Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Warhammer 40.000: Dawn of War III (PC)
83 100 1

Review Warhammer 40.000: Dawn of War III (PC)

Voor een goede real-time strategygame ben ik altijd wel in. Toen ik nog een kleine jongen was heb ik heel erg genoten van de Command & Conquer-games, maar ook recentere titels als Company of Heroes 2 en Halo Wars 2 vinden bij mij gretig aftrek. De Dawn of War-serie is echter altijd een beetje langs me heen gegaan. Tot nu dan, want voor Budgetgaming had ik de eer om het derde deel van de serie aan de tand te voelen: Warhammer 40.000: Dawn of War III. Ondanks dat ik niet zo bekend ben met de Warhammer-franchise, weet ik wel wanneer ik een topgame voor me heb. Daarmee heb ik natuurlijk direct al weg gegeven dat het met de kwaliteit van Dawn of War III helemaal goed zit. Gamers die niet vies zijn van een tactisch spelletje kunnen hun lol op met deze titel.


Wie kies jij?
Dawn of War kent drie facties met ieder een eigen speelstijl. Als eerste zijn daar de Space Marines: dit zijn de gespierde jongens die met een goed schild en sterke wapens het slagveld betreden. Ze komen niet in groten getale, maar maken dat dus goed door wel met veel vuurkracht te komen. Bij de Orks zit dat weer compleet anders, die zijn namelijk wél met veel manschappen, maar lopen wat achter in de technische ontwikkeling. Ze hebben niet van die brute wapens, maar zijn wel in staat om van de brokstukken op het slagveld nieuwe wapens te maken. Als derde factie zijn daar nog de Eldar: die gaan wat meer bedachtzaam te werk en kenmerken zich door gebruik te maken van stealth en de vijand dus te verrassen. De drie groeperingen verschillen dus behoorlijk qua tactiek, maar dit verstoort gelukkig niet de balans van de game; het zorgt er juist voor dat er voor ieder type speler wel een geschikte factie is om mee aan de slag te gaan.
De facties kennen allemaal hun eigen speciale units: de Elites. Deze hebben speciale vaardigheden waarmee je een gevecht naar jouw hand kunt zetten en zijn dus van groot strategisch belang. Je betaalt ze met zogenoemde Elite Points en die zijn te verdienen door specifieke resourcepunten op de kaart te bezetten. Je hebt niet direct vanaf het begin toegang tot alle Elites in de game. Deze moet je kopen met Skulls, en die verdien je weer door de game te spelen. Het lijkt wel alsof er een idee is geweest om deze ook als betaalde DLC aan te bieden, maar dat dit plan tijdens het ontwikkelproces nog is gewijzigd. Het is niet onoverkomelijk, maar voelt wel een beetje vreemd.


Singleplayer
Tijdens de singleplayercampagne krijg je trouwens de kans om met alle drie de kanten te spelen. Dit wordt ondersteund door een verhaal over een soort superwapen dat op een planeet is aangetroffen en waar de drie rassen om strijden. Ik vond het niet een heel bijzonder verhaal, maar wellicht dat Warhammer-fans hier wel meer van kunnen genieten. Het is in ieder geval een goed excuus om je door een behoorlijke singleplayercampagne te leiden met de bekende variatie in missies: verover een basis, verdedig een bepaalde positie, vernietig de vijand. Tijdens het spelen van de campagne krijg je een goed gevoel bij de mogelijkheden die de verschillende facties te bieden hebben, en daarmee wordt je als het ware klaargestoomd voor de multiplayer. Toch doen nieuwe spelers er goed aan om vóór de campagne toch nog even de tutorials te volgen. Als je jezelf namelijk in het diepe gooit kunnen al die keuzes en mogelijkheden nogal overweldigend overkomen, dus je kunt beter zorgen voor een goede basiskennis. Zoals vrijwel elke moderne RTS bekijk je het speelveld van boven en houd je op die manier een goed overzicht van wat er allemaal gebeurt. Daardoor vallen kleine details in de karakters of de animaties meestal niet zo op, maar ik wil dit toch nog even benoemen. Dawn of War III ziet er namelijk prachtig uit, maar heeft vooral ook heel veel sfeer. Niet alleen door de animaties, maar ook door de stemmen en de muziek word je helemaal meegenomen in die wereld.


Multiplayer
Een sterke campagne is leuk, maar tegenwoordig draait het ook bij RTS toch vooral om de multiplayermodus, en dat zit wel goed bij Dawn of War III. Er zijn zoveel mogelijkheden om jouw leger aan te passen dat geen enkel gevecht hetzelfde zal verlopen. Je moet steeds keuzes maken in welke Elites je in gaat zetten en welke krachten je ze mee geeft. Als je dat goed aanpakt zijn de bekende tactieken, zoals rushen of juist een gigantisch leger opbouwen, best makkelijk te counteren. Dan komt het dus echt aan op het betere tactische werk om te zorgen dat je de resourcepunten in het speelveld in handen krijgt en ook kan behouden. Daar zit wat mij betreft dan ook echt de kracht van deze game, want zoals zo vaak levert het spelen met/tegen menselijke tegenstanders meer verrassingen op dan wanneer je tegen de computer aan het spelen bent. Mensen kunnen makkelijk van tactiek wisselen en plotseling iets heel anders doen dan je had verwacht. Gelukkig leer je daar weer van, zodat je de volgende keer wel beter oplet.

Conclusie
Het mag duidelijk zijn dat Warhammer 40.000: Dawn of War III een ijzersterke RTS is geworden. Voor nieuwkomers is de drempel misschien wat aan de hoge kant, maar laat je daar vooral niet door tegenhouden. Als je eenmaal over de drempel bent gestapt, voel je je al snel thuis in deze game met een geweldige sfeer en prima gameplay. De singleplayercampagne biedt een goede opstap naar de multiplayer waar je echt je tactische hart in kunt verliezen.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland

 

Oordeel Warhammer 40.000: Dawn of War III (PC)

  • Graphics 80
  • Gameplay 85
  • Originality 80
  • Sound 80
  • Replay 90
  • Eindcijfer 83

Aantal keer bekeken: 10297 

Laagste 1 prijzen voor Warhammer 40.000: Dawn of War III (PC)

28.60 28.60 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  28.60€ 0.00   € 28.60

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Stef
Stef ( 3350   3) 08-05-2017 13:33
Vorige games heb ik heel veel gespeeld, maar ik ga deze voorlopig niet spelen.
De facties die ik het leukste vind zijn tot nu toe altijd DLC of een uitbreiding geweest.
Is het cover systeem uit de vorige games (en company of heroes) ook weer aanwezig in het spel?
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 08-05-2017 13:46
Toffe toevoeging, die drie laagste prijzen onderaan de review!

Valt me nu pas op, om eerlijk te zijn. Is dit al lang zo? (even oude reviews gepakt en daar lijkt het ook retro-actief te zijn toegevoegd)

Edit: Blijkbaar al een half jaar zo. Zoals L1f3stream wel eens zegt; dat is behoorlijk seniels

avatar van Gryphonrider
Gryphonrider ( 2812   2) 08-05-2017 19:44
€43,95 @ GameBillet (Steam-key)
avatar van P100
P100 ( 51 ) 09-05-2017 05:29
Ik ben het niet eens met deze review.
In vergelijking met de vorige Dow titles is Dow 3 zeer teleur stellend.
Als aardige fan van Warhammer games kan ik dit niet met volle overtuiging aanrader behalve als je een die hard MOBA fan ben die "base building" mist.
De game ziet er goed uit, de sound effects zijn ook erg top maar de game mist een aantal elementen die de vorige DOW juist zo goed maakte.
Zo is het cover systeem compleet (naja bijna compleet) verwijderd, je hebt nu op bepaalde plaatsen op de map een bepaald stuk (circle) waar je je units kan neer zetten, zodra zij op/binnen die circle staan komt er een shield om hun heen wat functioneert als "cover" de enemy kan tevens gewoon dat schil inlopen om melee dmg te doen, deze word zo verre ik weet en snap dan wel gereduceerd omdat jouw units in die circle staan, met range wapens schiet je eerst het schild kapot voordat je de units dmg doe, wat ook werk is met jouw hero een AOE attack toen waardoor de units uit deze circl worden geslagen om ze volle dmg te doen.
Er zit dus wel een soort van "cover" systeem in maar bij lange na niet zo goed als bij voorgaande DOW.
Er licht veel maar dan ook veel meer nadruk op de "hero" units kan je kan summonen, netzoals vorige DOW zijn deze units erg sterk en kunnen ook meer verduren dan normale units.
MAAR er is aanzienlijk meer focus op deze hero units gelegd, zo wipe makkelijk 6 a 10 normal units en houden nog redelijke hp over.
In multiplayer merk je ook overduidelijk dat de gene die de meeste MOBA games heeft gespeeld ook zeer de upper hand heeft met zijn hero units, je merk dan ook dat in MP ook veel MOBA tactics worden toegepast.
De game voelt daarom (zowel in MP als SP) enorm MOBA aan, wat ik persoonlijk verschikkelijk vind.
MP heeft maar 1 mode en is de Last Man Standing mode (waar veel vraag na is) verdwenen ik zie deze mode nog wel terug komen maar dat natuurlijk weer via de DLC module!
Base building in dit deel is zeer teleurstellend, in voorgaande delen als je base werd aangevallen begon je direct te zweten en pullde je al jouw units terug, dit gevoel ik totaal niet met DOW 3 als ik aangevallen wordt ook zijn er minder structure om te bouwen.
Er zijn minder units beschikbaar per Faction, zo mis ik meer dan aantal units van elke Faction, de meest bekende en voor de hand liggende Units zijn gebruikt en beschikbaar, dit vind ik erg zonder zo worden battle minder divers omdat er een maar geringde selectie aan units is en het voelt hierdoor aan als een Rock, paper, sisccors match.
Ook is er IMENS gekort op factions, en de laatste trend bij warhammer is DLC factions.... in elke Warhammer en volgens elke officiele lore is er altijd 1 grote enemy geweest die tegen elke faction vecht en dat is CHAOS deze is compleet verdwenen in deze game...
Er is meer focus gelegd op de 3 factions die je krijg met de game (space marine, Orc en eldar) met elke DOW game tot heden was er "onderlinge" ruzie, de Space marines die problemen met de ORCS hadden Eldar die de Space marines van hun planet willen hebben maar ondertussen vechten ze alle 3 tegen Chaos.
Ik vindt het zeer zeer spijtig dat Chaos niet in normal faction roster zit, en het zal mij nix verbazen dat deze faction doormiddle van DLC uit eindelijk te koop zal worden.
Voor de gene die netzoals mij zat te wachten op een nieuwe DOW 1 a 2 game zal deze game zeker minder aantrekkelijk vinden, voor de gene die gek is op MOBA games of niet bekend is DOW game zal deze game erg tof vinden.
Helaas vindt ik hem wegens te weinig units, teleur stellend verhaal, het gebrek va CHAOS factions en de inmense nadruk op MOBA games vele stukken minder intressant dan voor gaande DOW titles, en na 55 uur deze te hebben gespeeld heb ik hem tot heden niet meer gestart en betwijfel ik ten zeerste of ik de game in nabije toekomst ooit nog zal opstarten, ik zal dan eerder DOW 2 of DOW retribution weer gaan spelen.
avatar van The Goon
The Goon ( 554   2) 09-05-2017 08:31
55 uur lang een spel spelen dat niet zo goed is haalt meteen je verhaal onderuit. Ik heb betere games na 10 uur terzijde geschoven. Details natuurlijk.
avatar van P100
P100 ( 51 ) 09-05-2017 13:35
Quote:
55 uur lang een spel spelen dat niet zo goed is haalt meteen je verhaal onderuit. Ik heb betere games na 10 uur terzijde geschoven. Details natuurlijk.

Zoals ik al in het begin aangaf ben een aardige warhammer fan, sp heb ik moeilijkste difficultie gespeeld en rustig mijn tijd voor genomen, steam geef aan dat ik het spel 55 uur heb "gespeeld" en steam weet niet wanneer ik op het toilet zit, de game heb gepuzeers en mijm eten staan koken, dat ik alt+tab gedruk om de nieuwe episode van gotham en better cal saul aan het kijken was etc. Daarnaast wilde ik sp uitspelen (was +/- 40 inclusief alle onderbrekingen) en voordat ik met mp begon (4 matches) heb ik 3 uur im army painter gespandeerd omdat ik niet met stopwatch bijgehouden heb kan ik niet tot de seconde precies kan aangegeven hoeveel gamplay tijd ik er in heb gespandeerd heb ik steam tijd aangehouden! Daarnaast schrijf ik niet een game naar 2 minuten af sommige games worden iets later (zeg maar naar 5 minuten) pas intressant!