Dat Electronic Arts veel vertrouwen heeft in de Zweden van DICE is niet zo vreemd. Wat DICE flikte met Battlefield 3, te weten een serieuze concurrent en alternatief bieden voor Call of Duty, was EA al die jaren ervoor zelf niet gelukt. Niet met Crysis, niet met Medal of Honor. In juni 2012 had Battlefield 3 meer dan vijftien miljoen exemplaren verkocht en inmiddels mogen we daar vast nog wel een paar miljoentjes bij optellen. Het zijn nog altijd geen CoD-aantallen, maar het komt aardig in de buurt.
Battlefield 4 wordt het nieuwe stokpaardje van de uitgever maar de trots van het bedrijf gaat verder dan die ene titel. De Frostbite 3 engine is het uithangbord van EA geworden, waarbij bijna iedere game met de Zweedse engine ontwikkeld wordt. Het pijnlijke gevolg is nu dat de Wii U het maar liefst zonder 15 (!) aankomende EA-titels moet doen; waaronder het zojuist aangehaalde Battlefield 4, maar ook Mass Effect 4, Dragon Age 3 en een nog onaangekondigde Star Wars-game.
DICE’s technical director Johan Andersson stelde op Twitter dat voorloper Frostbite 2 niet goed liep op de Wii U en dat men er daarom maar geen heil in zag om de nieuwe derde generatie engine Wii U-bestendig te maken. Dat is nogal een opmerking. Betekent dit dat de Wii U veel minder krachtig is als Nintendo ons wel wil doen laten geloven? Of betekent dit dat EA geen heil meer ziet in de Wii U en de technische beperkingen als excuus gebruikt? Hoe dan ook betekent het dat dit niet goed is voor Nintendo. En dan druk ik me nog zachtjes uit.
Ik hoor veel mensen denken “Wat maakt het uit? Ik heb de Wii U voor de Nintendo-games. Mario, Zelda, af en toe een RPG van Japanse makelij. Die andere games speel ik wel op de PC/Xbox 360/PS3 (doorhalen wat niet van toepassing is).” Dat klinkt logisch vanuit het perspectief van een multiplatform-gebruiker maar zakelijk gezien is dit heel slecht voor Nintendo. Het hele idee van de Wii U was dat de machine zowel de trouwe Nintendo-fan als de core gamer zou aanspreken. Een scherpe prijs, een breed aanbod aan titels, een unieke manier van spelen met de Gamepad… de toekomt zag er goed uit. Toch is dat rooskleurige toekomstbeeld langzaam aan het afbrokkelen.
Vorig jaar op de E3 ontplofte de zaal waarin Ubisoft haar Pre-E3 persconferentie hield op het moment dat ZombiU werd onthuld. Met name de Nintendo-liefhebbers balden de vuisten in de lucht. Eindelijk een core game en alleen op ‘hun’ platform. Euforie ten top. Het was dergelijke support die de Wii U tot een succes zou maken.
Twee jaar geleden was de jubelstemming nog groter. EA sprak over een ‘Unprecedented Partnership' met Nintendo. In de maanden erna zou Peter Moore nog meerdere malen zeggen dat hij zo blij was met de Wii U en dat EA’s ondersteuning vastberaden was. Nog geen twee jaar later is er van die support nog maar heel weinig over. Hebben we toen met zijn allen naar een toneelstukje zitten kijken? Of geldt hier de wet van het opportunisme?
Nogmaals, ik denk dat dit heel slecht nieuws is voor Nintendo. Ik ben van nature geen doemdenker maar deze move van EA herinnert me aan de ontijding van de Dreamcast. EA ondersteunde van meet af aan de spelcomputer van SEGA niet en de console was dan ook een kort leven beschoren. EA als één van de grootste uitgevers wil je simpelweg aan boord hebben. Anders gezegd, Nintendo heeft EA veel harder nodig dan andersom.
Daarbij zijn de tijden veranderd. Ook Nintendo heeft last van mobiele platformen als tablets en smartphones. Gamende kids groeien niet langer vanzelfsprekend op met Mario, Zelda en Pokémon, maar met Angry Birds, Cut The Rope, The Smurf’s Village en 101 free 2 play MMO’s. Het is er Nintendo alles aan gelegen om een zo breed mogelijk assortiment aan titels voor haar platform beschikbaar te hebben. Het aanbod op de Wii U houdt al niet echt over de laatste tijd - in tegenstelling tot de 3DS dat enorm in de lift zit, juist dankzij een aanhoudende stroom van sterke games - en dit nieuws kan er ook nog wel bij.
Ik denk dat er meer aan de hand is. Als de band tussen EA en Nintendo gezond was, dan zouden beide partijen elkaar wel tegemoet zijn gekomen. Mijn gevoel zegt dat er ergens iets mis is gegaan. Misschien botsende ego’s, miscommunicatie, afspraken die niet waar zijn gemaakt… maar dat blijft natuurlijk altijd gissen. Daarbij komt nog eens het feit dat het binnen de burelen van EA momenteel zeer rumoerig is (CEO opgestapt, ontslagronde op ontslagronde) en dus kiest de uitgever eieren voor haar geld. En die eieren zijn blijkbaar niet bij de Wii U te halen.
De vraag is of er nog wel ruimte is voor drie traditionele spelcomputers in het huidige gamelandschap. Ik denk dat EA het antwoord op die vraag zichzelf al gegeven heeft…
EA versus Nintendo: Begin van het einde?
Laatste reacties
Aan de andere kant Ubisoft laat zien dat het gewoon kan. Die brengen Assasin's creed en Rayman met het grootste gemak naar de WiiU. Dus EA Stelt zich ergens ook behoorlijk aan.
Die 15 games zijn 90% sequels en de vernieuwing is ver te zoeken bij EA. Ik heb ook het idee dat EA het bedrijf is dat de belofte niet is nagekomen qua Wii U-ondersteuning, ik zou niet weten waarom Nintendo het anders zo groot aan zou kondigen, om er verder niets mee te doen.
Verder @Ubisoft: van Rayman is een hele domme keuze geweest. Dit heeft niets met de liefde voor de Wii U te maken (kijk naar de Rayman Challenges app), maar met het feit dat tegenwoordig alles om geld draait in plaats van zorgen dat je klanten plezier hebben met je spellen. En het is nou eenmaal zo dat je het meeste geld binnenhaalt als je de game op meerdere consoles uitgeeft.
Daarnaast heeft Nntendo een platform ontwikkeld/zijn ze een platform aan het ontwikkelen voor mobiele developers en indie-studio's om (mobiele) games makkelijker te kunnen porten of ontwikkelen voor de Wii U en z'n tablet. Als dit lukt, hebben ze goud in handen: het simpele van spellen op smartphones en tablets, het ingewikkelde van console-games.
Quote:
Een groot deel van Nintendo zijn games bestaat uit sequels of ports van oude games. EA heeft tevens diverse nieuwe IPs uitgebracht en werden door de pers goed ontvangen. Toch sloegen ze niet of niet genoeg aan, omdat de gemiddelde gamer liever zijn vertrouwde franchise koopt. Die 15 games zijn 90% sequels en de vernieuwing is ver te zoeken bij EA.
Quote:
Ik denk niet dat mensen massaal een Wii U gaan kopen voor games die ze ook op hun smartphone of tablet kunnen spelen. Tevens zorgt het resistieve scherm van de Wii U Gamepad ervoor dat touch games helemaal niet lekker werken.
Daarnaast heeft Nntendo een platform ontwikkeld/zijn ze een platform aan het ontwikkelen voor mobiele developers en indie-studio's om (mobiele) games makkelijker te kunnen porten of ontwikkelen voor de Wii U en z'n tablet. Als dit lukt, hebben ze goud in handen: het simpele van spellen op smartphones en tablets, het ingewikkelde van console-games.
Quote:
Daar heb je inderdaad gelijk in, maar toch tel ik "sequels" van Nintendo niet als sequels, omdat ze vaak zo verbluffend anders zijn dan de voorgangers, dat ze alleen in naam en personages sequels zijn.[..]
Een groot deel van Nintendo zijn games bestaat uit sequels of ports van oude games. EA heeft tevens diverse nieuwe IPs uitgebracht en werden door de pers goed ontvangen. Toch sloegen ze niet of niet genoeg aan, omdat de gemiddelde gamer liever zijn vertrouwde franchise koopt.
[..]
Een groot deel van Nintendo zijn games bestaat uit sequels of ports van oude games. EA heeft tevens diverse nieuwe IPs uitgebracht en werden door de pers goed ontvangen. Toch sloegen ze niet of niet genoeg aan, omdat de gemiddelde gamer liever zijn vertrouwde franchise koopt.
[..]
Quote:
Ik denk niet dat mensen massaal een Wii U gaan kopen voor games die ze ook op hun smartphone of tablet kunnen spelen. Tevens zorgt het resistieve scherm van de Wii U Gamepad ervoor dat touch games helemaal niet lekker werken.
Nee, het zal ook geen system seller worden, maar als men zonder problemen mobiele games kan porten naar de Wii U (of ze er specifiek voor kan maken), zal de Wii U vaker aanstaan in de huiskamers van vele mensen om "even snel een level cut-the-rope" te spelen. Het is toch wel een mooi verkooppunt als het ze lukt!
Edit: Ik lees net op Tweakers dat het waarschijnlijk komt omdat Nintendo vertikt om Origin te implementeren in de Wii U. En terecht, want wat is Origin een rotprogramma (hetzelfde met Uplay trouwens).
Quote:
Hoezo zijn die sequels zo verbluffend? Mario Party, Mario Kart, 2d Mario, elke keer ongeveer hetzelfde spelletje hoor
Die spellen zijn inderdaad in vele opzichten hetzelfde, maar als je kijkt naar de 3D-mario's, de Zelda's, de Metroids etc. heb je wel steeds compleet andere spellen in plaats van simpel een cijfer achter de titel te plakken. (hmm, Mario Galaxy 2... Begint Nintendo toch die kant op te gaan?). Laat maar, hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik mijn argument steun
Quote:
klopt daarom koop ik bijna nooit mario meer tenzij ze echt met verniewing komenHoezo zijn die sequels zo verbluffend? Mario Party, Mario Kart, 2d Mario, elke keer ongeveer hetzelfde spelletje hoor
zo als mario Sunshine en mario 64
Quote:
[..]
klopt daarom koop ik bijna nooit mario meer tenzij ze echt met verniewing komen
zo als mario Sunshine en mario 64
klopt daarom koop ik bijna nooit mario meer tenzij ze echt met verniewing komen
zo als mario Sunshine en mario 64
Dan doe je jezelf tekort. Galaxy en Galaxy 2 zijn echt fenomenaal.
Quote:
Nee, het zal ook geen system seller worden, maar als men zonder problemen mobiele games kan porten naar de Wii U (of ze er specifiek voor kan maken), zal de Wii U vaker aanstaan in de huiskamers van vele mensen om "even snel een level cut-the-rope" te spelen. Het is toch wel een mooi verkooppunt als het ze lukt!
Het kan een toegevoegde waarde zijn, al denk ik dat zeker met de goedkope Android tablets en smartphones en de komst van de Ouya console er genoeg concurrentie is.Nee, het zal ook geen system seller worden, maar als men zonder problemen mobiele games kan porten naar de Wii U (of ze er specifiek voor kan maken), zal de Wii U vaker aanstaan in de huiskamers van vele mensen om "even snel een level cut-the-rope" te spelen. Het is toch wel een mooi verkooppunt als het ze lukt!
Je zou zeggen dat als Nintendo weinig third party ondersteuning krijgt, dat ze meer eigen eigen franchises die ze al lang niet meer of weinig gebruiken een nieuwe kans moeten geven of dat ze echt met wat nieuws moeten komen. Tevens is het dan aan te raden dat deze titels over diverse genres worden uitgesmeerd.
Quote:
Die 15 games zijn 90% sequels en de vernieuwing is ver te zoeken bij EA.
Volgens mij heeft EA de afgelopen jaren op de PS3/X360/PC toch aardig wat nieuws geprobeerd tussendoor, was niet allemaal een succes, maar goed.
Van sommigen van deze titels zijn nu toch al aardige series ontstaan.
(Dragon Age, Bulletstorm, Fuse, Kingdoms of Amalur, Mirrors Edge, Dead Space, Alice, Dantes Inferno, Spore, Army of Two, Left 4 Dead, Mass Effect, Saboteur, Skate, Shadows of the Damned, om er een paar te noemen.)
Quote:
[..]
Volgens mij heeft EA de afgelopen jaren op de PS3/X360/PC toch aardig wat nieuws geprobeerd tussendoor, was niet allemaal een succes, maar goed.
Van sommigen van deze titels zijn nu toch al aardige series ontstaan.
(Dragon Age, Bulletstorm, Fuse, Kingdoms of Amalur, Mirrors Edge, Dead Space, Alice, Dantes Inferno, Spore, Army of Two, Left 4 Dead, Mass Effect, Saboteur, Skate, Shadows of the Damned, om er een paar te noemen.)
Volgens mij heeft EA de afgelopen jaren op de PS3/X360/PC toch aardig wat nieuws geprobeerd tussendoor, was niet allemaal een succes, maar goed.
Van sommigen van deze titels zijn nu toch al aardige series ontstaan.
(Dragon Age, Bulletstorm, Fuse, Kingdoms of Amalur, Mirrors Edge, Dead Space, Alice, Dantes Inferno, Spore, Army of Two, Left 4 Dead, Mass Effect, Saboteur, Skate, Shadows of the Damned, om er een paar te noemen.)
Inderdaad, maar die series zijn dus al een aantal jaar oud, vandaar dat van die 15 "aangekondigde" games zo'n 90% sequels is. Ook wel "verkoopt toch wel"-games.
WiiU is, op een paar uitzonderingen na, gewoon een console voor de mainstream gamers en kiddie's, net als de Wii was. Zonde, maar dan had Nintendo maar een betere gimmick moeten bedenken.
Quote:
Wat zou ik het toch tof vinden als over een paar jaar Nintendo zegt; Fack it, heel die Wii en Wii U en dat ze gewoon weer met een a la SNES console komen. Geen fratsen, geen gimmicks maar gewoon lekker ouderwets gamen. Weet niet of dat echt een goede zet is strategisch en realistisch gezien maar het zou iig in mijn ogen Nintendo weer helemaal op de kaart zetten
Ja, daar ben ik ook voor. Met games als Mario Galaxy, Zelda e.d. blijven komen maar ook gewoon door nieuwe goeie games van Ubisoft e.d. laten ondersteunen. Misschien dat ze zelfs meer indy developers kunnen steunen door samenwerkingen aan te gaan.
Vond de column trouwens niet zo lekker weglezen. Denk ook niet dat één engine de boel compleet verandert voor de console. Als ze games willen uitgeven en geld zien doen ze dat dan wel op een andere manier. Waarschijnlijk valt er door weinig verkoop van WiiU's gewoon minder geld te halen en besluiten ze daarom de games niet voor die console te releasen.
Vanuit jouw gamers perspectief is je redenatie volledig te begrijpen, maar Nintendo kan niet alleen draaien op first party. Nintendo is naast softwaremaker en hardwaremaker, ook publisher. Van iedere 3rd party game die voor DS, 3DS, of Wii U verkocht wordt, krijgt Nintendo een percentage licentiekosten. Dat is erg lucratieve business en in sommige gevallen winstgevender dan zelf een game maken. Nintendo heeft support van Ubisoft, Activision en EA dus wel degelijk nodig. Nu lopen ze dus feitelijk heel veel EA titels en dus inkomsten mis.
Kijk naar Microsoft die verdient meer aan het feit dat Activision Call of Duty op de Xbox 360 uitbrengt dan aan zelf Forza 4 te maken. Voor CoD heeft Microsoft 0,0 ontwikkelkosten maar toch vangen ze van iedere verkocht Xbox exemplaartje een paar dollar...
Quote:
[..]Dan doe je jezelf tekort. Galaxy en Galaxy 2 zijn echt fenomenaal.
Precies dit. Ik hoop echt dat de WiiU Mario dezelfde impact gaat hebben als Mario Galaxy had. Ik vrees ervoor.
Quote:
[..]
Precies dit. Ik hoop echt dat de WiiU Mario dezelfde impact gaat hebben als Mario Galaxy had. Ik vrees ervoor.
Precies dit. Ik hoop echt dat de WiiU Mario dezelfde impact gaat hebben als Mario Galaxy had. Ik vrees ervoor.
Tja, die "Vernieuwingen" en "Verbeteringen" hè.
Quote:
#Tallon 4 NL
Van iedere 3rd party game die voor DS, 3DS, of Wii U verkocht wordt, krijgt Nintendo een percentage licentiekosten. Dat is erg lucratieve business en in sommige gevallen winstgevender dan zelf een game maken. Nintendo heeft support van Ubisoft, Activision en EA dus wel degelijk nodig. Nu lopen ze dus feitelijk heel veel EA titels en dus inkomsten mis.
Kijk naar Microsoft die verdient meer aan het feit dat Activision Call of Duty op de Xbox 360 uitbrengt dan aan zelf Forza 4 te maken. Voor CoD heeft Microsoft 0,0 ontwikkelkosten maar toch vangen ze van iedere verkocht Xbox exemplaartje een paar dollar...
Van iedere 3rd party game die voor DS, 3DS, of Wii U verkocht wordt, krijgt Nintendo een percentage licentiekosten. Dat is erg lucratieve business en in sommige gevallen winstgevender dan zelf een game maken. Nintendo heeft support van Ubisoft, Activision en EA dus wel degelijk nodig. Nu lopen ze dus feitelijk heel veel EA titels en dus inkomsten mis.
Kijk naar Microsoft die verdient meer aan het feit dat Activision Call of Duty op de Xbox 360 uitbrengt dan aan zelf Forza 4 te maken. Voor CoD heeft Microsoft 0,0 ontwikkelkosten maar toch vangen ze van iedere verkocht Xbox exemplaartje een paar dollar...
Jan, bedankt voor je reply...leuk om eens van gedachten te wisselen met een iemand die midden in het wereldje vertoeft. Tuurlijk heb ik geen glazen bol , maar ik zal eens een poging wagen.
Het punt aangaande de licentiekosten onderschat ik waarschijnlijk. Misschien wat naïef van mij, maar hoe hebben eerdere Nintendo consoles,die naar mijn mening ook verstoken bleven van goede support, het dan wel weten te redden? Ik ben het zonder meer met je eens dat third party support een geweldige meerwaarde zou zijn, maar ik denk nog steeds dat men een Nintendo console aanschaft om Nintendo games te kunnen spelen en als je de verkoopcijfers van de verkochte Wii-games bekijkt, dan worden deze ook gedomineerd door games die werden ontwikkeld door Nintendo EAD. V.w.b. support: het mag nu wel zo zijn dat EA Nintendo niet ondersteunt, maar mocht de installed base, door de launch van toppers op de WiiU, toenemen dan zal EA zijn woorden terugnemen en games waarschijnlijk gewoon porten naar een engine die wel goed werkt ,zoals de Chameleon engine waar Most Wanted ook als een zonnetje op liep. Neem bijvoorbeeld Monster Hunter...een titel die waarschijnlijk grafisch veel beter tot zijn recht zou komen op de Vita, maar toch launchte op de 3DS. Ik denk daarmee niet dat de technische beperkingen roet in het eten gooien, maar dat de installed base van de WiiU momenteel gewoonweg te klein is om games naar de WiiU te porten.
Quote:
Het heeft Sega anders weinig gebracht. Nintendo zal nooit hun games porten naar andere consoles. Reden? Er is geen enkele developer waarbij de hardware zo verweven is met de daarop te spelen games. Kortom.....je zou Nintendo-games als Super Mario Galaxy nooit kunnen spelen op welke console dan ook omdat de interface/controller gewoonweg ontbreekt.
Nintendo moet gewoon lekker stoppen met consoles maken.
Quote:
Nintendo moet gewoon lekker stoppen met consoles maken. Het is al uitgerekend dat Nintendo veel meer zou kunnen verdienen als hun software multiplatform zou gaan. Ben altijd voor Nintendo gegaan maar ik vond de Wii zo'n slap excuus voor een console dat ik overgestapt ben naar pc gaming. En nu ook op 360. WiiU hoef ik dan ook niet tot hij misschien 150 euro is en er toffe Mario's, Zelda's en Pokémon spellen voor zijn. Want dat is vrijwel de enige reden waarom je zo'n ding zou willen hebben omdat de rest in mijn ogen gewoon beter op andere platformen kan doen.
Sinds wanneer is dat gezegd? Nintendo zie ik niet zonder hardware of software. Nintendo IS software EN hardware. Niet of of.
Ik ken Nintendo al zolang van hardware en die hebben zoveel exclusives dat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen.
Quote:
[..]
Sinds wanneer is dat gezegd? Nintendo zie ik niet zonder hardware of software. Nintendo IS software EN hardware. Niet of of.
Ik ken Nintendo al zolang van hardware en die hebben zoveel exclusives dat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen.
Sinds wanneer is dat gezegd? Nintendo zie ik niet zonder hardware of software. Nintendo IS software EN hardware. Niet of of.
Ik ken Nintendo al zolang van hardware en die hebben zoveel exclusives dat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen.
Ach joh, aan zo'n ononderbouwde post moet je niet eens aandacht besteden.