Final Battle voegt voornamelijk meer verhaal toe aan het pakket. Waar Attack on Titan 2 het eerste en tweede seizoen van de animatieserie behandelt, gaat Final Battle verder met alles wat er in het derde seizoen is gebeurd. Verwacht nieuwe missies, nieuwe soorten titanen om te bevechten en natuurlijk veel nieuwe speelbare personages.
Kameraden
Wat wel veranderd is ten opzichte van het gewone hoofdverhaal is dat je niet meer met je eigen gemaakte personage kunt spelen. Voor het hoofdverhaal maak je een eigen personage en deze beleeft de avonturen met Eren en zijn vrienden. Het personage is meer een bijstander; er is weinig tot geen interactie met de rest van de personages. Of je het eigen gemaakte personage mist in het verhaal van de uitbreiding is helemaal aan jou. Persoonlijk vond ik het niet irritant en voelde het goed om met de rest van de personages te spelen. Het rare bijstandereffect is op deze manier wel weg.
Verwacht geen nieuwe verhaallijnen of veranderingen; het spel volgt de anime. Dus mocht je de anime gekeken hebben dan is er niets nieuws. Je krijgt echter wel wat meer achtergrond van alle verschillende personages. Tijdens het hoofdverhaal zijn er tussen de missies door gelegenheden om met de personages te praten. Geef je de juiste antwoorden op hun vragen (wat neerkomt op het inschatten wat een personage wil horen) dan kan het zo zijn dat je vriendschap omhoog gaat en je daardoor meer achtergrond krijgt. De vriendschap kan ook in rank stijgen, wat soms nieuwe vaardigheden voor je personage oplevert. Deze vaardigheden kun je dan weer gebruiken voor je eigen personage. Voorbeelden hiervan zijn dat zwaarden minder snel stomp worden, of meer kogels, of meer gas in je omni-directional mobility (ODM) gear.
Vliegen voor je leven
In de gameplay zijn er ook een paar wijzigingen aangebracht. De grootste verandering is het gebruik van geweren tijdens de gevechten, die werden geïntroduceerd in het derde seizoen. Dit werkt eigenlijk net zo goed als de zwaarden. En natuurlijk kunnen de geweren net zoals de zwaarden van upgrades worden voorzien en is er genoeg variatie tussen de geweren en de zwaarden. Dat is ook wel nodig, anders zou de gameplay heel erg eentonig worden.
Er zijn verschillende soorten missies tijdens het hoofdverhaal. Het verhaal van de uitbreiding en de optionele missies. Voorbeelden van de missies zijn het afslachten van titanen, het beschermen van een persoon, het beschermen van een punt op de kaart. Het helpt dat er een grote variatie aan verschillende titanen is die allemaal verschillend omgebracht moeten worden. Natuurlijk moet je de titanen doden door in hun nek te snijden. Maar dit gaat niet zomaar. Vaak moet je eerst alle ledematen eraf hakken, alvorens je toegang hebt tot de nek. Als de titanen je in hun vizier krijgen worden ze wild en gaan ze achter je aan. Om ze af te schudden zul je moeten vliegen voor je leven of bepaalde items gebruiken om hun agressie naar jou te verminderen. De uitbreiding voegt hier nog een paar nieuwe titanen aan toe. Dit zorgt ervoor dat het rondvliegen met je ODM gear nuttig blijft, maar het is zeker ook heel plezierig. De gevechten met de titanen kunnen soms wel heel chaotisch zijn, zeker als er meerdere titanen op hetzelfde moment zijn.
Het hoofddoel van de missies is vaak het afslachten van titanen, maar het is niet alleen maar titanen afslachten. Tijdens de gevechten kun je er ook voor kiezen om basissen te bouwen. Dit is ook nodig, want tijdens de gevechten worden de zwaarden natuurlijk bot, raken je kogels op en raakt je gas op. Het maken van zo’n basis zorgt ervoor dat ze weer aangevuld worden. Tevens kun je ervoor kiezen om een andere basis te kiezen. Zo zijn er basissen die de titanen aanvallen of juist meer items voor je opgraven. De verkregen items kun je vervolgens weer gebruiken om je zwaarden/geweren te upgraden.
Modi
Naast het al besproken hoofdverhaal, en het verhaal van de uitbreiding, is er ook nog de Another Mode modus en de Territory Recovery modus. Another Mode is de modus waarin je online missies kunt doen met je vrienden, zowel coöperatief als alleen. Dit werkt zoals je zou verwachten. Deze modus was al aanwezig. De Territory Recovery modus is echter een nieuwe en goede toevoeging, die ook behoorlijk wat tijd kan vergen mocht je jezelf er helemaal in onderdompelen. In deze modus ben jij de commandant van de scouts en vorm je een eigen team, waarmee je vervolgens het gebied van de titanen in trekt om dit weer terug te winnen. Tijdens de gevechten word je met je team in verschillende situaties gebracht en aan jouw om dit op te lossen door natuurlijk titanen te verslaan.
Prijspunt
De losse uitbreiding wordt aangeboden voor €49.99, wat naar mijn mening aan de hoge kant is voor wat het brengt. Mocht je het basisspel al gekocht hebben vraag je dan echt af of je zoveel geld over hebt voor een nieuw verhaal, een nieuwe modus en wat aanpassingen in de gameplay. Als je het spel nog niet hebt aangeschaft dan krijg je wel het complete pakket, wat veel content biedt en je wel even zoet mee zult zijn.
Conclusie
Uiteindelijk is de anime heel goed vertaald naar een spel, wat de voorgaande delen ook al bewezen. De gameplay is erg goed, het vliegen met de ODM gear is fantastisch, het afslachten van de titanen bevredigend en er zit genoeg variatie in om het interessant te houden. De veranderingen die de Final Battle uitbreiding brengen zijn een goede toevoeging. Als losse DLC is de Final Battle alleen aan te raden als je echt een heel groot fan bent en meer van hetzelfde wilt, maar als compleet pakketje is het zeker interessant en meer dan het geld waard. Mocht je het overwegen om alleen de uitbreiding te kopen trek dan nog een puntje af van de onderstaande beoordeling.
Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.
Oordeel A.O.T. Attack on Titan 2: Final Battle (PS4)
- Graphics 80
- Gameplay 85
- Originality 75
- Sound 75
- Replay 70
- Eindcijfer 77