Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Exit Don Mattrick, wie wordt zijn opvolger?

Alsof het nog niet onrustig genoeg was op de burelen van Microsoft, kwam er deze week het zoveelste schokkende bericht op de telex binnen: Don Mattrick (inderdaad met twee ‘t’-s), de grote man bij Xbox, stapt per direct op en wordt Eindbaas bij Zynga. Het was dezelfde Mattrick die de maanden ervoor Xbox One naar voren schoof als ultieme multimedia-apparaat voor de toekomst, en dezelfde Mattrick die in een open brief het hele DRM en altijd online beleid terugdraaide in een pennenstreek. De timing van Don is op zijn zachts gezegd ongelukkig.

Don Mattrick’s vertrekt zorgt namelijk opnieuw voor onrust, speculaties, halve en hele waarheden en zal geanalyseerd worden door tal van analisten en columnisten. Die analyses lopen overigens sterk uiteen. De een ziet het als de zoveelste faal, de ander als een nieuwe kans voor een frisse wind door de Xbox divisie. Voor Zynga is het directe resultaat nu al merkbaar: de aandelen van het noodlijdende bedrijf stegen met een ruime 10 procent, terwijl die van Microsoft een minimaal dipje ondervonden.

Is Mattrick geslachtofferd omdat zijn visie over de Xbox One faliekant verkeerd heeft uitgepakt? Ik denk het niet. Een overstap naar een bedrijf als Zynga, dat ondanks de problemen en ontslagen aldaar nog steeds een hele grote speler in de markt is, gaat niet over één nacht ijs. Daar zijn weken, zo niet maanden onderhandelen en gesprekken aan vooraf gegaan. Bovendien, zo is bekend geworden, was Mattrick ook nog de favoriete kandidaat om de nieuwe CEO te worden van Electronic Arts. Niet zo vreemd aangezien Mattrick jarenlang bij EA heeft gewerkt. Sterker, als jong knaapje verkocht hij zijn eerste softwarebedrijfje aan Electronic Arts.

Wat ik eigenlijk wil zeggen… stel dat het hele DRM en altijd online verhaal niet zoveel stof had doen opwaaien en iedereen had gewoon gezegd ‘ok, het is wat het is, we gaan ermee in zee’… dan nog was Don weggegaan. Dan was de uitleg waarschijnlijk geweest: ‘ik heb de visie neergelegd, het apparaat is af, de deals zijn beklonken, we kunnen de komende jaren er tegen aan, mijn tijd is gekomen.’ Nu wordt het uitgelegd als ‘ Don heeft gefaald, Don moet weg’. Ik denk dat die uitleg pertinent onjuist is. Medelijden hoeven we overigens niet met Don te hebben. De man is al schathemeltje rijk en hij krijgt bij Zynga alleen het eerste jaar al een salaris in combinatie met aandelen van 50 miljoen dollar. Kaching!

Ik vind het ergens wel jammer dat Don vertrekt. De man was 17 jaar jong toen hij zijn eerste softwarebedrijfje begon en games maakte voor de Apple II en Comodore 64. Ik hou ervan als gamemakers / programmeurs uiteindelijk zelf aan de top van een groot bedrijf komen te staan. Ik heb dat gevoelsmatig gewoon veel liever dan een hoge zakenpief die met tientallen klinkende economische diploma’s bedrijven runt. Zoals ex-EA baas John Riccitiello. Een slimme en waarschijnlijk briljant zakenman, maar geen ‘love for the game’. Of hij nu tandpasta, sportschoenen, popmuziek of games moet verkopen… dat soort types zal het worst wezen.

Ik ben dan ook erg benieuwd wie de opvolger van Mattrick wordt. Daar liggen grote kansen want je hoeft maar naar Bill Gates of Steve Jobs te wijzen om aan te tonen dat een charismatisch leider van enorme invloed kan zijn voor een afdeling of bedrijf. Peter Moore (nu bij EA) was zo’n charismatisch man die het merk Xbox veel goed heeft gedaan. Kennis van zaken, een goede spreker, altijd een grapje klaar en niet te beroerd om zichzelf in het ootje te nemen. Zo speelde hij ooit op het Xbox podium tijdens de E3 een mopje Rockband mee, en zagen we hem in een sportoutfit EA Sports Active uittesten voor een zaal vol journalisten. De beroemdste actie was natuurlijk de (nep)tatoeage op Moore’s arm waarop Grand Theft Auto IV voor Xbox 360 prijkte. Echter, Moore zit stevig in het zadel bij EA en zie ik niet zo snel weer terug gaan naar Microsoft.

J. Allard mag van mij ook wel terugkomen. De voormalig Chief Technology Officer was een van de grote stuwende krachten achter de originele Xbox en de Xbox 360. Hij was voor Microsoft begrippen een beetje ‘rock and roll’, had zowaar een oorbelletje en kon lekker onconventioneel uit de hoek komen. Toch zie ik hem ook niet zo 1, 2, 3 terugkeren op het oude nest.

Wie het dan wel wordt? Joost mag het weten. Ik hoop op een outsider. Iemand die de cultuur en de vaste waarden bij Microsoft eens flink opschudt. Iemand die ook in het openbaar flink zijn mond weet te roeren, maar vooral iemand die oprechte liefde voor games heeft en snapt waar het medium heen moet de komende jaren. Cliff Bleszinski zou fantastisch zijn, maar de man is veel meer een eigenzinnige maker dan een rustbrengende leider.

Tenslotte kun je je afvragen of het de man in de straat wat uitmaakt wie een divisie leidt. Uiteindelijk koop je een PS 4 of een Xbox One en of Pietje of Henkie nu aan het hoofd staat van die afdeling, ergens in Amerika… maakt dat wat uit? Ik denk dat het wel degelijk wat uit kan maken, en dan verwijs ik nogmaals naar iconen als Gates en Jobs. Microsoft moet iemand aannemen die de taal van de gamers spreekt, visie etaleert, verstand van techniek heeft maar ook aandeelhouders gerust kan stellen. Dat wordt nog een hele klus voor de sollicitatiecommissie van Microsoft.

Geplaatst door Jan Meijroos / twitter: @janmeijroos op 04-07-2013
Aantal keer bekeken: 11972

Laatste reacties

avatar van Marinu$
Marinu$ ( 1560 ) 04-07-2013 16:48
"Ik heb dat gevoelsmatig gewoon veel liever dan een hoge zakenpief die met tientallen klinkende economische diploma’s bedrijven runt."

Ff makkelijk scoren ... Lol. Verder weer een column zoals elke week. Meh.
avatar van Davidov
Davidov ( 14011   2) 04-07-2013 16:57
Sjips, mn meme is mislukt. En ik vind het wel een goeie column :p
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 04-07-2013 16:59
Quote:

Ff makkelijk scoren ... Lol. Verder weer een column zoals elke week. Meh.

Mee eens. Jan kan fantastische columns schrijven (zie PU), maar onderwerpen voor BG columns zijn gewoon weinig boeiend.
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6581 ) 04-07-2013 17:01
Haters gonna hate denk ik dan maar

We moeten iemand hebben die adequaat kan reageren op 'the song of our people'...
avatar van Marinu$
Marinu$ ( 1560 ) 04-07-2013 17:55
Quote:
[..]


Mee eens. Jan kan fantastische columns schrijven (zie PU), maar onderwerpen voor BG columns zijn gewoon weinig boeiend.

Precies m'n punt. Deze man heeft meer in z'n mars (pen). De columns hier lijken zo inspiratieloos en weinig gerelateerd aan "budgetgaming". Deze columns voelen alsof ze op vrijdagavond zo rond 6en geschreven zijn: 'zo, nog ff budgetgaming en dan zuipuuuhhhhh!'
Maar ik had het misschien wat mooier mogen aankleden. Al blijf ik erbij dat bet betoog over de 'jongetjes met diploma's' erg makkelijk is.
avatar van Logical
Logical ( 491 ) 04-07-2013 18:19
Is dit onderwerp het waard om een hele column over te schrijven?
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 04-07-2013 18:22
Quote:
[..]


Precies m'n punt. Deze man heeft meer in z'n mars (pen). De columns hier lijken zo inspiratieloos en weinig gerelateerd aan "budgetgaming". Deze columns voelen alsof ze op vrijdagavond zo rond 6en geschreven zijn: 'zo, nog ff budgetgaming en dan zuipuuuhhhhh!'

Quote:
Is dit onderwerp het waard om een hele column over te schrijven?

Mooi dat niet iedereen alle columns die Jan schrijft meteen als geniaal ziet omdat Jan ze geschreven heeft en dingen als ''haters gonna hate'' gaat plaatsen. Compleet met jullie eens.
avatar van Lukky NL
Lukky NL ( 601 ) 04-07-2013 19:07
Heel MS kan me gestolen worden. De trend die ze jaren geleden hebben ingezet bij de 360 was alleen maar bergafwaarts in mijn ogen. Ik ga weer naar mn oude vertrouwde thuishonk: Sony
avatar van Ben
Ben ( 7649 ) 04-07-2013 19:11
Rol: Toevoeg Moderator
Quote:
Heel MS kan me gestolen worden. De trend die ze jaren geleden hebben ingezet bij de 360 was alleen maar bergafwaarts in mijn ogen. Ik ga weer naar mn oude vertrouwde thuishonk: Sony

Maak geen overstap, geef ze beiden een kans.

En trouwens, Don Mattrick, GTFO and stay away,
avatar van Xor
Xor ( 37699   1702) 04-07-2013 19:35
Op zich vind ik het wel jammer dat Don weggaat. Hij is wel iemand die best wel goed kan presenteren(en aankondigen).

Ik denk meer dat het aan Microsoft ligt. Microsoft is zelf nu een arrogante bedrijf geworden. Sinds Steve Balmer CEO werd, is het niet M$ met z'n betrouwbare en bekende merk.

Met Windows 8 en nu Xbox One . Ze hebben gezien dat mensen kwaad werden. Dus hebben ze maar dingen voor de Xbox One80 () aangepast(geen DRM).

En niet dat ik erg persoon ben(vergeef me voor deze kritiek, maar ik wil eerlijk zijn), maar nu gaan ze misschien een vrouw als head voor Xbox zetten.

Normaal vind ik het niet erg. Maar dit keer -> Nee.

Eerst Halo en nu Xbox. Wat is het volgende: EA? Activision? Ubisoft? O.O
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 04-07-2013 19:41
Quote:
Op zich vind ik het wel jammer dat Don weggaat. Hij is wel iemand die best wel goed kan presenteren(en aankondigen).

Ik denk meer dat het aan Microsoft ligt. Microsoft is zelf nu een arrogante bedrijf geworden. Sinds Steve Balmer CEO werd, is het niet M$ met z'n betrouwbare en bekende merk.

Met Windows 8 en nu Xbox One . Ze hebben gezien dat mensen kwaad werden. Dus hebben ze maar dingen voor de Xbox One80 () aangepast(geen DRM).

En niet dat ik erg persoon ben(vergeef me voor deze kritiek, maar ik wil eerlijk zijn), maar nu gaan ze misschien een vrouw als head voor Xbox zetten.

Normaal vind ik het niet erg. Maar dit keer -> Nee.

Eerst Halo en nu Xbox. Wat is het volgende: EA? Activision? Ubisoft? O.O

Waarom geen vrouw als hoofd? Wat is daar mis mee?
avatar van Xor
Xor ( 37699   1702) 04-07-2013 19:55
Quote:
[..]


Waarom geen vrouw als hoofd? Wat is daar mis mee?

Ik vind het niet echt passen :/.

Kijk. Met bijv. The Sims en SimsCity kan ik wel begrijpen.

Bij Mirror's Edge kan ik het ook wel begrijpen. Faith is een vrouw. De director vond ME ook een geweldig game. Zij kan inleven met Faith.

Maar games als Halo. Halo is een Shooter. Shooters wordt het meest(ik zeg het MEEST) gespeeld door mannen. Mannen hebben vaak "GROTERE" interesse in wapens dan vrouwen(vrouwen HEBBEN ook, maar NIET zo groot als die van mannen).

En een vrouw die bijv. inleeft met Master Chief. Dan krijg ik een raar beeld :/.

En over Xbox. Altijd was er een man als voorgrond voor de Xbox. Als ik een vrouw als voorgrond voor de Xbox denk, dan krijg ik ook een raar beeld.

Het is moelijk om uit te leggen. Kortom. Mijn gevoel vind het gewoon een Nee. Sorry. Maar iedereen heeft wel eens een gevoel dat denkt "Dit past niet.".

Nogmaals ik bekritiseer geen vrouwen die hogere functies hebben in een bedrijf(CEO enz.).

Dat vrouw was eerst hoofd van Windows(had dat ergens gelezen). Ik vind dat niet erg. Maar voor Xbox, nee.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 04-07-2013 20:12
Vrij stereotype.
avatar van Xepos
Xepos ( 1620 ) 04-07-2013 20:22
Alsjeblieft Jan check je bronnen eens.
Die vent krijgt 19 miljoen dollar inclusief alle bonussen.
Waarvan 1 miljoen zijn basisloon is. (Jaarlijks) De rest bevat dan een tekenbonus/aandelenpakket en dergelijke.

@Glo getuige hoe jij Microsoft schrijft is jouw levensbeeld erg kortzichtig dus nee. Vrouwen die doen het overigens vaak beter in technologie bedrijven. Kijk eens naar eBay inmiddels wel al verkast naar HP.

Volgens mij ben jij gewoon jaloers op Julie Larson. Jij komt daar nooit te staan, ik ook niet hoor, maar zij heeft al jaren een Master of business en een Master of computerscience. Zij is meer dan competent genoeg en past ook goed bij MS hardware. Misschien dat haar het lukt om alle MS platformen gelijk te trekken dan.

En Microsoft arrogant alsjeblieft. Sony is het precies hetzelfde. Sony wacht alles af deelt steken onder de riem uit. Sony bekritiseert DRM zelf zo erg terwijl zij een van de voorlopers er van zijn op andere mediavormen.
avatar van Xor
Xor ( 37699   1702) 04-07-2013 20:24
Quote:
Vrij stereotype.

En wat wil je daarmee zeggen?

@Xepos: Ik heb ook geen problemen met vrouwen. Ik vind zelfs Marissa Mayer van Yahoo ook een goed CEO. En ze probeert nu ook dat Yahoo geen verlies maak(door bijv. nog banen te geven aan nieuwe mensen, diensten die eigenlijk niks meer zijn gewoon af te sluiten).

En over de vrouw. Toen ik hoorde dat ze hoofd was van de Windows afdeling. Vond ik het ook niet erg.

Maar met xbox heb ik gewoon geen goed gevoel erover :/.

En over Sony. Sony is een groot bedrijf. Maar heeft verschillende onderdelen. De ene houdt zich bezig met Entertainment. En de andere met TV's. De andere met Camera's. En dan de andere met Smartphones.

Wat Sony(de Entertainment onderdeel) met DRM goed vinden, betekent niet dat de andere onderdeel van Sony ook mee eens zijn.

PS zit ook in de Entertainment onderdeel. Maar de muziek afdeling bepaalt niet wat er wel en niet uit moet komen voor de PS3. Hetzelfde geldt met de film afdeling.

En over M$. Waarom luisteren ze eerst niet naar de mensen over W8? Over de startknop. Ik begrijp dat er tijd is voor vernieuwing. Maar ook met alle diensten. Heb je de mogelijk om nog te switchen naar de oude versies. Bij W8 niet.

Ze willen niet langzaam opbouwen. Nee. Ze gaan gelijk voor het nieuwe. En gooien de oude in het prullenbak.

En kijk nu met de pc verkoop. PC fabrikanten maken al weinig winst met W8. Dus het zegt al genoeg.

Hetzelfde ook met de Xbox 1. Ze zeiden Always Online en 2de hands etc. En mensen waren niet blij mee. En toch bleven ze met al die features. Het boeide niet wat de mensen dachten. Het was net als W8. Dit krijg en je moet ermee leven.

Totdat ze het toch gingen veranderen . En nu opeens wel features uitbrengen dat mensen weer blij maakt.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 04-07-2013 20:28
Quote:
[..]


En wat wil je daarmee zeggen?

Dat een vrouw die baan net zo goed kan invullen als een man.
avatar van Xepos
Xepos ( 1620 ) 04-07-2013 21:42
Quote:
[..]


En wat wil je daarmee zeggen?

@Xepos: Ik heb ook geen problemen met vrouwen. Ik vind zelfs Marissa Mayer van Yahoo ook een goed CEO. En ze probeert nu ook dat Yahoo geen verlies maak(door bijv. nog banen te geven aan nieuwe mensen, diensten die eigenlijk niks meer zijn gewoon af te sluiten).

En over de vrouw. Toen ik hoorde dat ze hoofd was van de Windows afdeling. Vond ik het ook niet erg.

Maar met xbox heb ik gewoon geen goed gevoel erover :/.

En over Sony. Sony is een groot bedrijf. Maar heeft verschillende onderdelen. De ene houdt zich bezig met Entertainment. En de andere met TV's. De andere met Camera's. En dan de andere met Smartphones.

Wat Sony(de Entertainment onderdeel) met DRM goed vinden, betekent niet dat de andere onderdeel van Sony ook mee eens zijn.

PS zit ook in de Entertainment onderdeel. Maar de muziek afdeling bepaalt niet wat er wel en niet uit moet komen voor de PS3. Hetzelfde geldt met de film afdeling.

En over M$. Waarom luisteren ze eerst niet naar de mensen over W8? Over de startknop. Ik begrijp dat er tijd is voor vernieuwing. Maar ook met alle diensten. Heb je de mogelijk om nog te switchen naar de oude versies. Bij W8 niet.

Ze willen niet langzaam opbouwen. Nee. Ze gaan gelijk voor het nieuwe. En gooien de oude in het prullenbak.

En kijk nu met de pc verkoop. PC fabrikanten maken al weinig winst met W8. Dus het zegt al genoeg.

Hetzelfde ook met de Xbox 1. Ze zeiden Always Online en 2de hands etc. En mensen waren niet blij mee. En toch bleven ze met al die features. Het boeide niet wat de mensen dachten. Het was net als W8. Dit krijg en je moet ermee leven.

Totdat ze het toch gingen veranderen . En nu opeens wel features uitbrengen dat mensen weer blij maakt.

PC verkoop daalt gewoon omdat PC uit de tijd raakt. Dalen de laptop verkopen dan ook keihard? Nee dus. Over de startknop ik ben eerlijk super blij dat nu zo is gedaan. Het hele gebeuren blijft nu op toetsenbord en is niet gedeeld met de muis. Ik druk op Windows + Q bam krijg het overzicht typ wat ik nodig heb, enter en bam is het opgestart. Of als je het toch met muis wilt doen. Je ramt je muis nu gewoon in de hoek klikt en dan typ je. Klaar.

Mensen die daar over klagen zijn gewoon bitchers of hebben het 1x gedaan en vinden het wereldvreemd en stoppen er dan ook direct mee. Geloof dat jullie ook nooit een ander soort brood eten?

Over de X1 always online is dat nou echt zo'n hekelpunt? In de afgelopen 10-15 jaar hoelang ben ik echt buiten mij om offline geweest? Hooguit een dag en dan niet eens 24 uur lang. We leven inmiddels in 2013 niet pre 2000. Tweedehands dat is persoonlijk mij maakt het niks uit want ik verkoop mijn spellen niet. Wel leen ik soms wat uit maar oke. Dat ze er nu zijn van af zijn gestapt getuigt dat wel degelijk luisteren naar hun klanten. In mijn mening was dat niet nodig.

En uiteraard hoef Microsoft niet te luisteren naar de mensen. Meeste mensen die het luidruchtigste zijn op het internet zijn gewoon fanboys, keiharde fanboys die sowieso niks leuk vinden. Iemand zoals jij Glo. Mensen die Microsoft niet eens fatsoenlijk kunnen afkorten tot MS of gewoon volledig Microsoft kunnen schrijven.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 04-07-2013 22:14
Quote:
[..]


PC verkoop daalt gewoon omdat PC uit de tijd raakt. Dalen de laptop verkopen dan ook keihard? Nee dus. Over de startknop ik ben eerlijk super blij dat nu zo is gedaan. Het hele gebeuren blijft nu op toetsenbord en is niet gedeeld met de muis. Ik druk op Windows + Q bam krijg het overzicht typ wat ik nodig heb, enter en bam is het opgestart. Of als je het toch met muis wilt doen. Je ramt je muis nu gewoon in de hoek klikt en dan typ je. Klaar.

Mensen die daar over klagen zijn gewoon bitchers of hebben het 1x gedaan en vinden het wereldvreemd en stoppen er dan ook direct mee. Geloof dat jullie ook nooit een ander soort brood eten?

Dat is onzin. Er is ook een categorie mensen die Windows 8 hebben en het gewoon niet vinden werken.
avatar van Frankie
Frankie ( 6022 ) 04-07-2013 22:21
Quote:
Dat is onzin. Er is ook een categorie mensen die Windows 8 hebben en het gewoon niet vinden werken.

Eens. Probeer Windows 8 maar eens aan je stuk oudere ouders uit te leggen die gewend zijn aan XP -_-
Vind het zelf ook ruk werken, blij dat ik m'n PC nog gekocht heb met W7 erop.

avatar van Marinu$
Marinu$ ( 1560 ) 04-07-2013 22:45
Wat ik ook zo vreemd vind: Microsoft houdt eerst alle Xbox gamers gegijzeld met altijd online, DRM en die freaky camera die alles registreert en dan zeggen ze na 1 week, 'GRAPJE', en mensen springen weer direct op de MS trein.
Als m'n beste maat me onder schot houdt, maar na hevig aandringen van de politie besluit niet te schieten, dan zit ik de volgende dag echt geen koffie met hem te drinken.
avatar van Xor
Xor ( 37699   1702) 04-07-2013 22:46
Ik had een hele tekst met mijn opmerking en commentaar getypt.

Maar BG vond het fijn om mij uit te loggen vanwege te lang op een pagina zitten typen -.-.

Als BG even z'n uitlog functie goed laat werken(als ik op onthouden heb aangevinkt en ik log uit, dat ik ook echt uitlog en niet nog ingelogd sta -.-).

Dus heb ik geen om alles opnieuw te typen . Ik hou het nu kort.

Kort samengevat wat ik typte:
Kan makkelijker en overzichterlijker. Windows 7 -> Startknop, zoeken, enter, bam. Klein venster. Niet hele scherm zoals Win 8.

En klagen. Als jij iets fijn vindt en opeens iemand verandert het, dan kan je geïrriteerd raken. En boos worden.

Niet iedereen heeft tijd om z'n xbox elke keer aan te doen. En als ik de xbox zou meenemen naar iemand of te leen geef aan iemand. En diegene heeft geen internet of slecht internet. Wat dan?

De reden voor MS: Ik ben te lui om Microsoft elke keer te typen. Het is kort. En MS is niet meer hoe ik ze vroeger zag.

Vroeger lieten ze zien dat ze gewoon "Microsoft" was. Geen nieuw design etc. zoals Google. Maar gewoon klassiek en betrouwbaar. Maar nu....

En voorbeeld met Skype en MSN: MSN gebruikte ik vroeger altijd. Maar MS ging overstappen naar Skype. En ik heb een hekel aan Skype. Pakt de helft van m'n scherm. Als je uitlogt en op "x" klikt, zit hij gewoon op de taakbalk. Dan moet je via de menubalk klikken op Skype afsluiten -.-.

Dat is wat ik had getypt(alleen wat gedetailleerd).

En ieder z'n eigen mening en keuze. Dat ik iets niks vind, betekent niet dat ik gelijk een enkeling ben.

Als jij ook van dat ene soort game houdt en iedereen haat dat ene soort game, dan moet je niet gaan veranderen van mening .
avatar van Nukeninjutsu
Nukeninjutsu ( 96 ) 05-07-2013 02:13
Quote:

Dat een vrouw die baan net zo goed kan invullen als een man.

Als ze genoeg mannelijke hormonen heeft wel ja...
avatar van Cyrus
Cyrus ( 301 ) 05-07-2013 13:29
Quote:
Wat ik ook zo vreemd vind: Microsoft houdt eerst alle Xbox gamers gegijzeld met altijd online, DRM en die freaky camera die alles registreert en dan zeggen ze na 1 week, 'GRAPJE', en mensen springen weer direct op de MS trein.
Als m'n beste maat me onder schot houdt, maar na hevig aandringen van de politie besluit niet te schieten, dan zit ik de volgende dag echt geen koffie met hem te drinken.

Hahaha... sad but true.
Nee, de M$ trein rijdt de komende generatie stilletjes mijn station voorbij.
avatar van Lukky NL
Lukky NL ( 601 ) 05-07-2013 14:02
Quote:
[..]


Maak geen overstap, geef ze beiden een kans.

En trouwens, Don Mattrick, GTFO and stay away,

Ik heb deze hele generatie MS een kans gegeven. Ik heb er ook helemaal niks meer mee. Ik kan me niet meer vinden in waar ze voor staan helaas.
avatar van Ben
Ben ( 7649 ) 05-07-2013 14:21
Rol: Toevoeg Moderator
Quote:
[..]


Ik heb deze hele generatie MS een kans gegeven. Ik heb er ook helemaal niks meer mee. Ik kan me niet meer vinden in waar ze voor staan helaas.

Ze zijn nogal gierig, dat valt gewoon niet te ontkennen.
Echter denk ik dat er nog veel uit te halen valt, ik als iemand die alleen Nintendo speelde in de leeftijd van 4-10 overweeg nu weer een Wii U te halen, gewoon omdat ik denk dat Nintendo me tevreden gaat stellen.
avatar van TDG
TDG ( 687   2) 05-07-2013 15:02
Ben ik serieus de enige die het idee snapt waar MS naartoe wilde???
Het idee was dat games zonder disc speelbaar waren, als vervolg op de mogelijkheid die x360 had met het installeren van games op de hd.
Persoonlijk vind ik het heel irritant dat ik mijn discs moet gebruiken puur om te laten zien dat het spel ook echt van en bij mij is.

MS wilde games zonder disc speelbaar maken, maar uiteraard moeten daarvoor wat dingen gedaan worden om misbruik te voorkomen. online checks en games maar op 1 console tegelijk geinstalleerd kunnen hebben zijn logische voorzorgsmaatregelen tegen misbruik.

Ik vind het jammer dat iedeen over 2e hands blijft zeuren, want ik had het graag gezien dat ze die kant verder op waren gegaan.
avatar van Ben
Ben ( 7649 ) 05-07-2013 15:33
Rol: Toevoeg Moderator
Quote:
Ben ik serieus de enige die het idee snapt waar MS naartoe wilde???
Het idee was dat games zonder disc speelbaar waren, als vervolg op de mogelijkheid die x360 had met het installeren van games op de hd.
Persoonlijk vind ik het heel irritant dat ik mijn discs moet gebruiken puur om te laten zien dat het spel ook echt van en bij mij is.

MS wilde games zonder disc speelbaar maken, maar uiteraard moeten daarvoor wat dingen gedaan worden om misbruik te voorkomen. online checks en games maar op 1 console tegelijk geinstalleerd kunnen hebben zijn logische voorzorgsmaatregelen tegen misbruik.

Ik vind het jammer dat iedeen over 2e hands blijft zeuren, want ik had het graag gezien dat ze die kant verder op waren gegaan.

Hoe mooi je het ook zegt, ik kan het gewoon niet met je eens zijn.
Als jij meer geld wilt uitgeven, tja...
Ik niet in ieder geval.
avatar van TDG
TDG ( 687   2) 05-07-2013 16:17
niks meer geld uitgeven.
Ik koop al mijn games nu ook al via budgetgaming, dan zijn ze vaak net zo duur als via marktplaats oid, en ben ik zeker dat ze nieuw zijn en de codes ongebruikt. Verder verkoop ik toch nooit games omdat wanneer ik er klaar mee ben die dingen geen fluit meer waard zijn, en ben ik sowieso altijd met het internet verbonden.
avatar van Cyrus
Cyrus ( 301 ) 05-07-2013 21:06
Quote:
Ben ik serieus de enige die het idee snapt waar MS naartoe wilde???
Het idee was dat games zonder disc speelbaar waren, als vervolg op de mogelijkheid die x360 had met het installeren van games op de hd.
Persoonlijk vind ik het heel irritant dat ik mijn discs moet gebruiken puur om te laten zien dat het spel ook echt van en bij mij is.

MS wilde games zonder disc speelbaar maken, maar uiteraard moeten daarvoor wat dingen gedaan worden om misbruik te voorkomen. online checks en games maar op 1 console tegelijk geinstalleerd kunnen hebben zijn logische voorzorgsmaatregelen tegen misbruik.

Ik vind het jammer dat iedeen over 2e hands blijft zeuren, want ik had het graag gezien dat ze die kant verder op waren gegaan.
Omdat het voor jou niks uitmaakt dat je rechten als consument worden geschonden en er inbreuk wordt gemaakt op je privacy, betekend dit niet dat iedereen maar oogkleppen op moet zetten en het allemaal maar best moet vinden.
Waarom wel? Omdat je te lui zou zijn een disc om te wisselen in je console?

Zucht...
avatar van Ben
Ben ( 7649 ) 06-07-2013 01:52
Rol: Toevoeg Moderator
Quote:
[..]

Omdat het voor jou niks uitmaakt dat je rechten als consument worden geschonden en er inbreuk wordt gemaakt op je privacy, betekend dit niet dat iedereen maar oogkleppen op moet zetten en het allemaal maar best moet vinden.
Waarom wel? Omdat je te lui zou zijn een disc om te wisselen in je console?

Zucht...

+ mijn handel gaat naar de kloten.
Zonder tweedehands gaming moet ik nog gaan werken ook :$
avatar van Xepos
Xepos ( 1620 ) 06-07-2013 10:09
Quote:
[..]

Omdat het voor jou niks uitmaakt dat je rechten als consument worden geschonden en er inbreuk wordt gemaakt op je privacy, betekend dit niet dat iedereen maar oogkleppen op moet zetten en het allemaal maar best moet vinden.
Waarom wel? Omdat je te lui zou zijn een disc om te wisselen in je console?

Zucht...

Wat heeft privacy te maken met 2e hands?
avatar van Roidbuster
Roidbuster ( 992 ) 06-07-2013 10:18
Quote:
Alsjeblieft Jan check je bronnen eens.
Die vent krijgt 19 miljoen dollar inclusief alle bonussen.
Waarvan 1 miljoen zijn basisloon is. (Jaarlijks) De rest bevat dan een tekenbonus/aandelenpakket en dergelijke.

@Glo getuige hoe jij Microsoft schrijft is jouw levensbeeld erg kortzichtig dus nee. Vrouwen die doen het overigens vaak beter in technologie bedrijven. Kijk eens naar eBay inmiddels wel al verkast naar HP.

Volgens mij ben jij gewoon jaloers op Julie Larson. Jij komt daar nooit te staan, ik ook niet hoor, maar zij heeft al jaren een Master of business en een Master of computerscience. Zij is meer dan competent genoeg en past ook goed bij MS hardware. Misschien dat haar het lukt om alle MS platformen gelijk te trekken dan.

En Microsoft arrogant alsjeblieft. Sony is het precies hetzelfde. Sony wacht alles af deelt steken onder de riem uit. Sony bekritiseert DRM zelf zo erg terwijl zij een van de voorlopers er van zijn op andere mediavormen.

Check jij ook eens je bronnen, Jan heeft wel gelijk met die 50 miljoen

http://attackofthefanboy.com/news/move-zynga-earns-don-mattrick-50-million-dollars/
avatar van TDG
TDG ( 687   2) 08-07-2013 00:28
Quote:
[..]

Omdat het voor jou niks uitmaakt dat je rechten als consument worden geschonden en er inbreuk wordt gemaakt op je privacy, betekend dit niet dat iedereen maar oogkleppen op moet zetten en het allemaal maar best moet vinden.
Waarom wel? Omdat je te lui zou zijn een disc om te wisselen in je console?

Zucht...

Privacy? Rechten van consument?
Ik zie geen verschil met het al lang geaccepteerde Steam en dit idee van MS, met uitzondering dat je de games niet alleen online maar ook in de winkel kan kopen.
Net als met Steam, geef ik er ook op de xbox geen drol om dat MS kan zien welke games ik heb. Dat is ook niet anders dan nu, wanneer je xboxlive Gold gebruikt en ook verbonden bent met het internet.

Niet dat het nu nog iets uitmaakt. Ze hebben aangegeven dat ze de checkup en meerdere users per disc weer terugdraaien, met het gevolg dat ze ook de disc weer in de tray willen hebben. Wat ze ook doen, voor mij maakt het uiteindelijk toch niks uit.