WRC 2010?
Waar WRC 10 in ieder geval niet in slaagt, is het maken van een goede eerste indruk. De spaarzaam vormgegeven menu’s zijn degelijk genoeg, maar zodra de speler aan de eerste race begint wordt meteen duidelijk dat eventuele verwachtingen van een next-gen racegame drastisch moeten worden bijgesteld. De textures zijn matig, het spel kan regelmatig niet goed overweg met lichteffecten (met name wanneer wordt geopteerd voor de cockpit view) en de meer uitgestrekte levels voelen mede dankzij een zwaar gelimiteerde view distance nogal kaal aan. Vooral de auto’s zelf vielen mij aanvankelijk nogal op. Een auto is bij uitstek gemaakt van reflectieve oppervlaktes, maar in WRC 10 leken de wagens haast van hout gemaakt afgaande op het gebrek aan reflectieve effecten. Op dat soort momenten (ook wanneer je door een tunnel rijdt, schakel je minstens één gamegeneratie terug) kan het spel aanvoelen als een vroeg voorbeeld van een PlayStation 3-game. Dit is niet hoe een nieuw spel er in 2021 uit zou moeten zien. Extra pijnlijk is hoe grote concurrent Dirt Rally 2.0 uit 2019 er simpelweg moderner uitziet. Over de gekozen kleurschema’s – Dirt Rally 2.0 maakt gretig gebruik van warme kleuren zoals geel, terwijl WRC 10 een stuk grauwer en kouder oogt – kun je twisten, maar qua textures en post processing loopt WRC 10 spijtig genoeg gewoon achter.
Gordel om, luier aan
Gelukkig is er maar weinig tijd om op details en visuele gebreken te letten wanneer je met 200 km/u op een klif in Wales afstormt. Waar het telt, het gevoel van het racen zelf, presteert WRC 10 een stuk beter. Naast de gebruikelijke Time Trials-mode (waar tijden automatisch worden geüpload naar een online Leaderboard) zal de speler de meeste tijd doorbrengen in de nieuwe Anniversary-mode en de Career-mode. De Anniversary-mode is inbegrepen om alvast het aanstaande vijftigjarige jubileum van de rallysport te vieren. In deze modus kunnen iconische hoogtepunten uit de sport worden herbeleefd, zoals de 1973 Acropolis Rally (in het eerste jaar van het wereldkampioenschap rally) en de 1984 en 1985 Monaco Rally’s. Deze stages worden gereden met klassieke auto’s uit de tijd van de betreffende rally en, zoals vroeger gebruikelijk was, staan er langs de kant van de weg vaak knotsgekke (en ontzettend slecht geanimeerde) toeschouwers als een soort extra hindernis. Wanneer je zo’n maffe fan namelijk een tikje geeft, word je meteen gereset en krijg je een fikse penalty.
Aangezien nieuwe Anniversary stages vrijgespeeld worden via de Career Mode, zul je in die laatste modus de meeste tijd doorbrengen. Hierin begin je als Junior WRC-coureur en werk je je omhoog met je team naar de hogere regionen van de sport. Er zitten wat basale managementelementen in; zo zijn er verschillende crew members die je kan huren voor kleine bonussen in bijvoorbeeld de snelheid waarmee je geld verdient. Ook kan je tussen races door punten uitgeven in een skill tree en wat sleutelen aan je auto, alhoewel dat laatste nergens uitgelegd wordt, dus voorkennis is hier vereist. Via een kalender kan je aankomende evenementen selecteren, waaronder eerdergenoemde Anniversary Rally’s, maar ook Training Stages, Manufacturer-evenementen waarin je auto’s kan testen die je nog niet hebt en natuurlijk de WRC-Rally’s. Met twaalf verschillende locaties, die tussen elkaar goed zijn voor maar liefst 98 (!) verschillende configuraties is er aan inhoud sowieso geen gebrek in WRC 10. Deze vele stages zijn ook nog eens ontzettend leuk om in te rijden, met vele jumps, nauwe tunnels en bijna doodservaringen langs kliffen. Dit is absoluut het sterkste punt van deze game en je zou kunnen beargumenteren dat het in dit aspect de concurrentie aftroeft. Een klein smetpuntje is het wat karige aantal auto’s dat momenteel beschikbaar is; dat zijn er namelijk slechts 21 als je niet alle verschillende teamvarianten op een model meetelt. Daar komt nog eens bij dat de onmisbare Subaru Impreza verstopt zit achter een pre-order bonus, waardoor er voor late instappers slechts 20 wagens overblijven. De ontwikkelaar heeft al aangekondigd dat er later 4 auto’s worden toegevoegd (alsmede twee nieuwe locaties), maar toch voelt het een beetje te zuinig aan.
Rijgevoel
Een altijd vermakelijk discussie rondom elke racegame die meer dan enkel een arcade-ervaring probeert te bieden, is het gesprek over accurate, realistische physics. Hoewel velen van ons nauwelijks in staat zullen zijn om de nauwkeurigheid van het rijgedrag van een sportauto op asfalt te kunnen beoordelen, moeten we toch toegeven dat in het geval van een rally-game we nóg minder goed in staat zijn om iets over de authenticiteit te zeggen. Immers, veel gamers zullen wel wat ervaring hebben met het gedrag van een auto op normale wegen (met de kanttekening dat er hopelijk doorgaans wat langzamer gereden wordt), maar hoeveel van ons pakken wel eens de rally-auto om op een donkere dag door besneeuwde bergen te crossen? Juist. Laat het volstaan om hier te zeggen dat WRC 10 een uitdagende, pakkende rijervaring aanbiedt, waarin de feedback die het spel geeft over het algemeen goed genoeg is om passend te kunnen reageren op de obstakels die met hoge snelheid op je afkomen.
Het spel is zowel met een controller als een racestuur prima te spelen. Met de controller is het spel wellicht wat gemakkelijker, omdat het met een analoge stick nou eenmaal sneller is om te corrigeren wanneer je merkt dat de auto de verkeerde kant op glijdt. Met de voor deze recensie gebruikte Thrustmaster T300RS was het even zoeken naar de juiste instellingen voordat de force feedback voldoende informatie over kon brengen. Gelukkig beschikt het spel hiervoor over zeer uitgebreide opties, waardoor er veel ruimte is om te experimenteren. De rijervaring met het stuur evenaart nooit die van pure simracers als Assetto Corsa, maar toch is het zeker de moeite waard om dit spel met een stuur te proberen.
Conclusie
Het is jammer dat WRC 10 op technisch vlak zo’n zwakke indruk achterlaat. Hierdoor zullen veel potentiële nieuwkomers zich misschien laten afschrikken en daardoor niet ervaren dat WRC 10 heel wat moois te bieden heeft. De hoeveelheid beschikbaar stages is prijzenswaardig, maar het is vooral de spanning die veel van deze stages bieden die ervoor zorgt dat dit spel een verrassend goede racer is geworden. Met idiote snelheden door de wereld van WRC 10 is simpelweg leuk. Dat is heel wat waard. Bovendien is er momenteel weinig concurrentie is het genre. Dirt Rally 2.0 is alweer twee jaar uit en beschikt niet over de officiële licentie, the art of rally heeft een hele andere insteek en het veelzijdige BeamNG.drive is meer een platform dan een spel. Hierdoor komt de liefhebber toch al gauw uit bij WRC 10 en dat is – zeker voor nieuwkomers van de serie – absoluut geen ramp.
Deze review is geschreven door David Doorakkers.