Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Until Dawn (PS4)
82 100 1

Review Until Dawn (PS4)

Misschien ken je het wel? De domme keuzes die tieners in slasher-films maken terwijl ze weten dat er een psychopaat jacht maakt op schijnbaar willekeurige slachtoffers. Hoe hard je ook roept dat ze zich niet van de groep af moeten zonderen, misschien een wapen moeten zoeken en samen moeten werken om een tegenstander te verslaan etc. blijven zulke personages altijd van die domme fouten maken. Met Until Dawn kun je nu zelf kijken of jouw aanpak een beter resultaat oplevert.

Het verhaal van Until Dawn start op het moment dat een groep vrienden samenkomt om een tragische gebeurtenis van een jaar eerder te herdenken. Bij aankomst zullen deze acht vrienden (Mike, Jessica, Sam, Matt, Josh, Chris, Ashley en Emily) erachter komen dat terugkeren misschien niet zo’n heel erg goed idee was. Until Dawn valt als spel onder het horror/slasher-genre, een genre dat in films niet vaak bekend staat vanwege een origineel plot of diepgaande en intelligente personages. Gelukkig lijkt Until Dawn in veel opzichten de valkuilen van het genre te vermijden. De belangrijkste reden daarvoor? De keuzes die jij als speler maakt.


Chaostheorie en Butterfly Effect
Het leuke aan Until Dawn is dat je namelijk een grote invloed hebt op hoe het verhaal zal verlopen. Kies je ervoor om een vriend zijn rugzak te openen als een mobiele telefoon afgaat, of wil je zijn privacy niet schenden en negeer je de oproep? Gooi je een sneeuwbal naar een vogeltje of weet je die sadistische neigingen in te houden? Het lijken kleine keuzes, maar volgens de chaostheorie kan het slaan van de vleugels van een vlinder tot resultaat hebben dat er duizenden kilometers verderop een orkaan kan ontstaan. Volgens dit principe is Until Dawn dan ook opgebouwd. Al je keuzes hebben invloed, hoe klein het effect dan ook mag zijn.

Maar hoe vertaalt zich dat naar de gameplay? In principe zul je vooral gebruikmaken van de rechterstick van je controller om uit twee opties te kiezen. Heb je een keuze gemaakt? Dan volgt er, afhankelijk van je gekozen route of antwoord, een aantal quicktime-events waarbij je snel moet reageren. Mocht je onverhoopt een foutje maken tijdens zo’n event, dan is het gelukkig niet meteen einde verhaal; je kunt die fout vaak nog goedmaken door de rest van de knoppen op het juiste moment in te drukken. Hoe vergevingsgezind Until Dawn daarin is, hangt wel af van hoe je tot dan toe gespeeld hebt. Er zijn natuurlijk ook momenten dat je absoluut niet de verkeerde knop in moet drukken, omdat het dan het einde van een personage kan betekenen.

Speurtocht naar aanwijzingen
Tussen de keuzemomenten door zul je de omgeving kunnen verkennen. Je loopt door de omgeving door middel van ouderwetse tankcontrols die je misschien nog kent uit de eerste delen van Resident Evil. Afhankelijk van het camerastandpunt stuur je een personage een kant op met de linkerstick. De rechterstick gebruik je voornamelijk om het licht van je zaklamp, lantaarn of flare te bedienen en daarnaast de camera wat bij te sturen. Interessante objecten in de omgeving lichten daarnaast ook op als je er met een zaklamp overheen schijnt. Het loont ook zeker om je omgevingen goed te verkennen. Het spel bevat namelijk een drietal mysteries die ik niet zal verklappen, en objecten in de omgeving kunnen je nieuwe inzichten over het verhaal en de gebeurtenissen van een jaar eerder geven.


Het mooie is dat deze collectibles ook een daadwerkelijk tastbaar effect op het verloop van het verhaal hebben. Tijdens mijn eerste playthrough had ik namelijk een behoorlijk aantal hints gemist, waardoor mijn groep van acht hoofdpersonen aan het einde van de rit slechts uit vier overlevenden bestond. Grappig genoeg waren dat ook allevier de dames van de groep, waarna ik werd beloond met een trophy. Het was me meteen duidelijk waar mijn prioriteiten hadden gelegen; red eerst de dames, de heren moeten hun stoere praatjes zelf maar waarmaken.

Alle stukjes van de puzzel maken het plaatje duidelijk
De informatie die collectibles opleveren zijn niet alleen voor jou als speler interessant. Wanneer Sam bijvoorbeeld een papier met informatie vindt, zal ze de nieuwe informatie die ze inwint tijdens de dialogen met andere personages ook naar voren brengen. Het zorgt ervoor dat de gewonnen informatie ook daadwerkelijk onderdeel wordt van het verhaal, en de collectibles niet simpelweg een verzameling nutteloze items worden. Dat deze informatie niet alleen in de dialogen een rol speelt maar ook echt invloed heeft op het verloop van het spel, was goed te merken toen ik een handgeschreven notitie vond en de informatie die daarin stond het verloop van een cutscene compleet veranderde in vergelijking met mijn eerste playthrough.


Een personage dat de eerste keer werd gedood wist dit keer een gevaarlijke situatie te overleven, en het verhaal nam tezamen met de overgebleven personages een aantal extra wendingen. Zo kwam ik opeens op locaties die ik de eerste keer helemaal niet had bezocht. Het heeft ervoor gezorgd dat ik Until Dawn het afgelopen weekend maar liefst drie keer heb doorlopen, steeds op zoek naar nieuwe wendingen en voorwerpen die ik misschien had gemist. Natuurlijk helpt het ook dat de verschillende trophies gericht zijn op wendingen in het verhaal, die je overigens dankzij her en der aangetroffen totems tijdens het verhaal soms aan kunt zien komen. De totems laten namelijk een kort fragment zien van een gebeurtenis die nog komen gaat. Zonder de juiste context is het vaak afwachten of je een situatie herkent als je verder speelt, maar zulke voorspellingen voegen wel iets toe aan de spanning tijdens het spelen.

Spanning en sensatie
En spanning zul je zeker voelen. Hoewel het spel je de keuze biedt tussen het gebruiken van een besturing met motion controls en de wat meer traditionele aanpak, merkte ik al snel dat ook de traditionele manier van spelen af en toe de bewegingssensor van de DualShock4-controller gebruikt. Zo zijn er segmenten in het spel waar je misschien achtervolgd wordt door een vijand en zal je personage ervoor kunnen kiezen om zich te verbergen. Het is dan natuurlijk wel zaak dat je niet beweegt, anders kun je gezien worden. Ik vond dit soort segmenten qua opzet erg slim gedaan, maar de trilling van de controller maakte het stilzitten soms wel onnodig lastig. Als je levend door zulke situaties wilt komen kun je beter de controller neerleggen en kijken of je af en toe op een knopje moet drukken. Daardoor gaat wel een gedeelte van de ervaring verloren, maar als je zelfs stilzittend sommige stukken niet haalt voelt het wel extra zuur als iemand door zo’n situatie bruut gedood wordt nadat je een aantal uren alle karakters levend hebt gehouden.


Agents of Mr. Robot’s Heroes
De vele manieren waarop personages om zeep geholpen kunnen worden komen ook goed tot hun recht dankzij de buitengewoon sfeervolle graphics. Stofdeeltjes, sneeuw en de goede lichteffecten dragen allemaal bij aan een heerlijk beklemmende sfeer. De acteerprestaties van de cast komen dankzij de ‘Motion Capture’ van zowel hun gezichten als lichaamsbewegingen heel goed uit de verf. Fans van tv-series als Heroes, Agents of SHIELD en het recente Mr. Robot zullen ongetwijfeld een aantal bekende gezichten in de cast van Until Dawn aantreffen. Vooral Rami Malek, die de rol van Josh op zich neemt, lijkt erg veel plezier in zijn rol te hebben.

Qua geluid voegt de sfeervolle muziek ook enorm veel toe aan de spanning. De soundtrack van componist Jason Graves verdient ook een pluim, aangezien de vele verschillende scenario’s van Until Dawn elk individuele muziekstukken hebben. Omdat elke speler een uniek verloop van het verhaal zal krijgen, is het ook des te moeilijker te voorspellen welk bijbehorende muziekstuk bij welke scène komt. Dat alle losse stukken aan scènes en muziekstukken desondanks zo’n mooi geheel vormen is echt een prestatie die veel lof verdient.


De Botte Bijl
Ondanks alle zojuist genoemde positieve aspecten heeft Until Dawn ook een paar minpuntjes. De Motion Sensor-functie tijdens spannende stukken is, zoals ik al eerder aangaf, best irritant te noemen. Behalve de spannende situaties en interessante personages die voor de verandering vrijwel steeds goede opmerkingen maken en niet als kippen zonder kop door het verhaal rennen, heeft Until Dawn niet bepaald een vernieuwend verhaal. Ik zag de wendingen zelf al ruim van tevoren aankomen, en spelers die alle collectibles verzamelen en alle details vanaf de start goed doorlezen zullen hetzelfde gevoel ervaren. Daarnaast is het verhaal niet extreem lang te noemen. Met een uurtje of zes tot zeven ben je er wel doorheen. Het mooie van Until Dawn is natuurlijk dat je het verhaal nog eens opnieuw kunt spelen om te kijken wat voor andere keuzes je kunt maken, en wat de gevolgen daarvan zullen zijn. Je zult het spel dan ook sowieso een tweede keer helemaal willen doorlopen. Het neemt echter niet weg dat de trophies voornamelijk toegespitst zijn op het ervaren van de belangrijkste gebeurtenissen van het verhaal, het maken van andere keuzes en het verzamelen van de voorwerpen om het mysterie op te lossen. Until Dawn heeft dus een beperkte herspeelbaarheid, en ik vroeg me tijdens het spelen ook af of zestig euro niet een iets te hoge prijs is voor de ervaring die het biedt. Daar staat tegenover dat de platinum trophy met gemak in een weekend te halen is.

Conclusie
Al met al deed Until Dawn me aan een director’s cut van een toffe horrorfilm denken. Net als een luxe dvd of blu-ray bevat Until Dawn extra filmpjes met interviews, en afhankelijk van wat je zelf prettig vindt kun je met je eigen beslissingen een keuze maken uit een van de tientallen varianten van het verhaal. Net als met een dvd of blu-ray van een film hangt hoeveel je uit Until Dawn haalt echter vooral af van hoe gek je bent op die titel. Until Dawn is eigenlijk een moeilijke titel om te beoordelen. Ik heb namelijk een ontzettend toffe tijd gehad terwijl ik mijn best deed voor het behalen van de platinum trophy. Vooral de personages en hun logische acties, de spanning tijdens het spelen en de acteerprestaties van de cast springen er in positieve zin uit. Toch valt niet te ontkennen dat je na zestien uren spelen alles van Until Dawn wel gezien hebt. De herspeelbaarheid is daarmee toch het grootste mankement van het spel. Desondanks vind ik dat mensen Until Dawn absoluut eens moeten proberen, puur en alleen omdat het spel als een wilde rit in een achtbaan aanvoelt. Tevens omdat het leuk is om met andere mensen te bespreken hoe het verhaal voor hen is verlopen. Het spel biedt ook de mogelijkheid om statistieken van de globale keuzes in beeld te krijgen, dus dat hoort eigenlijk ook bij het spel. Budgetgamers zullen ongetwijfeld een goede afweging kunnen maken of ze zestien uur aan content zestig euro waard vinden. Mijn advies: kijk of je hem ergens voor een goede prijs kunt scoren, want stiekem is Until Dawn is eigenlijk de perfecte titel om voor een heerlijk weekend te huren en jezelf in een donkere kamer mee op te sluiten. Zolang je maar zeker weet wie er bij je in de kamer is...


Deze review is geschreven door Gerard Olsder

 

Oordeel Until Dawn (PS4)

  • Graphics 90
  • Gameplay 85
  • Originality 85
  • Sound 90
  • Replay 60
  • Eindcijfer 82

Aantal keer bekeken: 17756 

Laagste 3 prijzen voor Until Dawn (PS4)

15.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
GameResource 10
€  15.95€ 0.00   € 15.95
Nedgame.nl 9.9
€  18.00€ 3.49   € 21.49
Gameshop Twente 8.5
€  18.00€ 5.88   € 23.88

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Mellie
Mellie ( 1026 ) 31-08-2015 11:42
Zeker nog een keer checken.
avatar van UserVerwijderdXO
UserVerwijderdXO ( 2850   1) 31-08-2015 11:46
Ik ga de review niet lezen, simpelweg omdat ik geen spoilers wil. Maar wat ik wel een beetje vreemd vind, is de 6 van de replay? De replay is juist hoog in Until Dawn als ik me niet vergis. Ik las ergens dat je super veel eindes hebt, omdat van de 8 karakters iedereen dood kan gaan, of iedereen kan zelfs blijven leven, etc.
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 238 ) 31-08-2015 12:43
Rol: Reviewer
@Ser ArtoriaZ: Er zitten geen spoilers in de review, alleen een voorbeeld van een situatie helemaal aan het begin van het spel en een globale omschrijving zonder in details te treden.. En de replaywaarde is uiteindelijk redelijk beperkt, ondanks dat iedereen dood kan gaan of het kan overleven heb je alles wat het spel te bieden heeft na vijftien uren spelen wel gezien. Dat is inclusief het verhaal drie (twee keer afgerond en de derde om wat wendingen te bekijken) keer doorlopen en alle collectibles verzameld te hebben. De kleine wendingen in het verhaal en de scenes vond ik persoonlijk niet een vierde playthrough waard. Maar smaken verschillen, als jij daadwerkelijk alle kleine details uit wilt proberen zonder dat het echt veel verschil maakt is dat natuurlijk jouw keuze.
avatar van Rickk1986
Rickk1986 ( 968 ) 31-08-2015 14:41
Nette review Gerard. Na het lezen hiervan weet ik zeker dat het een heel gaaf spel is. Toch wacht ik met het kopen Van Until Dawn. Je puntje over de replaywaarde is prima toegelicht!
avatar van Kh_puma
Kh_puma ( 1890   1) 31-08-2015 16:50
Ben ik de enige die het spel qua horror gehalte wel mee vind vallen? Niet bedoelt om stoer over te komen, ik ben namelijk gek op horror games en spellen, maar op de een of andere manier pakt de atmosfeer me niet helemaal
avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16518 ) 31-08-2015 16:52
Mostly jumpscares toch, ik ben er paar een uurtje ofzo in, maar de game is wel awesome.
avatar van Nielles
Nielles ( 68 ) 31-08-2015 19:27
Wow bedankt voor de review. Helemaal top en geen spoilers! XD
avatar van Malistix
Malistix ( 1471   3) 31-08-2015 20:58
Lijkt me een leuk spel en ik ga hem zeker spelen maar ik gok dat dit een game is die ik tweedehands snel voor rond de 30 euro kan kopen dus daar wacht ik even op. ben een beetje broke ^.^
avatar van UserVerwijderd
UserVerwijderd ( 8270 ) 31-08-2015 21:54
Quote:
Ben ik de enige die het spel qua horror gehalte wel mee vind vallen? Niet bedoelt om stoer over te komen, ik ben namelijk gek op horror games en spellen, maar op de een of andere manier pakt de atmosfeer me niet helemaal
Edit: is er geen spoiler meer? Helemaal verhaal getypt kwam het hier gewoon te staan.. Die tussen haakjes spoiler werkte niet :/
avatar van Learned2Believe
Learned2Believe ( 112 ) 01-09-2015 10:31
Bedankt voor deze eerlijke review! Maar 85 voor gameplay vind wel een beetje onrealistisch hoog naar mijn mening. Maar ja, jouw ervaring, jouw score, het doet er niet toe. Je woorden zeggen meer dan het cijfertje aan het eind.
avatar van Hellkith
Hellkith ( 1584   1) 01-09-2015 10:34
Quote:
[..]

Edit: is er geen spoiler meer? Helemaal verhaal getypt kwam het hier gewoon te staan.. Die tussen haakjes spoiler werkte niet :/

Is me opgevallen dat bij dit soort berichten de spoiler niet werkt.. in forum topics wel :S

OT: Game lijkt me wel leuk, vind het leuker om te kijken dan te spelen. Als de prijs zakt dan heb ik waarschijnlijk wel meer interesse.
avatar van Mx-KAEY
Mx-KAEY ( 207   2) 01-09-2015 12:45
Die screenshots zijn zo donker! is die game ook zo donker ik snap dat het een sfeer moet geven, maar als alles zo donker is, is het altijd zo vervelend spelen.
avatar van Rioto
Rioto ( 257 ) 01-09-2015 16:28
Geniale game. Als liefhebber van horror films heb ik onwijs genoten van Until dawn. Het toffe is dat je keuzes er ook echt toe doen en dat ze niet random zijn, als je logisch na denkt en de slasher flicks regels kent kom je een heel eind.
avatar van UserVerwijderd
UserVerwijderd ( 8270 ) 01-09-2015 16:50
Quote:
Is me opgevallen dat bij dit soort berichten de spoiler niet werkt.. in forum topics wel :S
Ah vandaar, was me nooit eerder opgevallen.

Quote:
Die screenshots zijn zo donker! is die game ook zo donker ik snap dat het een sfeer moet geven, maar als alles zo donker is, is het altijd zo vervelend spelen.
Bij mij is het echt lang niet zo donker, maar ik heb in het begin als je de game moet instellen gekozen voor de allerlichtste helderheid want ik houd niet van dat donkere haha
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 238 ) 01-09-2015 18:37
Rol: Reviewer
@Mx-KAEY: Ik had helaas geen lichtere screenshots om uit te kiezen bij de mediakit van Sony. @Learned2Believe: Gameplay is ook een heel breed begrip natuurlijk. In dit geval is het zowel hoe het spel speelt qua controls en de ervaring van hoe het aanvoelt en het samenspel van de sterke spanningsboog tussen de verschillende scenes en de gameplay, Puur als begrip is Gameplay ook een lastig gegeven om uit te leggen. Ik denk dat als je Until Dawn zelf speelt, je wel zult begrijpen waarom ik het op dit vlak een 85 heb gegeven.
avatar van DonCarlucho
DonCarlucho ( 13 ) 01-09-2015 19:32
Goede review van Until Dawn, heb 'm zojuist aangeschaft.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2443   3) 01-09-2015 20:58
Geweldige game, sfeer is intens en de actie cq beslissingen nemen is origineel uitgevoerd. Zelden zo vermaakt en geboeid door een game!
avatar van Luchtgitaar
Luchtgitaar ( 197 ) 02-09-2015 11:15
Iemand een idee hoe lang de extra scene is uit de Extended Edition?
avatar van Tielo
Tielo ( 143 ) 02-09-2015 13:04
Geweldige game, ik schrik me regelmatig de pleuris!
Qua replay heb ik toch wel moeite met de score. Je kan dat over iedere single player game zeggen maar het zijn (voor mij) juist die games (uncharted, heavy rain enz) start ik bijna jaarlijks wel een keer op net als een goede film die ik nog eens terug wil zien en kan me dan helemaal in de game verliezen. Ik denk dat ik deze game iedere Halloween wel zal spelen.
avatar van DirkSteenbeek
DirkSteenbeek ( 549 ) 03-09-2015 12:52
replay mocht wel wat hoger
avatar van Kid Icarus
Kid Icarus ( 586 ) 03-09-2015 12:54
Quote:
Iemand een idee hoe lang de extra scene is uit de Extended Edition?

10 minuten ofzo, het is echt geen boeiend stukje. De game zelf is ontzettend tof, maar je mist niks aan de extra scene.
avatar van Remedy
Remedy ( 1415   2) 03-09-2015 14:45
De laatste horror games die me echt wisten te boeien waren Obscure2 en Silent Hill the Room. Veel volgende horrorgames hadden een flinke onvoldoende op een van de beoordelingspunten. En dat maakt de game als geheel onvoldoende. Een game kan bijvoorbeeld een goed verhaal hebben, maar als je door de gameplay niet meer weet wat links en rechts is ... (Siren 2).

Over Gerards herspeelbaarheid van het spel:
De replaywaarde van vrijwel alle horrorgames zijn vrij laag, omdat je altijd dezelfde rode draad volgt. Ook wanneer bepaalde keuzes het verhaal moeten veranderen, blijft de verhaallijn eigenlijk hetzelfde. Wel zijn er enkele horrorgames waarbij je een andere personage kunt spelen en het verhaal compleet anders beleeft. Ik verwacht dat Until Dawn ook geen replay horrorgame wordt. Wel verwacht ik dat de game adrenaline momenten heeft die lang bijblijven (zoals de hond die door het raam springt in Resident Evil 1).

Gezien Gerards review van Until Dawn denk ik weer eens een topper te kunnen aanschaffen en dat ga ik ook zeker doen. Thanks voor de review.
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 238 ) 03-09-2015 15:16
Rol: Reviewer
De hoeveelheid verschillende eindes is vooral groot omdat je acht hoofdpersonages hebt die in verschillende combinaties de eindstreep kunnen halen. Je kunt Until Dawn eigenlijk goed zien als een sprint naar de finish. Elke race zal anders verlopen en wie de eindstreep haalt hangt af van de keuzes van de speler. Dat betekent dus ook dat het einde van het spel vooral statistisch gezien heel veel verschillende combinaties heeft, maar het maakt weinig verschil of twee van de acht overlevenden Mike en Jessica of Sam en Ashley zijn bijvoorbeeld. Daar heb je dan al twee hypothetische eindes te pakken. Zoals ik mijn tekst ook aangeef is dat verschil dus vrij minimaal. Maar je moet de eindstreep sowieso twee keer halen wil je alle trophies verdienen.