Actierijk avontuur
Of Nathan ooit een schat zal vinden, dat laat ik aan jullie over om te ontdekken. Wat ik wel kwijt wil, is dat het verhaal je zal meeslepen, verbazen en ook zal verrassen op een manier, die je normaal gesproken alleen bij films ervaart. Het verhaal zit dan ook erg goed in elkaar en door middel van diverse cutscenes wordt het verhaal helder uitgelegd en word je als speler goed bij de game betrokken. Zodra een cutscene is afgelopen, krijgt de speler de controle over Nathan en kun je beginnen met klimmen en klauteren. Af en toe zal er ook een beetje gepuzzeld moeten worden. De bediening van dit alles gaat gemakkelijk en een pluspunt hierbij is de dynamische camera, die zich automatisch aanpast zodat de sprong die je wilt of moet gaan maken goed in beeld is.
Naast al het geklim en gepuzzel, zul je ook naar de wapens moeten grijpen om de concurrentie uit te schakelen. Her en der liggen diverse vuurwapens en granaten verspreid om je daarbij te helpen. Wanneer een vijand dichtbij komt, is het mogelijk, misschien zelf wel verstandig om over te schakelen naar hand-to-hand combat. Met enkele welgemikte klappen krijg je de tegenstander tegen de vlakte. Daarnaast is het ook mogelijk om je tegenstander te besluipen en hem in één keer uit te schakelen. In de meeste situaties is het echter handiger om vuurwapens te gebruiken. Er zijn diverse wapens aanwezig en hoewel je op diverse manieren kan schieten, is het toch aan te bevelen om goed gebruik te maken van het coversysteem. Duik weg achter objecten en/of muurtjes om vanuit deze veilige positie je vijanden te bestoken. Uiteraard heeft de vijand hetzelfde idee en dus zul je soms geduldig moeten wachten met het moment waarop je de tegenstander een kogel door zijn kop heen jaagt. Verder is het mogelijk om granaten te gebruiken. Deze kun je weggooien door de SIXAXIS controle te gebruiken. Persoonlijk vind ik dit een sterke toepassing van SIXAXIS controle en ik moedig het dan ook aan, dat ontwikkelaars deze manier van controle op een goede wijze in een game integreren.
Tijdens het spelen bekroop mij het gevoel dat de balans in de game niet helemaal goed zit waar het aankomt op klimmen, puzzelen en schieten. Ik merkte dat ik in diverse levels letterlijk van stelling naar stelling liep om daar weer vijanden bij bosjes af te knallen. Wat dat betreft ligt hier dus een verbeterpunt voor de makers.
Technische perfectie?
De eerste keer dat ik de game speelde, werd ik werkelijk weggeblazen door de adembenemende graphics. Ook naar de huidige standaard is deze game nog steeds zeer goed te pruimen en ik durf zelfs wel te beweren dat deze game nog talloze games, die nu verschijnen, weet te overtreffen op het grafische vlak. Toch is het totaalplaatje niet helemaal perfect. Zo willen textures niet altijd even snel inladen. Optionele installatie van bepaalde bestanden was hier wellicht een optie geweest, maar dan vraag ik me tegelijk weer af waarom Naughty Dog dat zou doen, omdat de game geen laadtijden kent. Aan de sound van deze game wil ik eigenlijk niet al te veel woorden wijden, want dat zit wel snor. Mooi gecompenseerde filmische muziekstukken die bijdragen aan de sfeer van de game. Daarnaast kent de game zeer goede voice-acting. Elk personage heeft een goed uitgekozen stemacteur. Het is overigens mogelijk om de game in het Nederlands te spelen. Een uitkomst voor één ieder, die de Engelse taal niet zo goed beheerst. Bij mij staat mijn PS3 standaard op Engels ingesteld en dus genoot ik de originele taal tijdens het spelen van de game.
Naast de kleine grafische imperfecties kan de speelduur niet onvermeld blijven. In principe hobbel je in zo’n zes uur door deze game heen en dat is niet heel erg lang. Toch is het spel zeker nog wel een tweede speelbeurt waard, ondanks dat je het verhaal al kent. Via een patch zijn bovendien Trophies aan de game toegevoegd, waardoor je weer wat extra doelen kunt nastreven. Het is erg prettig dat die patch er gekomen is, al kende de game zelf al te behalen doelen via het beloningensysteem. Diezelfde beloningen worden nu ook middels Trophies weergegeven. Of jij die moeite wil doen, daar laat ik de keuze aan jullie zelf, maar ik kan het op zich begrijpen, wanneer iemand de keuze maakt om de game niet opnieuw te spelen.
Doe mij een toppertje…
Uncharted: Drake’s Fortune is wat mij betreft een game, die iedere PS3-bezitter in huis moet halen. De game kent een goed verhaal en dat is in de gamesindustrie wel eens anders. Daarnaast zit de game technisch zeer goed in elkaar en kent de game bijvoorbeeld geen laadtijden tussendoor. Daarbij kan echter niet verhinderd worden dat er zo nu en dan enkele grafische imperfecties waar te nemen zijn. Dit is echter maar een smetje op het verder ongeschonden blazoen. De speelduur kan echter wel als nadeel beschouwd worden, want met ongeveer zes uur (het kan sneller) speeltijd, is de game als kort te beschouwen. Door er op verschillende wijzen herspeelwaarde aan de game te geven, is dat probleem ook enigszins ondervangen. Het blijft immers jouw persoonlijke keuze of je die game nog eens zal opstarten. Ten slotte hoop ik dat de balans tussen schieten en de rest wat redelijker verdeeld zal zijn in het vervolg van deze game. Nu ligt de nadruk vooral op het schieten. Dit is echter geen onoverkomelijk probleem. Voor de prijs waar je hem vandaag de dag voor in de schappen aantreft, kun je hem eigenlijk niet laten liggen.
Oordeel Uncharted: Drake's Fortune (PS3)
- Graphics 85
- Gameplay 85
- Originality 85
- Sound 90
- Replay 70
- Eindcijfer 85