De PS Vita ziet er allereerst geweldig uit met een groot scherm, twee analoge sticks, een sixaxis bewegingssensor en touchscreen aan de voor- en achterkant. (Alle specificaties op: http://nl.playstation.com/psvita/#select-tab-specifications) Bovendien is de beoogde prijs van 249 euro voor de Wifi versie (299 met 3G) zeker niet verkeerd te noemen. Daarnaast werden er twee nieuwe diensten aangekondigd tijdens de Sony Playstation persconferentie in Duitsland. Met Near wordt de speler op de hoogte gehouden van de laatst gespeelde games van andere Playstation Vita spelers in zijn omgeving en met Party is het mogelijk om tijdens het online gamen of het surfen op het internet te chatten met je vrienden. Maar een positieve ontvangst van een handheld hangt natuurlijk ook af van de games die ervoor uitgebracht gaan worden. ConAir en Wouter mochten speciale presentaties bijwonen, maar ook Frido kon tussen de drukte een half uurtje vinden om deze krachtpatser uit te proberen.
De eerste kennismaking
Tussen de verschillende presentaties in, was er een zaal ingericht met diverse demopods van aankomende PS3 releases. In het midden van de zaal lag een groot eiland, welke was ingericht met diverse Playstation Vita toestellen. Aangezien we geen tijd te verliezen hadden, begaven we ons naar het eiland en maakten we ons op voor de eerste kennismaking.
Het apparaat voelt enorm licht aan in vergelijking met de PSP. Daarnaast ligt hij direct soepel in de hand. Qua vernieuwingen valt onmiddellijk de aanwezigheid van de tweede analoge pook op. Dat dit een groot gemis was op de PSP, maakt een korte speelsessie met Resistance: Burning Skies wel duidelijk. Zodra een Chimera zich achter een muurtje verschuilt, dient het tweede pookje om het vizier bij te stellen, waarna de vijand het haasje is zodra hij uit zijn schuilplaats op springt. Daarnaast beschikt de Playstation Vita over een touchscreen. Dit blijkt een welkome aanvulling en vooral een openbaring wanneer we LittleBigPlanet (LBP) spelen. Een level op de World Map kan de speler voortaan niet langer met de normale controls selecteren, maar moet met behulp van het aanraakscherm opgestart worden. Daar blijft het echter niet bij. Zo zit Sackboy in een level gevangen in een luchtbel en dient de speler via het touchscreen aan te geven waar Sackboy heen moet zweven. Mogelijk nog interessanter is het touchscreen wanneer het op het creëren van nieuwe levels aankomt. Een nieuwe wereld wordt eenvoudig gecreëerd door de simpele aanraking van het scherm. Uit de losse pols wordt een wereld geschapen uit kaas en binnen drie minuten is er een level gecreëerd. Het aanraakscherm verlaagt op deze manier de drempel voor vele spelers, die niet goed uit de voeten konden met de gereedschapsset uit de eerdere PSP en PS3 delen. LBP op de Playstation Vita is het credo Play, Create en Share meer dan waard!
LBP blijkt sowieso een prima geschikte titel om optimaal gebruik te maken van de nieuwe functionaliteiten van de Playstation Vita. Zo wordt er een foto genomen van één van de aanwezigen en wordt deze direct geplaatst in het zojuist gecreëerde level. Daarna is de foto ook nog op diverse manieren te bewerken. Zodra de speler zijn creaties klaar heeft, kunnen deze naar de LBP servers verzonden worden via de 3G en/of Wifi verbindingsmogelijkheden van de Playstation Vita. Tot slot hebben we nog een leuke boodschap voor spelers die extra pakjes voor Sackboy aangeschaft hebben voor de PS3 versie van LBP. Deze extra’s kunnen namelijk ook gebruikt worden in de Playstation Vita versie.
Creativiteit
De spellen voor de Playstation Vita zullen zowel digitaal als via een tastbaar medium verspreid worden. Bij het Playstation Network is al menigmaal gebleken dat dit de deur open zet voor onafhankelijke ontwikkelaars, die hun creativiteit de vrije loop laten en met interessante titels op de proppen komen. Zo hebben we een presentatie bijgewoond van Soundshapes. Deze titel mixt muziek- en ritmespellen met platformactie. Aan het begin van een level is het nog stil, maar door bolletjes te pakken en objecten aan te raken komt er muziek in het geheel. Dit resulteert aan het eind van het level is een orgie van geluid. De ontwikkelaar gaf aan, dat het spel op eigen wijze genoten kon worden, maar dat hij zo veel mogelijk probeerde in het ritme te blijven en zo succesvol een level kon doorlopen. De demonstratie die we kregen was speciaal voor de Gamescom ontwikkeld en hoewel het getoonde spel van de nodige creativiteit en een lekker ritme voorzien was, is het niet bekend of dit ook in het uiteindelijke spel zal belanden. De ontwikkelaar Queasy Games wil bovendien het spel voorzien van een creatiemodus, zodat spelers zelf aan de slag kunnen en zo hun muzikale talent vast kunnen leggen in het spel. Van Soundshapes is nog geen releasedatum bekend en eveneens is onbekend of het een digitale of een fysieke release zal gaan krijgen.
Oordeel - Wouter
De Playstation Vita wist me, ondanks mijn hoge verwachtingen, te verrassen. Door de HD-graphics en de Playstation-besturing met twee analoge sticks, weet de PS Vita de console-ervaring zeer goed te benaderen. De Vita weet, met zijn vele alternatieve besturingsopties, echter nog meer te bieden. Zo kon je in Uncharted: Golden Abyss de touchpads gebruiken bij de hand-tegen-hand gevechten om zo op een leuke manier combo’s uit te voeren. De gravity sensor komt ook goed van pas. Je kunt Drake nu bijvoorbeeld gemakkelijker van een richel laten hangen. Ook bij de nieuwste LittleBigPlanet is creatief omgegaan met de nieuwe besturingsmogelijkheden. Het is nu mogelijk om sommige minigames met zijn tweeën op één Vita te spelen, middels de multitouch functionaliteit. De twee touchpads kwamen vooral bij het bouwen van levels erg goed van pas; met de voorste kun je je level bouwen en met de tweede de camera bewegen. Dit zorgt ervoor dat wat je in je hoofd hebt, nog makkelijker op het beeld verschijnt. Met dit soort mogelijkheden weet deze handheld zich echt te onderscheiden van de consoles en hopelijk gaan ontwikkelaars nog veel meer verrassende functionaliteiten bedenken. Nu blijkt dat de prijs ook niet heel hoog zal zijn, 250 tot 300 euro, zou ik de Vita zelfs aan de echte Budgetgamer willen aanraden!
Oordeel - Frido
Ik ben nooit echt een handheld liefhebber geweest, maar de Playstation Vita heeft echt indruk op me gemaakt. Uncharted: Golden Abyss zag er grafisch bijna net zo mooi uit als de eerste Uncharted op de PS3. De besturing kan met de analoge sticks, maar ook de samenwerking van touchscreen en de analoge sticks werkte geweldig. Een absolute topper! Daarna kon ik ook nog even met een typische Japanse game aan de slag genaamd Gravity Rush, waarbij het spelen met de zwaartekracht om puzzels op te lossen centraal staat. Iets minder in mijn straatje, maar zeker niet slecht. Bij de laatste game, Soundshapes, keek ik mee over de schouder van Yorn. Het is nog even afwachten hoe deze game zich verder ontwikkelt, maar de combinatie van muziek en puzzelen maakte mij zeker enthousiast. De Vita is zeker de mooiste handheld waar ik ooit op gespeeld heb en de kans is groot dat het de eerste handheld zal zijn, die naast mijn consoles mag liggen…
Oordeel - ConAir
De Playstation Vita heeft mij op een positieve wijze verrast. Hij is lichter en gebruiksvriendelijker dan zijn voorganger. Bovendien bevat hij veel meer interessante functionaliteiten waarvan ik verwacht dat mensen ze echt zullen gaan gebruiken. De prijs lijkt misschien wat aan de hoge kant in vergelijking met de Nintendo 3DS, maar wat mij betreft is het aanbod van spellen nu al vele malen interessanter dan alles wat er tot nu toe is verschenen voor de handheld van Nintendo. Ik kan niet wachten totdat de Playstation Vita gelanceerd wordt op het Europese continent.