Rin, Tesshu, en Onkiage tegen. Laatstgenoemde is Lord Mei-Oh's dienaar, die in dit deel voor het eerst speelbaar is. Of Tenchu voor de PSP een waardige kleine broertje voor de Tenchu familie is, zal je in onze review te weten komen.
In het begin heb je mogelijkheid om een van de vier personages (Rikimaru, Ayame, Rin en Tesshu) uit te kiezen. Een ander personage, Onkiage, moet worden vrijgespeeld. Met Onkiage is het voor het eerst mogelijk om ook een personage van de vijand te kiezen. Onkiage staat bekend als Lord Mei-Oh's sluwe en verradelijke dienaar, die in "Tenchu: Time of the Assasins" voor het eerst zijn opwachting maakt als een van de hoofdpersonages. Het bijzondere aan alle speelbare personages is het feit dat elke Ninja zijn eigen verhaal heeft en niet zoals bijvoorbeeld "Tenchu: Wrath Of Heaven" waar je slechts op bepaalde stukken van het grote verhaal begint. Tenchu: Time of the Assassins gaat direct verder in het achtergrondverhaal van de vorige titel: Tenchu: Fatal Shadows.



Ook in dit deel is het de bedoeling om ongezien een missie te voltooien. De ene keer moet je een bepaalde plek in het level bereiken, de andere keer objecten verzamelen die door het level verspreid liggen. Overal staan samoerai krijgers die je maar al te graag een kopje kleiner willen maken. Je kan daarvoor kiezen om met veel geweld op ze af te stappen en met je wapen ze neer te slaan, wat je overigens veel tijd en energie kan kosten, of ongezien naar ze sluipen en op een wrede manier doden. Beide manieren zijn erg irritant wat mede door de camera en korte kijkafstand komt. Zo zie je alleen objecten binnen een paar meter van je vandaan. Alles daar verder vandaan is dan zwart, dus geen mist of vervaagde achtergrond. Het opzoeken van vijanden of vinden van opjecten maakt het spel daardoor zeer frustrerend. Het komt te vaak voor dat de vijand jou eerder ziet dan jij hun waardoor een stealthy kill bijna onmogelijk wordt.
In sommige levels waar je een bepaalde plek in het level moet bereiken kan je ook ervoor kiezen om als een bezetene door het level rennen en alle vijanden negeren. De vijanden zijn simpelweg te dom om je af te stoppen. Meermaals is het me hiermee gelukt om een level binnen 1 minuut(!) uit te spelen. Natuurlijk krijg ik dan een tegenvallende uitslag maar het onbreken van uitdaging boeit dat me uiteraard geen fuck.

En dan is er ook nog de camera die niet mee wil werken. De camera draait alle kanten op maar zelden de goede kant. Vooral tijdens gevechten is dit zeer frustrerend. Telkens staat de tegenstander weer buiten beeld en als je de camera met de lock-on functie naar de tegenstander laat richten, is de vijand weer buiten beeld op het moment dat de camera gedraaid is. De lock-on funcite zorgt er ook voor dat je langzamer beweegt en minder bewegingsvrijheid hebt. Vooral in levels die binnen afspelen zorgt dit voor grote frustraties.



Laat ik ook eens over de intelligentie van de vijanden hebben. De tegenstanders bewegen eigenlijk maar levenloos rond in het level.De AI is zo slecht dat je vanuit het dak met shurikens en kunai's naar ze kan werpen, zonder dat ze weten hoe ze je moeten pakken. Ook hilarisch is dat als je in een gevecht over ze heen springt, ze je al niet meer weten waar je bent en je dus weer moet zoeken. Zelfde geldt ook als je op een krat springt terwijl je voor hun neus staat. Slechter had de AI bijna niet kunnen zijn.

Aan de graphics en geluid ga ik niet al teveel woorden aan vuil maken, beiden zijn namelijk van een kwaliteit dat de PSP niet waardig is. De geluiden lijken wel van de PlayStation 1 versie te zijn overgezet. Het feit dat je slechts een paar meter kijafstand hebt, is gewoon te gek voor woorden. Kleine objecten zoals lampen loop je gewoon doorheen alsof ze er niet staan. De vijanden en je personage bewegen ook erg houterig terwijl de levels erg saai zijn gemaakt.

Het spel heeft ook een level-editor mode waar je een eigen level kan maken en via WIFI met anderen kan delen. De level-editor mode is zeer uitgebreid maar juist door de camera, kijkafstand en AI maakt het spelen van een zelfgemaakte level er niet leuker op.



Met Tenchu: Time of the Assassins heeft From Software voor een behoorlijke deuk in de Tenchu serie gezorgd. Kijkend naar de vele modes, uitgebreid verhaal en vele speelbare personages had deze game een topper kunnen worden, ware het niet dat de verschikkelijke camera, belachelijk korte kijkafstand en ontzettend domme tegenstanders deze game haast onspeelbaar maakt. Deze game raad ik daarom dan ook iedereen af aangezien ik bijna een Tenchu-trauma aan over heb gehouden.

 

Oordeel Tenchu: Time of the Assassins (PSP)

  • Graphics 30
  • Gameplay 30
  • Originality
  • Sound 40
  • Replay 40
  • Eindcijfer 37

Aantal keer bekeken: 2963 

Laagste prijzen voor Tenchu: Time of the Assassins (PSP)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.