Proloog der prologen
Dit is dan ook direct te zien zodra je de proloog voorgeschoteld krijgt. De mededeling voorafgaand aan de proloog: ‘’You are not expected to survive’’, is er eentje die je direct bij de strot grijpt. De dood was immers iets dat vaststond, zodra je als schietschijf naar de frontlinie gestuurd werd; dat wordt hier direct duidelijk. De dood is dan ook onontkoombaar tijdens de proloog. Zodra dit gebeurt, word je letterlijk geconfronteerd met de dood van je personage. In beeld verschijnt de naam en de geboorte- en sterfdatum: Dean Stevenson, slechts negentien jaar oud. Vervolgens zoomt de game uit en pakt het simpelweg de volgende soldaat, die hetzelfde lot staat te wachten.
Campagne
Na de indrukwekkende proloog volgt de campagne, die dit keer iets anders in elkaar zit dan we gewend zijn. De campagne bestaat namelijk niet uit één groot verhaal, waarbij je als oorlogsheld door de loopgraven heen banjert. Nee, bij Battlefield 1 is ervoor gekozen om meerdere oorlogsverhalen te vertellen. De campagne bestaat daarom uit vijf losstaande missies, zogeheten ‘War Stories’, die verschillende gevechten in beeld brengen met steeds verschillende personages. Zo speel je de ene keer als een overmoedige gevechtspiloot en vlieg je in een klein aanvalsvliegtuigje boven de prachtige Alpen, terwijl je het volgende uur door de Italiaanse bergen marcheert en daar vijandelijke linies doorbreekt. Daarnaast is iedere missie voorzien van een meeslepend verhaal en bevat het bovenal filmische cutscenes.
Ondanks dat je dus wat gepusht wordt om voor de voorzichtige aanpak te kiezen, is het ook mogelijk om als Rambo de missies te doorkruizen. Hoewel de AI dan vrijwel direct alarm zal slaan, wordt het ondanks de extra vijandelijke troepen er niet zozeer moeilijker op. Dat is dan ook meteen het grootste kritiekpunt aan de campagne. De computergestuurde vijanden maken het je namelijk geregeld veel te makkelijk door te laat te reageren of achter hun dekking vandaan te komen.
Op een paar kleine minpuntjes na is de campagne enorm vermakelijk en bovendien is het grafisch om je vingers bij af te likken. Het geeft op een originele manier een beeld van de vele afschuwelijke gebeurtenissen uit de Eerste Wereldoorlog weer. Daarbij weet het perfect de gruwelijke sfeer uit de loopgraven op je over te brengen. Na een kleine acht uur heb je alle vijf de missies wel achter de rug en ben je klaar voor het echte werk: de multiplayer.
De campagne is dus uiterst vermakelijk, maar voor de harde kern is dat slechts bijzaak. Waar het echt om draait bij Battlefield-games is de multiplayer en ook die staat als een huis. Alle bekende locaties en bijna alle facties uit de campagne zijn, zoals we gewend zijn, ook onderdeel van het strijdtoneel van de multiplayer. Alleen Frankrijk en Rusland schitteren door afwezigheid, maar worden op een later moment als DLC aan de multiplayer toegevoegd. Hoewel de multiplayer in de kern nog altijd hetzelfde is gebleven, zijn er ook een aantal nieuwe onderdelen geïntroduceerd.
War Pigeons & Operations
Een van deze twee nieuwe spelmodi is War Pigeons, een modus voor 24 spelers waarbij men in twee teams strijdt om een postduif. Het doel is om de postduif zo lang mogelijk in je team te houden, terwijl de speler met de postduif automatisch een bericht schrijft. Wanneer dit bericht klaar is om verzonden te worden, kan de duif losgelaten worden en zal deze richting de verderop gelegen artillerie vliegen. De tegenpartij heeft op dat moment heel kort de tijd om de duif uit de lucht te schieten, lukt dat niet dan scoort je team en wordt de tegenpartij kort bestookt door de artillerie. Uiteindelijk is er een winnaar zodra een van beide teams drie punten heeft behaald. Het leuke aan deze modus is dat je nooit zeker bent van de winst. Zelfs wanneer je als team met twee punten voor staat, kan de tegenpartij er nog met de winst vandoor gaan.
De tweede en meest interessante toevoeging is toch wel Operations. Hierbij speel je niet een simpel potje Conquest, maar juist een hele operatie met achterliggend verhaal. Operations heeft het meeste weg van Rush, waarbij men een aantal punten in de map moet proberen te veroveren om zodoende de tegenstander terug te dringen. Wanneer de aanvallende partij alle punten op de map heeft veroverd, schuift het gevecht op naar het volgende deel. Op die manier wordt de tegenstander steeds verder teruggedrongen.
Wanneer het aanvallende team daadwerkelijk het verdedigende team weet te verslaan, dan verandert het podium en speel je verder in een andere map. Je behoudt daarbij wel hetzelfde team en je eigen squad, alleen de setting verandert. Zo speel je in “Operation - Conquer Hell” het “Meuse-Argonne” offensief na, verdeeld over twee maps. Omdat je in plaats van een simpel potje Conquest of Rush een gehele operatie naspeelt, duren Operations ruim een uur; je moet er dus wel even voor gaan zitten. Desondanks is deze nieuwe modus verreweg de leukste om te spelen en een welkome afwisseling naast de traditionele modi.
Dat het bij de multiplayer van Battlefield-games om tactiek en samenwerking draait is niets nieuws, wat echter wel nieuw is zijn de zogeheten Behemoths. Dit zijn enorm krachtige uitvindingen die horen bij de Eerste Wereldoorlog en ontwikkeld zijn voor totale vernietiging van de oppositie. Afhankelijk van de map waarin je speelt wordt de verliezende partij halverwege ondersteund door een Zeppelin, een Marine fregat of een bepantserde trein. Mede door het toevoegen van deze Behemoths, komt het in Battlefield 1 nog meer aan op goed samenwerken. Lukt dit niet, dan zijn deze Behemoths echte gamechangers en kan een potje zomaar 180 graden draaien. Het zorgt daarmee voor een constante spanning, want zelfs wanneer je als team een ruime voorsprong opbouwt kan de stand met behulp van een gigantische zeppelin zomaar gelijk getrokken worden.
Een andere toevoeging zijn de nieuwe Classes die aan Battlefield 1 zijn toegevoegd. Naast de gebruikelijke Classes, zijn er ook een drietal nieuwe beschikbaar. Dit zijn de Tanker, de Pilot en de Cavalry. Deze Classes hebben ieder hun eigen wapens en gadgets, die je alleen in combinatie met de betreffende Class kan gebruiken. Je kan deze Classes dan ook alleen gebruiken zodra je in een tank, een vliegtuig of op een paard spawnt. Zo spawn je als piloot met een simpel en licht geweer, terwijl je als cavalry gebruik kunt maken van diens bolt-action geweer. Daarnaast kent Battlefield 1 ook de Elite Classes: dit zijn pick-ups die op een willekeurig moment ergens in de map verschijnen. Mocht jij als eerste bij de pick-up zijn, dan kan het zomaar zijn dat je wegloopt met een anti-vehicle kit, een sentry gun of een vlammenwerper. Ondanks dat een Elite Class wat meer kan verdragen en tegelijkertijd meer schade kan aanrichten, voelt het zeker niet overpowered aan.
Audiovisueel zoals je mag verwachten
Uiteraard moet ik het ook nog even hebben over de audiovisuele kant van de game. Iedereen die de Beta gespeeld heeft, weet ongetwijfeld dat dit wel snor zit. Zowel de singleplayer als de multiplayer zijn namelijk om door een ringetje te halen en dat is te danken aan de nog altijd sterke Frostbite Engine, die de mooiste plaatjes op je beeldscherm weet te toveren. Wanneer je tijdens de missie ‘Friends in High Places’ boven de Alpen vliegt, kom je dan ook ogen te kort. Hetzelfde geldt voor de gebombardeerde straten van Amiens, die er zelfs in verwoeste staat indrukwekkend uitzien. Daarnaast bevat Battlefield 1 een dynamisch weersysteem dat maps binnen no-time een compleet andere uitstraling en feeling geeft. Ook de servers lopen soepel en zijn gedurende mijn speelsessie nauwelijks onbereikbaar geweest. En laten we wel wezen, dat is wel eens anders geweest.
Ouderwets lekker knallen
Niet alleen levert DICE met Battlefield 1 de beste Battlefield ooit af, het geeft de Eerste Wereldoorlog op een unieke manier weer en is tegelijkertijd enorm indrukwekkend. Het is de combinatie van zowel de singleplayer als de uitgebreide en solide multiplayer die ervoor heeft gezorgd dat Battlefield 1 een complete en zeer goede game is geworden. De typische Battlefield-gameplay komt zoals vanouds goed tot zijn recht en de game ziet over bovendien uit om je vingers bij af te likken. Net als Battlefield 1942 (Vietnam) is Battlefield 1 hetgeen we vandaag de dag nodig hadden tussen al het geweld van die moderne en futuristische shooters.
Deze review is geschreven door Daniël
Oordeel Battlefield 1 (PS4)
- Graphics 90
- Gameplay 90
- Originality 95
- Sound 90
- Replay 95
- Eindcijfer 92