Dat laatste is niet helemaal zeker, maar als je de nieuwe CEO van Konami, Hideki Hayakawa, mag geloven, hebben smartphonegames de toekomst en wil hij meer Konami-series naar de smartphone brengen. Momenteel heeft Konami twee games die het erg goed doen op de Japanse mobiele markt: Power Pro en Winning Eleven. Deze laatste is in het westen beter bekend als Pro Evolution Soccer (PES). Misschien komt het door mijn ondermaatse google-vaardigheden, maar ik heb geen recente informatie over PES voor smartphones kunnen vinden. Het zou wel gaan om een zogenaamde ‘pay-as-you-play’-constructie. Dat wordt dus dokken als je nog een wedstrijdje wilt spelen, en blijkbaar hebben genoeg gamers daar geld voor over.
Goede strategie?
Op de consolemarkt is het niet altijd gemakkelijk. De AAA-games kosten handen vol geld om te ontwikkelen en marketen. Voor smartphonegames heb je doorgaans te maken met lagere ontwikkelingskosten, en kom je gemakkelijker weg met lucratieve verdienmodellen. Toch is het maar de vraag of het grote succes lang aanhoudt. Kijk bijvoorbeeld naar Rovio, die de wereld zo ongeveer veroverde met Angry Birds. In het financiële jaar 2013/2014 kelderde de winst met 50% en het jaar daarop nog eens met 73%.
Zynga, bekend van Facebook-hit Farmville, kende ook maar kort succes, voornamelijk omdat het één van de eerste grote games op Facebook was. Toen daar de nieuwigheid eenmaal vanaf was, liep het aantal gebruikers snel terug en kelderde de winst. Toen bleek dat het bedrijf veel te snel was gegroeid en te weinig heeft gefocust op de lange termijn, met ontslagen en schulden tot gevolg. Een mooi verslag hiervan vind je op de website van Arstechnica.
Verdienmodel
Het vervelende van smartphonegames is dat ze vaak afhankelijk zijn van verdienmodellen die misbruik maken van de gamer. Kijk bijvoorbeeld naar het populaire Puzzle & Dragons. Ik kan niet ontkennen dat die game qua gameplay goed in elkaar zit, met aardig wat complexiteit onder een simpele basis. Helaas is er van alles omheen gebouwd dat inhaakt op de menselijke drive om verder te komen en beter te worden, waar je dus voor moet betalen.
Zo heb je ‘Stamina’ nodig om nieuwe kerkers te betreden. Als je net begint met spelen is dit nog niet zo’n probleem, maar gaandeweg wordt het duurder om kerkers te betreden en ga je dus geld uitgeven om Stamina te kopen. In de kerkers vind je monsters, waarmee je jouw eigen monsters kan opwaarderen en evolueren. Dat proces kost muntjes, die je niet kan kopen, maar waarvoor je weer de kerker in moet. Nog meer reden om Stamina te kopen dus. Daarnaast kan je willekeurige monsters verkrijgen via de ‘Monster Machine’. Of het monster dat je nodig hebt er uitkomt, is compleet willekeurig. Als het dus niet meezit, geef je er zo een paar echte euro’s aan uit.
Imagoschade
Puzzle & Dragons (en vele andere smartphonegames) heeft dus een aantal elementen die ervoor kunnen zorgen dat je geld uitgeeft. De geduldige gamer hoeft dat niet te doen, en die kan dus aardig uit de voeten door hier en daar wat geld uit te geven en lang te wachten tussen speelsessies. Helaas zijn er genoeg mensen die zich niet kunnen inhouden en daar komt het grote geld vandaan. Uiteindelijk kan het zomaar zijn dat je veel meer uitgeeft, dan wanneer je gewoon een game zou kopen. Als ontwikkelaar moet je je volgens mij afvragen of je wel geassocieerd wilt worden met die verdienmodellen.
Kennelijk is dit toch geen heel groot vraagstuk, gezien de grote ontwikkelaars die zich hier steeds meer mee inlaten. Zo is Square-Enix bezig aan zijn mobiele opmars met Final Fantasy: Record Keeper, dat een aantal trucjes van Puzzle & Dragons heeft afgekeken. Ook Nintendo heeft aangekondigd de smartphonemarkt in te gaan. Dat is nog naast de recente releases van Puzzle & Dragons Z op de Nintendo 3DS, waarin zelfs Nintendo-personages zijn verwerkt, en Pokémon Shuffle waarin je ook moet betalen om de latere levels te kunnen spelen.
Goodbye Konami
Square-Enix en Nintendo zie ik de overstap naar mobile-only ontwikkelaar niet snel maken. Konami lijkt dit echter dus wel te gaan doen. Aangezien Konami in Japan al een flink aandeel heeft in de populaire Pachinko-gokmachines, zullen ze geen moeite hebben deze kennis in te zetten in hun mobiele games. Met die zet kan ik eigenlijk alleen maar afscheid nemen van de eens zo gewaardeerde ontwikkelaar. Vaarwel Konami, het ga je goed!