Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Konami’s mobiele toekomst

Na de column van Jan Meijroos vorige week zijn jullie allemaal op de hoogte van de recente ontwikkelingen rond Konami. Kojima is gewist zoals de Patriots in MGS2 het internet wilden censureren, Silent Hills blijkt een droom te zijn die nooit heeft plaatsgevonden en na zo’n dertig jaar lijkt Konami de consolemarkt te verlaten om zich te storten op de smartphonemarkt.



Dat laatste is niet helemaal zeker, maar als je de nieuwe CEO van Konami, Hideki Hayakawa, mag geloven, hebben smartphonegames de toekomst en wil hij meer Konami-series naar de smartphone brengen. Momenteel heeft Konami twee games die het erg goed doen op de Japanse mobiele markt: Power Pro en Winning Eleven. Deze laatste is in het westen beter bekend als Pro Evolution Soccer (PES). Misschien komt het door mijn ondermaatse google-vaardigheden, maar ik heb geen recente informatie over PES voor smartphones kunnen vinden. Het zou wel gaan om een zogenaamde ‘pay-as-you-play’-constructie. Dat wordt dus dokken als je nog een wedstrijdje wilt spelen, en blijkbaar hebben genoeg gamers daar geld voor over.

Goede strategie?
Op de consolemarkt is het niet altijd gemakkelijk. De AAA-games kosten handen vol geld om te ontwikkelen en marketen. Voor smartphonegames heb je doorgaans te maken met lagere ontwikkelingskosten, en kom je gemakkelijker weg met lucratieve verdienmodellen. Toch is het maar de vraag of het grote succes lang aanhoudt. Kijk bijvoorbeeld naar Rovio, die de wereld zo ongeveer veroverde met Angry Birds. In het financiële jaar 2013/2014 kelderde de winst met 50% en het jaar daarop nog eens met 73%.

Zynga, bekend van Facebook-hit Farmville, kende ook maar kort succes, voornamelijk omdat het één van de eerste grote games op Facebook was. Toen daar de nieuwigheid eenmaal vanaf was, liep het aantal gebruikers snel terug en kelderde de winst. Toen bleek dat het bedrijf veel te snel was gegroeid en te weinig heeft gefocust op de lange termijn, met ontslagen en schulden tot gevolg. Een mooi verslag hiervan vind je op de website van Arstechnica.



Verdienmodel
Het vervelende van smartphonegames is dat ze vaak afhankelijk zijn van verdienmodellen die misbruik maken van de gamer. Kijk bijvoorbeeld naar het populaire Puzzle & Dragons. Ik kan niet ontkennen dat die game qua gameplay goed in elkaar zit, met aardig wat complexiteit onder een simpele basis. Helaas is er van alles omheen gebouwd dat inhaakt op de menselijke drive om verder te komen en beter te worden, waar je dus voor moet betalen.

Zo heb je ‘Stamina’ nodig om nieuwe kerkers te betreden. Als je net begint met spelen is dit nog niet zo’n probleem, maar gaandeweg wordt het duurder om kerkers te betreden en ga je dus geld uitgeven om Stamina te kopen. In de kerkers vind je monsters, waarmee je jouw eigen monsters kan opwaarderen en evolueren. Dat proces kost muntjes, die je niet kan kopen, maar waarvoor je weer de kerker in moet. Nog meer reden om Stamina te kopen dus. Daarnaast kan je willekeurige monsters verkrijgen via de ‘Monster Machine’. Of het monster dat je nodig hebt er uitkomt, is compleet willekeurig. Als het dus niet meezit, geef je er zo een paar echte euro’s aan uit.

Imagoschade
Puzzle & Dragons (en vele andere smartphonegames) heeft dus een aantal elementen die ervoor kunnen zorgen dat je geld uitgeeft. De geduldige gamer hoeft dat niet te doen, en die kan dus aardig uit de voeten door hier en daar wat geld uit te geven en lang te wachten tussen speelsessies. Helaas zijn er genoeg mensen die zich niet kunnen inhouden en daar komt het grote geld vandaan. Uiteindelijk kan het zomaar zijn dat je veel meer uitgeeft, dan wanneer je gewoon een game zou kopen. Als ontwikkelaar moet je je volgens mij afvragen of je wel geassocieerd wilt worden met die verdienmodellen.

Kennelijk is dit toch geen heel groot vraagstuk, gezien de grote ontwikkelaars die zich hier steeds meer mee inlaten. Zo is Square-Enix bezig aan zijn mobiele opmars met Final Fantasy: Record Keeper, dat een aantal trucjes van Puzzle & Dragons heeft afgekeken. Ook Nintendo heeft aangekondigd de smartphonemarkt in te gaan. Dat is nog naast de recente releases van Puzzle & Dragons Z op de Nintendo 3DS, waarin zelfs Nintendo-personages zijn verwerkt, en Pokémon Shuffle waarin je ook moet betalen om de latere levels te kunnen spelen.



Goodbye Konami
Square-Enix en Nintendo zie ik de overstap naar mobile-only ontwikkelaar niet snel maken. Konami lijkt dit echter dus wel te gaan doen. Aangezien Konami in Japan al een flink aandeel heeft in de populaire Pachinko-gokmachines, zullen ze geen moeite hebben deze kennis in te zetten in hun mobiele games. Met die zet kan ik eigenlijk alleen maar afscheid nemen van de eens zo gewaardeerde ontwikkelaar. Vaarwel Konami, het ga je goed!

Geplaatst door Chris van Breda op 23-05-2015
Aantal keer bekeken: 4992

Laatste reacties

avatar van Hennie286
Hennie286 ( 483   1) 23-05-2015 20:07
Ik speelde ook een keer een spelletje op de tablet tm level 99 was het best te doen, maar level 100 was 10 keer zwaarder en onmogelijk om te halen zonder te betalen. Het kriebelde even maar het bleef toch bij level 99
avatar van Appiehein
Appiehein ( 62 ) 23-05-2015 21:25
Vroeger was ik als kind gek op konami ...de msx helemaal kapot gespeeld
zou jammer zijn als het zo zou eindigen...games op de telefoon vind ik niks
avatar van Doodgraver
Doodgraver ( 615 ) 23-05-2015 22:02
Games op de telefoon zijn leuk... voor even.
avatar van Zwaardgast
Zwaardgast ( 364 ) 23-05-2015 22:07
Console gaming wordt gewoon steeds minder.

De mobiele telefoon met zijn kleine games is de toekomst. het is ook veel makkelijker altijd bij de hand kan meteen gebruikt worden etc.

Vroeger hadden kinderen bijvoorbeeld een nintendo ds of gameboy/ console etc maar nu zie je vaak dat ze aan een i-phone of spelletjes op de mobiel genoeg hebben en dit ook veel leuker vinden.

Het verbaasd mij niks als er uiteindelijk geen consoles en handhelds meer overblijven.
avatar van Maikel Steneker
Maikel Steneker ( 196 ) 23-05-2015 22:39
Quote:
Console gaming wordt gewoon steeds minder.

De mobiele telefoon met zijn kleine games is de toekomst. het is ook veel makkelijker altijd bij de hand kan meteen gebruikt worden etc.

Vroeger hadden kinderen bijvoorbeeld een nintendo ds of gameboy/ console etc maar nu zie je vaak dat ze aan een i-phone of spelletjes op de mobiel genoeg hebben en dit ook veel leuker vinden.

Het verbaasd mij niks als er uiteindelijk geen consoles en handhelds meer overblijven.
Dat de markt voor handhelds flink is gekrompen zal niemand ontkennen. De 3DS en PS Vita verkopen allebei vele malen slechter dan hun voorgangers. Of dat betekent dat er in de toekomst helemaal geen markt voor is laat ik voorlopig in het midden.

Wat betreft thuisconsoles is in ieder geval gebleken dat de markt er wel is. Verhalen zoals het jouwe waren er genoeg voor de launch van de PS4 en Xbox One. Veel mensen beweerden zelfs dat er nooit meer opvolgers van die consoles zouden komen, omdat de markt vrijwel zou uitsterven en volledig over zou gaan naar ofwel smartphones en tablets ofwel Steam.

Zowel de PS4 als Xbox One verkoopt echter vele malen beter dan de voorganger. Ik geloof dat de PS4 zelfs de snelst verkopende console aller tijden is. Ook niet onbelangrijk: de generatie is nog maar net begonnen, en de echte grote exclusives (denk Uncharted) zijn er nog niet eens voor de PS4.

Dus ik denk dat je niet per se gelijk hebt. De consolemarkt lijkt sinds het begin van de huidige generatie juist weer flink te groeien. Misschien komt dat wel omdat mensen massaal hebben besloten dat smartphonegames toch echt geen Halo of Zelda vervangen.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 24-05-2015 00:14
Quote:
Het verbaasd mij niks als er uiteindelijk geen consoles en handhelds meer overblijven.

Dat zeggen ze elke generatie weer, maar de PS4 is de snelst verkopende console ooit, nog beter dan de PS2. De Xbone doet het ook niet enorm slecht. WiiU doet het niet zoals de Wii, maar meer in lijn als Gamecube/N64. Aan de verkopen zal het niet liggen, verschuiven van eigen hardware/console thuis naar streaming services, dat is dan wel weer een mogelijkheid.

De handhelds is een iets ander verhaal. Persoonlijk zeg ik: no buttons, no game. Smartphone/tablet/touch screen gaming only, meh. Wie weet krijgen we nog eens een heropleving van de handhelds, als kids de smartphones zonder knoppen zat worden.

Konami op de MSX & MSX-2, wat een baas developer was het destijds....
avatar van Tyto_alba
Tyto_alba ( 537 ) 24-05-2015 01:14
wel een vreemd idee dat er allicht nooit meer een Castlevania spel verschijnt.
avatar van Sockslayer
Sockslayer ( 237 ) 24-05-2015 02:18
Zou erg jammer zijn als ze geen Castlevania meer naar de 3DS brengen, na Order of Eclessia is het erg stil gebleven in de 2D style Castlevanias.

Gelukkig is er nog hoop met bv kickstarter initiatieven als "Bloodstained: Ritual of the Night", dat soort spellen zie ik een stuk liever dan bejeweled variant 78.
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 24-05-2015 05:40
Ik kan hier eigenlijk alleen maar om huilen...
avatar van Thatanas
Thatanas ( 683 ) 24-05-2015 10:56
Doet me niet zoveel. Als een developer niet meer kan brengen wat fans willen, tsjah. Dan maar wegwezen.
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6738   4) 24-05-2015 12:37
Kan er eerlijk gezien ook niet van wakker liggen, heb al jaren niks van Konami gespeeld.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 24-05-2015 12:40
Metal Goes Mobile V
avatar van GamerZ
GamerZ ( 535   1) 24-05-2015 14:04
Flappy bird was leuk en nam weinig ruimte in alle andere spellen voor de mobiel vind ik een beetje teveel ruimte innemen
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10623   15) 24-05-2015 18:22
Als ik bedenk wat ze met Castlevania hebben gedaan, kan ik er niet rauwe om zijn.
avatar van Malistix
Malistix ( 1471   3) 25-05-2015 05:19
In japan is mobile gaming gewoon huge, in europa en america zijn er ook zat mensen die een spelletje kopen en zelfs wat geld uitgeven voor games op hun tablet of mobile en de productie kosten van zo een game is gewoon niks in vergelijking met een nieuwe metal gear of silent hil op de current gen consoles, veel meer winst dus.

Ik snap het wel, success konami, nog genoeg markt voor current gen en PC's voor de afzienbare toekomst, ik zou mij daar geen zorgen om maken
avatar van Zwaardgast
Zwaardgast ( 364 ) 25-05-2015 09:30
Quote:
Zou erg jammer zijn als ze geen Castlevania meer naar de 3DS brengen, na Order of Eclessia is het erg stil gebleven in de 2D style Castlevanias.

Gelukkig is er nog hoop met bv kickstarter initiatieven als "Bloodstained: Ritual of the Night", dat soort spellen zie ik een stuk liever dan bejeweled variant 78.

Ehm jawel hoor.

Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate voor de 3ds

2d castlevania game zelfde kwaliteit? Misschien niet maar dichterbij dan dit zul je voor een castlevania game niet meer komen met zijn 2d actie in deze tijd.

De 3d castlevania games voor de ps3 zijn voor mij een bust de 3ds versie ook, Castlevania mag wat mij betreft stoppen, want de nieuwe games zijn vrij slecht.
avatar van M Monster D
M Monster D ( 1374 ) 25-05-2015 12:43
mobiel word het nieuwe gamen, laat me niet lachen, leuk hoor speel zelf ook wel spelletjes op m'n mobiel, maar niks gaat boven de consoles (handhelds) zelf die er op zijn gemaakt. zo kan je ook zeggen dat een brood mes het nieuwe vlees mes word, werkt misschien ook maar nooit zo goed als iets wat voor is gemaakt.

een broodmes is een broodmes net als dat een telefoon een telefoon is en een game console een game console
avatar van Tediz2013
Tediz2013 ( 563   1) 25-05-2015 20:11
jammer.. ik had echt gehoopt dat ze door zouden gaan met console.. games op mobiel ben ik snel op uitgekeken. zo zonde.. de mobiele markt verpest ook een hoop.. jammer.. ik had graag ooit een nieuwe Goeman game gezien..
avatar van Tranceguy
Tranceguy ( 520 ) 25-05-2015 20:27
Wat ze ook doen, het blijft kansloos als Silent Hills niet back komt.