Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
The Sims 2: Pets (NGC)
81 100 1

Review The Sims 2: Pets (NGC)

De Sims keren nogmaals terug op onze geliefde kubus der spellen. Spellen die meestal een hoog fun gehalte hebben. Spellen die verbeterd zijn ten opzichte van hun vorige versie en of deel. Spellen die voor het hele gezin meestal wel speelbaar zijn. Dat soort spellen krijgen wij op de Cube. Zal dit spel niet anders als de rest, in dat opzicht? De Sims 2 bracht, voor de consoles, de gesimuleerde mannetjes en vrouwtjes naar een hoger niveau. Je moest opdrachten uitvoeren om verder te komen in het spel. En die opdracht liepen ver uiteen van "Trouw met Martha" tot en met "Pluk een appel van je geplante fruitboom". Verder komen in het spel hield in telkens te verhuizen van locatie naar locatie, iets wat we in De Sims: Erop Uit! ook al zagen. De game had een fris uiterlijk, maar liep niet altijd even soepel. Vastlopen deed het gelukkig nooit, maar als de game iets sneller liep, dan was er niks aan de hand geweest. De Sims 2 was qua opzet identiek aan zijn PC broertje, op een paar dingen na dan. Je kon geen uitbreidingen instaleren voor nog meer Simplezier, wat een nadeel was voor vele Simfans. Wat wél een groot voordeel was, ten opzichte van de PC versie, je kon je Sim direct besturen met je analoge stick, waardoor het genre meteen anders aanvoelde. Het was niet langer klikken en kijken wat je mannetje of vrouwtje deed. Het was gewoon real-life besturen; jij was het poppetje en als je honger had, liep je linea recta naar de koelkast toe. Wilde je de krant lezen? Dan liep je op je postbus af en pakte je de krant op. Ikzelf vond het een heerlijk gevoel om zo door mijn geSimuleerde wereld heen te lopen.

De Sims 2 had ook een uitgebreid aankleed en opmaak systeem. Dat systeem kan je hier nalezen, aangezien het ook zo ongeveer in de Sims 2 Huisdieren zit, op het 'Opa-Oma en Vader-Moeder Stamboom Systeem' na dan. Het menu ziet er nog steeds hetzelfde uit ( De achtergrondkleur is lichtpaars / lichtblauw en de schimmen waar de bijbehorende attributen op zitten zijn donkerpaars); dit vind ik een ontzettend groot nadeel, want het wordt wéér niet duidelijk weergegeven allemaal. Wat ook weer in de game verwerkt zit, zijn de verschillende persoonlijkheden. Je hebt weer de keuze uit vijf. Daarna mag je weer je sterrenbeeld kiezen, enzovoorts. Ook is er de optie om een willekeurige Sim te maken. Tot nu toe gaat het allemaal nog zoals ik het beschreef in mijn Sims 2 review. Dan komt nu het verschil. Je moet namelijk nog kiezen voor een huisdier! Voor de rest is de game helemaal hetzelfde als het eerdergenoemde Sims 2. Je hebt een baan, behoeftes, verlangens en angsten. Voor meer info daarover raad ik je aan mijn Sims 2 review te lezen. Ik ga het nu over de vernieuwingen hebben.



Jouw nieuwe huisdier, gekozen uit een kat, hond of allebei, is op dezelfde manier aankleedbaar, opmaakbaar en verrasbaar als je Sim. Dat betekent dat je hem dus dik, dun, kort, lang, donzig, kaal, zwart, wit, blauw, groen of wat dan ook van hem kan maken. Je kan natuurlijk voor de standaard beesten gaan, maar dat is zo saai. Je maakt van jouw kat of hond natuurlijk de lelijkste die er is en je gaat aan de slag. Later kun je ook nog andere soorten huisdieren er bij kopen. Voornamelijk zijn dit honden en katten, maar onder andere goudvissen en hamsters zijn ook verkrijgbaar. De twee laatstgenoemde zijn niet direct speelbaar, maar zitten simpelweg in een kooitje of kommetje. Je kan ze eten en aandacht geven en hun onderdak schoonmaken. De honden en katten kun je kopen op het Town Sqaure. Als je een nieuwe hond of kat koopt kun je zijn houding tegenover jou aanpassen. Wil je dat hij lui is of juist actief? Wil je dat hij verwend is of tevreden is met wat hij heeft? Dat is allemaal aan jou. Op het Town Square kun je nog veel meer dingen doen. Je kan je huisdieren er mee naar toe nemen om ze te verkleden, verwennen, om ze lekker te wassen of om ze achter te laten in het asiel. Ook kun je hier een nieuwe hond of kat aanvragen. Het plein is hartstikke groot (er staat zelfs een schaakbord) en er komen meerdere mensen van uit de buurt op af. Ook geweldig voor je sociale contacten dus!

Maar wat kan je nou thuis met je huisdier? Zijn die beesten niet allemaal maar lastig? Nou, in het begin kun je er van alles mee en zijn ze natuurlijk lastig, ja. Ze plassen op de grond , luisteren niet meteen naar je en hebben natuurlijk hun eigen verlangens. En daar komen we al op de eerste twee opties voor je huisdier. Je kan ze namelijk veel truckjes leren. Van het pootje schudden tot aan het luisteren naar je als je wil of als je ze roept, dat ze meteen komen. Bijna alles kan wel met je huisdiertje. Ook kun je ze natuurlijk even lekker aaien of knuffelen. Veel aandacht hebben die beesten wel nodig, dus wees voorbereid. De diertjes hebben zo ook hun eigen willetje. Zo willen ze de ene keer veel aandacht en liefde en de andere keer zijn ze veel te materialistisch. Het is aan jou om aan alle verlangens en wensen te voldoen en om van jouw dier een verwend nest te maken of je brengt hem gewoon discipline bij en hij luistert meteen. Je kan je vriendjes ook trainen; leer ze kunstjes zoals opzitten, of taken uitvoeren zoals het huis bewaken. Dit doe je door je huisdier te leren dat hij bijvoorbeeld niet op het tapijt mag plassen of op de krant mag kauwen. Als je het helemaal bont wil maken, zorg er dan voor dat je hond of kat zich voorplant. Zwerfdieren zitten ook verwerkt in het spel. Die kom je vanzelf een keer tegen. Deze kunnen of verdwaald zijn of ze zijn met hun baasjes meegekomen.



Het bouwsysteem in de game is ook onder handen genomen. Je kan nu ook vanuit een vogelperspectief en een superhandig raster je huisje bouwen en meubels planten. Wil je dit niet? Dan schakel je om naar het oude en vertrouwde systeem. Dit systeem loopt erg soepel en dat merk je ook aan de verbeterde engine in het spel. Het ziet er allemaal nét even gelikter uit en het spel is niet traag te noemen. De sounds zijn net als in het vorige deel matig, op de liedjes na dan. Zo heb je bijvoorbeeld The Pussy Cat Dolls met hun Simlish versie van Don't Cha. De gameplay heeft een kleine revolutie ondergaan en daarmee doel ik op de huisdieren. Hoewel het leven op zich al hectisch genoeg kan zijn, wil men toch ontsnappen aan de buitenwereld door zijn virtuele leven op te pakken. Zoals ik al zei: bereidt je dan maar voor op nog meer hectische dingen, want de huisdieren zijn af en toe zeker geen lieverds! De Sims 2 Huisdieren is typisch een spel dat echte Simfans willen kopen. Simfans van alle leeftijden; waarom is er dan een minimum leeftijdsgrens aangegeven van twaalf jaar? Zou het door al die dierlijke vrijpartijen komen? Ik kan het wel begrijpen, maar ik denk niet dat de gemiddelde twaalfjarige (mannelijke) gamer op een game als dit zit te wachten. Desondanks denk ik dat dit spel zeer geschikt is voor de wat jongere kinderen (zo rond de 8 jaar); de voortplanting komt alleen wanneer de speler daar de aandacht aangeeft en de opdracht er toe geeft. Voor de hardcore gamer is er niet veel aan, de mainstreamer moet er van houden en de jongere gamers zullen dit spel wel te gek vinden.

 

Oordeel The Sims 2: Pets (NGC)

  • Graphics 80
  • Gameplay 87
  • Originality 65
  • Sound 60
  • Replay 75
  • Eindcijfer 81

Aantal keer bekeken: 3013 

Laagste prijzen voor The Sims 2: Pets (NGC)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Wars
Wars ( 1174   1) 28-11-2006 17:58
Schattig poesje
avatar van Chaoot
Chaoot ( 902 ) 17-12-2006 13:50
Gaap nog een Sims...ben bang dat we hier nooit meer vanaf komen.
Maar goed zolang het voor anderen werkt...