Wario wat?
WarioWare is zo'n vier jaar voor het eerst uitgekomen als GBA game, sindsdien is het een van Nintendo's top-franchises! In elke WarioWare game kun je enorm veel microgames spelen, dit zijn games die ongeveer 5 seconden duren. Deze games speel je in een razend tempo, dit maakt het soms zelfs lastig om te zien wat je nou eigenlijk moet doen. Op de GBA was dit nog niet zo'n probleem, aangezien er niet veel knoppen waren waar je op zou kunnen drukken om de game te halen, maar op de Wii is dit een ander verhaal.
WarioWare: Smooth Moves heeft meer dan 200 microgames en diverse manieren om deze te besturen. Aan het begin van elke microgame krijg je te zien hoe je de "Form Baton" moet houden om de game te voltooien. Soms zul je hem als een dienblad van een ober houden, maar soms is het ook gewoon een verlengstuk van je neus. Dit maakt het geheel nog chaotischer dan het al was, maar niet minder leuk!
Het verhaal
Maar Age, waarom heb je het steeds over een Form Baton?! Nou, beste website kinderen, dit omdat Wario altijd de nodige onzin in zijn games stopt. Je moet dit ook niet zien als een game van Nintendo, maar een van Wario. Gemaakt om heel veel geld mee te verdienen. Wario schrijft ook de handleiding op een kolderieke manier. Hierin wordt ook uitleg gegeven over de Form Baton. Wario loopt op een dag wat rond en ineens valt hij in een stom oud gebouw. Dit blijkt de Temple of Form te zijn. En je raad het al, binnen in die tempel ligt de Form Baton. Er blijken vele manieren te zijn om de Form Baton te gebruiken (18 om precies te zijn). En wie de Form Baton zal gebruiken, zal elke uitdaging kunnen overwinnen.
Behalve Wario zijn er nog diverse characters beschikbaar in de game. Elk character heeft zijn of haar eigen "verhaal". Dit wordt uitgelegd door leuk gemaakte cartoons. Zo moet je met Wario een rollende steen voor blijven. Uiteraard doe je dit door microgames te winnen. Als je 4 keer een game niet hebt gehaald, zal de rollende steen het gevecht winnen! Kom je echter tot een bepaald level (per character anders) dan zul je een minigame mogen spelen. Deze zijn langer dan de microgames en variëren van het rijden in een auto tot het schieten met StarFox.
Graphics & Sound
Er zijn (helaas) nog steeds mensen die games kopen op basis van hoe ze eruit zien op grafisch vlak. Die mensen moeten deze game absoluut niet kopen. WarioWare ziet er best leuk uit en doet ook wat het moet doen, maar het heeft geen spectaculaire graphics. Soms denk je dat deze game op een zolderkamertje ergens hoog bovenin een oud stoffig kantoor van Nintendo gemaakt is. De game bevat wel enorm veel humor en stompzinnigheid. Zo krijgt een kale man ineens een merkwaardige bos haar na het leegdrinken van zijn glas, en zo nog veel meer.
Het geluid is goed passend gemaakt bij de game. Standaard is de game al hectisch en snel, maar soms moet het nog net even iets sneller. De muziek zal dan in een versneld tempo worden afgespeeld, waardoor je soms helemaal hyper wordt. Elk character heeft zijn eigen style van muziek, wat weer zorgt dat ze meer een eigen identiteit krijgen. Verwacht hierbij geen grootschalige concerten, de meeste tracks zijn gewoon met enkele noten inelkaar gezet.
Gameplay
Hier koop je de game voor! De Wii is niet een console die het moet hebben van graphics en deze game al helemaal niet. De game draait volledig op zijn goede gameplay. Nintendo raadt je aan om lekker de ruimte te nemen voor deze game en je helemaal te laten gaan. Er zit een minigame bij waarbij je moet dansen en diverse moves met je rechterhand (nee niet die moves...) moet uitvoeren. Dit is niet alleen zelf leuk om te doen, maar ook ontzettend grappig om naar te kijken. De meeste games besturen erg intuitief. Vooral het toevoegen van de verschillende poses die je moet aannemen om de games te kunnnen doen is erg leuk gevonden.
Replay
Je kunt natuurlijk elke microgame zovaak doen als je wilt en er zijn ook diverse minigames te spelen, om hier high scores bij te halen, maar het zou pas eecht leuk moeten worden in de multiplayer mode. Dit was tenminste zo bij WarioWare op de GameCube. Op de Wii is dit echter een ander verhaal. Je kunt de game met meerdere personen spelen, maar dan wel op 1 controller. Nu lijkt dit misschien erg leuk en handig, vooral geld besparend (is dit wel van Nintendo?!), maar het werkt niet zo goed. Je moet na elke microgame de controller doorgeven aan een andere speler, die met de snelheid van het ligt zijn polsbandje om moet schuiven en zijn move moet doen. WarioWare op de GameCube werd nog wel eens gebruikt als drankspel, dat gaat je met deze dus duidelijk niet lukken.
Er zitten echter ook wel leuke multiplayer games in. Zo moet player 1 de nunchuck vast pakken en player 2 de remote. Je Bent nu met z'n tweeën aan het rennen en moet over hindernissen springen. Dit springen doe je door zelf ook te gaan springen. Dit levert echt veel lol en hilariteit op. Jammer voor de gemiste kans hier van Nintendo om er een echte multiplayer van te maken, maar desondanks leuk dat ze ook iets nieuws en unieks hebben toegevoegd.
Eindoordeel
De Wii blijft een beetje een partyconsole, maar daar zul je mij niet over horen klagen. Ik heb me uitstekend vermaakt met Wario Ware en vermaak me er nog steeds prima mee. Het blijft leuk om de microgames te doen en het is ook een leuke game om aan vrienden te laten zien wat de Wii nu eigenlijk allemaal kan. Jammer dat de multiplayer niet zo uitgebreid is als hij wel had kunnen zijn, verder is het een echte topgame voor de Wii!
Oordeel Wario Ware: Smooth Moves (Wii)
- Graphics 65
- Gameplay 95
- Originality
- Sound 80
- Replay 85
- Eindcijfer 84