Uiteraard draait TCoS om een verhaal in een wereld waarin je allerlei quests moet oplossen. De basis van TCoS is dat zowel de ‘humans’ en hun bazen de ‘daevi’, slaven waren onder de Vhelgar. De twee rassen werkten samen om hun meesters te verslaan door middel van het vernietigen van de belangrijkste energiebron van de Vhelgar. Hierdoor werd de wereld, zoals zij die op dat moment kenden, vernietigd. Vijf eeuwen later worden de humans en daevi die deze gebeurtenis hebben overleefd, wakker in een totaal nieuwe wereld en het is aan jou om deze te verkennen. Meer van het verhaal vertellen zou zonde zijn, aangezien het ontdekken van het verhaal van TCoS een zeer belangrijk spelelement is. Binnen deze wereld moet je, zoals in elke MMORPG, allerlei quests uitvoeren, die je introduceren in het spel, de wereld en het verhaal. Deze quests variëren van het doden van een x aantal beesten tot het oplossen van een moord of het verzamelen van rapportages van verschillende legercommandanten.
Ondanks dat het spel recent is geïntroduceerd, word ik na de vrij vlotte installatie al geconfronteerd met de eerste downloads, oftewel: patches. Gelukkig duurt het downloaden minder lang dan ik gewend ben van WoW. Een week later is het helaas alweer zover. Een klein minpuntje, maar je kan weinig anders verwachten van een nieuwe online game. Ik heb zelf liever wat meer patches dan een spel vol met bugs.
Als je hier doorheen bent, kan je aan de slag om je character te maken. Hierbij kan je kiezen uit twee rassen: human en daevi. De laatste wezens hebben vrij grove gelaatstrekken en zware, gehoekte benen, maar ze verschillen qua mogelijkheden en zwaktes niet van humans. Vervolgens kan je kiezen uit drie verschillende archetypes, namelijk de sterke Warrior, de slinkse Rogue en de magische Spellcaster. Binnen deze archetypes zijn drie verschillende klassen, waaruit je kan kiezen als je character level 5 heeft bereikt. In het spel leer je meer over de klassen, waarbij je de keuze tussen deze klassen uitstekend kan maken aan de hand van je persoonlijke speelstijl. De ene klasse functioneert namelijk beter in groepen, terwijl de andere klasse beter van pas komt als je quests in je eentje wilt gaan uitvoeren. Zo wordt aangegeven dat de Deathhand Rogue, zeer kunstig met vergif, vooral uitblinkt in groepen en alleen vrij zwak is, terwijl de Skinshifter Rogue beter op zichzelf kan zijn. Aangezien je niet direct bij het maken van je character een klasse hoeft te kiezen, kan je eerst rustig het spel uitproberen en de wereld verkennen, voordat je een keuze maakt.
Hierna is het tijd om twee skills te leren, die je kan gebruiken tijdens de gevechten. Deze skills verschillen uiteraard per klasse, maar sommige skills zijn door alle klassen te gebruiken. Vervolgens moet je character ook een lijf en kleding krijgen. Net als bij het kiezen van het ras, heeft het kiezen van het uiterlijk van je character op dit moment totaal geen invloed op zijn of haar eigenschappen in het spel. Daarom hoef je in TCoS niet te kiezen voor de lelijke, maar toch erg sterke kleding, maar kan je jouw character rond laten lopen in kleding die jij mooi vindt. Pas later in het spel krijg je de mogelijkheid om je kleding en accessoires enigszins te ‘pimpen’. Tenslotte is het tijd om wapens te kiezen, wederom onafhankelijk van ras of klasse. Zwaarden, bijlen, schilden en altijd een pijl en boog om je vijanden een kopje kleiner mee te maken; keus genoeg! Na een tijdje prutsen heb je dan een character waar jij helemaal blij mee bent en kan je kiezen welke server je gaat gebruiken. Elke keer dat je inlogt, kan je deze keuze opnieuw maken, zodat je niet gebonden bent aan een bepaalde server. Wat als eerste opvalt, is dat de minimale systeemeisen voor TCoS ook écht minimaal zijn. De vertraging is vrij heftig, maar wordt iets kleiner als je de graphics lager instelt. Desalniettemin moet ik opmerken dat WoW op mijn computer zeer soepel loopt, zelfs met hoge graphics.
Als we bij de basis beginnen, hanteert het spel twee verschillende mogelijkheden om je character te verbeteren: fame-level en PeP-level (Personal Experience Points). Fame krijg je door quests te voltooien en vijanden te verslaan; PeP ontvang je enkel bij het verslaan van vijanden. Fame geeft aan hoe ver je in het spel bent, terwijl PeP aanduidt hoe sterk je bent in gevechten. Na het bereiken van een hoger Fame-level kan je meer skills leren en op den duur kan je ook skills leren van andere archetypes, maar niet van andere klassen. Als je Fame één level toeneemt, kan je ook meer punten toewijzen aan de zogenaamde ‘attributes’: Body, Mind of Focus. Elke skill is afhankelijk van een attribute en het effect van de aanval neemt in kracht toe naarmate er meer punten aan een attribute worden toegekend. Mocht je tijdens een gevecht sterven, dan verlies je een PeP level; je fame-level blijft echter intact. Het verhogen van je PeP (met een maximum van 5) heeft een bepaalde verhoging van je attributes tot gevolg. Naast deze twee level-systemen, heeft je character ook ‘States’: Physique (beweging), Morale (aanvalskracht) en Concentration (aanvalssnelheid). Aanvallen van jou of je vijanden kunnen deze States beïnvloeden. In combinatie met het feit dat de statistieken van je kleding en je wapens je character slechts in beperkte mate beïnvloeden, zorgen deze drie systemen ervoor dat de kracht van jouw character grotendeels wordt bepaald door je kundigheid met het spel, in plaats van bijvoorbeeld voornamelijk het kopen van (dure) wapens.
Deze bespreking van het ingewikkelde level-systeem brengt me bij het gevechtssysteem. Dit systeem wordt door TCoS aangegeven als vrij uniek in de wereld van MMORPGs. Tijdens de gevechten moet je namelijk zelf richten op je vijanden, in plaats van het selecteren van je vijand en het in werking stellen van een aanval. Daarnaast wordt het effect van je aanval niet bepaald door kans, maar op welke plaats je hem raakt. Dit systeem geeft je op deze wijze echter ook de kans om je de aanvallen van je vijanden te ontwijken. Opvallend is ook dat je verschillende skills niet allemaal tegelijkertijd beschikbaar zijn. Tijdens de gevechten maak je namelijk gebruik van het Skilldeck, een cilinder met 5 kanten met 5 skills per rij. Na een aanval, draait de cilinder om vijf andere skills tot je beschikking te stellen. De cilinder kan je zelf indelen, zodat je een eigen combinatie aan aanvallen achter elkaar kunt uitvoeren.
In de wereld van TCoS zijn er ook verschillende items en winkels tot je beschikking. Hierover zal ik echter kort zijn: items van je overwonnen vijanden of van shops heb je nodig om zelf nieuwe items te maken of kapotte items te laten repareren; bij de winkels kan je onder andere items voor aanvallen kopen.
Het voorgaande wekt misschien je interesse, maar hoe is het om in de wereld van TCoS rond te lopen? De graphics van TCoS zijn niet echt mijn smaak, maar ze zijn zeker niet slecht en worden door de meeste spelers als erg goed beschouwd. Verder is de muziek niet heel bijzonder en je hoort vrij veel hetzelfde deuntje, maar het is niet storend en het draagt prima bij aan de sfeer van de game. Daarnaast zijn de geluidseffecten van goede kwaliteit en zeer nuttig, aangezien je bijvoorbeeld aan de voetstappen van mensen of het gehijg van dieren kan horen of ze je nog achtervolgen. De gameplay is daarentegen totaal anders dan je mogelijk van andere MMORPGs gewend bent. Deze nieuwe aanpak vereist behoorlijk wat oefening, zelfs als je nog niet eerder een dergelijk spel gespeeld hebt. Als je echter eenmaal het gevechtssysteem onder de knie hebt en daadwerkelijk begrijpt, ga je als een speer en ontwikkel je snel je persoonlijke tactiek. Verder biedt het PeP-level een goede aanvulling op het fame level, waardoor je kundigheid met het spel daadwerkelijk bijdraagt aan hoe sterk je character is. Ondanks dat de gevechten, zeker met meerdere personen, leuk en uitdagend zijn, gaan de massale gevechten de capaciteiten van mijn pc soms te boven en wordt het beeld behoorlijk chaotisch. Dit blijft voor mij het grootste minpunt aan het spel. Naast het gevechtssysteem, vallen ook de kleding en accessoires op, aangezien ze in het begin geen verschil maken voor de eigenschappen van je character. Later kan je ze wel pimpen, maar in principe kies je voornamelijk het uiterlijk dat het mooiste is. Wat verder opvalt, is dat de gesprekken met de non-playing characters niet statisch zijn. Je kan op sommige momenten je eigen antwoord kiezen, waardoor je ook daadwerkelijk de uitkomst van een quest kan veranderen. Zo heb ik een man onterecht van moord beschuldigd, waarna de quest eindigde. Geloofde je echter in zijn onschuld, dan ging de quest verder. Voor de Nederlanders zitten er overigens soms leuke verrassingen in het spel: zo heet één van de koeien ‘Frisia’ en ben ik stier ‘Hurmahn’ ook al tegengekomen. Ten slotte ben ik aangenaam verrast door de hoeveelheid vriendelijke spelers bij TCoS. De verschillende werelden zijn nog niet super druk, maar over het algemeen is er altijd wel iemand bereid om je te helpen met informatie over een quest of het deelnemen aan een groep in geval van een groepsquest; zelfs als deze spelers de betreffende quest al gedaan hebben.
Terwijl ik in het spel sta te wachten totdat mijn gezondheid weer hersteld is na een gevecht met een bloeddorstige beer, die overigens ook gewoon andere dieren in het spel aanvalt, probeer ik wat vragen aan mijn medespelers te stellen. Zij blijken vaak al meerdere MMORPGs gespeeld te hebben en zijn vrijwel allemaal afkomstig van WoW. Sommigen spelen WoW nog steeds, maar veel spelers zijn het na drie tot vier jaar spelen wel zat. Anderen willen simpelweg elke MMORPG proberen die uitkomt. Door de vraag welke MMORPG dan beter is, ontstaat een heftige discussie, maar de algemene conclusie is dat geen enkele speler al een oordeel over TCoS kan geven, omdat ze het gewoonweg te kort spelen. Desondanks zijn de meesten vrij enthousiast en sommigen hebben WoW al voorlopig gedag gezegd. En hoe zit het met mij?
Ik ben zeer verrast door TCoS! De gameplay is verfrissend, het level-systeem is origineel en biedt ruimte voor de invloed van ervaring, het verhaal boeit me, de sfeer is goed en de spelers zijn vriendelijk. Flippy heeft mij al een tijdje niet gezien en hij kan voorlopig ook nog wel even wachten….
Oordeel The Chronicles of Spellborn (PC)
- Graphics 75
- Gameplay 85
- Originality 90
- Sound 80
- Replay 85
- Eindcijfer 83