Ik review af en toe een game, niet gelijk na de release, maar gewoon als ik daar zin in heb.
Het kan dat je ze al kent van gamer.nl of www.alfredgames.web-log.nl want daar heb ik ze ook op gezet
Vrijdag 29 juni was het eindelijk zover!
ik kon met 60 euro de stad ingaan om bij de plaatselijke Free Record Shop The Darkness te halen!
Ik volgde de game al maanden, en kon niet wachten om hem eindelijk te spelen!
Unieke opening
The Darkness begint met een van de mooiste openingsscene's ooit in een game!
het is dan wel allemaal voorgeprogrammeerd, maar het blijft ongelofelijk spectaculair en gewoon bijzonder om mee te maken.
Als die eenmaal voorbij is komt er echter geen lang saai dialoog ofzo, maar krijg je gelijk je eerste 2 guns in handen gedrukt.
Het valt op hoe vreselijk goed het schieten voelt en werkt, ga je tegen een muur staan, dan houd Jackie(de hoofdpersoon) zijn guns netjes omhoog zodat ze niet in de muur gaan hangen.
Als je anar beneden kijkt zie je je eigen lichaam, en als je kruipt achter een kist kun je je guns eroverheen afschieten.
Extreem realisme voor een horrorshooter, en een groot voorbeeld voor andere games!
wapens
The Darkness kent een aardig arsenaal aan wapens, waaronder flink wat pistolen, uzi's, een AK, een M4 en natuurlijk een (auto)shotgun.
niet heel origineel, wel heel erg mooi en fijn.
Wel origineel zijn de executies die je kunt uitvoeren als je dichtbij een vijand staat.
Als je dan je rechter trigger indrukt voert Jackie een bijzonder gruwelijke move uit.
Hij slaat bijvoorbeeld eerst de kerel in z'n gezicht om daarna een shotgun shell in z'n hoofd te pompen.
Ook bijzonder leuk is de move waarbij eerst een pistool kogel door de achterkant van de knieën word geshoten, en als de vijand eenmaal de grond heeft geraakt het genadeschot in het hoofd afgevuurd word.
Zo zitten er wel een stuk of 15 moves in denk ik(heb ze niet geteld), afhankelijk van welk wapen je hebt en je positie ten opzichte van de vijand.
Het Duister
Zoals niet te missen is, draait het in The Darkness om de duisternis.
Gelijk in het begin bezit je al over je darkness-powers, die je bijna overal aan en uit kunt zetten.
The Darkness is een soort wezen wat in de vorm van 2 tentakels met hoofden, die aan je schouders bevestigd zijn.
Naarmate je vordert in de game krijg je nieuwe powers.
Het begint met creaping dark, waarbij een van de tentakels losgaat zodat je hem apart kunt besturen om zo vijanden te besluipen en het complete gezicht eraf te bijten.
Daarna krijg je een tentakel, waarmee je dingen kunt optillen, lichten uit kunt maken en mensen kunt doorboren, een stel 'Darkness-guns' en een black hole dat iedereen en alles in de omgeving opzuigt en vermoordt of molt.
Bijzonder leuk, en je hebt de powers ook echt nodig om de 'puzzels'(het blijft een shooter) op te lossen.
Zo moet je met de creaping dark ergens naar binnen om de deur te openen, waarna je met jackie gewoon via de deur binnen kunt treden.
Maar zoals de naam al aangeeft houd The Darkness niet zo van licht.
Om hem dan ook constant te kunnen gebruiken moet je lichtbronnen uitschakelen door ze kapot te schieten, slaan of te mollen met je tentakel.
Je hoort de slangen echt sissend lijden in het licht, en de lichtgevende ogen op de koppen worden zwakker en minder.
Leuk gedaan.
Je kunt The Darkness upgraden over 5 levels door harten van je tegenstanders op te eten.
Druk bij een lijk op A, en een van de koppen ramt zich in het lichaam van de vijand en vreet het hart eruit.
Mooie animatie en lekker veel gore, maar dit heeft er onder andere voor gezorgd dat de game in Duitsland gecensureerd moet worden.
Darklings
Ook geeft The Darkness je macht over zogeheten Darklings.
Kleine wezentjes die sterk doen denken aan de minions uit Overlord.
ze volgen je overal nadat je ze op hebt geroepen, en doen alles wat je zegt.
Je hebt de berserker(melee), gunner(guns, duh), kamikaze(zelfmoord...) en lightkiller(molt lampen).
Kamikaze en lightkiller zijn wat overbodig, maar de andere 2 zul je echt vaak oproepen om je te helpen als je even geen ammo hebt of het aantal vijanden je iets teveel word.
Keuzes
The Darkness geeft je aardig wat keuzes om te maken.
In het begin kun je gelijk al kiezen of je bepaalde dinen verteld of verzwijgt, en dat soort dingen.
Leuk is ook dat je ergens in de game de keus hebt om bij je vriendinnetje te blijven, of om mensen te gaan vermoorden.
Blijf je bij 'r, dan krijg je leuke first-person kus-taferelen en uiteindelijk een heuse achievement(toe maar!).
Ondertussen kun je ook nog leuk een complete film op de TV kijken!
otherworld
The Darkness speelt zich niet alleen af in de normale wereld.
op een gegeven moment kom je door bepaalde handelingen in 'The otherworld' terecht.
Deze nog vreselijkere versie van de eerste wereldoorlog is qua sfeer zeker 100% geslaagd, maar is op gebied van spelplezier veel mnder dan de rest van de game.
Mensen gaan pas dood als je hun harten eruit hebt gegeten, er komt opeens heel wat backtracking aan te pas, en er zijn maar 2 wapens.
Gelukkig is dit nog minder dan 1/3 van de game, en verblijf je dus de meeste tijd in de normale wereld.
Free Roaming
The Darkness heeft ook een licht free-roaming elementje.
Geen GTA taferelen, maar de game bevat verschillende (kleine) stadsdelen waar je vrij doorheen kunt lopen en sidequests kunt aannemen.
In tegenstelling tot de gamer.nl officiele review vind ik dit wel erg leuk.
De quests zijn gevariëerd, en geven je eens wat anders dan de hele tijd knallen.
Je moet een eikelige ex van een vrouw bedreigen(of vermoorde, aan jou de keus), een vaag spelletje doen met een zwerver of een mondharmonica van een straatartiest terughalen.
Best leuk uitgewerkt, ookal hadden de stukken die je moet lopen wel iets korter gemogen.
verhaal
Misschien valt het je op dat ik geen woord over het verhaal heb gezegd.
Dat heb ik expres zo gehouden omdat The Darkness gewoon een geweldig meeslepend verhaal heeft, wat je echt niet mag missen!
druk geen filmpjes of gesprekken weg, want het is echt interessant!
door de first-person view en het realisme ben je soms zelfs geëmotioneerd als er iets ergs gebeurd(en dat gebeurd nog wel eens), en de game blijft tot het eind boeien.
The Darkness is met z'n ongeveer 15 uur gameplay als een geweldige, maar veel te korte film.
Voor je het weet is het afgelopen, en hoe jammer je het ook vind, er is niks meer.
conclusie
The Darkness is naar mijn mening de beste console-FPS aller tijden, de gameplay, de graphics, het realisme, de horror, de hoofdpersoon, de sidequests, alles is gewoon (bijna) perfect uitgewerkt! ga deze game halen als van FPS, horror of überhaupt van games houd!
CIJFER: 9
Last edited on: 08-10-2007 23:49
Last edited on: 09-10-2011 15:08
Hey, ik ben geen olifant
Moie korte zinnen, heb geen taalfouten kunnen ontdekken. Zitten wel een paar puntjes aan die wat beter kunnen de volgende keer:
-Het aantal tussenkopjes is te hoog.
-Ik je conclusie staat iets over sidequests. Niet genoemd in de tekst.
-Misschien is het een leuk idee om aparte cijfers voor graphics,geluid en gameplay te geven.
Verder is hij prima.
I like work. It fascinates me. I can sit and look at it for hours.
Quote:
dankjePrima review,
Moie korte zinnen, heb geen taalfouten kunnen ontdekken. Zitten wel een paar puntjes aan die wat beter kunnen de volgende keer:
-Het aantal tussenkopjes is te hoog.
-Ik je conclusie staat iets over sidequests. Niet genoemd in de tekst.
-Misschien is het een leuk idee om aparte cijfers voor graphics,geluid en gameplay te geven.
Verder is hij prima.
Gepost door: The Striker op 09-10-2007 18:51
Moie korte zinnen, heb geen taalfouten kunnen ontdekken. Zitten wel een paar puntjes aan die wat beter kunnen de volgende keer:
-Het aantal tussenkopjes is te hoog.
-Ik je conclusie staat iets over sidequests. Niet genoemd in de tekst.
-Misschien is het een leuk idee om aparte cijfers voor graphics,geluid en gameplay te geven.
Verder is hij prima.
Gepost door: The Striker op 09-10-2007 18:51
Meestal gebruik ik ook geen tussenkopjes in m'n reviews, maar nu ik hem zo even doorlees zijn het er idd wel erg veel, zal er volgende keer op letten
De sidequests zijn wel genoemd onder het 'free roaming' kopje
Hey, ik ben geen olifant
anders moet je ff aan rutger vragen of ze op de Frontpage geplaatst kunnen worden
niets
Wil Halo eerst flink online spelen(ik pwnde je) voordat ik er een review over ga schrijven.
Hey, ik ben geen olifant