gamnesia article
1) Heeft verhuren van videogames een gevoelig impact voor de game industry (denk maar aan videotheek van vroeger/blockbuster) ?
2) Verkoop 2e hands games moet toch kunnen? (gamemania, gamestop)
3) humble bundle is top! (bepaal zelf je prijs)
4) Itunes/playstation store goed voor de lange termijn?
(monopoly platform)
5) Wat vind je van playstation plus abbo (met name over huren van "games")
6) Games uitlenen aan family/vrienden is toch normaal of moet ieder zijn eigen kopie kopen?
7) Is dure games ontwikkeling een gevaarlijk trend voor de industry?
Stel dat gta 7, 500 miljoen dollar kost en het flopt. Dan zal er waarschijnlijk een top studio bankroet gaan. Je kan niet verwachten dat elke game een
bestseller wordt.
mijn mening
1) vroeger was het acceptabel, ik denk niet dat het veel invloed heeft op de winst van sony/nintendo. Maar ze zullen het op een of andere manier toch ontmoedigen.
2) Er wordt hier heel veel geld verdiend buiten de makers om.
Het is een grote doorn in hun oog.
3) Top idee. Ook voor de developers.
Ik verwacht het zeer hard gaat groeien.
4) Slim bedacht om een monopoly positie te krijgen over alle omzet.
Het kan op de lange termijn ongunstig ziin voor ontwikkelaars/gamers.
Het is wel erg jammer zijn als er geen retail concurrentie meer is.
5) Slim idee maar zal het niet ten koste gaan van ander games verkoop?
een vaste bron van inkomsten is zeker een goed idee.
6) Het lijkt logisch maar ze zullen het toch gaan ontmoedigen
(account lock,drm,...)
7) Er gaan veel (zijn) games companies bankrupt. De kosten lopen de pan uit.
Meer dan 100 million developing budget voor gta 5 !
expensive video games
Dan hebben we het niet eens over gefaalde mmorpg budget van de afgelopen jaren.
Last edited on: 24-11-2013 20:01
2) Tweedehands verkoop ga je het beste tegen met een game die genoeg content biedt om de speler langdurig vast te houden. GTA V zal stukken minder tweedehands verkocht worden dan een lineaire SP shooter die je in 6 uur uit hebt. Je kunt er ook voor kiezen het tegen te gaan met online passes en weetikwat, maar van wat ik meekrijg trekken de meeste bedrijven daar hun handen weer vanaf de laatste tijd. In mijn ogen is tweedehands verkoop een belangrijk deel van de economie, waar je als producent van bijna elk product mee te maken krijgt, en wat je volgens mij juist niet te agressief tegen moet gaan. Ik heb wel eens een game tweedehands gekocht, en daar zo van genoten dat ik het volgende deel nieuw heb gekocht.
3) Inderdaad een leuk idee, maar heb nu het idee dat de markt al aan het overstromen is. Elke week lijkt er een nieuwe bundel uit de grond te schieten. Mijn Steam lijst staat vol met 250 Indie games die ik nooit ga spelen. Ik klaag niet, want ze kosten me bijna niks, maar je hecht minder waarde aan een game uit zo'n bundel dan aan eentje die je koopt omdat je hem echt graag wil. Ik twijfel ook altijd hoe goed dit daadwerkelijk is voor de developer. Veel mensen betalen een dollar, waarvan dan misschien 30 cent wordt verdeeld over de developers van de titels in de bundel. Maar het kan blijkbaar wel uit door de hoge volumes.
4) Bij console gaming heeft Playstation altijd een monopoly op Playstation producten, zowel digitaal als fysiek. Dat lijkt me niet zozeer slecht. Een concurrentiesysteem als op de PC (waar je sommige games op Steam, Uplay en/of Origin kunt krijgen en ze ook nog van sites als GMG en G2Play kunt halen) is beter voor de consument, maar valt op een console niet te verwachten.
5) Één van de beste ideeën in de industrie van de laatste jaren imo! Briljante zet van Sony. Ik speel zelf niet genoeg op mijn PS3, maar als zoiets er voor de PC zou zijn, zou ik het zo doen. Sony voert dit ook perfect uit qua prijsstelling, aangeboden games en overige bonussen (kortingen op content etc.). Microsoft slaat de plank imo nogal mis met het rondstrooien met oude titels die 95% van de 360 bezitters al heeft.
6) Ik leende laatst Forza Horizon uit aan een vriend. Een week later kocht hij hem zelf ook zodat we online konden spelen. Ik denk dat zulke situaties best vaak voorkomen, en dat delen onder vrienden en familie helemaal niet ontmoedigd moet worden. Steam's family sharing is ook een heel slim systeem wat dat idee ondersteunt.
7) De eisen worden hoger, maar de verkopen ook. Gaming wordt steeds groter, en titels als GTA V en Ghosts halen ook recordbedragen aan verkopen binnen. Daarnaast krijgen Indie developers ook steeds meer mogelijkheden via digitale distributie om hun games tegen lage kosten aan te bieden. MMO's zijn een zeer risicovol gebied waar veel te veel ontwikkelaars zich onervaren in storten in de hoop snel geld binnen te harken. Er zijn weinig mensen die 3 MMO's tegelijk gaan spelen, itt tot bijvoorbeeld een FPS of racegame, wat betekent dat je game zo enorm goed moet zijn dat je iemand wegtrekt van WoW of Guild Wars, waar ze vaak al honderden uren in hebben zitten. Dan moet je met iets zeer interessants komen. Je ziet veel gefaalde MMO's via een Free To Play businessmodel toch nog aardig lopen, wat denk ik een aardig slimme manier is om het beste te maken van de situatie.
Hey, ik ben geen olifant
Vind het erg moeilijk om een gegronde mening te kunnen hebben over de meeste vragen omdat er te weinig feitelijke info beschikbaar is.
2) Laten bestaan, hele zeldzame exclusive games zie je her en der nog aangeboden worden in gameshops die je nergens meer nieuw ziet. (omdat ze gewoon weg niet meer worden geproduceerd) Veel JPRG zijn hier een goed voorbeeld van
3) Geen ervaring mee, zou dan altijd 1 cent betalen als kan, echte BG-er dus
4) Heb d'r nu nog niet zo'n probleem mee totdat het in een later stadia betekend dat je je games alleen nog maar online kunt aanschaffen
5) PS+ is meer dan wat jij noemt ''huren'' van games, voor mij is het meteen een soort aanschaf omdat ik elk jaar weer verleng (straks met PS4 kun je er bij niet meer omheen). auto trophy synch, auto updates, online opslag etc. super handig
6) Is een vorm van low-budget gaming graag zo vaak mogelijk :p, super tof voor de gamer echter killing voor de ontwikkelaar
7) Tsja, dat ligt aan je zelf. Je kunt ook een half jaar wachten totdat de prijs is gehalveerd
[PSN] Yoghurt_Bij
Rockstar mag dan wel miljoenen pompen in GTA V, het betaalde zich al meer dan 10 voudig terug binnen een week. Het is niet zo dat andere studios nu ook maar met 100 miljoen projecten moeten aankomen om succesvol te zijn, maar wie genoeg talent bij elkaar stopt verdient het toch makkelijker terug.
Ik ben voorstander van minder studios, minder games per jaar, maar kwalitatief betere games. Natuurlijk gaat dat nooit gebeuren, gaming is booming en er zijn teveel cashcows.
Overigens wordt er niet eens zoveel verlies gemaakt op 2e hands games dan gedacht. En dat weten ze bij Sony, MS en Nintendo inmiddels ook wel. Meer dan de helft schaft de game enkel aan omdat deze 2e hands is en daardoor veel goedkoper. Het overgrote deel van de games dat 2e hands wordt aangeschaft, zou de consument nooit als nieuw hebben aangekocht. Maar daarnaast vloeit heel veel van het geld dat men verdient met 2e hands games weer terug in de industrie, omdat daar nieuwe games mee worden aangekocht. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven, met 2e hands games hebben we vooral meer games in bezit, maar uiteindelijk geven we allemaal evenveel uit aan de gehele industrie.
1) verhuren van videogames (denk maar aan videotheek van vroeger/blockbuster)
Dit zou altijd mogelijk moeten blijven, zelf vind ik het bizar dat er nog geen verhuur optie is op PSN, waarschijnlijk komt dit door de uitgevers die doorhebben dat een groot deel van hun games gewoonweg niet goed (genoeg) zijn om de fullprice te verantwoorden. Dit verklaart ook waarom er tegenwoordig zo weinig demo's zijn: uitgevers zijn (terecht) bang dat dit verkopen zou gaan kosten.
2) verkoop 2e hands games (gamemania, gamestop)
Ook dit zou altijd mogelijk moeten blijven, zoals ik al eerder heb gezegd zou er een systeem gemaakt moeten worden waarbij je de activatie van codes kunt overdragen aan iemand anders, zodat deze bij jou niet meer speelbaar is. Hier lijkt ook de EU voorstander van te zijn.
3) humble bundle (bepaal zelf je prijs)
Ik denk zelf dat dit de developers eerder schaadt dan baadt. Op de lange termijn is zo'n verdienmodel slecht voor de gehele industrie, net zoals te zien is bij de 79/89/99 cent spellen in de Appstore/Play store. Zie ook: Race to the bottom
4) itunes/playstation store (monopoly platform)
Dit is in principe slecht, maar zonder politieke invloed, onontkoombaar. Wanneer redeembare codes in de vrije verkoop (retail) zouden komen, zal er pas weer concurrentie zijn. Uiteraard is dit niet in het belang van de uitgevers/platform eigenaren, dus is het maar de vraag of dit ooit gebeurt.
5) playstation plus abbo (met name over huren van "games")
Zeer goed idee, ik denk überhaupt dat abonnementsvormen van entertainment de toekomst zijn (zie Netflix, iTunes Radio, Pandora, Spotify, etc). Dit is zowel gunstig voor de consument (veel voor -relatief- weinig) als voor uitgevers/developers omdat spellen die men nooit zelf zou kopen nu wel een vergoeding krijgen.
6) games uitlenen aan family/vrienden
Ik zie hier geen enkele waarde in, persoonlijk ben ik van mening dat iedereen zijn eigen games moet kopen. Heb zelf ook nooit games (uit)geleend, denk ook dat vooral jonge kinderen hiermee zitten.
7) dure games ontwikkeling
Uiteindelijk is alles een kosten/bate overweging (ook bij het schrijven van dit stukje: besteed ik mijn tijd aan het lezen van een artikel voor mijn studie of vind ik dit schrijven het meer waard om mijn tijd aan te besteden). Developers zullen zelf risico moeten lopen en afwegingen maken, dat is waar onze hele (kapitalistische) economie op gebaseerd is. Dit is dus geen enkel probleem, ook aangezien de industrie door begint te krijgen dat er teveel mensen worden ingezet op projecten en het resultaat er niet beter door wordt.
Is een conclusie handig voor dit soort topics? Ik dacht laat ik maar een soort begin maken en we zien wel hoe het verder loopt. In plaats van een harde statement ben ik meer geïnteresseerd in de mening van andere lezers over de genoemde onderwerpen.
PSVita OLED Masterrace
2)ja
3)ja
4)nee
5)geweldig
6)nee en nee
7)nee
daarnaast, sinds wanneer krijgen we zoveel enquetes op deze site over allerlei topics over gaming?
Quote:
Sinds dit een gaming forum is waar je allerlei topics over gaming hoort te bespreken? Ik snap de negativiteit over dit topic niet zo.
daarnaast, sinds wanneer krijgen we zoveel enquetes op deze site over allerlei topics over gaming?
Gepost door: Daemauroa op 24-11-2013 21:26
Gepost door: Daemauroa op 24-11-2013 21:26
Hey, ik ben geen olifant
Quote:
[..]
Sinds dit een gaming forum is waar je allerlei topics over gaming hoort te bespreken? Ik snap de negativiteit over dit topic niet zo.
Gepost door: Fant op 24-11-2013 21:37
Sinds dit een gaming forum is waar je allerlei topics over gaming hoort te bespreken? Ik snap de negativiteit over dit topic niet zo.
Gepost door: Fant op 24-11-2013 21:37
ohnee, je begrijpt het verkeerd, ik kom gewoon de laatste tijd veel van deze lijstjes tegen met vragen hier, of een vraag om een enquete intevullen op link : x'' ofzo.
Leuke gaming artikel btw.... bedankt Budgetman voor het attenderen erop! ;-D
There's a new "game" player in town, get used to it!
Quote:
ohnee, je begrijpt het verkeerd, ik kom gewoon de laatste tijd veel van deze lijstjes tegen met vragen hier, of een vraag om een enquete intevullen op link : x'' ofzo.
Ben je dan soms verplicht om ze te beantwoorden?
Dit is voor mij dan ook de eerste "enquete" die ik hier sinds een lange tijd ben tegen gekomen dus je moet niet zo overdrijven.
Daarnaast vind ik het niet erg om te brainstormen over dit soort dingen en als je niet wilt of normaal kunt reageren doe dit dan gewoon niet.
1) Huren doe ik niet aan want ik wil games nieuw hebben voor mijn collectie.
Ik check meestal op youtube of een game mij aanstaat en dan bestel ik m gewoon.
2) Wat Fant ook zegt: Als een game genoeg content heeft en ook interessant blijft dan verkoop je m niet zo snel weer dus ik vind dat gamemakers meer daarop mogen focussen i.p.v. hinderlijke online pasjes enzo erbij te gaan verzinnen (is alleen maar irritant om dit steeds te moeten invullen terwijl je een nieuwe game wilt gaan spelen).
En als je een game uitleent of meeneemt (wat ik vind dat gewoon moet kunnen want de game is uiteindelijk van jou en je wilt niet ook nog met je console gaan sjouwen om het daar werkend te krijgen) zie ik dat alleen maar als extra reclame.
Als de makers genoeg content en online co-op stuff erbij doen en de ander ook mee wilt doen dan zal hij/zij de game uiteindelijk toch zelf moeten aanschaffen.
Dit is vanuit consument gezien natuurlijk het beste maar er zitten altijd een paar mongooltjes in dat soort topbedrijven die willen natuurlijk koste wat het kost zoveel mogelijk geld eruit persen op hardnekkige manieren terwijl het gewoon veel subtieler en consument-vriendelijker kan.
Ikzelf koop nooit 2e hands dus voor mij maakt het niet veel uit behalve dan dat ik die online passen irritant vind. Ik denk dat ze hiermee meer de 2e hands kopende budgetgamers en kinderen (die niet genoeg zakgeld hebben om 60 euros neer te tellen) raken.
3) Nooit gebruik van gemaakt. Koop eigenlijk alleen de games die ik echt wil hebben op console en ben niet zo met games die ik niet ken van "Hey, kost 2 euro maar! dat ga ik wel ff proberen" en uiteindelijk speel je m toch nooit.
4) Ik vind dat hele monopoly met de PS store maar onzin. Vind het wel goed dat de keuze er is om het digitaal te downloaden maar ik ben toch meer van de fysieke games.
Vind veel van de prijzen ook verouderd en veels te duur.
Castlevania had ik bijvoorbeeld voor 15 euro besteld maar als ik de DLC erbij moest kopen (voor 2 extra chapters met slechte reviews ook nog) dan was ik nog 20 extra kwijt. Prijsverhoudingen kloppen voor geen meter.
Echt een uitmelk-machine vind ik de PS store op dit moment.
DLC is wel leuk als het ook echt extra DLC is en geen crap dat gewoon op de disc unlocked word (zouden hier eigenlijk een wet van moeten maken bij Sony ofzo) maar ze moeten niet gaan overdrijven met de prijzen want ik boycot deze uitmelkers dan net zo makkelijk en dus verdienen ze er uiteindelijk helemaal geen ene moer aan.
5) PS plus vind ik zelf gewoon onzin. Zoals ik al eerder had aangegeven: ik huur geen games en ben ook niet van plan maandelijks te moeten betalen om uit een gare collectie een beetje korting te krijgen.
Vind dat ze gewoon acties moeten hebben in de store en niet via een abo.
Ben zwz ook meer van de fysieke games.
Vind het ook raar dat je niet 2e hands mag kopen maar ze wel aanmoedigen om te huren.
Want als je een game snel uitspeelt tijdens het (waarschijnlijk veel goedkopere) huren dan maak je toch ook verlies t.o.v. het normaal aanschaffen van deze game?
En als je een game gewoon wilt testen kan kan je toch gratis meestal een demo downloaden?
Helaas moet je voor de PS4 wel maandelijks gaan betalen om online te kunnen spelen maar goed, dat moet ik dan maar zien als kosten voor onderhoud servers e.d.
Hopelijk word het online van Sony dan ook stukken beter want als het crap blijft en ze doen er weer laks mee (zoals die 2 maanden offline na een hack vorig jaar) dan boycot ik die shit ook net zo makkelijk. Dan maar offline gaming.
6) Is normaal en zou gewoon moeten kunnen vind ik. Is uiteindelijk ook een soort van reclame. Als de game goed genoeg is koopt diegene hem uiteindelijk toch wel zelf. Net zoals met films.
Dus ik zou dit dan bij de makers/ontwikkelaars zelf neerleggen door de kwaliteitseisen die zij aan hun product stellen.
7) Gevaarlijk zou ik het niet noemen. Ik denk dat het te maken heeft met hoeveel succes een titel heeft en daar word het budget voor het volgende deel dan steeds op aangepast.
Denk dat je net als bij films met een goed nieuw idee/concept moet komen en dan krijg je daar waarschijnlijk ook een redelijk budget voor.
Naarmate jouw idee/concept meer successen boekt zal je budget ook vergroot moeten worden.
Natuurlijk is het lastig om gelijk de koningen van hun troon te stoten zoals GTA5 en CoD.
En natuurlijk is de marketing ook erg belangrijk want veel goede games worden gewoon ook heel vaak slecht gepromoot.
Op TV zie je eerder reclames over films dan reclames over games bijvoorbeeld.
Ik denk dat dat ook te maken heeft met dat er meer filmkijkers zijn dan gamers.
Dus moeten games het ook meer hebben van de mond op mond reclames maar dat werken ze juist weer tegen met hun online pasjes en DRM geklooi.
“[Luke:] I can’t believe it! [Yoda:] That is why you fail...”
Quote:
Waarom moeten de meeste gamers meteen altijd de game al bij release date aanschaffen? Als je een paar maanden of een half jaar geduld hebt, liggen de meeste van deze games alweer in de budgetbakken van diverse game stores!
Leuke gaming artikel btw.... bedankt Budgetman voor het attenderen erop! ;-D
Gepost door: Mr. Cheapo! op 25-11-2013 07:18
Leuke gaming artikel btw.... bedankt Budgetman voor het attenderen erop! ;-D
Gepost door: Mr. Cheapo! op 25-11-2013 07:18
Soms kijk je gewoon echt lang uit naar een game en wil je niet wachten? Gaan al je vrienden over op de volgende multiplayer game, dan wil jij die game ook. Heb je het vorig deel uitgespeeld dan wil je de volgende gelijk spelen na dat lange wachten. Nog meer voorbeelden nodig?
| PSN: Eeikenboom | Xbox: Eikenboom | Nintendo: Eikenboom |
Quote:
Waarom moeten de meeste gamers meteen altijd de game al bij release date aanschaffen? Als je een paar maanden of een half jaar geduld hebt, liggen de meeste van deze games alweer in de budgetbakken van diverse game stores!
Leuke gaming artikel btw.... bedankt Budgetman voor het attenderen erop! ;-D
Gepost door: Mr. Cheapo! op 25-11-2013 07:18
Leuke gaming artikel btw.... bedankt Budgetman voor het attenderen erop! ;-D
Gepost door: Mr. Cheapo! op 25-11-2013 07:18
Ik koop bepaalde games op release omdat ik bijv. fan ben van een serie of gamecompany. Games die ik altijd op release koop: Final Fantasy en Metal Gear, Sommige titels koop je blind of als ze crap zijn, want je blijft eenmaal fan. Niets is leuker dan een game eindelijk op release in je handen te hebben waar je al die tijd op gewacht hebt. En bij het opstarten (al dan niet eerst installen) met volle aandacht de intro te checken, geweldig.
Rune Factory Developer Ceases Operations, Filing For Bankruptcy
Rune Factory developer Neverland is ondere andere bekend van Lufia, Shining Force en natuurlijk Rune Factory.
Lufia was een van mijn favorite snes games. Ik dacht dat ze wel goed bezig waren met rune factory?
- Ja dat denk ik wel. Nu is men gedwongen om een game te kopen om zelf te ervaren wat ze er van vinden. Huren zit er niet meer in omdat het pakweg niet meer kan (ken zelf geen videotheken waar dit nog kan) dus is men gedwongen om iets te kopen wat ze later toch zullen verkopen/ruilen omdat ze het niet willen of erop zijn uitgekeken.
2) Verkoop 2e hands games moet toch kunnen? (gamemania, gamestop)
- Jazeker, maar niet bij de winkels die zojuist genoemd zijn. Dat zijn de grootste oplichters als je het mij vraagt. Koop in voor een redelijke prijs en verkoop met minimale winst, het is tenslotte 2ehands en niet nieuw.
3) humble bundle is top! (bepaal zelf je prijs)
- Dit concept ken ik niet zo goed. Heb er hier en daar wel van gehoord. Goed iniatief als ik zo hier en daar zie. Men koopt games goedkoper in dan dat ze daadwerkelijk zijn/waren.
4) Itunes/playstation store goed voor de lange termijn?
(monopoly platform)
Hier kan ik eerlijk gezegd geen oordeel noch mening over geven. Heb zelf maar 1 of 2 games aangeschaft in the iTunes store en dat waren Unblock me en nog een ander spel waar ik even de naam niet van weet.
5) Wat vind je van playstation plus abbo (met name over huren van "games")
- Een goed idee. Zo kan je eerst de game proberen voordat je zeker weet of je het wel/niet wilt.
6) Games uitlenen aan family/vrienden is toch normaal of moet ieder zijn eigen kopie kopen?
- Uitlenen moet gewoon kunnen. Wie gaat dit controleren? Als ik iets koop dan bezit ik het toch? Dan maakt dat mijn eigendom.
7) Is dure games ontwikkeling een gevaarlijk trend voor de industry?
Stel dat gta 7, 500 miljoen dollar kost en het flopt. Dan zal er waarschijnlijk een top studio bankroet gaan. Je kan niet verwachten dat elke game een
bestseller wordt.
- Voor de ontwikkelaars met een minimun budget is het zeker een gevaar. Zo kunnen zijn amper nog concurreren met de grotere games. Iedereen heeft klein moeten beginnen dus vind ik dat de grotere industries de kleinere zeker een kans moet geven.
Om even een voorbeeld te noemen: Als Mario nu pas op de markt zou komen, of Pacman, dan zouden die bij lange na niet zo verkopen als ze dat in het verleden deden. Nu koopt men omdat het een bekend iets is voor ze. Call of Duty is ook zo'n branche. Die games zijn bij lange na niet meer ''zo goed'' als ze tot deel 4 waren.
Float like a butterfly, sting like a bee. His hands can't hit, what his eyes can't see.
Quote:
Toch enigzins slecht nieuws.
Rune Factory Developer Ceases Operations, Filing For Bankruptcy
Rune Factory developer Neverland is ondere andere bekend van Lufia, Shining Force en natuurlijk Rune Factory.
Lufia was een van mijn favorite snes games. Ik dacht dat ze wel goed bezig waren met rune factory?
Gepost door: Budgetman op 29-11-2013 18:27
Rune Factory Developer Ceases Operations, Filing For Bankruptcy
Rune Factory developer Neverland is ondere andere bekend van Lufia, Shining Force en natuurlijk Rune Factory.
Lufia was een van mijn favorite snes games. Ik dacht dat ze wel goed bezig waren met rune factory?
Gepost door: Budgetman op 29-11-2013 18:27
Ik vind het wel enigzins jammer maar erg wakker kan ik daar niet van liggen, aangezien ze de laatste jaren geen al te grote games of toppers hebben voort gebracht.... Lufia II: Rise of the Sinistrals (Snes) is wat mij betreft 1 van hun beste games ooit geweest!
There's a new "game" player in town, get used to it!