Call of Duty: Black ops
De show begint direct met een grote titel. Treyarch komt op het podium en demonstreert een behoorlijk groot deel van de nieuwe game genaamd Call of Duty: Black Ops. In de nieuwste Call of Duty game kruipt de speler in de huid van een Amerikaanse soldaat tijdens de Vietnam oorlog. De demo begint terwijl de speler samen met zijn maat door een benauwende Vietcong tunnel kruipt. Het is duister in de tunnel en je hebt beperkt zicht. Op de achtergrond hoor je de hartslag van de soldaat die je bestuurt. Plotseling duikt er vanuit het niets een Charlie op die je medesoldaat neersteekt. In een reflex schiet je de Vietnamees neer.
Het beeld wordt zwart waarna je opeens midden in de jungle staat. Een medesoldaat wijst naar een Hind helicopter die we moeten veroveren. Om de helikopter staan vijandelijke soldaten. De speler heeft de mogelijkheid om rondom het kamp te lopen en een geschikt punt uit te kiezen om de aanval te openen. Het doet een beetje denken aan de manier waarop je in Far Cry te werk gaat. Na een hevig vuurgevecht ben je in staat om in de helikopter te stappen en op te stijgen. Met de helikopter moet je een aantal strategische punten bestoken met raketten, terwijl de raketten van de vijand je om de oren vliegen.
De demo leek vooral veel op de voorgaande delen en afgezien van de helikopter scene waren er weinig nieuwe toevoegingen te bekennen. Uiteraard is alle actie weer in een meeslepend jasje gestoken waardoor COD:BO wederom een heftig achtbaanritje lijkt te worden.
Metal Gear Solid: Rising
Een andere opvallende titel was Metal Gear Solid: Rising die getoond werd door Hideo Kojima. Kort na een praatje van de grote meester werd een cutscene gestart waarin een robot door een gang sluipt. Het lijkt erop dat hij naar iemand op zoek is. Kort daarna zie je hoe de hoofdpersoon van het spel de robot in kleine stukjes hakt met een veel te scherp zwaard. Zoals we gewend zijn van Kojima en zijn team zien de cutscenes er heel erg indrukwekkend uit. Maar cutscenes zeggen over het algemeen weinig over het uiteindelijke spel.
Gelukkig wordt er dan ook na de cutscene een gameplay trailer getoond. Hierin is te zien dat het zwaard en het snijden een grote rol spelen in het spel. Je ziet de hoofdpersoon vliegensvlug tegenstanders in stukjes hakken. Het lijkt erop dat de speler veel mogelijkheden krijgt om de vijanden naar eigen wens te ontdoen van hun ledematen. De precieze besturing wordt niet toegelicht maar wel is te zien hoe het beeld even vertraagt en met een dodelijke precisie kan worden aangegeven hoe het zwaard de vijand moet doorklieven. Ook wordt er getoond hoe je de omgeving kan gebruiken om je vijanden te doden. Zo kan je met je zwaard steunbalken van een afdakje doorhakken waarna de constructie op de tegenstanders belandt.
In de trailer waren geen stealth elementen te bekennen waardoor het er alle schijn van heeft dat MGS:R geen traditionele Metal Gear game wordt. De getoonde gameplay bestond voornamelijk uit brute actie en toffe moves die je kon uithalen met je zwaard. Die vette actie gecombineerd met het veelbelovende zwaardvechtsysteem maakt deze game de absolute verrassing van de Microsoft conferentie.
Halo: Reach
Halo Reach moet het laatste kunststukje worden dat Bungie speciaal voor Microsoft’s Xbox 360 gaat afleveren. De E3 demo opent met een cutscene waar vier Spartans uit een dropship springen. Er wordt geschakeld naar de welbekende first person view en wat meteen opvalt is dat de HUD er weer zoals in Halo 3 uitziet, maar dan net iets gelikter. Ook de graphics ogen weer beter dan de vorige Halo delen, iets wat natuurlijk ook nodig is om mee te kunnen met het grafisch geweld van vandaag de dag.
De vier Spartans gaan richting een menselijke basis, maar komen al snel in een grootschalig gevecht met de Covenant. In dit gevecht leek het alsof er iets veranderd is aan de mogelijkheden van je armor toen een Ghost door de armor van één van de Spartans gesloopt werd. Even later word er gewisseld naar de nieuwe granaatwerper, die ook al in de Multiplayer beta zat, en een groepje jackals wordt met een welgemikte granaat uitgeschakeld.
Eenmaal in de basis aangekomen zien we de Spartan een execution kill uitvoeren bij een Elite, waarbij de camera uitzoomed naar een derde persoons perspectief. Maar de demo eindigde met misschien wel de grootste verrassing. De Spartans stappen in een ruimtevaartuig waarmee ook echt in game gevochten wordt in de ruimte. Hoe groot de omvang is van dit nieuwe onderdeel is nog niet duidelijk, maar het zag er zeker vet uit.
Gears of War 3
Zoals verwacht gebruikte Cliff Bleszinski de E3 om ‘zijn’ Gears of War 3 te tonen aan de pers. Het begon al meteen interessant met de toevoeging van een vier speler co-op functie. De demo speelt zich af in een groen bosrijke omgeving waar de Gears van Delta squad in een hinderlaag zijn gelokt op de weg naar een oud fort. Ze zullen zich een weg moeten vechten door een horde Lambent vijanden. (de Lambent zijn gemuteerde soldaten van de Locust uit de vorige Gears delen).
Leuk om te zien was de mogelijkheid om wapens onderling uit te kunnen wisselen en een nieuwe finishing move waarbij Marcus Fenix een granaat in een vijand plant en hem met granaat en al richting een andere vijand schopt.
De Lambent komen uit de grond, muteren en lijken geen makkelijke tegenstander te worden. Een voorbeeld hiervan is de Lambent Beserker, die aan het eind van de demo de Gears op de vlucht doet slaan. Kogels ketsen af, maar de Gears weten het fort te bereiken. De demo eindigd met de Beserker die bovenop de muur van het fort staat en richting Marcus Fenix en zijn squad springt. Gears of Wars 3 brengt hooggespannen verwachtingen met zich mee, maar wat er in de E3 demo getoond werd smaakte absoluut naar meer.