Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wiiu)
85 100 1

Review The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wiiu)

Zoals het hoort is met een nieuwe Nintendo console én bijbehorende Zelda launch-titel een hoop hype gepaard. Hier ben ik als Zelda fan van het eerste uur ook gevoelig voor. Sterker nog, de NES en SNES-versies behoren – samen met wat handheld-versies – tot mijn favoriete delen uit de serie. Van de 3D versies heeft enkel Windwaker me écht kunnen overtuigen. Met Ocarina of Time, Majura’s Mask, Twilight Princess en Skyward Sword heb ik me absoluut vermaakt, maar deze avonturen van Link misten voor mij toch altijd iets. Dit komt voornamelijk omdat ik geen groot fan ben van de ellenlange dungeons waar deze games vol mee zitten. Hoewel er uitdagende puzzels en gevechten tussen zitten, vind ik ze vaak simpelweg veel te lang duren en voelt het alsof ik opgesloten zit. Ik ben liever in een mooie open wereld waar ik alle vrijheid heb om mijn eigen keuzes te maken en te bepalen waar ik heen wil. En warempel, Nintendo heeft mijn gebeden gehoord.

Verhaal: Ik ga op reis en ik neem mee
Het spel start met een slapende Link die na een dutje van honderd jaar wakker wordt in een grot. Een bekende stem roept hem en leidt hem naar een tablet genaamd de Sheikah Slate. Met deze tablet heeft Link toegang tot oude technologie en speciale eigenschappen die hem gaan helpen in zijn grote avontuur, zoals een interactieve map van Hyrule. Breath of the Wild volgt de eeuwenoude vete met Ganon, die nu omgedoopt is tot Calamity Ganon. Hij was een eeuw geleden verantwoordelijk voor de bijna totale vernietiging van Hyrule. Al die tijd heeft prinses Zelda hem nog steeds in bedwang weten te houden, opdat jij na je schoonheidsslaapje hem weer kunt uitdagen en verslaan. Calamity Ganon heeft de strijd honderd jaar geleden gewonnen door de vier Divine Beasts onder zijn controle te krijgen. Aan jou de taak om deze beesten weer aan jouw kant te krijgen en Calamity Ganon voor eens en voor altijd de weg te wijzen.


Het verhaal is niet bijster origineel of interessant. Gelukkig maakt dit weinig uit. Hoe jouw avontuur eruit gaat zien bepaal je namelijk grotendeels zelf. In tegenstelling tot eerdere Zelda titels laat Breath of the Wild je enorm vrij. In plaats van een wereld dat beetje bij beetje toegankelijk wordt naarmate je progressie maakt in het hoofdverhaal, is de hele wereld toegankelijk en bepaal je zelf waar je heengaat en welke missies je wel of niet op wil pakken. Het spel legt zelfs de meest basis zaken die nodig zijn om te overleven amper uit. Hoe je moet vechten, wat je speciale aanvallen zijn, of hoe eten gekookt moet worden; je zoekt het allemaal maar uit. Maar volledig in het diepe gegooid worden, zoals bij een Dark Souls, is het nu ook weer niet. In het begin gebied, The Great Plateau, word je namelijk geconfronteerd met allerlei obstakels waardoor je leert wat Breath of the Wild te bieden heeft. Nintendo is altijd al goed geweest in het leren van nieuwe mechanics, en deze bekwaamheid drijft ook hier weer boven. Het simpelste voorbeeld is dat je uit de grot moet klimmen via een rotswand. Klimmen doe je automatisch wanneer je tegen een rots aanloopt, en zo leer je dat alle rotsen te beklimmen zijn.

Hoewel je overal naartoe kunt gaan, kun je The Great Plateau pas verlaten zodra je een paraglider hebt gekregen, die je pas krijgt wanneer je de vier shrines van het gebied hebt uitgespeeld. Deze tempels zijn korte tutorial omgevingen waarmee je runes vrijspeelt. Deze runes breiden je Sheikah Slate uit met speciale krachten waardoor je objecten stil kunt laten staan, met magnetisme objecten kunt bewegen, bommen kunt laten ontploffen op afstand en water kunt bevriezen tot ijspilaren waar je op kunt klimmen. Met dit scala aan mogelijkheden word je de enorme wereld van Breath of the Wild ingestuurd.

Presentatie: Het zijn de kleine dingen die het doen   
En die wereld ziet er fantastisch uit. Nu staan Nintendo spelcomputers niet bepaald bekend om hun grafische geweld, maar aan charme en aantrekkingskracht ontbreekt het meestal zeker niet. En daar ligt precies de kracht van de spelwereld van deze Zelda game. Terwijl je ogen over het scherm glijden tuur je naar prachtige uitgestrekte grasvelden, mystieke bossen, torenhoge gebergten, enorme watervallen en charmante dorpjes. Zo heb je Hyrule nog nooit mogen bewonderen. Oude bekende plekken zijn mooier dan ooit tevoren en op elke hoek ligt weer een nieuw geheim te wachten. Dat is wellicht het allertofste aan de spelwereld van Breath of the Wild: het steeds maar weer ontdekken van nieuwe geheimen, vijanden, kampen, plekken of uitzichten. Steeds weer nieuwe confrontaties met grappige medereizigers of vreemde wezens. De wereld is overgoten met prachtige details die de spelwereld spannend en interessant maken en jouw ervaring uniek. De kans dat je in heel andere situaties terecht komt dan een andere speler is namelijk aanzienlijk.


Ik zal een aantal voorbeelden schetsen om het detailniveau van deze game duidelijk te maken. In koude gebieden verlies je hartjes, tenzij je warme kleding draagt of pittig eten opeet; misgeschoten pijlen kun je oprapen en opnieuw gebruiken; je kunt zelfs pijlen opvangen met je schild; wanneer het regent zijn je voetstappen minder hoorbaar en kun je makkelijker vijanden of prooien besluipen; de regen heeft als nadeel dat rotsen en bomen gladder zijn en dus lastiger te beklimmen; vijanden kunnen samenwerken en je insluiten; wanneer je een vijand zijn wapen afpakt, zal hij in de buurt gaan zoeken naar andere elementen om je mee te lijf te gaan, zoals bijvoorbeeld losliggende stenen; hak je een boom om en vallen er appels uit, kan het zomaar zijn dat je paard deze appels op gaat eten. Zo zit het spel barstensvol met heerlijke elementen, waardoor elke situatie waar je in terecht komt weer uitdagend is of als nieuw aanvoelt. Zo kun je zomaar onverwachts een enorm monster tegen het lijf lopen die pal voor je neus een boom uit de grond trekt en naar je toe gooit. Het onverwachte en spontane element van een dergelijke boss fight is zoveel toffer dan wanneer je het monster achter de grote deur in een dungeon vindt. Het zorgt voor een constant gevoel van spanning en adrenaline.

Waar je grafisch gezien geen wonderen hoeft te verwachten, is het niet zo dat je als Wii U gebruiker dingen mist. Op de 900p (in vergelijking tot de 720p van de Wii U) na heeft de Switch weinig meer te bieden. Beide versies lopen op 30 frames per seconde, al kan dit in drukke gebieden soms zakken naar ergens in de 20. Hier heb je gelukkig weinig last van tijdens het spelen. De overige grafische elementen en instellingen zoals textures, schaduwen etc. zijn exact hetzelfde. Hoewel het er prachtig uitziet, hoef je geen visueel spektakel zoals bijvoorbeeld Horizon Zero Dawn te verwachten. Breath of the Wild moet het – net als veel andere Nintendo titels – volledig hebben van charme en persoonlijkheid. Gelukkig is er genoeg te zien en brengen tal van personages en wezens de wereld tot leven. Met de charme zit het dus wel snor. Op geluidsgebied heb ik wel wat kleine klachten. Zo worden enkele personages ingesproken, maar slechts voor een deel. Een conversatie start met een gesproken dialoog die verder gaat in tekst. Dit voelt gek en en verwarrend. Bovendien is de voice-acting niet van het hoogste niveau. Daarnaast is er maar weinig muziek aanwezig in de wereld. Het zwelt op tijdens sommige gevechten of andere spannende momenten, maar een groot deel van de tijd hoor je enkel wat geluidseffecten. Het zorgt voor een bijzondere sfeer van eenzaamheid, maar wat meer idyllische Zelda muziek had de game goed gedaan. Nu voelt het af en toe wat leegjes.


Replay: Game over and over

Een van de nadelen die ik ervaar bij veel oude Zelda games, is dat het vrij lastig is om de game weer op te pakken als er te veel tijd zit tussen je speelsessies. Dit komt door een gebrek aan overzicht. Breath of the Wild lost dit op met een Adventure Log waarin al je hoofd- en zijmissies mooi gesorteerd zijn. Je kunt reeds geslaagde missies teruglezen en makkelijk de focus leggen op een bepaalde missie die dan zichtbaar wordt op je kaart. In combinatie met de timing van het spel zorgt het voor een mooie synergie tussen het hoofdverhaal en de vele zijmissies die je kunt doen. Waar een Zelda-speelsessie voor mij normaliter stond voor “hoeveel procent van het spel heb ik nu uitgespeeld”, ben ik in Breath of the Wild zomaar aan het rondlopen en doe ik een queeste wanneer ik er zin in heb. Alles voelt als onderdeel van één groot avontuur.

Tijdens een missie zie je in de verte wat interessants en raak je ongetwijfeld weer verzeild in een gevecht, een jacht op wilde dieren, het klimmen in bomen voor verse appels of het koken van gerechten en elixers om in leven te blijven. Dezelfde onderdelen worden keer op keer aangestipt, maar de invulling is steeds weer anders. Zo kom je in het donker andere vijanden tegen dan overdag en biedt de nacht weer extra elementen, zoals een vijandelijk kamp binnendringen terwijl iedereen slaapt. Ook de regen biedt mogelijkheden om ongemerkt je prooi te besluipen, maar maakt klimmen weer enorm moeilijk. Over klimmen gesproken: letterlijk alles wat je ziet kun je beklimmen, zolang je maar genoeg uithoudingsvermogen hebt om de top te bereiken. Naar beneden glijden doe je met je paraglider – wat enorm tof is – of snowboardend op je schild. Je schild is binnen no-time kapot, maar het is het waard, geloof me.

Ook wapens breken snel, en dit is toch wel een heikel punt. Het gebruik van veel verschillende wapens zorgt voor leuke variatie in gameplay en gevechten, maar doordat ze zó snel kapotgaan, ben je met name met speciale wapens die lastig te vinden waren enorm voorzichtig. Er is namelijk geen mogelijkheid om de boel te repareren. Hierdoor val je snel terug op doorsnee wapens en omdat deze wapens maar weinig schade toebrengen en het verzamelen van meer hartjes en een goede uitrusting erg lastig is, vormen veel vijanden een enorm gevaar. Schrik dan ook niet als je op een groepje vijanden een aantal keer ‘Game Over’ gaat. En soms is wegrennen of eromheen sluipen nog wel het slimste om te doen. De uitdaging zit in het inventief omgaan met beperkingen. Een mooie situatie was toen ik op een kamp met vier vijanden stuitte. Eén vijand stond buiten in een wachttoren, terwijl zijn drie maatjes in een grot rond een kampvuur dansten. Het kamp inrennen bleek geen valide strategie, want ze sloten me direct in. Dus besloot ik vanachter een rots vandaan twee pijlen op het hoofd van de uitkijkwacht te mikken. Hierbij kwam dat een hoofdschot als critical hit wordt bestempeld en dubbel zoveel schade toebrengt. Toen ik met mijn verrekijker de situatie in de grot analyseerde zag ik tot mijn verbazing dat er tonnen met explosieven stonden. En bovenin de grot hing een soort fakkel. “Even kijken of dit werkt” leidde tot een pijl waarmee ik het touw van de fakkel doormidden schoot. De fakkel viel op de tonnen en de hele grot ontplofte. Zelfvoldaan rende ik naar binnen om mijn welverdiende schatkist te openen.


Hoe ontzettend gaaf ook, niet alles aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild voelt prettig aan. De moeilijkheidsgraad dwingt je tot strategisch nadenken en voorzichtig nieuwe situaties bekijken. Het zorgt voor veel spanning, maar voelt her en der pesterig aan. Veel vijanden slaan je namelijk in één of twee klappen knock-out, terwijl je zelf veel meer rake klappen uit moet delen. Doordat het verzamelen van Rupees, hartjes en upgrades (om bijvoorbeeld je inventaris te vergroten) tergend langzaam gaat, blijf je erg lang een tamelijke stumper die erg snel doodgaat. Als remedie wordt het spel automatisch ontzettend vaak opgeslagen, waardoor de talloze Game Over’s er niet voor zorgen dat je uren opnieuw moet spelen. Ook kun je tijdens gevechten rustig eten om je hartjes aan te vullen of zelfs teleporten naar eerder bezochte locaties. Het is begrijpelijk dat Nintendo spelers wat tegemoet wil komen – de moeilijkheidsgraad ligt nou eenmaal vrij hoog, zeker voor een Nintendo titel – maar het voelt als een pleister op de wond in plaats van de echte oorzaak aan te pakken. Zo zou je best eens wat vaker Rupees mogen vinden, waardoor je sneller andere uitrusting kunt kopen, of zouden sterke wapens te repareren moeten zijn met ingrediënten die je tijdens je avonturen vindt.

Een van de dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je niet tal van slagen nodig hebt om een vijand te verslaan, is om ze te besluipen en stiekem aan te vallen. Een onverwachte klap brengt namelijk ontzettend veel schade toe en zo voorkom je lange gevechten die een aanslag plegen op de levensduur van je arsenaal. Dit geeft veel voldoening wanneer het lukt, maar helaas is het hele sluipen niet erg goed uitgewerkt. Zo kun je gebukt in het hoge gras stil zitten en word je alsnog snel gespot door een vijand of je prooi. Extra pijnlijk wanneer ze vervolgens hun soortgenoten alarmeren van dreigend gevaar, waardoor alle vijanden op je af komen rennen en je prooi zo ver mogelijk van je wegrent. Erachteraan rennen heeft hierbij overigens weinig zin, want op den duur verdwijnen wilde dieren als sneeuw voor de zon van je scherm. Of dit een gebrek is aan power van de Wii U of simpelweg een designkeuze weet ik niet, maar het voelt enorm onverklaarbaar en is niet te accepteren. Sluipen is eigenlijk alleen een valide strategie in de nacht of in de regen.

Ten slotte voelen ook de controls en het camerawerk niet helemaal prettig aan. De knop waarmee je de camerafocus op een vijand vastzet werkt niet altijd goed, vooral bij vijanden die snel bewegen. Zo kan een snelle vijand opeens achter je staan, focust Link zich per ongeluk op een ander element in de spelwereld en word je neergeslagen voor je er erg in hebt. De controls voelen wat onwennig aan en zijn nét even anders dan wat je gewend bent van een gemiddelde Xbox of PlayStation game. Zo zijn de spring- en renknoppen boven elkaar in plaats van naast elkaar, wat het onnodig lastig maakt om rennend te springen, en gaat het navigeren door de menu’s altijd even mis. Kleine frustraties die niet heftig genoeg zijn om je ervaring te verpesten, maar je wel af en toe in de weg zitten. Hopelijk gaat Nintendo hier middels updates en patches nog wat verbetering in aanbrengen om de ervaring nóg fijner te maken.
   
Conclusie
Nintendo lijkt het roer volledig omgegooid te hebben. Waar een Zelda game normaal gesproken heel rustig werd opgebouwd en je steeds verschillende wapens en objecten moest verzamelen om toegang te krijgen tot nieuwe delen van de spelwereld, word je nu als speler volledig vrijgelaten je eigen pad te kiezen. Zo kun je na het begingebied direct naar de eindbaas of andere lastige gebieden toegaan, al zal je dit waarschijnlijk niet overleven. In Breath of the Wild voel je je als speler serieuzer genomen doordat je alles zelf mag ontdekken. Strategieën om vijanden te verslaan en manieren hoe je situaties op moet lossen worden niet langer opgelegd. Als speler ben je vrij om zelf invulling te geven aan hoe jouw avontuur vormgegeven wordt. En heb je genoeg van al die vrijheid en openwereld-actie, zijn er altijd nog 120 shrines, 4 dungeons en een hele horde aan quests die je kunt doen.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild voelt als een openwereld game zoals The Elder Scrolls of Far Cry, maar dan met een heerlijk Nintendo sausje eroverheen gegoten. Het is toegankelijker en versimpeld. Het niet hoeven uit te pluizen van elke boekenkast of bureaulade voor nieuwe spullen, voelt als een verademing. De enige dingen die je op kunt rapen differentiëren zich visueel gezien middels een soort vonkjes-effect. Ook verdrink je niet in de keuze tussen honderden stukken harnassen of bepantsering, maar heb je slechts een beperkt aanbod. Iedere keuze heeft voor- en nadelen zonder dat dit overdreven complex wordt. Het mag dan wat cartoony ogen, de moeilijkheidsgraad ligt hoger dan ooit. Vijanden duiken uit het niets op en slaan je zonder pardon knock-out. Blind rondrennen zonder idee en voorbereiding wordt snel afgestraft, waardoor je steeds beter de wereld leert kennen en hoe je ermee om moet gaan.

Als Wii U eigenaar kom je niets tekort in vergelijking met de Switch-versie. Dus als je nog niet verkocht bent aan het concept van de nieuwe console en Nintendo en/of Zelda ook maar een beetje een warm hart toedraagt, mag je deze game absoluut niet missen. Een avontuur door de adembenemende wereld van Breath of the Wild is er een om nooit te vergeten. 

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt.

 

Oordeel The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wiiu)

  • Graphics 80
  • Gameplay 90
  • Originality 90
  • Sound 70
  • Replay 90
  • Eindcijfer 85

Aantal keer bekeken: 23236 

Laagste 3 prijzen voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wiiu)

31.49 73.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  28.00€ 3.49   € 31.49
Dutch Game Boys 10
 
€  65.00€ 4.25   € 69.25
Gameland-Groningen 9.6
€  69.95€ 4.00   € 73.95

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Malistix
Malistix ( 1468   3) 11-03-2017 20:47
Laagste cijfer wat ik tot dusver heb gezien ik vind het een prachtige game zelf en een mooie reden om mijn WIi-U weer is te gebruiken
avatar van ITsMeJp
ITsMeJp ( 69   12) 11-03-2017 21:00
Heb een aantal dagen erop zitten en vind dit nu al 1 van de beste Zelda ooit. De sfeer vind ik erg goed in deze zelda ondanks de open wereld. Ocarina of time blijft tot nu toe me beste spel,maar dit spel komt zeer dicht in de buurt.
avatar van ElCheapo
ElCheapo ( 27897   22) 11-03-2017 21:06
Ik heb de game nog niet, maar goed te lezen dat de Wii U versie dus vrijwel nergens onder doet voor de Switch versie, want ik wil eigenlijk geen Switch kopen maar wel de game eens spelen. Maar ik wacht nog wel met kopen van de game tot de prijs wat gezakt is, of misschien pas als er een 'select' versie van is.
avatar van Slick
Slick ( 1134 ) 11-03-2017 21:44
Wauw, ik vind het qua muziek juist geweldig en meer een 90 dan een 70. De soepele overgangen tussen dreigend gevaar, het echte gevecht en als het afgelopen is weer langzaam over in omgevingsgeluid. Kleine pianodetails tijdens de cutscenes en genoeg verwijzingen naar de geluiden van eerdere games. Ik wil iets spoilen, maar doe het toch maar niet. De muziek bij Xenoblade Chronicles X vond ik verschrikkelijk, bijvoorbeeld.

Met een koptelefoon op ga je volledig op in de wereld. Als je camera draait verandert ook het geluid waar de wind vandaan komt, dat soort details.

Maar goed, het is en blijft een mening natuurlijk! De manier waarop het geschreven is voelt alsof je niet geluisterd hebt. Natuurlijk zouden ze van elke character complete voice-acting kunnen doen, maar ik mis het niet per se (en daarom hoeft het ook geen 10 te zijn qua sound).

De game staat in mijn persoonlijke top 5, echt wonderbaarlijk goed gedaan allemaal.
avatar van Hercule
Hercule ( 7389   4) 11-03-2017 21:58
Deze review geeft goed aan waarom veel sites gestopt zijn met gemiddeldes.
avatar van Malistix
Malistix ( 1468   3) 11-03-2017 22:14
Quote:
Deze review geeft goed aan waarom veel sites gestopt zijn met gemiddeldes.

is ook beter, gewoon een recommend of niet recommend is veel fijner, minder discussies die cijfers vullen mensen zelf wel in
avatar van Obleon
Obleon ( 3806   34) 11-03-2017 22:54
Alsof de scores van reviews op deze site betrouwbaar zijn (dus deze game is beter dan dragon quest 8?)

Maar ben het wel eens met de muziek en dan hebben we het niet over de overgang tussen alles en de sound effects maar het punt dat er zowat geen memorabele tracks in zitten. Je hebt het main theme wat je te vaak hoort, Rito village wat een remix is van Dragon Roost Island en een halve Long Long Ranch. Er is meer dan ik opnoem natuurlijk maar de muziek speelt in deze game een veel grotere background rol dan in andere Zelda games waar de tunes juist meer op de voorgrond komen. Al met al zeer goede game voor iedereen maar ik kan me zeer goed voorstellen de echte Zelda fan wat muziek/story miste (ik wel in iedergeval).

Zowizo mijn game of the year
avatar van Liquid_ninja
Liquid_ninja ( 11 ) 12-03-2017 00:03
Quote:
Ik heb de game nog niet, maar goed te lezen dat de Wii U versie dus vrijwel nergens onder doet voor de Switch versie, want ik wil eigenlijk geen Switch kopen maar wel de game eens spelen. Maar ik wacht nog wel met kopen van de game tot de prijs wat gezakt is, of misschien pas als er een 'select' versie van is.

Nintendo zijnde, zakken van prijs doen ze veeel trager dan dat bij de PS4 games...
avatar van Nand00w
Nand00w ( 293   1) 12-03-2017 00:29
Quote:
Zoals bijvoorbeeld
Aiiiiii....

Wat een wondergame. Ik ben niet blind voor de de minpunten, maar wat prikkelt deze game mijn inner explorer! De intelligentie van de speler wordt ontzettend gerespecteerd.
avatar van DeGeksteKaas
DeGeksteKaas ( 5507 ) 12-03-2017 01:54
Quote:

Zowizo mijn game of the year

Zowizo
avatar van Obleon
Obleon ( 3806   34) 12-03-2017 03:02
Zowizo! Haha
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 12-03-2017 03:37
Ik ben zelf (als Zelda fan) teleurgesteld in deze game. De minpunten:
- De wapens die enorm snel breken. Na een lange quest kreeg ik een speciaal wapen waarmee ik maar liefst 2 hele vijanden kon afmaken voordat deze weer brak. Het mechanisme is gewoon irritant en voegt absoluut niets toe. Waarom breken bogen!? Dit is mijn grootste frustratie.
- De muziek had veel beter gekund. Meestal luister je naar een bijzonder saai deuntje. Het voelt hierdoor een stuk minder aan als een Zelda game .
- Het spel is veel te gemakkelijk. Hartjes upgraden is volledig overbodig (ik snap niet waar Roy problemen mee had). Met de zijsprong slag of block slag kun je vrijwel alle vijanden zonder probleem verslaan. Veel vijanden kun je overigens negeren als je dat wilt.
- Stamina draint sneller als je versnelt klimt of zwemt dan wanneer je over dezelfde afstand dat langzaam doet. Wat is het punt om naar een 50 seconde lange klim te kijken?
- Het koken voelt aan als een telefoon game/tijd verspiller want er is niets aan. Gelukkig hoef je dit niet perse te doen op wat kleine uitzonderingen na.
- De eerste uren van het spel zijn erg saai. Je hebt heel weinig stamina en geen paard. Het voelde aan als een loop simulator. Dit gevoel wordt later een stuk minder maar gaat nooit helemaal weg.
- De open wereld is mooi maar ook leeg tegelijk. Dit komt uiteraard omdat de Wii U en Switch grafisch niet teveel dingen tegelijk op het scherm kunnen tonen.
- De framerate is vaak slecht.
- De shrines zijn super gemakkelijk.

Natuurlijk zijn er ook pluspunten maar die heeft Roy al grotendeels benoemt.

Mijn conclusie: Dit is de minst goede Zelda (console) game tot nu toe. Ik hoop dat de toekomstige hard mode zijn naam gaat waarmaken en wat uitdaging aan de game toevoegt. Ik geef de game een 6,5.
avatar van Eli
Eli ( 1445   5) 12-03-2017 09:47
Hahaha
avatar van Kimbolie12
Kimbolie12 ( 2398   1) 12-03-2017 10:27
Quote:
Ik ben zelf (als Zelda fan) teleurgesteld in deze game. De minpunten:
- De wapens die enorm snel breken. Na een lange quest kreeg ik een speciaal wapen waarmee ik maar liefst 2 hele vijanden kon afmaken voordat deze weer brak. Het mechanisme is gewoon irritant en voegt absoluut niets toe. Waarom breken bogen!? Dit is mijn grootste frustratie.
- De muziek had veel beter gekund. Meestal luister je naar een bijzonder saai deuntje. Het voelt hierdoor een stuk minder aan als een Zelda game .
- Het spel is veel te gemakkelijk. Hartjes upgraden is volledig overbodig (ik snap niet waar Roy problemen mee had). Met de zijsprong slag of block slag kun je vrijwel alle vijanden zonder probleem verslaan. Veel vijanden kun je overigens negeren als je dat wilt.
- Stamina draint sneller als je versnelt klimt of zwemt dan wanneer je over dezelfde afstand dat langzaam doet. Wat is het punt om naar een 50 seconde lange klim te kijken?
- Het koken voelt aan als een telefoon game/tijd verspiller want er is niets aan. Gelukkig hoef je dit niet perse te doen op wat kleine uitzonderingen na.
- De eerste uren van het spel zijn erg saai. Je hebt heel weinig stamina en geen paard. Het voelde aan als een loop simulator. Dit gevoel wordt later een stuk minder maar gaat nooit helemaal weg.
- De open wereld is mooi maar ook leeg tegelijk. Dit komt uiteraard omdat de Wii U en Switch grafisch niet teveel dingen tegelijk op het scherm kunnen tonen.
- De framerate is vaak slecht.
- De shrines zijn super gemakkelijk.

Natuurlijk zijn er ook pluspunten maar die heeft Roy al grotendeels benoemt.

Mijn conclusie: Dit is de minst goede Zelda (console) game tot nu toe. Ik hoop dat de toekomstige hard mode zijn naam gaat waarmaken en wat uitdaging aan de game toevoegt. Ik geef de game een 6,5.
Ik ben het wel op de meeste punten met je eens, behalve op een aantal punten.
1. De wapens die snel breken is juist een toevoeging vind ik. Je moet steeds nieuwe wapens zoeken en uitproberen. Later in het spel krijg je wapens die een stuk langer meegaan.
2. De muziek is inderdaad vet teleurstellend. De muziek van Zelda staat bekend om de unieke, krachtige OST, en in dit spel is werkelijk geen enkele track die me tot nu toe is bijgebleven. De trailer muziek is wel awesome, maar dat zit niet eens in het spel...
3. Het spel is echt niet makkelijk...Ik weet niet waar jij tegen vecht maar in het begin werd ik echt gepwnd door de simpelste bokoblins en inmiddels in de endgame zijn er ook super enemies die zelfs met alle hartjes moeilijk te verslaan zijn. De bosses zijn wel een teleurstelling want deze zijn veel te simpel en ook makkelijk als je veel hartjes of goede wapens hebt.
4. Upgrade je stamina dan ipv. je hartjes. Dan is het moeilijker en heb je meer stamina. Twee problemen opgelost
5. ....Koken is wel leuk
6. Ik loop juist altijd en vindt het paard verschrikkelijk. Lopen en ontdekken is het hele doel van het spel.
7. Ik vind de wereld precies goed genoeg gevuld. Je komt altijd wel iets tegen na een eindje gelopen te hebben en het is natuurlijk logisch dat er niet overal mensen of steden zijn aangezien de wereld haast verwoest was 100 jaar terug.
8. Ja de framerate is soms slecht. Ik merk er normaal niks van als andere mensen er over klagen, maar nu zie ik het wel heel erg, vooral bij het begin, Zora's domain en bij explosies. Ik heb zelfs een paar keer gehad dat het spel tijdelijk helemaal vast liep.
9. Sommige shrines zijn makkelijk, anderen niet. Ik vind sommige heel goed bedacht.

Nog een aantal punten waar ik zelf mee zit:
- De shrines en de dungeons zijn voor mij geen goede vervanging voor de traditionele tempels. Deze waren veel interessanter, langer en moeilijker. Ik heb sommige main dungeons in deze game echt letterlijk in 15 min uitgespeeld. Ze zien er allemaal hetzelfde uit, inclusief de bosses. Jammer dat ze niet meer te gemaakt waren naar met het element waar ze bij hoorden.
- De lock on werkt niet altijd goed zoals de review van Budgie al aangaf. Zelda heeft dit notabene uitgevonden...
- Het verhaal is oke....

Ik zou het spel een 8 geven. Ik heb er erg veel plezier mee, maar ik hoop wel dat het volgende spel weer iets meer naar de traditionele dungeons gaat. Kijk bijvoorbeeld naar a link between worlds. Die kon je ook in je eigen volgorde spelen, maar de dungeons waren toch allemaal uniek en het verhaal ook zeer goed.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39669   67) 12-03-2017 11:09
Quote:
1. De wapens die snel breken is juist een toevoeging vind ik. Je moet steeds nieuwe wapens zoeken en uitproberen. Later in het spel krijg je wapens die een stuk langer meegaan.
Nee. Blijft kut. Als er nou iets was om een onbreekbaar wapen te maken: Dat je bijvoorbeeld de Hero's Bow vind die onverwoestbaar is. Had je nog een extra missie om de beste wapens van Hyrule te vinden. Maar op deze manier loop ik liever met een boog (pun not intended) om vijanden heen. Zelfs SPOILERS de Master Sword heeft een cooldown tijd van tien minuten als deze op is. Beetje jammer dat het 'sterkste' en meest iconische wapen van videospellen zo'n teleurstelling is.SPOILERS

Wat je zegt is waar; Je kan de wapen oppakken die je wint. Maar als je wapen net breekt tegen een Moblin met een zwakker wapen of vier wapens hebt verbruikt tegen een mini Guardian, is het geen winstgevende actie. Ik heb er voor de rest geen problemen mee, maar dit systeem had wel wat beter gekund.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1019   1) 12-03-2017 11:32
In het begin ging ik volledig op in de hype. Maar na een tijdje begon ik mij wel wat te vervelen.

Nu even aan de kant gelegd vanwege Nier, maar heb niet echt de behoefte meer om direct terug te keren naar Hyrule. Ik pak het later deze maand misschien wel weer op.

avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 12-03-2017 12:15
Quote:
Ik ben het wel op de meeste punten met je eens, behalve op een aantal punten.
1. De wapens die snel breken is juist een toevoeging vind ik. Je moet steeds nieuwe wapens zoeken en uitproberen. Later in het spel krijg je wapens die een stuk langer meegaan.
Maar wapens hoeven niet te breken om ze uit te proberen

Quote:
4. Upgrade je stamina dan ipv. je hartjes. Dan is het moeilijker en heb je meer stamina. Twee problemen opgelost
Ik heb geen enkele keer een hartje voor stamina verkozen.

Quote:
6. Ik loop juist altijd en vindt het paard verschrikkelijk. Lopen en ontdekken is het hele doel van het spel.
Er zijn grote uitgestrekte vlaktes waarbij er niets te ontdekken valt. Of je ziet die ene verdachte pilaar in de verte. Dan kun je wel 60 seconden gaan lopen maar dan doe ik er liever 15 seconde met een paard over.

Quote:
7. Ik vind de wereld precies goed genoeg gevuld. Je komt altijd wel iets tegen na een eindje gelopen te hebben en het is natuurlijk logisch dat er niet overal mensen of steden zijn aangezien de wereld haast verwoest was 100 jaar terug.
Ik vergelijk het bijvoorbeeld met The Witcher 3. Die wereld ziet er een stuk "rijker" en levendiger uit. Dat is natuurlijk niet helemaal fair want er zit een behoorlijk verschil in hardware.
avatar van LadySweet
LadySweet ( 58 ) 12-03-2017 15:58
Lol thats a joke true?Watch dog 2 full of bugs and downgrade,92/100.Resident evil 7 a game that can be finish in 7-8 hours(and complete 100% in 10-12 hours) 90/100.World of Final Fantasy that is pure fanservice with a mix of pokemon 90/100,The Legend of Zelda: Twilight Princess HD,that is just a HD version of a gamecube game 90/100 and this Zelda that is really a fresh and good change to the franchise just a 85...The review looks like a joke.
avatar van Clumsybumsy
Clumsybumsy ( 1080 ) 12-03-2017 19:25
Ik vind de muziek juist goed, niet altijd die bombastische muziek, maar wat meer variatie, de muziek past echt bij de omgeving en overwelmt het niet
avatar van BeWanno
BeWanno ( 670   26) 12-03-2017 20:07
Ik vind hem geweldig. Ik verlies er zelfs slaap door. Zou het zelf na 30+ uur zeker 95 of hoger geven. Maar ieder zijn mening.
avatar van Fantasyfreak
Fantasyfreak ( 2237 ) 12-03-2017 21:41
Ik vind de moeilijkheidsgraad dan weer zo'n minpunt van niks... Jaren wordt er gezeurd dat Nintendo alles te makkelijk maakt en dan maken ze een game van hun eigen franchise iets moeilijker en dan wordt het als minpunt gezien
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 12-03-2017 21:44
Quote:
Lol thats a joke true?Watch dog 2 full of bugs and downgrade,92/100.Resident evil 7 a game that can be finish in 7-8 hours(and complete 100% in 10-12 hours) 90/100.World of Final Fantasy that is pure fanservice with a mix of pokemon 90/100,The Legend of Zelda: Twilight Princess HD,that is just a HD version of a gamecube game 90/100 and this Zelda that is really a fresh and good change to the franchise just a 85...The review looks like a joke.
Zelda had een heel sterk 10/10 concept maar dat hebben ze veranderd. Die verandering was geen goede verandering dus daarom dat deze Zelda game lager scoort.
avatar van GinneSchrik
GinneSchrik ( 4212 ) 12-03-2017 22:40
7.8/10: too much fun

- BudgetGaming -
avatar van Arabyus
Arabyus ( 7511   2) 12-03-2017 22:58
Rol: Forum Moderator
De game is ook sowieso geen 10 waard als je het mij vraagt. Vind het opzich wel leuk om te spelen maar zit er nog niet echt in. Dat is opmerkelijk voor een Zelda.
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 12-03-2017 22:59
Quote:
[..]

Zelda had een heel sterk 10/10 concept maar dat hebben ze veranderd. Die verandering was geen goede verandering dus daarom dat deze Zelda game lager scoort.

Daarom staat deze game een 9.8 op metacritic, je bent echt een minderheid, kheb je post gelezen in het Zelda topic. Het merendeel van de mensen is laaiend enthousiast over deze game, het blijkt een system seller.
avatar van Crispy
Crispy ( 112 ) 12-03-2017 23:01
Rol: Reviewer
Ik ben al ruim een week verslingerd aan de game. De opmerkingen van 'loopsimulator' en 'saai' begrijp ik echt niet. De wondere wereld voert me compleet mee in zijn magie. Elk heuveltje (vaak met nostalgische benamingen) voelt liefdevol neergezet met bijna altijd een verrassing erachter die je nieuwsgierigheid beloont. Niet alle shrines zijn even moeilijk, maar het bereiken ervan, via de route die je zelf hebt uitgestippeld vanaf een verre bergtop, voelt regelmatig al als een avontuur op zich.

Om dit te waarderen is wel enig geduld nodig. Anders dan veel andere moderne games, vraagt Zelda dat van de speler. In die zin begrijp ik wel dat niet iedereen hieraan kan wennen.
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 13-03-2017 00:14
Quote:
[..]Daarom staat deze game een 9.8 op metacritic, je bent echt een minderheid, kheb je post gelezen in het Zelda topic. Het merendeel van de mensen is laaiend enthousiast over deze game, het blijkt een system seller.
De game krijgt een 7.3 user score op metacritic. Die score lijkt ook met de dag verder te dalen. Even iets verder kijken dan dat je neus lang is ...
avatar van ToothedBomb
ToothedBomb ( 1597 ) 13-03-2017 00:46
Quote:
De game krijgt een 7.3 user score op metacritic. Die score lijkt ook met de dag verder te dalen. Even iets verder kijken dan dat je neus lang is ...
Die user score is nog grotere onzin dan de critic score. Dat zijn gewoon trolls en fanboys die met enen en tienen tegen elkaar op proberen te boksen.

Overigens kan ik me best vinden in je kritieken. Het is ergens wel jammer dat de traditionele 3D Zelda nu weg lijkt te zijn. Ik snapte die kritiek over de lineaire aard van Zelda games ook nooit zo goed. Je krijgt elke 5 jaar een nieuwe Zelda, is 't dan zo erg dat je dungeons op volgorde moet doen? Kennelijk wel, want men bleef er maar over zeuren.

Ik vermaak me zeer met BotW, en ik denk toch dat ze goede stappen gemaakt hebben om deze serie te evolueren. Ze hebben alleen misschien wat teveel opgeofferd om deze grote wereld te maken. Hopelijk kan het ontwikkelaarsteam, nu ze veel kennis hebben opgedaan over het maken van open world games, zich gaan buigen over hoe ze echte dungeons en andere traditionele Zelda-elementen in deze open wereld kunnen plaatsen. De perfecte Zelda-game die nieuw met oud goed weet te combineren, daar hoop ik op voor de toekomst.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 13-03-2017 01:09
Om deze zelda te "snappen"
Moet je de begin area uit spelen.Vervolgens stoppen en de controller geven aan iemand die het nog nooit gespeeld heeft.
Dan laat je hem ook het begin area spelen.Vervolgens zeg je niks en kijk je hoe hij het speelt
Er zijn weinig games die ik ken die zo iets goed krijgen. Als je dat een 8.5 waard vind is dat ok. Ik heb een hekel aan dark souls en sommige mensen zijn daar weer gek op
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 13-03-2017 07:17
Quote:
[..]

De game krijgt een 7.3 user score op metacritic. Die score lijkt ook met de dag verder te dalen. Even iets verder kijken dan dat je neus lang is ...

Dat je dat al zegt, zegt genoeg imo. Lees je die user scores ook? Trolls gonns troll. Denk je dat het mogelijk is dat console fanboys bewust de scores omlaag halen? Denk t wel ;-)
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39669   67) 13-03-2017 08:10
De meeste user reviews van Metacritic zijn van het mongoloïde af. Een 0 geven aan een spel? Kan me dat alleen voorstellen als de ontwikkelaars voor je deur staan en je huisdier beginnen te slaan dat je er zo zuur op reageert.

Of zouden dit soort reviewers hun IQ invullen bij de score?
avatar van Pipboy3000
Pipboy3000 ( 92 ) 13-03-2017 09:08
Zelda zal überhaupt altijd haat en liefde tegelijkertijd krijgen, dat is onvermijdelijk bij zulke franchisers die al decennia meegaan. Het fanboyisme wat veel mensen uitstralen werkt de trolls en haatreacties in de hand. Heb het al een paar keer mensen horen zeggen, maar wat als Breath of the Wild geen Zelda-game was maar een totaal nieuwe franchise waarbij je niet Link bent, maar een nieuw figuur? Door afbreuk te doen aan vele nostalgische waarden heb je meteen een compleet andere game. De ietwat lege wereld, de moeilijkheidsgraad, de wapens die breken (om maar wat eerdere voorbeelden te noemen). Het zou sowieso minder goed worden beoordeeld als dat nu gebeurt, en ik denk dat dit spel uiteindelijk een stuk lager uit gaat komen wanneer de hype gaat liggen.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 13-03-2017 09:15
De wapens die breken vind ik een stuk beter in deze game uitgewerkt dan in Skyward Sword. Zeker aangezien je veel wapens kunt oprapen en dit je een beetje forceert om diverse uit te proberen.

Ik vraag me af of de mensen die klagen over een lege wereld de game uberhaupt gespeeld hebben, of enkel filmpjes hebben bekeken. Ik kom echt op elke hoek iets tegen - of dit nu een shrine is of een vijandelijk kamp waar wapens te vinden zijn.

Kom ik eens bij een leeg grasveld, duiken er ineens stalker guardians op die me neermaaien.

Elk bos zit vol met items en dieren om te jagen en te fotograferen - elke berg die je tegenkomt kun je beklimmen om naar shrines te zoeken om het maar niet te hebben over alle te bombarderen geheime grotten.

Zonder het Zelda logo zou het nog steeds even lekker wegspelen, hoor.

Ik snap de moeilijkheidsgraadkritiek van de reviewer niet echt. Git gud, man! Je kunt meestal de helft van vijanden al lozen door de omgeving te gebruiken (rotsblok tegen een kamp aan rollen, exploderende tonnen opblazen etc.) en de rest... last minute dodgen en je maakt ze compleet af met je flurry-aanval.

Quote:
Zo zou je best eens wat vaker Rupees mogen vinden, waardoor je sneller andere uitrusting kunt kopen, of zouden sterke wapens te repareren moeten zijn met ingrediënten die je tijdens je avonturen vindt.

Een aantal sterkere wapens zijn door een smid te repareren.
Daarnaast kon ik tot nu toe gewoon elke keer gemakkelijk nieuwe equipment veroorloven door alle stuff die ik door het spel heen opraap te verkopen. Alle groente, gebakken appels (50 rupees per gebakken appel), stenen, lizalfos tails, mokoblin teeth etc. etc. kun je verpatsen.

Quote:
Sluipen is eigenlijk alleen een valide strategie in de nacht of in de regen.

Of als je lawaaierige wapens en armor uit doet... Sterker nog, er zit een stealth outfit in de game.

Quote:
Ook wapens breken snel, en dit is toch wel een heikel punt. Het gebruik van veel verschillende wapens zorgt voor leuke variatie in gameplay en gevechten, maar doordat ze zó snel kapotgaan, ben je met name met speciale wapens die lastig te vinden waren enorm voorzichtig.

Metalen wapens gaan veel langer mee dan eentje die een bokoblin aan elkaar heeft geknoopt van touw en hout. Best logisch, ook. Mss toch eens wat betere wapens gebruiken

Controls trouwens niks mis mee. De knoppen zitten ver genoeg uit elkaar om makkelijk te rennen en springen. Ook kun je sprint en jump omdraaien in de opties (en de gyro controls uitzetten, al vind ik ze erg lekker schieten). Kwestie van wennen, geloof ik. Ik zat destijds met name dat ik R en ZR vaak omdraaide en mijn wapen steeds wegsmeet ipv met een boog te schieten - maar een paar uur later en dit gebeurde me niet meer.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39669   67) 13-03-2017 09:30
Quote:
Ik vraag me af of de mensen die klagen over een lege wereld de game uberhaupt gespeeld hebben, of enkel filmpjes hebben bekeken. Ik kom echt op elke hoek iets tegen - of dit nu een shrine is of een vijandelijk kamp waar wapens te vinden zijn.
Ik denk dat het probleem meer ligt dat er niet elke 5 meter een horde monsters op je staan te wachten of een dorp gevuld is met NPCs die niks anders zeggen dan 'Goeie moggel' of 'Heb jij mijn poesje gezien?'. Laatste is dan een sidequest natuurlijk viezerik. Dat een wereld tot de nok toe gevuld moet zijn met shit te doen.

Maakt het avontuur toch des te groter? Ik hoef niet op elke berg top lastig gevallen te worden met een kamp aan vijanden. Als ze iets hadden kunnen doen om Hyrule aantrekkelijker te maken is door misschien grotere monster burchten te maken in plaats van al die losse kampjes met 4/5 vijanden. Waar je dan een flinke schat kon vinden.

Ik heb de eerste paar dagen alleen maar door Hyrule heen gelopen en geklommen. Hier en daar een shrine gevonden. Koroko zaadjes verzameld. Stempels geplaatst op plekken waar ik later terug moet komen. En telkens als ik denk dat ik er mee wil stoppen als ik de volgende berg heb beklommen, zie ik weer wat in de verte wat ik wil ontdekken. Misschien is dit soort avontuur niet voor iedereen weggelegd, maar volgens mij heeft het wel veel weg van Miyamoto zijn originele idee voor Zelda door gewoon op pad te gaan en maar zien wat je tegenkomt.
avatar van Hercule
Hercule ( 7389   4) 13-03-2017 10:41
Quote:
Zelda zal überhaupt altijd haat en liefde tegelijkertijd krijgen, dat is onvermijdelijk bij zulke franchisers die al decennia meegaan. Het fanboyisme wat veel mensen uitstralen werkt de trolls en haatreacties in de hand.

Geldt dat niet voor alles Nintendo gerelateerd. Als je op gamefaqs al zegt dat je het jammer vind dat de Switch geen trophys heeft wordt je uitgemaakt voor troll.

Neemt niet weg dat 0's geven aan deze game nergens opslaat, het is hoogtijd dat de user reviews van metacritic op de schop gaan.
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 13-03-2017 11:09
Quote:


en de rest... last minute dodgen en je maakt ze compleet af met je flurry-aanval.

In mijn hoofd las ik fluffy-aanval. Geen idee of dit door je Avatar komt
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 13-03-2017 15:04
Nah, komt door mijn extreem knuffelbare persoonlijkheid
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1833   2) 13-03-2017 19:54
Sound 70?

Het blijft persoonlijk natuurlijk maar ik vond de sound helemaal geweldig.
avatar van AknoWWillie
AknoWWillie ( 2037 ) 13-03-2017 20:13
Quote:
[..]

Ik denk dat het probleem meer ligt dat er niet elke 5 meter een horde monsters op je staan te wachten of een dorp gevuld is met NPCs die niks anders zeggen dan 'Goeie moggel' of 'Heb jij mijn poesje gezien?'. Laatste is dan een sidequest natuurlijk viezerik. Dat een wereld tot de nok toe gevuld moet zijn met shit te doen.

Maakt het avontuur toch des te groter? Ik hoef niet op elke berg top lastig gevallen te worden met een kamp aan vijanden. Als ze iets hadden kunnen doen om Hyrule aantrekkelijker te maken is door misschien grotere monster burchten te maken in plaats van al die losse kampjes met 4/5 vijanden. Waar je dan een flinke schat kon vinden.

Ik heb de eerste paar dagen alleen maar door Hyrule heen gelopen en geklommen. Hier en daar een shrine gevonden. Koroko zaadjes verzameld. Stempels geplaatst op plekken waar ik later terug moet komen. En telkens als ik denk dat ik er mee wil stoppen als ik de volgende berg heb beklommen, zie ik weer wat in de verte wat ik wil ontdekken. Misschien is dit soort avontuur niet voor iedereen weggelegd, maar volgens mij heeft het wel veel weg van Miyamoto zijn originele idee voor Zelda door gewoon op pad te gaan en maar zien wat je tegenkomt.

Gezien het wapenarsenaal en de vervoersmiddelen* komt Zelda eerder in de buurt van een tijd rond de middeleeuwen dan een 21e eeuw. In die tijd deed je ook dagen om van de ene nederzetting naar de andere nederzetting te komen en was niet alles zo aaneengesloten, zoals je dat nu vaak ziet in de huidige beschaving. Dus niet zo gek dat er grote open velden en bergen zijn waar niet overal gebouwd is en niet op elke hoek een monster, zoals er nu Starbucks zijn.

*En ja in de middeleeuwen konden ze ook warpen naar torens, er komt een tijd dat archeologen hiervan de eerste opgravingen doen. Dat wordt gaaf jongen!
avatar van Swift
Swift ( 12865   23) 14-03-2017 09:52
Goeie game, maar zeker geen 10 of een 9, begrijp me niet verkeerd het is echt een leuke game.

Alles is eigenlijk al hierboven gezegd, maar mijn grootste minpunten:

-De cooldown van skills begint pas zodra ze op zijn i.p.v. zodra je er eentje gebruikt

-Onbeperkt inventory voor voedsel (liever gewoon 4 empty bottle systeem)
-Wapens die te snel breken , en als je dan eindelijk goeie wapens hebt wil je ze niet gebruiken tegen Low-mid level NPC's en gooi je dus (80% van de tijd bommen, althans ik)
-Te makkelijke eindbazen en te weinig
-De "divine beast" dungeons zijn echt VEEEEEEEEEEEEELS te klein en simpel
-Paard rijden valt tegen (persoonlijke mening)
-Muziek is te veel naar de achtergrond verplaatst.
Ik vind de shrines echt super leuk en een positieve verandering, alleen had dit niet ten koste moeten gaan van de "echte" dungeons.

Een aantal dingen kunnen ze met een paar patches zo fixen..
Bv. Elixer om je wapen zijn durability te verhogen ofzo

En misschien dat met de season pass ze weer een aantal dungeons uit gaan brengen of een soort kliling floor zou ook aardig zijn. (40 waves met enemies achter elkaar)

Voor de rest vind ik elk aspect in de game perfect dus zal ik ze niet allemaal opnoemen.

Dus misschien dat ze 9/10 halen als ze een aantal dingen fixen, maar voor nu is het voor mij een solide 8,5.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39669   67) 14-03-2017 09:59
Quote:
En misschien dat met de season pass ze weer een aantal dungeons uit gaan brengen of een soort kliling floor zou ook aardig zijn. (40 waves met enemies achter elkaar)
En zeg maar dag tegen je wapens die je selectief hebt verzameld.
avatar van Supergoku
Supergoku ( 15 ) 14-03-2017 10:24
De helft van de dingen die mensen willen zitten al in de game, als je wat verder bent en weet waar je moet zijn krijg je vanzelf meer betere wapens met upgrades er op zoals hogere durability.

Traditionele eindbazen zijn er misschien minder maar er zijn genoeg optionele moeilijkere tegenstanders.

plekken met meer dan 5 of moeilijkere vijanden zijn er ook neem bijvoorbeeld maar eens een kijkje in de Colosseum of in de labyrinths(wat naar mijn mening ook gewoon 3 extra dungeons zijn) of de wat grotere kampen.

rondom bepaalde belangrijke punten zijn ook regelmatig meer vijanden te vinden, 1 van de torens waar ik gisteren was zaten in de directe omgeving van die toren zeker 20/30 lizalfos en bokoblin, ze zaten natuurlijk wel iets meer verdeeld als in de bokoblin kampen maar ik had er op een gegeven moment wel meer als 5 tegelijk bij me. wat niet helpt voor sommige mensen is dat het wel volledig optioneel is, met bepaalde abilites kun je zo makkelijk om die groepen heen dat je ze soms gewoon over het hoofd ziet omdat het makkelijker is om de ability te gebruiken.

Wat hierin wel belangrijk is dat je wel echt zal moeten uitwijken van de paden die naar de divine beasts lopen en wat meer zal moeten exploren. Ook teveel voorbereiding haalt elke moeilijkheidsgraad weg maar ook daar heb je een keuze in.

avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 14-03-2017 10:24
Quote:
Goeie game, maar zeker geen 10 of een 9, begrijp me niet verkeerd het is echt een leuke game.

Alles is eigenlijk al hierboven gezegd, maar mijn grootste minpunten:

-De cooldown van skills begint pas zodra ze op zijn i.p.v. zodra je er eentje gebruikt

-Onbeperkt inventory voor voedsel (liever gewoon 4 empty bottle systeem)
-Wapens die te snel breken , en als je dan eindelijk goeie wapens hebt wil je ze niet gebruiken tegen Low-mid level NPC's en gooi je dus (80% van de tijd bommen, althans ik)
-Te makkelijke eindbazen en te weinig
-De "divine beast" dungeons zijn echt VEEEEEEEEEEEEELS te klein en simpel
-Paard rijden valt tegen (persoonlijke mening)
-Muziek is te veel naar de achtergrond verplaatst.
Ik vind de shrines echt super leuk en een positieve verandering, alleen had dit niet ten koste moeten gaan van de "echte" dungeons.

Een aantal dingen kunnen ze met een paar patches zo fixen..
Bv. Elixer om je wapen zijn durability te verhogen ofzo

En misschien dat met de season pass ze weer een aantal dungeons uit gaan brengen of een soort kliling floor zou ook aardig zijn. (40 waves met enemies achter elkaar)

Voor de rest vind ik elk aspect in de game perfect dus zal ik ze niet allemaal opnoemen.

Dus misschien dat ze 9/10 halen als ze een aantal dingen fixen, maar voor nu is het voor mij een solide 8,5.

Paard rijden valt inderdaad tegen (daarom rijd ik op een eland of een ezel. Eland master race!)

Verder vind ik het behoorlijk gemier, dat klachtenlijstje van je. Dungeons zijn te kort... want ja, die 120 shrines zijn te weinig gamecontent. Je hebt ook wapens die te repareren zijn, sterkere wapens breken minder snel dan houten aan elkaar geknoopte en het forceert je te experimenteren. Bommen werken niet altijd, soms trappen vijanden ze tegen je bakkes. Sneakstrikes werken goed, flurry zorgt ook voor minder afbreuk aan je wapens (dus git gud!), dat muziek naar de achtergrond geplaatst is is juist omwille van het omgevingsgeluid wat de ervaring van de omgeving verkennen ten goede komt, wapen durability omhoog met een elixir is voor noobs.

Te weinig bazen? Er zijn er een stuk meer dan die vier in de dungeons, hoor.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 971 ) 14-03-2017 16:46
Quote:
[..]


Daarom staat deze game een 9.8 op metacritic, je bent echt een minderheid, kheb je post gelezen in het Zelda topic. Het merendeel van de mensen is laaiend enthousiast over deze game, het blijkt een system seller.

Critics ja, users een stuk lager
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 14-03-2017 16:51
Quote:
[..]


Critics ja, users een stuk lager

Lees ook even de comments die daar onder staan, users zijn PS4/Xbox/PC trolls die expres cijfers als een 0 geven. Dat cijfer zegt echt helemaal niets.
avatar van Cheatah
Cheatah ( 105 ) 15-03-2017 09:09
Ik geef de game een 9.5! Er zijn nadelen, maar die geven stuk voor stuk het gevoel alsof er een afweging is gemaakt door nintendo (momenten van frame drops zijn altijd adembenemende gebieden en drop is niet storend voor gameplay, wapens stuk: houdt je lekker bezig! Als wapens oneindig zouden zijn dan haal je een hele hoop scavenge plezier en een hoop keuzes weg: wel of niet de vijand aanvallen/steen slopen etc met in je achterhoofd dat het je je wapen kost. Enige storende vind ik de cooldown van bonussen die je eerst helemaal opgebruikt moet hebben) het is geen klassieke zelda in de zin van: je hebt een verhaal en aan de hand daarvan kom je eerst bij A, dan B, C, D & eindbaas, maar ik hou van de frisse wind! Voor sandbox game super weinig glitches :-) goed geprogrammeerd! Heb er nu 60 uur inzitten en gaan denk ik rond de 80 worden.
avatar van Swift
Swift ( 12865   23) 15-03-2017 17:45
Quote:
[..]


Paard rijden valt inderdaad tegen (daarom rijd ik op een eland of een ezel. Eland master race!)

Verder vind ik het behoorlijk gemier, dat klachtenlijstje van je. Dungeons zijn te kort... want ja, die 120 shrines zijn te weinig gamecontent. Je hebt ook wapens die te repareren zijn, sterkere wapens breken minder snel dan houten aan elkaar geknoopte en het forceert je te experimenteren. Bommen werken niet altijd, soms trappen vijanden ze tegen je bakkes. Sneakstrikes werken goed, flurry zorgt ook voor minder afbreuk aan je wapens (dus git gud!), dat muziek naar de achtergrond geplaatst is is juist omwille van het omgevingsgeluid wat de ervaring van de omgeving verkennen ten goede komt, wapen durability omhoog met een elixir is voor noobs.

Te weinig bazen? Er zijn er een stuk meer dan die vier in de dungeons, hoor.

Lieve Samael,

Dat ze bewust de muziek naar de achtergrond hebben geplaatst wilt niet zeggen dat dit beter is. Kijk jij vindt dit prima , akkoord maar als een ander dit vindt tegenvallen dan is dat zijn mening. Net zoals de framedrop, ik vind dit totaal niet hinderlijk (bij deze game) terwijl anderen dit hekelt.
snapez vous? Ik had gewoon liever vaker luidere muziek gehad en meer zelda tunes i.p.v. krekels en andere bosgeluiden.
Zelda heeft er gewoon ervoor gezorgd dat "ik" hoge verwachtingen heb qua muziek bij hun.

De shrines zijn ook zeker een goede toevoeging en ik zeg hier ook niks slechts over, maar ik had liever ook gewoon grote dungeons gehad (OOK als in ERBIJ, ruimte zat nietwaar)

De unieke nieuwe beast dungeons zijn ook supervet, maar als jij half zo goed bent als je elke x roept, dan ben je het ermee eens dat ze te simpel zijn.
En anders misschien minder vaak "git gud" roepen.

Dat wapens kapot gaan en je experimenteert met andere wapens is ook zeer leuk alleen ik zit nou op 95+ uur play time en rond de 60 uur begint het te vervelend, (ook al gebruik je Flurry,sneak attacks,stasis+, enviromental damage en heb je een melee inventory van 12+ wapens, zelfs met durabilty up)

En je roept meteen" een elixer die durability van wapens verhoogd is voor noobs.... En als dat drankje nou gemaakt moet worden van 100 Fire lizards of 1000 "insert any grondstof" En dit is ook gewoon een suggestie, ze kunnen bv ook een Melee wapen maken dat nooit kapot gaat maar altijd 20 dmg doet ofzo.

Die bogen en schilden die kapot gaan zijn geen ramp.

En tuurlijk zijn er meer dan 4 bazen,ik snap niet waarom je ervan uit gaat dat ik er maar 4 heb gezien of er van uitga dat er 4 zijn? Beetje een domme opmerking.

SPOILER:

Ik zeg dat er te weinig zijn, ( 4 x ganon spirits, en geloof 4 minibosses (talos,hinox, lexus en nog eentje ) (ken de exacte namen nog niet )met elk weer elemental variaties (die tel ik gewoon als 1) dan heb je nog die minibaas van dat dievengilde en die guardians in 2 versies (lopend niet lopend)
Dat zijn er toch echt in mijn ogen te weinig.
(pooh,lizalfos dievengilde dudes etc etc etc tellen NIET als eindbaas/minibaas)

Einde Spoiler

En die groepen lizalfos stellen echt geen reet voor.
Maar ik ben nog niet in Hyrule Castle geweest om Calamity ganon te beaten (wil eerst 20 hartjes en zit pas op 1 misschien dat er daar meer zijn?

Lang verhaal kort, als iemand ZIJN mening geeft dan vindt die persoon dat gewoon zo, en kan je vragen waarom of hoe of wat, " e.d

Want jou spelervaring is gebaseerd op wat? "Maar"40 uur? 50 ? Ik bitch daar ook niet over toch?
Gewoon mensen in hun waarde laten en als je het er niet mee eens bent ga een "gezonde" discussie aan , en stel slimme vragen om aan te tonen dat die persoon het mis heeft i.p.v. van dingen uit te gaan. (geld voor meerdere mensen hierboven)

Kijk ik vind het gewoon een 8,5 en met de juiste patches kan het meer worden.
En welk cijfer geef jij het eigenlijk Samael ?



avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 15-03-2017 23:52
Ik stel mijn 7- bij naar een 6 nu ik de game volledig heb uitgespeeld.

Aanvullingen:
-Muziek is normaal een belangrijk thema in Zelda games. In dit spel is het super slecht uitgewerkt. Geen muziekinstrument en de achtergrondmuziek is waardeloos.
-Waar is Epona? Alleen met een amiibo te krijgen ... pfff. Epona hoort bij Link.
-De eindbaas is de gemakkelijkste eindbaas aller tijden en je loopt er letterlijk gewoon eventjes naartoe. Nadat ik hem had verslagen had ik het gevoel van "was het dat al? Is dit het einde?". Ik kan er niet op detail in gaan want ik wil niets spoilen.
-Waarom heb ik 10000 monster parts, ores, insecten, rupees en eten verzameld? Op een kledingstuk upgrade na heb je er niets aan. Ze hadden een pijl crafting systeem erin moeten stoppen. Daar had ik nog het nut van ingezien.
-Mocht je een keertje geraakt worden dan kun je op 100 verschillende manieren healen, heb je 10 elfjes op zak of dat andere is er ook nog (wat ik niet ga spoilen). Met andere woorden je gaat nooit meer dood na de eerste 2 uur spelen.
-Alles gaat stuk dus die groep vijanden afmaken, wat je een wapen kost, om vervolgens een wapen te loten (of erger, rupees of een schild) is eigenlijk nutteloos.
-Sommige voice actors zijn wel heel slecht en er is veel te weinig gesproken.

-"As wide as an ocean as deep as a puddle" omschrijft deze game perfect.

Geef mij maar de oude Zelda games met goede puzzels, combat, dungeons, sfeer en diepgang. Daar moest je nog uitzoeken hoe je iets gedaan moest krijgen en moest je op het hitpoints letten. Hier herhaal je hetzelfde trucje 1001x. Schijnbaar wilt tegenwoordig iedereen gemakkelijke games met een hele grote map hebben.
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 16-03-2017 00:06
Quote:
[..]Lees ook even de comments die daar onder staan, users zijn PS4/Xbox/PC trolls die expres cijfers als een 0 geven. Dat cijfer zegt echt helemaal niets.
Ja en die betaalde reviewers of reviewers met aandelen zijn super betrouwbaar....

En met dezelfde logica kun je ook zeggen dat iedereen die deze game een 10 geeft de game niet objectief beoordeelt. Er zitten altijd wel een paar tussen die het extreem maken maar gemiddeld gezien zal het kloppen.
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 16-03-2017 07:17
Quote:
[..]

Ja en die betaalde reviewers of reviewers met aandelen zijn super betrouwbaar....

Ja want de Switch is ook met critical acclaim ontvangen, evenals de andere Switch launch games. Nintendo heeft reviewers betaald om de Switch een 7 te geven. *Zet aluhoedje af*

Sommige grote launch titels worden inderdaad gekocht qua reviews maar in het geval van Zelda is dat toch echt niet zo gezien de overige hardware en software reviews van de Switch. Jij zoekt naar medestanders omdat je de game niets vindt maar ik vrees dat je die niet veel zult vinden. Tis een meesterwerkje ;D
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 16-03-2017 09:20
@Swift

Je spoilertags werken niet.

Ga er niet té veel op in omdat ik niet teveel wil weggeven voor mensen, maar vind je niet dat de stukken om de tempels uberhaupt in te komen ook gewoon bossfights zijn? Dan zijn het er al 13 (ik tel guardians of een zeker ding op een ijsberg niet mee, trouwens... ). Da's meer dan boss-fight only game Shadow of the Collosus, om maar een voorbeeld te noemen.

Natuurlijk ben je vrij om je mening te uiten, maar ik ben vrij om die mening niet te delen en daar mijn argumenten voor aan te geven. Dan hoef je je niet persoonlijk aangevallen te voelen of te doen alsof ik je die mening niet toesta om te hebben, ik geef alleen aan waarom ik die niet deel.

Dat muziek naar de achtergrond is verplaatst vind ik dus een positief ding. Niet omdat de muziek niet mooi is (BotW heeft een prachtige soundtrack), maar omdat het omgevingsgeluid zo belangrijk is in dit deel.

Dungeons waren inderdaad best makkelijk. Maar goed, dat vond ik van Ocarina of Time ook; ik ben ze nu eenmaal gewend. Ik vond ze wel indrukwekkend. Maar er zijn shrines waar ik langer over heb gedaan, haha.

Met 95+ uur gametime heb je nog niet het ene wapen gevonden die niet kapot gaat (oké, die verliest wel energie maar komt na een tijdje vanzelf terug)? Die aanname over hoeveel uur ik erin heb gestoken is behoorlijk fout, trouwens - Ik heb de Switch versie dus speel ook op werk en in de trein .

En dat gebeuren over een 'vriendelijke' discussie? Wat? Ik mag geen tegenargumenten geven van je, maar ik moet eerst tot in hoog detail jouw mening achterhalen om daarna er niet tegenin te kunnen gaan? Of moet ik je knuffelen terwijl ik uitleg waarom ik het wél slimme keuzes vind en aangeef dat je met je eis van meer bossfights, meer dungeons náást alle content die er al inzit en daardoor een punt aftrekt van een frisse wind in het open world genre (terwijl het toch echt als een zelda game aanvoelt, erg knap) een beetje verwend overkomt?

Ik geef het een 9. Iets aftrek voor de toch wel matige voice acting en, zoals jij al aangeeft, skin-swapped vijanden en minibosses.
avatar van YOLOYOLO
YOLOYOLO ( 1870 ) 16-03-2017 09:42
7 voor sound? really?
avatar van Swift
Swift ( 12865   23) 16-03-2017 10:20
Quote:
@Swift

Je spoilertags werken niet.

Ga er niet té veel op in omdat ik niet teveel wil weggeven voor mensen, maar vind je niet dat de stukken om de tempels uberhaupt in te komen ook gewoon bossfights zijn? Dan zijn het er al 13 (ik tel guardians of een zeker ding op een ijsberg niet mee, trouwens... ). Da's meer dan boss-fight only game Shadow of the Collosus, om maar een voorbeeld te noemen.

Natuurlijk ben je vrij om je mening te uiten, maar ik ben vrij om die mening niet te delen en daar mijn argumenten voor aan te geven. Dan hoef je je niet persoonlijk aangevallen te voelen of te doen alsof ik je die mening niet toesta om te hebben, ik geef alleen aan waarom ik die niet deel.

Dat muziek naar de achtergrond is verplaatst vind ik dus een positief ding. Niet omdat de muziek niet mooi is (BotW heeft een prachtige soundtrack), maar omdat het omgevingsgeluid zo belangrijk is in dit deel.

Dungeons waren inderdaad best makkelijk. Maar goed, dat vond ik van Ocarina of Time ook; ik ben ze nu eenmaal gewend. Ik vond ze wel indrukwekkend. Maar er zijn shrines waar ik langer over heb gedaan, haha.

Met 95+ uur gametime heb je nog niet het ene wapen gevonden die niet kapot gaat (oké, die verliest wel energie maar komt na een tijdje vanzelf terug)? Die aanname over hoeveel uur ik erin heb gestoken is behoorlijk fout, trouwens - Ik heb de Switch versie dus speel ook op werk en in de trein .

En dat gebeuren over een 'vriendelijke' discussie? Wat? Ik mag geen tegenargumenten geven van je, maar ik moet eerst tot in hoog detail jouw mening achterhalen om daarna er niet tegenin te kunnen gaan? Of moet ik je knuffelen terwijl ik uitleg waarom ik het wél slimme keuzes vind en aangeef dat je met je eis van meer bossfights, meer dungeons náást alle content die er al inzit en daardoor een punt aftrekt van een frisse wind in het open world genre (terwijl het toch echt als een zelda game aanvoelt, erg knap) een beetje verwend overkomt?

Ik geef het een 9. Iets aftrek voor de toch wel matige voice acting en, zoals jij al aangeeft, skin-swapped vijanden en minibosses.

Het is meer de manier waarop," een hoop gemier", "git gud" "Noob" ervan uitgaande dat ik de master sword niet heb etc etc .

Kunt ook beginnen , Hey Swift , kan je misschien toelichten waarom zus en zo ?
Of ik ben het er niet mee eens want { insert feiten} ....

Wat jij doet is ervan uitgaan dat ik met houten wapens speel, niet weet dat er wapens gerepareerd worden, etc etc



En 4 x een boog schiet mini game om een beest in te komen is GEEN bossfight.

Hoeveel uur heb je dan gespeeld? Want daar ben ik wel benieuwd naar.
Pics or it didn't happen!

Owja, elke x dat bloodmoon filmpje begint ook te vervelen.


Edit: Maar jij een 9 en ik een 8,5, zitten we toch niet zover uit elkaar?
0,5 pnt aftrek extra voor die dingen die ik irritant vind, toch nog best gul.

Onze koekjesbaksessie op zondag gaat wel door toch?
Anders pas ik mijn cijfer wel aan naar een 9.
avatar van Jinoonij
Jinoonij ( 191 ) 16-03-2017 11:37
bloodmoon kan je skippen. een optie om 'niet meer tonen' te kiezen zou wel handig zijn
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 16-03-2017 12:04
Eey, dat ik het in dit geval niet met je eens bent (niet door het cijfer dat je geeft, maar de specifieke kritiek die je hebt om daartoe te komen) en vind dat je zwaar onrealistische verwachtingen hebt en om kleine relatief onbelangrijke details aan het zeuren bent (en vier weak points kapot maken geen eindbaas noemt... dan zijn er maar weinig eindbazen in de zelda reeks, haha), evenals dat je humoristisch bedoelde gametropes als git gud en noob extreem persoonlijk oppakt heeft dit niks te maken met mijn persoonlijke mening over jou en het al dan niet delen van mijn recepten voor witte chocola / macademiakoekjes met gebruinde boter incl. tips om ze dunner en krokanter, kruimelig of kauwbaar te maken.
avatar van YOLOYOLO
YOLOYOLO ( 1870 ) 16-03-2017 15:40
Quote:
Eey, dat ik het in dit geval niet met je eens bent (niet door het cijfer dat je geeft, maar de specifieke kritiek die je hebt om daartoe te komen) en vind dat je zwaar onrealistische verwachtingen hebt en om kleine relatief onbelangrijke details aan het zeuren bent

kleine details valt wel mee....
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 16-03-2017 20:21
Quote:
[..]Sommige grote launch titels worden inderdaad gekocht qua reviews maar in het geval van Zelda is dat toch echt niet zo gezien de overige hardware en software reviews van de Switch.
Er is geen reden om aan te nemen dat het ene het andere uitsluit. "Nintendo zal nooit aan DLC doen" en "Nintendo zal nooit een telefoongame maken" heb je vast ook al eens gehoord.

Quote:
Jij zoekt naar medestanders omdat je de game niets vindt maar ik vrees dat je die niet veel zult vinden. Tis een meesterwerkje ;D
Waarom zoek ik medestanders? Het is gewoon mijn mening. Ik ben blij voor je dat je wel tevreden bent met het spel Ik ben gewoon beter gewend van vroeger
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 16-03-2017 20:22
Quote:
bloodmoon kan je skippen. een optie om 'niet meer tonen' te kiezen zou wel handig zijn
of meer dan 1 animatie