Helaas, volgens de openingsscène van Red Alert 3 zou de arme man tot stof vergaan. Zoals je misschien wel had bedacht heeft dit geen aangename gevolgen voor de hedendaagse wereld. Er is een hevige oorlog gaande tussen de Amerikanen en de Sovjet-Unie. Alsof dit nog niet erg genoeg is heeft China in het geheim een gigantisch leger weten op te bouwen en stort deze grootmacht zich ook in dit conflict.
Dit, vrij karige, verhaal wordt uitgelegd via prachtige cutscenes. Deze zijn, in tegenstelling tot de meeste andere games, eens niet met de computer of de engine van de game zelf gemaakt. Red Alert 3 gebruikt filmbeelden als cutscenes, en dat is zeker geslaagd. De cutscenes zijn goed verzorgd, en lekker over the top. Het acteerwerk is matig, maar dat past perfect bij het stijltje van de game. Ook de gezonde dosis vrouwelijk schoon mag dan voor de gameplay niks toevoegen, het is wel aangenaam om naar te kijken. Red Alert 3 is sowieso subliem op audiovisueel gebied, de voice acting en geluidseffecten zijn van hoge kwaliteit, en de game ziet er prima uit.
Misschien is het handig eerst even uit te leggen wat Red Alert 3 precies is. In feite is deze game een doodnormale RTS, die logischerwijs veel doet denken aan de Command and Conquer reeks. Echter, Red Alert is nog net iets meer op over-the-top actie gericht als zijn grote broer. Niet alleen de verhaallijn is actievol en niet echt diepgaand, ook de gameplay is puur op vermaak en spektakel gericht. Alles gaat relatief eenvoudig, en zelfs ik als RTS-leek had al snel een mooie basis in elkaar geflanst. Als je dan eenmaal een eenvoudige basis hebt, is het tijd om een lading units te maken, en dan kun je al op pad. Zelf koos ik er meestal voor om een enorme lading tanks te maken, en die allemaal tegelijk op de vijand af te sturen. Vreemd genoeg werkt dit lachwekkend goed, en je kunt de meeste missie’s op deze manier uitspelen. Als je wat meer diepgang wil kun je echter ook je units in huizen zetten, ze in voertuigen plaatsen, rally points instellen en gebruik maken van de co-commander. De co-commander is een tweede ‘speler’, die je vier simpele commando’s kan geven, aanvallen, verdedigen, terugtrekken, het standaardwerk. Als je niet zo graag samenwerkt met computers kun je ook nog een menselijke co-commander nemen in de co-op mode. Naast de co-commander voegt Red Alert 3 nog een klein hulpmiddeltje toe, in de vorm van speciale units. Je hebt per level slechts de beschikking over één van deze units, maar deze hebben wel een groot tactisch voordeel. Elke speciale unit is een van de karakters die je in de cutscenes hebt ontmoet, wat het toch allemaal wat leuker maakt.
Het lijkt erop dat de RTS gewoon nog steeds niet helemaal thuis is op de console. Het is duidelijk dat EA zijn best heeft gedaan, en sommige dingen werken ook goed, maar je hebt nooit het gevoel van complete controle over je units wat je bij een PC-RTS wel hebt. Hopelijk zorgt Halo Wars voor een revolutie, zodat we na die tijd ook op de console van dit genre kunnen genieten.
Oordeel Command and Conquer: Red Alert 3 (Xbox360)
- Graphics 75
- Gameplay 65
- Originality 55
- Sound 80
- Replay 55
- Eindcijfer 68