Iedereen die het gamenieuws van de afgelopen weken heeft gevolgd, zal de overname van Minecraft-ontwikkelaar Mojang door Microsoft niet ontgaan zijn. Minecraft-bedenker Notch stelde dat het hem niet om het geld ging, maar om zijn eigen geestelijke gezondheid. ‘Ik ben geen CEO, ik wil geen leiding geven aan een groot bedrijf. Ik wil experimenteren en gekke games maken, weg van het publieke domein’, aldus een vrije vertaling van zijn persoonlijke ontboezeming online.
2,5 miljard dollar (1,94 miljard euro) is een gigantisch bedrag. Notch en Mojang medeoprichters Karl Manneh en Jakob Porsér hoeven nooit meer te werken, dat moge duidelijk zijn. De vraag is natuurlijk hoe Microsoft denkt dat enorme bedrag terug te verdienen. Wie het weet mag het zeggen. Je zit bovendien met de rare situatie dat straks de PS Vita versie van Minecraft uitkomt en dat Microsoft daar dus ook aan gaat verdienen. Alle versies blijven ondersteund worden, aldus Microsoft. Logisch. Geld stinkt niet, ook niet als deze van gamers komen die geen Microsoft-platformen bezitten.
Uiteindelijk is het Big M. natuurlijk te doen om de ongekend aanhoudende populariteit van Minecraft op lange termijn uit te venten. Miljoenen kinderen spelen dagelijks Minecraft en evenzoveel kijken YouTube filmpjes van anderen die Minecraft spelen. Minecraft 2 is ongetwijfeld al in de maak. Toch fronsten velen de wenkbrauwen bij het horen van de 2,5 miljard. Feitelijk heeft Mojang nog maar een enkele game gemaakt en de kopstukken verlaten nu het bedrijf.
De overname lijkt op die van Rare door Microsoft in 2002 voor het bedrag van 375 miljoen dollar. Rare, een bedrijf met rijk verleden aan Nintendo -titels en beroemde franchises, moest de Xbox kleurrijke platformers en avonturen-games bezorgen. Maar volgens velen kocht Microsoft een lege huls. Kopstukken waren al vertrokken en in de jaren die volgden vloeide nog meer talent weg. Nintendo had bovendien de licentie op Donkey Kong Country, verreweg de meeste succesvolle serie van Rare. Toch is de overname van Mojang anders. Minecraft heeft de potentie nog jaren voort te kunnen en de game lijkt met de dag succesvoller. Maar een toevallige hit laat zich niet regisseren. Minecraft 2 lijkt een sure bet, maar wat volgt daarna?
Microsoft is sowieso behoorlijk agressief aan het inkopen. De timed exclusive voor Rise of the Tomb Raider, aangekondigd op Gamescom, kwam het bedrijf en ontwikkelaar Crystal Dynamics op een storm van kritiek te staan. PlayStation-bezitters voelde zich bij de neus genomen en riepen moord en brand. Kleine kans dat die voor de nieuwe Tomb Raider game in 2015 opeens een Xbox in huis gaan halen. Die woede zit diep.
Het geeft te denken hoe Microsoft haar geld uitgeeft. Zou het niet handiger zijn om meer te investeren in eigen studio's? In het creëren van nieuwe ip’s? Moet men Project Gotham Racing niet eens onder het stof vandaan halen? In een tijd dat exclusiviteit steeds minder haalbaar is, lijkt Microsoft haar oude trucs weer van stal te halen. Halo was ooit een Mac-exclusive. Maar de reus uit Redmond kwam bij Bungie op de koffie en nam een zak geld mee. De rest is geschiedenis. Halo groeide uit tot de meest succesvolle exclusieve Xbox titel aller tijden. De koop-successen-strategie heeft zijn vruchten afgeworpen.
Toch zou het mooi zijn als Microsoft zelf eens een keer talent liet floreren. Met alleen maar studio's opkopen red je het uiteindelijk niet.
Column Jan Meijroos: Microsoft op koopjesjacht?
Laatste reacties
Quote:
Dit, en dan het liefst net zo goed als de voorgaande delen. Ik vond deel 3 erg goed!
Midtown Madness 4 aub.
What about een nieuwe Fable? En dan geen Kinect-zooi.
Gewoon een lekkere game met een sprookjessfeer zoals Fable 2 die wist neer te zetten.
Of een Rollercoaster Tycoon die net zo goed is als het eerste deel?
Of een Air Guitar Hero (wel met Kinect)? Dat lijkt me wel lachen.
Ik ben niet zo van de "PC masterrace"-statements, maar Minecraft is en blijft voor mij een PC-game. Daar ga ik geen XBone voor in huis halen als dat één van de doelen is die MS voor ogen heeft met deze overname.
Quote:
4+ miljoen verkochte games in 4 dagen, not following
Ze hadden beter Bungie kunnen kopen. CEO van Bungie krabt zich nu toch wel ff achter de oren. Iets met hoogmoed en val.
Quote:
Ik heb nog wel wat suggesties voor Microsoft.
What about een nieuwe Fable? En dan geen Kinect-zooi.
Gewoon een lekkere game met een sprookjessfeer zoals Fable 2 die wist neer te zetten.
Of een Rollercoaster Tycoon die net zo goed is als het eerste deel?
Of een Air Guitar Hero (wel met Kinect)? Dat lijkt me wel lachen.
Ik ben niet zo van de "PC masterrace"-statements, maar Minecraft is en blijft voor mij een PC-game. Daar ga ik geen XBone voor in huis halen als dat één van de doelen is die MS voor ogen heeft met deze overname.
What about een nieuwe Fable? En dan geen Kinect-zooi.
Gewoon een lekkere game met een sprookjessfeer zoals Fable 2 die wist neer te zetten.
Of een Rollercoaster Tycoon die net zo goed is als het eerste deel?
Of een Air Guitar Hero (wel met Kinect)? Dat lijkt me wel lachen.
Ik ben niet zo van de "PC masterrace"-statements, maar Minecraft is en blijft voor mij een PC-game. Daar ga ik geen XBone voor in huis halen als dat één van de doelen is die MS voor ogen heeft met deze overname.
-Een nieuwe Fable, Legends, is onderweg. Die zou qua gameplay wat vernieuwingen moeten brengen, maar wel de fable-sfeer moeten hebben.
-Rollercoaster Tycoon is van Atari, daar heeft Microsoft weinig over te zeggen. Desalniettemin staat Rollercoaster World voor volgend jaar gepland
-Dat werkt niet joh, daar heeft de kinect de precisie niet voor, en is als speler ook praktisch onmogelijk.
-Windows is natuurlijk ook van Microsoft, dus je kunt er vanuit gaan dat de xbox one verbeteringen straks ook doorsijpelen naar de PC versie hoor.
Nee, ik hoop dat microsoft eerder gaat investeren in nieuwe IP's. Ze hebben vaak genoeg aangetoond niet meer vooruit te kunnen met de IP's die ze nu hebben (denk aan een matige GOW:Judgment of Fable 3), en een frisse wind zal ze denk ik een hoop goed doen. Of ze daar extern talent voor aan moeten trekken laat ik even in het midden, maar mochten ze dat doen zullen ze meer nodig hebben dan Mojang, wat zichzelf toch een beetje heeft bewezen als een One-Trick Pony.
Kom eens met een nieuwe, verfrissende serie, gemaakt door een set jonge ontwikkelaars die nog durven dromen, en dan denk ik over een Xbox One na. Tot nu toe heeft Sony het met No Man's Sky wel aardig gelukt, dat soort titels zie ik Microsoft ook graag mee komen.
Eerdere port van World of Tanks is ook een goed voorbeeld, erg populair bij de jeugd die tegenwoordig inderdaad wat minder krijgt dan wij vroeger, mede door de economische situatie denk ik.
Quote:
[..]
4+ miljoen verkochte games in 4 dagen, not following
4+ miljoen verkochte games in 4 dagen, not following
Toch hebben ze nu imagoschade opgelopen. Ze zullen vol aan de bak moeten willen ze weer goodwill creëren. Tuurlijk, het zijn mooie aantallen zo, maar je moet ook naar de toekomst kijken.
Quote:
Minecraft is voor de generatie die nu aan het opgroeien is wel dé game, Microsoft kan zich het makkelijk veroorloven natuurlijk en het is geen vreemde investering. Sony en Nintendo blijven een beetje bij de core gamer & Microsoft probeert de nieuwe generatie aan te spreken die toch meer neigt naar smartphone en low spec req PC games zoals Minecraft.
Eerdere port van World of Tanks is ook een goed voorbeeld, erg populair bij de jeugd die tegenwoordig inderdaad wat minder krijgt dan wij vroeger, mede door de economische situatie denk ik.
Eerdere port van World of Tanks is ook een goed voorbeeld, erg populair bij de jeugd die tegenwoordig inderdaad wat minder krijgt dan wij vroeger, mede door de economische situatie denk ik.
Daarnaast zijn er een boel kids die niet weten wie of wat Microsoft is. Dat zal nu ook wel veranderen als straks het Microsoft logo overal op staat. Zullen vast ook Windows tablets, laptops en PC's als bundel met Minecraft (2?) verkocht gaan worden. Ik vermoed dan ook dat het gewoon een actie is om de naamsbekendheid te vergroten. En wanneer Minecraft 2 komt, hey, ja, dan moet je een Xbox console hebben .
Heb zelf niks met Minecraft en zie er de lol ook niet van in. Had liever gezien dat Microsoft het geld in bestaande en nieuwe franchises had gestoken. De Xbox One kan extra exclusives wel gebruiken.
Microsoft moest wat, met de juggernaut Uncharted 4 die eind 2015 voor de PS4 komt... Kwak er dan maar Tomb Raider tegenaan, waar men bij het vorige deel ook erg goed afgekeken had bij Uncharted hoe de franchise weer in de kijker te spelen! Vanzelfsprekend heeft Uncharted veel geleerd/geleend van o.a. Tomb Raider, Indiana Jones en nog wat franchises, maar toch.
Als Microsoft die miljarden nu eens gepompt had in IP's die ze o.a. via Rare bezitten, zoals Conker en Banjo. En dan hadden ze nog steeds een game of 4 met een mega budget als Destiny (niet dat dit garantie is voor een megageweldige game...) kunnen maken.
Maar ach, meer dan 50 mln Minecraft games verkocht over vele platforms, zullen er nog flink aantal bijkomen van de PS3/PS4 en nog te releasen Vita versie. Lekker melken die userbase met een Minecraft 2, DLC, ingame purchases en weet ik wat nog meer MS, dat zal de strategie wel zijn
Rare is niks meer dan een B-studio vandaag de dag met Kinect Sports rotzooi.
Quote:
Viva Pinata was toch een prima spel en Perfect Dark Zero was ook niet slecht, ik denk dat Microsoft ze gewoon niet de vrijheid gunt die ze verdienen.Zijn de licenties van Donkey Kong 64, Perfect Dark, Banjo en Kazooie nu eigendom van Rare zelf of van Microsoft. Zou het bijv. mogelijk zijn om die games onder te brengen bij een andere studio die nog wel kennis bezit.
Rare is niks meer dan een B-studio vandaag de dag met Kinect Sports rotzooi.
Rare is niks meer dan een B-studio vandaag de dag met Kinect Sports rotzooi.
Maar dat is inderdaad ook al weer een lange tijd geleden en er zullen vast nog meer mensen de studio hebben verlaten in de afgelopen jaren.
Quote:
Zijn de licenties van Donkey Kong 64, Perfect Dark, Banjo en Kazooie nu eigendom van Rare zelf of van Microsoft. Zou het bijv. mogelijk zijn om die games onder te brengen bij een andere studio die nog wel kennis bezit.
Rare is niks meer dan een B-studio vandaag de dag met Kinect Sports rotzooi.
Rare is niks meer dan een B-studio vandaag de dag met Kinect Sports rotzooi.
Sowieso de Donkey Kong-licentie niet
Quote:
2,9 miljard voor een domme studio??? Minecraft sales zijn al klaar, en het was overduidelijk dat dit een eendagsvlieg was...
Minecraft en ik gaan even goed samen als water en vuur, maar je weet dat deze "eendagsvlieg" al enkele jaren bezig is en alsmaar meer en meer spelers trekt?
Quote:
Zijn de licenties van Donkey Kong 64, Perfect Dark, Banjo en Kazooie nu eigendom van Rare zelf of van Microsoft. Zou het bijv. mogelijk zijn om die games onder te brengen bij een andere studio die nog wel kennis bezit.
Rare is niks meer dan een B-studio vandaag de dag met Kinect Sports rotzooi.
Rare is niks meer dan een B-studio vandaag de dag met Kinect Sports rotzooi.
Al die IP's liggen gewoon bij Rare, niet Microsoft. Dus ik weet niet waarom, maar ik blijf hopen op de dag dat Nintendo ze weer overneemt (en daarmee bedoel ik dan vooral de IP's, het huidige staf is geen schim vergeleken met het oude staf van de hoogtijdagen). Ik kwijl bij de gedachte van een HD Banjo-Threeie. Onder Microsoft zie ik het er helemaal niet uitkomen. Dit zijn nota bene de mensen die Nuts & Bolts groen licht gegeven hebben. Speltechnisch gezien absoluut geen slecht spel, best goed eigenlijk, maar als Banjo-game gewoon heel misplaatst. Kan je net zo goed een FPS van Zelda maken.
Quote:
Al die IP's liggen gewoon bij Rare, niet Microsoft. Dus ik weet niet waarom, maar ik blijf hopen op de dag dat Nintendo ze weer overneemt (en daarmee bedoel ik dan vooral de IP's, het huidige staf is geen schim vergeleken met het oude staf van de hoogtijdagen). Ik kwijl bij de gedachte van een HD Banjo-Threeie.
En aangezien Rare bezit is van MS, liggen de IP's bij MS...
Nintendo had Rare nooit moeten laten gaan, die IP's zouden perfect passen op een Nintendo systeem. Bij MS zie ik maar heel weinig goedkomen zoals ze nu bezig zijn, Halo is minder geworden, Fable is achteruit gegaan. Forza eigenlijk enige wat een beetje kwaliteit blijft leveren. Zelfs Gears moet ik nog maar zien wat er straks van gemaakt wordt.
Quote:
[..]
En aangezien Rare bezit is van MS, liggen de IP's bij MS...
Nintendo had Rare nooit moeten laten gaan, die IP's zouden perfect passen op een Nintendo systeem. Bij MS zie ik maar heel weinig goedkomen zoals ze nu bezig zijn, Halo is minder geworden, Fable is achteruit gegaan. Forza eigenlijk enige wat een beetje kwaliteit blijft leveren. Zelfs Gears moet ik nog maar zien wat er straks van gemaakt wordt.
En aangezien Rare bezit is van MS, liggen de IP's bij MS...
Nintendo had Rare nooit moeten laten gaan, die IP's zouden perfect passen op een Nintendo systeem. Bij MS zie ik maar heel weinig goedkomen zoals ze nu bezig zijn, Halo is minder geworden, Fable is achteruit gegaan. Forza eigenlijk enige wat een beetje kwaliteit blijft leveren. Zelfs Gears moet ik nog maar zien wat er straks van gemaakt wordt.
Persoonlijk vind ik dat Sony hier ook last van heeft met zijn knallers: GT6 deed het slecht, mede door de "onhandige" launchperiode, Uncharted raken mensen op uitgekeken, al zal 4 nog wel goed verkopen. De laatste God of War is slecht ontvangen, Infamous SS viel erg tegen en verraad enige oude IP moeheid. Gelukkig pakken ze het goed op door met titels als Bloodborne (instant succes) en The Order (deel 2 verwacht ik pas écht iets van) te komen.
MS doet weer waar ze het beste in zijn: veul geld gooien in een bodemloze put. Ze kopen semi- exclusiviteit van een titel die mensen al 10 jaar moe zijn en kopen voor een absurd bedrag een studio met maar één asset: minecraft. Van Sunset overdrive verwacht ik helemaal niets en scalebound is zo niche dat het Bloodborne op Super Mario laat lijken.
Het enige wat MS hier uit kan halen is minesweeper vervangen door minecraft op Windows 10, zodat iedereen er toegang toe heeft en dan geld binnen harken met DLC.