Op het rechte pad
Het verhaal van Criminal Girls is een tikje wazig, maar overtuigt voldoende om de setting van de game goed neer te zetten. Jij ligt te slapen en in je slaap word je gevangenisbewaarder van een gevangenis in de hel. Daar worden mensen opgesloten die het DNA van een crimineel hebben, maar in de echte wereld nog niks hebben misdaan. Het is dus een preventieve actie om te voorkomen dat ze het verkeerde pad op gaan en het is aan jou de taak om te zorgen dat ze inderdaad nu al hun leven gaan beteren. De titel van de game heeft het al verraden, maar jij krijgt dus een groep meiden onder je hoede die je op het rechte pad moet zien te houden. Zoals ik in de intro van deze review al beschreef begin je de game met vier verschillende karakters. Elk personage heeft haar eigen persoonlijkheid en een reden om met je mee te gaan. Je gaat namelijk met ze op pad om een toren te beklimmen en onderweg allerlei gevaren te overwinnen. Aan het einde van de reis wacht wel een mooie beloning voor de meiden: de vrijheid om terug te keren naar de gewone wereld.
Tactisch inzicht is een pré
De gevaren die je onderweg tegenkomt bestaan uit de nodige tegenstanders die je een kopje kleiner moet maken. Die gevechten vinden plaats in een turn-based setting, waarbij jij bepaalt welke van je vier vrouwelijke metgezellen de aanval zal uitvoeren. Ieder personage zal zelf een voorstel doen voor een type aanval en daar kan je niet van afwijken. In het begin is de keuze nog vrij beperkt, maar hoe verder je in de game komt hoe meer verschillende aanvallen de meiden zullen leren. Hierbij komt dus een stukje tactisch inzicht aan te pas om te zorgen dat je de juiste aanvallen uitvoert op het juiste moment. Dit systeem geeft de game een eigen gezicht en zorgt voor unieke gameplay, wat over het algemeen verrassend goed werkt. Aan de andere kant kan het ook lichtelijk frustrerend zijn als je geen acties aangeboden krijgt waar je op dat moment eigenlijk het meeste aan zou hebben.
Beetje vreemd…
Door het uitvoeren (en winnen) van de gevechten zullen de meiden stijgen in level, maar daarmee leren ze niet direct nieuwe vaardigheden. Die zal jij ze moeten leren door ze te 'motiveren' en dat gebeurt op een bijzondere manier, zoals we dat van wel meer Japanse games kennen. Je zult de meiden in minigames namelijk moeten slaan met de zweep of elektrische schokken moeten geven, terwijl ze in behoorlijk suggestieve poses op het scherm van je PS Vita liggen. Terwijl je dat doet maken ze ook nog allerlei kreun- en gilgeluiden wat de suggestie wel compleet maakt. In de Japanse versie van de game is dit allemaal vol in beeld te zien, maar in Europa heeft de uitgever besloten om het een beetje te bedekken met roze wolkjes. Deze verdwijnen wel naarmate je verder komt in de game, maar zullen de meest suggestieve delen van de afbeeldingen toch blijven bedekken. Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd door deze gameplay-elementen, maar ik ben dan ook geen groot fan van dit deel van de Japanse cultuur. Ik kan me wel voorstellen dat je als fan van Japanse games dit juist wel kan waarderen.
Keuzes
Laat je overigens niet afschrikken door deze bijzondere minigames, want de rest van de game is nog steeds het belangrijkste en zit prima in elkaar. Zoals het hoort bij een RPG is het leuk om de levels te doorzoeken naar kistjes met nieuwe vaardigheden en de steeds sterker wordende monsters te verslaan. Onderweg groeit je groep met nieuwe meiden die elk hun eigen vaardigheden hebben en dat zorgt ervoor dat je tijdens de gevechten weer voor nieuwe keuzes komt te staan. Erg leuk gedaan. Grafisch is de game geen hoogvlieger, want de game is bijna een-op-een overgezet van de PSP-versie. Alleen de besturing is een beetje aangepast, want bij de motivatieminigames maak je gebruik van het touchscreen en de aanraakgevoelige achterkant van de PS Vita. Dat zorgt er wel voor dat je extra 'betrokken' bent bij het motiveren van de meiden...
Conclusie
Het motiveren van de meiden is misschien een tikje vreemd voor de mensen die minder bekend zijn met de Japanse cultuur, maar ik denk dat je het vooral moet zien als een grappige afwisseling van de rest van de game. Criminal Girls: Invite Only is in basis namelijk een prima spel. Het gevechtssysteem is soms een tikje frustrerend, maar naarmate je verder komt in de game (en het aanbod aan acties groter wordt) zal je het steeds meer gaan waarderen. Als RPG-fan zal je hier zeker vele uren speelplezier uit kunnen halen.
Deze review is geschreven door Kevin.
Oordeel Criminal Girls: Invite Only (PSVita)
- Graphics 60
- Gameplay 80
- Originality 75
- Sound 70
- Replay 60
- Eindcijfer 78