Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Darksiders III (PS4)
75 100 1

Review Darksiders III (PS4)

Toen in 2010 de eerste Darksiders-game uit kwam, was ik er als de kippen bij. Zelda-achtige gameplay gecombineerd met design  van Joe Madureira? Een perfecte combinatie! Van deel 2 was ik persoonlijk minder gecharmeerd. De wereld voelde wat leeg en je bleef maar wapens en allerlei soorten bepantsering oppakken. De één nog minder bruikbaar dan de ander. Commercieel gezien deed de game het ook niet al te best. Dat we een Darksiders 3 hebben gekregen, mag dan ook een klein wonder heten. Iedereen heeft hoge verwachtingen … kan Darksiders 3 aan die verwachtingen voldoen?

Één grote Sidequest
Darksiders 3 (D3) zou je kunnen bestempelen als één grote sidequest. De game doet namelijk niet erg veel om het verhaal van de eerdere delen verder te helpen. Deze keer speel je als Fury, die net als War en Death (D1 en 2) een Ruiter van de Apocalyps is. Terwijl War gestraft wordt voor zijn daden op aarde (nog vóór D1), ga je als Fury naar de aarde. Daar staat het menselijke ras op uitsterven, nadat de apocalyptische ‘End War’ is uitgebroken tussen engelen en demonen. In de chaos hebben de ‘Seven Sins’ zich daar weten te verschansen, terwijl de ‘Charred Counsil’ (jouw opdrachtgever) ze juist een kopje kleiner wil maken. Daarom nu aan Fury die schone taak.

Dat was even een hoop om te verwerken hè? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiervoor ook weer even de Wikipediapagina erbij moest pakken. Tijdens de game speelt het verhaal namelijk geen heel grote rol en zit er regelmatig een lange tijd tussen cutscenes. Daardoor wil je de draad nog wel eens kwijtraken. Dat neemt niet weg dat de regelmatige uitwisselingen tussen Fury, de zeven zonden en ander geteisem altijd onderhoudend zijn en meestal goed geacteerd. 

Fury heeft altijd haar woordje klaar, eventueel ondersteund door wat fysiek ongemak.
 

Andere drijfveren
Het verhaal is dus niet je grootste drijfveer. Gelukkig zijn er een paar dingen die de game erg goed doet, waar het ontwerp van de wereld er een van is. Bij vlagen komt alles wat bekend voor: van D1, Dark Souls en Metroid. Met name de Dark Souls-invloed is voelbaar in de manier waarop de werelddelen aan elkaar gekoppeld zijn en hoe geheimen verborgen zijn. Metroid komt terug in de manier waarop nieuwe gaven je voortgang in de wereld bepalen. Wat mij betreft zijn dit overeenkomsten die alleen maar welkom zijn en zorgen voor een game die lekker speelt .

De wereld van D3 verkennen is een genot, met overal geheimen en nieuwe paden. Met diverse ‘Hollows’ verkrijgt Fury krachten van elementen, zoals vuur en wind. Die geven haar ook toegang tot nieuwe vaardigheden, zoals een extra hoge sprong of het beklimmen van bepaalde wanden. Het verkennend genot wordt enigszins ingeperkt door soms wat onduidelijk design, waardoor je op een compleet verkeerde plek kan zoeken naar de volgende ‘Zonde’ op je lijstje. Toch kom je ook dan weer nieuwe geheimen tegen, waardoor al dat zoekwerk niet voor niets is.

Uitdagende gevechten
Gevechten zijn in D3 (op de standaard ‘balanced’-moeilijkheidsgraad) vrij uitdagend. Zelfs reguliere vijanden kunnen opeens een combo tevoorschijn halen waardoor je gemakkelijk het onderspit delft. En kom je meer dan twee vijanden tegelijk tegen? Dan is de kans dat je het er levend vanaf brengt nog veel kleiner. Terwijl je focust op de ene vijand, valt de ander je van achter aan. Word je geraakt, dan krijg je van beiden de volle laag. Als je verslagen bent, start je een heel eind terug opnieuw, bij oude bekende Vulgrim die ook dient als ‘fast travel’-excuus. Dat betekent wel dat je weer helemaal naar de plek moet waar je het loodje legde, inclusief alle vijanden die gewoon terug zijn gekomen na je vorige bezoek.
 
 
 

Ook grootschalige verwoesting kan kleurrijk in beeld worden gebracht.
 


Een belangrijk deel van het gevechtssysteem is het precies goed ontwijken van vijandelijke aanvallen. Je hebt dan de mogelijkheid extra hard terug te slaan. Lukt je poging echter niet, dan ben je 90% van de tijd keihard de Sjaak. Je ontwijkt die eerste aanval wel, maar de daaropvolgende neemt je bijna zeker te grazen. Dat is niet de manier waarop het zou moeten werken en maakt de gevechten onnodig frustrerend. De ‘lock on’-camera maakt alles nóg frustrerender. Die focust namelijk te laag, waardoor Fury zelf je zicht blokkeert, terwijl je juist de vijand wil zien om diens bewegingen te ‘lezen’.

Daarnaast valt het aantal opties dat je tijdens gevechten hebt wat tegen. Je ontgrendelt gedurende de game wel nieuwe wapens, maar die komen vaak een beetje op hetzelfde neer. Een gemiste kans in een game die voor een groot deel om vechten draait. Vooral omdat de besturing wel heel lekker voelt en echt aanzet tot gecontroleerd op de knopjes drukken, in plaats van maniakaal button-bashen.

Meer problemen
Naast de soms wat frustrerende gameplay, heeft D3 teveel last van technische onvolkomenheden. De game heeft met name een probleem met laden, wat zorgt voor allerlei bijverschijnselen. Zoals een secondenlang stilstaand beeld, precies wanneer je een vijand aanvalt, stotterend of geheel wegvallend geluid (ook nog na patch 1.03) en diverse vastlopers. Daarnaast heb je te vaak te maken met dipjes in het aantal beeldjes per seconde, waardoor een ontwijkende manoeuvre niet werkt of je wéér die tak mist waar je moeiteloos aan zou moeten kunnen slingeren.

Aangezien ik de game net voor release kreeg, ging ik ervan uit dat het nog snel gepatcht zou worden. Helaas is dit tot nu toe niet het geval. Erg jammer, want het doet afbreuk aan de doorgaans prima beelden. Hoewel D3 niet het grafische neusje van de zalm is, vind ik de wereld erg mooi gerealiseerd. Met levendige kleuren en een speelse stijl die D3 onderscheidt van andere games.
 
 
 

Mensen zijn in Darksiders III gedegradeerd tot collectables.
 

Gestroomlijnd
D3 is verder een gestroomlijnde game. Weg zijn de vele statistieken uit deel 2 en alle wissewasjes die je kon verzamelen. Fury heeft drie stats: Health, Attack en Arcane. Die laatste staat voor magische aanvallen. Daarnaast kan Fury haar wapens upgraden bij de Forge Maker én de wapens verder versterken met stenen die ieder een andere eigenschap geven. Tevens zorgt de focus op verkennen voor minder puzzels en kerkers dan we van de vorige delen gewend zijn. Dat doet D3 in sommige gedeeltes wel wat simplistisch aanvoelen.

Ruwe diamant
Zoals je hebt gelezen, schort er best wat aan D3. Erg jammer, want dit is echt zo’n game waar je ondanks die tekortkomingen, veel plezier aan kan beleven. Als ik alle kleine frustraties wegdenk, Is D3 één van de betere games die ik dit jaar heb gespeeld. Hopen dus dat een patch in ieder geval de technische tekortkomingen gaat oplossen. De ontwikkelaars verdienen wat mij betreft een kans op Darksiders 4, waarin we de avonturen van Strife, de vierde ruiter, gaan meemaken. Dan wel graag met een wat hoger budget, meer gevechtsopties en uitdagende puzzels en kerkers. Ondertussen is D3 een game die gewoon moet klikken. Ben je een fan van de serie en kun je frustraties van je af laten glijden? Dan is D3 je aandacht zeker waard.

    
 

Deze recensie is geschreven door Chris van Breda
 
 
 

 

Oordeel Darksiders III (PS4)

  • Graphics 80
  • Gameplay 80
  • Originality 70
  • Sound 75
  • Replay 70
  • Eindcijfer 75

Aantal keer bekeken: 8328 

Laagste 3 prijzen voor Darksiders III (PS4)

11.49 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  8.00€ 3.49   € 11.49
Gameshop Twente 8.5
€  8.00€ 5.88   € 13.88
Bol.com 7.7
€  11.49€ 2.99   € 14.48

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6581 ) 05-12-2018 15:00
Game mag nog niet in de schaduw staan van Darksiders 1 en 2, Cijfer is echt belachelijk hoog voor iets wat graag wil, maar het gewoon niet is... Jammer!
avatar van Mauzzahr
Mauzzahr ( 1683   2) 05-12-2018 15:05
Is het niet een idee om een onderdeel 'technisch' op te nemen in het oordeel? Games die amper af zijn, zoals ook Fallout, kunnen dan daarop goed afgestraft worden...
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12810   8) 05-12-2018 15:06
Heb Darksiders 1 en 2 op de Wii U. Deel 1 een stukje gespeeld op de PS3 dankzij PS Plus.

Deel 2 ongeveer tot de helft gekomen. Werd een beetje flauw van de 'verzamel 3 blabla', 'vind de 3 blabla personages'. Alles kwam in drieën en maakte het daardoor naar mijn smaak onnodig lang. Zaten ook de nodige bugs en performance problemen in jammer genoeg. Maar, heb nog steeds de intentie om de game 's uit te spelen en aan deel 1 te beginnen. Tegen de tijd dat ik dat heb gedaan pik ik deze wel voor € 10,- op of zo :-).
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 05-12-2018 15:16
Quote:
Is het niet een idee om een onderdeel 'technisch' op te nemen in het oordeel? Games die amper af zijn, zoals ook Fallout, kunnen dan daarop goed afgestraft worden...

Dat kun je ook prima allemaal onder gameplay kwijt. De gameplay lijdt er namelijk onder als de game niet af is, zo ook in Fallout.
avatar van Mauzzahr
Mauzzahr ( 1683   2) 05-12-2018 15:23
Quote:
[..]


Dat kun je ook prima allemaal onder gameplay kwijt. De gameplay lijdt er namelijk onder als de game niet af is, zo ook in Fallout.

Alleen lijkt het dan nu niet echt te worden meegenomen in de gameplay, aan de cijfers te zien.. Maargoed, het was dan ook maar een idee
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 05-12-2018 15:29
Ja snap ik, was ook niet lullig bedoeld
avatar van Fantasyfreak
Fantasyfreak ( 2237 ) 05-12-2018 16:02
"Naast de soms wat frustrerende gameplay, heeft D3 teveel last van technische onvolkomenheden."

Het staat er toch ook gewoon. Je gaat toch niet je hele aankoop laten afhangen van 2 getallen?
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 05-12-2018 18:13
Rol: Forum Moderator
Quote:
Is het niet een idee om een onderdeel 'technisch' op te nemen in het oordeel? Games die amper af zijn, zoals ook Fallout, kunnen dan daarop goed afgestraft worden...
Cijfers moeten gewoon weg. Of versimpeld worden. Het liefst weg. Maargoed, hier heb ik al aardig wat woordenwisselingen over gehad met onze baas, en dit is niet echt een gesprek voor onder deze review, haha.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 979 ) 05-12-2018 19:05
Nou weet ik het echt zeker, BG eindcijfers altijd -2. Dan heb je de daadwerkelijk verdiende score te pakken
avatar van Mauzzahr
Mauzzahr ( 1683   2) 05-12-2018 19:13
Quote:
[..]

Cijfers moeten gewoon weg. Of versimpeld worden. Het liefst weg. Maargoed, hier heb ik al aardig wat woordenwisselingen over gehad met onze baas, en dit is niet echt een gesprek voor onder deze review, haha.

Misschien het beste, want merk dat ik toch een gevoelige snaar heb geraakt hier :p ik was niet eens geinteresseerd in de game, maar toen eens de review gaan bekijken. Als ik alleen naar cijfer zou kijken, zou ik wellicht geinteresseerd zijn, maar het verhaal lezende doet me anders beslissen
avatar van Megalomaan
Megalomaan ( 2155   5) 06-12-2018 17:11
Mocht er nog een Switch-versie komen over een jaar, dan ga ik hem in ieder geval niet kopen
avatar van Sensu
Sensu ( 472   4) 11-12-2018 20:56
Vind het op zich vrij vreemd dat er steeds gezegd wordt dat er zoveel schort aan de game, maar eigenlijk zeg je helemaal niets negatiefs behalve dat je zelf de aanvallen niet goed kunt lezen en dus steeds geraakt wordt door een follow-up attack waarvan je weet dat-ie komt nadat je een counter hebt ingezet. Het dodgen is misschien want minder forgiving, maar aangezien vijanden (afgezien bazen) vaak hetzelfde aanvalspatroon hebben hoeft dat toch niet heel moeilijk te zijn. En tja.. teruglopen. Denk dat we tegenwoordig een beetje verwend zijn. Ik vind het niet nodig, maar ook niet storend. Vind het alleen net voor eindbazen wat minder praktisch.

Afgezien dat ik het eens ben met je cijfer, hoor ik wel heel veel 'jou-problemen' die voor een ander helemaal geen probleem hoeven te zijn. Vooral als je toggle lock-on (angle gefixt bij D1 patch) vanaf het begin aanzet, is de game zoveel simpeler. Gewoon patronen leren. En vergeleken met 1 en 2 is deze game niet eens uitdagend..

Een van de eerste keren dat ik het echt niet eens ben met de negativiteit galore van veel reviewers om werkelijk niets. Was zelf van huiverig omdat ik de Apocalypse Edition heb aangeschaft en uiteindelijk bleek dat al die schrik voor niets was. Die game is helemaal niet zo slecht. Grafisch misschien niet zo geweldig als een God of War, maar heeft zoveel elementen van andere games goed gerecycled dat ik nog steeds heel tevreden ben met het eindresultaat.