Voor iedereen die onbekend is met de serie; Disgaea-spellen zijn zogeheten turn-based strategy RPG’s (SRPG), welke zich voornamelijk richten op komedie en het eindeloos grinden van voorwerpen en personages. Ik kan je dan ook al verklappen dat Disgaea 5 daar absoluut geen uitzondering op is. Toch laat Nippon Ichi, het brein achter de serie, iedere keer opnieuw zien nog over genoeg ideeën te beschikken om het Disgaea-universum mee uit te breiden. Dit vertaalt zich in diverse nieuwe gameplayelementen die zonder twijfel meer diepgang toevoegen. Ondanks dat er voor het eerst wordt gewerkt met een PlayStation 4, zijn er in grafisch opzicht geen hele grote verschillen te zien. Uiteraard spatten ook dit keer weer de kleuren weer van je scherm, maar daar blijft het grafisch wel bij.
Klassiek verhaal, dood!
Disgaea 5: Alliance of Vengeance vertelt het klassieke verhaal tussen goed en slecht. Hoofdpersonage Killia heeft namelijk diepgewortelde wraakgevoelens tegenover de bad guy uit dit hele plot genaamd Void Dark. Gedurende je zoektocht naar Void Dark zal er een aantal personages bij je aansluiten, die stuk voor stuk hun eigen beweegredenen maar uiteindelijk één ding gemeen hebben: Void Dark vinden én verslaan. Één van deze personages is Seraphina, ook wel bekend als Princess Overlord of The Gorgeous Netherworld (ik verzin het niet!). Zij keert zich tegen haar ouders die haar met Void Dark wilden laten trouwen, en dan wegens ‘politieke redenen’ vlucht om zich vervolgens aan te sluiten bij Killia. Een plot zoals we gewend zijn en garant staat voor heel wat komische dialogen tussen onder anderen Killia en Seraphina. Overigens is het een Japanse vorm van humor waar je echt van moet houden om alle dialogen te willen volgen.
Het begin van het verhaal is ook dit keer weer vrij identiek aan de voorgaande delen. Je vormt een groep met in dit geval een aantal Overlords, de krachtigste demonen die de Netherworld rijk is, om er daarna op uit te trekken. Wederom vormen vijf levels één episode, en kent Disgaea 5 een flink aantal episodes waarmee je zeker wel 40 uur zoet mee bent. Wat het voorgaande deel zo uniek maakte was het feit dat je constant bezig was met het verbeteren van je personages, en het opnieuw aanschaffen van wapens en uitrusting om vervolgens deze viciueze cirkel opnieuw te bewandelen. Disgaea 5 laat je opnieuw deze cirkel bewandelen waardoor je uiteindelijk flink wat uren erbij op kan tellen.
Revenge & Squads
Toch laat Nippon Ichi ook dit jaar weer zien over genoeg ideeën te beschikken. Zo introduceert Disgaea 5 het Revenge-systeem; ieder Overlord-personage is voorzien van een Revenge-meter, en zodra deze gevuld is kan je de speciale eigenschap van je personage activeren. Zo zorgt Seraphina ervoor dat mannelijke tegenstanders binnen een bepaalde straal voor de charmes van Princess Overlord of The Gorgeous Netherworld vallen en zodoende elkaar de hersenen inslaan. Een toffe toevoeging die voor tal van nieuwe tactieken zorgt en een gevecht binnen een mum van tijd kan doen kantelen.
Naast het Revenge-systeem worden ook Squads geïntroduceerd. Zodra je door de eerste missies heen begint te wandelen zal je hier vanzelf mee te maken krijgen. Ieder personage uit je team kan worden ingedeeld in een bepaalde Squad; dit zorgt ervoor dat zij een extra eigenschap krijgen. Als voorbeeld: personages in een bepaalde Squad kunnen ervaringspunten krijgen zonder daarvoor te vechten, mits de Squad-leider nog op zijn of haar benen staat. Weer een andere Squad zorgt ervoor dat vijanden gevangen en ondervraagd kunnen worden. Door terug te keren naar de Pocket Netherworld, de thuisbasis met overigens verschikkelijke achtergrondmuziek, is het mogelijk om de gevangengenomen vijanden te rekruteren als teamlid. Ook deze toevoeging zorgt voor meer diepgang in de gameplay en voor nieuwe tactieken. Zo kan het enorm handig zijn om bepaalde vijanden gevangen te nemen om ze vervolgens in je eigen team te stoppen.
Item World met een twist
De welbekende Item World is ook dit keer weer van de partij; de wereld die zich vrijwel binnenin ieder afzonderlijk item afspeelt. Het succesvol doorlopen van de stages binnen ieder item zorgt ervoor dat je items sterker worden. Helaas bleken mijn items vrij nutteloos, gezien de game op een bepaald punt in de game een hele nieuwe wapen- en itemlijn introduceert. Een soort 2.0 versie die vele malen krachtiger is. Al mijn uren aan grinden gingen dus in rook op.
Zelfs na het voltooien van de verhaallijn zal Disgaea 5 je ongetwijfeld bezighouden. Zo kan je dan nog extra personages vrijspelen, eigen levels ontwerpen en delen, en bonusepisodes vrijspelen. Disgaea 5 staat dus ook dit keer weer bol van de content waar de echte fans zich urenlang mee zullen vermaken, en is op dit moment de sterkste SRPG die er te vinden is. Ben je echter nieuw in de serie of verwacht je drastische veranderingen qua gameplay, dan kan je Disgaea 5 beter links laten liggen. Disgaea 5 is een stukje beter dan zijn voorganger, maar voelde ondanks dat voor mij persoonlijk als meer van hetzelfde.
Deze review is geschreven door Daniël
Oordeel Disgaea 5: Alliance of Vengeance (PS4)
- Graphics 75
- Gameplay 85
- Originality 75
- Sound 69
- Replay 80
- Eindcijfer 79