Geschiedenis
Wanneer een ontwikkelaar een volledige nieuwe titel lanceert in het drukke najaar, moet hij stevig in zijn schoenen staan. Gelukkig heeft id Software zich in het verleden meerdere malen bewezen met titels als Doom en Quake. Onze handen begonnen te jeuken, zodra we hoorden dat we ons een uur mochten vermaken met hun nieuwste telg. We kozen voor de PS3 versie, maar ook de PC en 360 versie waren speelbaar.
Aan het begin van het spel ontwaakt de speler vanuit een soort kunstmatige slaap. Voordat je goed en wel ontwaakt bent, wordt je medegedeeld dat jij voorzien bent van speciale krachten en dat jij de wereld mag gaan redden. De speler is niet de enige die deze missie heeft opgedragen gekregen, maar de cabines van zijn lotgenoten zijn aan gort geslagen, waardoor zij er minder florissant vanaf gekomen zijn. We vervolgen onze weg naar buiten en worden overvallen door het felle licht van de zon. Toch zetten we onze eerste schreden in deze postapocalyptische wereld en voor we het goed en wel beseffen, worden we belaagd door een stel mutanten, die ons om zeep willen helpen. Gelukkig is daar een vreemdeling, die deze belagers uit de weg ruimt. Zijn naam is Dan Hagar en hij vraagt ons om met hem mee te gaan.
We worden door Dan geleid door een wereld die volledig aan puin ligt, maar die er tevens geloofwaardig uit ziet. De Rage engine brengt namelijk deze wereld tot leven en ziet er zowel op de PS3, de 360 als de PC er waanzinnig uit. Tijdens een missie grepen we ons vast aan een katrol. Voordat we ons naar beneden begaven, maakten we gebruik van de gelegenheid om van het uitzicht te genieten. Ondanks dat we omgeven waren door kapotgeschoten snelwegen, puin en lijken, genoten we van dit aangezicht.
Welkom in de wereld van Rage
Dan neemt ons mee naar zijn thuisbasis en vertelt ons het een en ander over de wereld waarin we leven en de afkomst van het hoofdpersonage. Uiteindelijk vraagt Dan ons om een stel mutanten, waar de nederzetting veel last van heeft, uit de weg te ruimen,. Uiteraard accepteren we deze missie, omdat we ons leven te danken hebben aan Dan, wiens stem ingesproken is door John Goodman. Dan stelt ons een pistool, een setje kogels en zijn quad ter beschikking en we gaan op weg naar de thuisbasis van de groep mutanten, welke op de mini-map met waypoints aangeduid wordt. Deze eerste missie dient vooral om vertrouwd te raken met de controls van het spel. Naast de standaard gun maken we ons ook de techniek van de Windstick eigen. Deze boemerang is voorzien van vlijmscherpe messen en blijkt uitstekend geschikt om korte metten te maken met één van tegenstanders. Het bloed spatte er aan alle kanten af, toen de Windstick het hoofd van het lichaam van onze eerste opponent scheidde. Het gebruik van de Windsticks is uiteraard niet onbeperkt en we moesten dan ook snel een beroep doen op onze standaard pistolen. De controle hiervan voelde direct goed aan en ook het geluid mag er zijn. Na enkele verwikkelingen keren we terug naar Dan Hagar en tot zijn tevredenheid hebben we de missie tot een goed einde gebracht. Helaas blijkt de nederzetting tussentijds te zijn overvallen door een andere bende en Dan vraagt ons om bij een nabijgelegen nederzetting een setje EHBO-dozen te halen, omdat één van de bewoners van de nederzetting ernstig gewond is geraakt bij de overval.
Zodra we bij de andere nederzetting zijn aangekomen, vragen we om de medische hulpmiddelen. Zij tonen zich bereid, maar ook deze nederzetting kampt met de nodige problemen en zij kunnen ons pas helpen wanneer deze problemen opgelost zijn. Dit gegeven past zo goed in de wereld van Rage. Het spel speelt zich af in een wereld die volledig is kapot gegaan door allerlei gebeurtenissen. De overgebleven mensen verenigen zich in kleine nederzettingen om te voorkomen dat ze ten prooi vallen aan mutanten. Goederen zijn schaars in deze wereld. Wil je iets bereiken, dan moet daar een prestatie tegenover staan, waar de locale economie meer draait op ruilhandel dan op een munteenheid.
Running and Gunning
Hoewel een uurtje stoeien met een titel, die naar alle waarschijnlijkheid zeker twintig tot vijfentwintig uur van onze tijd in beslag zal gaan nemen, ons natuurlijk nooit volledig zal kunnen informeren over de mogelijkheden van een spel, geeft het een prima inkijk wat we mogen verwachten. Het eerste uur wekte de indruk dat er geen exorbitante hoeveelheden wapens in het spel verwerkt zullen zitten, maar dat er een basisset is die uitgebreid en opgewaardeerd kan worden door upgrades en andere kogels aan te schaffen. De verwachting is dat het bij de voertuigen ook ongeveer zo zal gaan werken. Na een aantal missies stonden we namelijk op het punt de quad in te ruilen voor een buggy, maar toen bleek onze speeltijd er alweer op te zitten.
De speler kan geld verdienen door gevonden voorwerpen te ruilen tegen keiharde contanten of door tijdens de missies goed om zich heen te kijken. Zo loont het veelal de moeite om bij een gedode tegenstander zijn zakken te legen om te zien of hij nog iets waardevols bij zich draagt. Van dit geld kunnen in de eerste plaats nieuwe kogels, wapens en een nieuwe uitrusting van gekocht worden.
Schijnwerpers
De afgelopen tijd is genoeg gezegd en geschreven over de titels die iedereen dit najaar in huis moet halen. Rage was veelal niet de eerste titel waaraan gememoreerd werd. Dit is wellicht te verklaren doordat er tot nog toe weinig aandacht is geweest voor dit spel. Volgens ons is dat volledig onterecht. Na de intensieve speelsessie verdient Rage het volgens ons om uitgebreid in de schijnwerpers te staan. We zijn zeer benieuwd naar de finale versie, maar het moet wel heel vreemd lopen, wil dit niet één van de toppers van dit najaar worden!