En het kon. Ik maakte een team genaamd DSParty. Wesley B als aanvoerder en Wesley D, Joen en Sven als teamgenoten. Samen gingen wij de strijd aan met team dat eindelijk een naam gekregen had; Team Cool. Maar eerst moest ik nog een aantal Tutorials klaren, voordat ik dan aan de slag kon. De Tutorials zijn echter zó simpel dat je hier niet veel tijd aan kwijt zult raken. Jammer genoeg kan je ze niet overslaan, maar dat mag de pret niet drukken.
Dan was het eindelijk zo ver. Het team was gemaakt, de instelling waren persoonlijk aangepast en de tutorials zijn allemaal geklaard. Tijd om te vechten! Ik drukte op Challenge 1 en een laadschermpje verscheen in beeld. Een schattig wormpje met een zandlopertje in zijn handje. En hopla, het laden was voorbij en het gevecht kon beginnen. Wesley B pakte zijn bazooka erbij en wilde WildWorm kapot schieten. Hij schoot met volle kracht op de eerder genoemde worm en de vorm vloog meters ver weg. Maar veel schade kreeg de worm niet... Toen Team Cool een wraakactie aan het plannen was, zat ik in spanning af te wachten... “Waarom duurt het zo lang?”: dacht ik bij mezelf. Ik bereidde me al voor op een massamoord en dat er vele gewonden en doden zouden gaan vallen. Maar het tegendeel werd al gauw bewezen. De worm legde slechts een mijn neer en mijn schade bleef maar beperkt en de massamoord vond niet plaats. Niet lang erna had ik de eerste ‘uitdaging’ geklaard en kon ik verder gaan naar het volgende level.
Wat de makers allemaal nog meer niet in de game stopte zijn een groot de deel van de wapens. Favorieten als de Heilige Handgranaat, de essentiële boor, de postduif, luchtpost, de oma, de kostbare Ming-vaas of de koe zijn slechts enkele voorbeelden van wapens en handige items die niet in de game verwerkt zitten. Maar wat krijgen wij hiervoor terug? De touch-screen functie! Je kiest namelijk met je stylus uit welk wapen je wilt, variërend van een bazooka tot aan een luchtaanval, en neemt een slachtoffer naar keuze en schiet, staat of blaast diegene op, zodat hij spijt kreeg van het feit dat hij ooit geboren is! Er zit wel een leuke selectie wapens en items in het spel. Je hebt onder andere het volgende tot je beschikking: De luchtaanval: Gebruik dit wapen nooit, want als een worm van een bergje naar beneden valt, brengt hem dat meer schade toe. De dynamietstaaf: Een van de krachtigste wapens, net als de Banana Bomb. De Bazooka, doelzoekende raket, mijntjes, zelfs de Jet Packs, zijn ook allemaal van de partij, net als nog een handje vol met wapentjes. In totaal zijn er slechts 22 wapens en items die je kan gebruiken om elkaar af te slachten.
Voor de graphics in dit spel, hoef je het echt niet te kopen. De constante framedrop en wormen die uit het niets opeens in het water vallen drukken de pret zo nu en dan best wel. De worms zien er niet uit, maar kunnen wel heel lief zwaaien als je een tijdje niks doet. De achtergronden zijn wazig, maar de voorgrond daarentegen ziet er gelikt uit en doet niks onder voor de PSP of zelfs de PC versies. De muziek kan ermee door, maar die kan je ook uit of zachter zetten in het optiescherm. De wormen hebben allemaal hun eigen spraakvermogen in een aantal verschillende talen, waaronder Engels, Frans en Stijve Bovenlip. De gameplay is best te pruimen, maar door een aantal foutjes in het spel kan het spel irritant worden, waardoor je hem snel weg wil leggen. De replay daalt daarom ook in waarde, om dezelfde reden dus. Maar als je met die foutjes kan leven, dan houdt je er een leuk spel aan over!
Het spel is vermakelijk, maar heeft een aantal schoonheidsfoutjes, die er zeker niet in hoeven te zitten. Ook het aantal wapens stelde mij teleur, net als het niet kunnen ‘worm-wissslen’. Zoals ik al zei is het spel leuk om te spelen en het wordt alleen maar beter als je de multiplayer erbij pakt en een stel vrienden optrommelt. Geen aanrader, maar zeker wel een leuke budgettitel!
Oordeel Worms: Open Warfare (NDS)
- Graphics 54
- Gameplay 77
- Originality
- Sound 67
- Replay 72
- Eindcijfer 65