Toen de PlayStation 5 een krappe vier jaren geleden lanceerde was Astro’s Playroom de gratis bijgesloten game die op uitstekende wijze de vele mogelijkheden van de DualSense controller wist te belichten. Dat dit gedaan werd door middel van ingenieuze spel-elementen, leuk level design en het als een ode aan PlayStation als merk gezien kan worden was natuurlijk de kers op de taart. Nu komt Team Asobi met een volledig nieuwe game in de vorm van Astro Bot. Weet de studio een volwaardige game af te leveren waar je zeventig euro voor neer wilt leggen? Dat lees je hier in de review.
Terwijl Astro Bot met zijn crew aan boord van hun PS5-ruimteschip door het universum vliegt, wordt hij aangevallen door een grote alien. Het gevolg: het schip stort neer, de crew wordt verspreid over het universum en aan Astro Bot de fijne taak om weer orde op zaken te stellen.
Astrologische locaties
Naast de Crash Site, wat dienst doet als een hub-wereld waar je steeds terugkeert wanneer je nieuwe onderdelen van je schip of leden van je crew hebt gevonden, zijn er vijf verschillende nevels die je moet verkennen. Elke nevel bevat een aantal grotere levels in de vorm van planeten en wat kleinere levels die vaak verborgen zijn en gaandeweg vrijgespeeld kunnen worden. Dat doe je door bijvoorbeeld een alien uit de lucht te schieten, astroïden kapot te schieten of door een cluster van sterren te vliegen om een nieuwe missie in je huidige nevel tevoorschijn te toveren.
In elk van de missies zul je een aantal robots moeten terugvinden die soms makkelijk in het zicht te vinden zijn, maar je geregeld dwingen om van de gebaande paden af te wijken. Ze kunnen verstopt zitten achter geheime muren die je in moet drukken, of je moet bijvoorbeeld een schakelaar activeren door er al zwevend overheen te bewegen met je laser. Daar zit in Astro Bot een groot gedeelte van je speeltijd.
Naast de robotjes die je terug moet vinden, zijn er ook puzzelstukjes in elke level te vinden die bij de Crash Site in elkaar worden gezet. Hiermee speel je nieuwe aanpassingsmogelijkheden voor zowel Astro Bot als je Dual Speeder-vliegtuig vrij. Daarnaast kun je met je verzamelde muntjes nieuwe kostuums vrijspelen en trofeeën behalen die verwijzen naar de rijke geschiedenis van PlayStation games.
Astronomische dosis speelplezier
In twee dagen tijd wist ik Astro Bot volledig te voltooien. Meer dan driehonderd robots en vele puzzelstukjes later stond bij mij de teller op dertien uren aan effectieve speeltijd. Nu mis ik nog een handjevol trophy’s, maar die zullen binnenkort ook wel behaald zijn. Natuurlijk kun je de vraag stellen of dertien uren aan speeltijd een adviesprijs van zeventig euro rechtvaardigt. En zonder enige vorm van multiplayer of extra modi, die nog een zekere herspeelbaarheid zouden kunnen bieden, lijkt het wel een korte speelervaring. Toch zullen er na de release nog Uitdagingen en andere content aan de game worden toegevoegd, maar afgezien van een tiental levels is Astro Bot absoluut niet uitdagend te noemen. Dat neemt gelukkig niet weg dat de game heel goed in elkaar zit. De levels zijn kleurrijk, zien er mooi uit en weten de sfeer van de games waar ze overduidelijk een hommage aan zijn goed te vangen. Van Ape Escape en God of War: Ragnarok, tot Uncharted en Horizon; het komt allemaal voorbij. Dat die specifieke levels Astro Bot ook een unieke make-over en skillset geven maakt het alleen maar mooier.
Over uitdaging gesproken, er zijn zestien verborgen levels die een beetje op het hoogste niveau van een Mario game zitten. Door de juiste timing, snelle reacties en de wil om niet op te geven wist ik deze zestien levels te voltooien. Maar naast het allerlaatste level, wat je pas vrijspeelt als je alle robots gevonden hebt, waren het deze levels die mijn totale speelduur van ongeveer tien uren tot dertien in totaal wisten op te rekken. Het is nooit oneerlijk wanneer je in die levels het leven laat, maar iedereen die een platform game gespeeld heeft weet dat je soms even bij een game weg moet lopen als het niet lukt om verder te komen. En wanneer je de nieuwe Astro Bot DualSense controller bij de game hebt aangeschaft, is het ook zonde om die door de kamer te gooien natuurlijk.
Team Asobi laat goed zien hoe het moet
Dat Team Asobi goed weet hoe ze het beste uit de PS5 en de DualSense controller weten te halen was met Astro’s Playroom al duidelijk. Hoewel het touchpad in de praktijk nauwelijks gebruikt wordt vond ik dat niet echt erg. De triggers, de microfoon en de rumble worden daarentegen constant gebruikt om de gameplay te beïnvloeden, je op geheimen te wijzen of om bijvoorbeeld een grote hoorn te luiden.
Daarnaast is de game een heerlijk kleurrijk en spectaculair geheel om te aanschouwen en beluisteren. De herkenbare muziek uit Uncharted, de bekende deuntjes van spelcomputers en de vele bekende gezichten uit series als Devil May Cry, Street Fighter, Resident Evil en vele andere series wisten geregeld een grote glimlach op mijn gezicht te toveren.
In veel opzichten deed het goede gebruik van de DualSense controller me ook beseffen hoe ontzettend lui zoveel studio’s de afgelopen jaren geweest zijn met het benutten van de mogelijkheden. En hoewel de gyro-besturing gebruikt kan worden om je vliegtuig te bewegen bij de start van de meeste levels, zou ik sterk adviseren om die uit te zetten en veel preciezer te vliegen met de stick.
Conclusie
Astro Bot is een heerlijke game geworden die je uren van puur speelplezier kan bieden. Wanneer je dit samen met je kinderen speelt, zullen ze ongetwijfeld veel plezier beleven aan de vele levels en herkenbare PlayStation-momenten. Maar mensen met veel ervaring met platformers zullen vrij snel door het spel kunnen lopen (en springen, vliegen, etc.) en dan rijst de vraag of je de adviesprijs van 70 euro kunt rechtvaardigen. Ik zou de game op basis van de hoeveelheid plezier in ieder geval van harte aan kunnen raden. Want je betaalt tenslotte ook al snel tien euro voor een filmpje in de bios. Qua prijs en uren speeltijd kom je dan op een soortgelijk bedrag uit, en Astro Bot doet daar qua fun zeker niet voor onder.