Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Elden Ring (PS5)
90 100 1

Review Elden Ring (PS5)

Een open wereld Dark Souls, dat is wat From Software nog niet heeft gemaakt. Natuurlijk kon je in de Dark Souls-titels en later ook Sekiro: Shadows Die Twice wel vrij rondlopen in het gebied waar je je bevond, maar dit was wel begrenst.  Hun nieuwste spel, Elden Ring, moet hier verandering in brengen met een open wereld om vrij in rond te rennen. Nu is dit altijd wel een lastig iets, want er zijn voldoende spellen waar deze keuze niet goed heeft uitgepakt. Gelukkig zijn er ook meer dan genoeg ontwikkelaars die wel een goed open wereld spel kunnen maken, laten we hopen dat From Software tot deze categorie behoort.  


Als ik de naam From Software hoor dan denk ik gelijk aan moeilijke spellen met hele moeilijke eindbazen, die mij in het verleden soms de nodige frustratie bezorgden. Dat werd echter weer goedgemaakt door de euforie die je voelde als je een dergelijk gevecht wist te winnen. Ik kan je verzekeren dat er in Elden Ring genoeg van dit soort vijanden aanwezig zijn en dat sommige goed verstopt zijn. Hierin verschilt dit nieuwe deel dus niet van de voorgaande titels van deze studio.

De Elden Ring
Voor het verhaal in Elden Ring moet je goed zoeken, je wordt verhaaltechnisch namelijk grotendeels niet bij de hand genomen. Aan het begin van het spel krijg je wel een introductie: de elden ring is in duizend stukjes gebroken en jij komt als ‘Tarnished’ tot leven om de stukjes te gaan zoeken in de wereld. Verder zijn er vrijwel geen tussenfilmpjes, zoals je mogelijk al gewend bent van spellen van From Software. Dit betekent niet dat Elden Ring geen verhaal bevat, want dat er is er wel. Dit wordt niet letterlijk aan je verteld, maar dat zal je moeten leren door de beschrijvingen van wapens en voorwerpen te lezen. Op deze manier kom je veel meer te weten over de personen die in de wereld geleefd hebben en wat zij hebben gedaan. Daarnaast zijn er genoeg personages te vinden om mee te praten. Zij kunnen je wat vertellen over hun belevenissen en over gebeurtenissen in deze wereld,  maar je kunt ook missies voor hen uitvoeren. Hierbij moet je goed opletten wat de personages zeggen, want je hebt geen overzicht van alle missies die je nog uit kunt voeren. Het is dus zaak om goed te luisteren en soms moet je ook meerdere keren met de inwoners praten voordat ze je de missie geven. Het is overigens absoluut interessant om deze missies te voltooien, want de beloningen zijn het vaak meer dan waard.


Open wereld
From Software heeft zijn uiterste best gedaan bij het creëren van een goede open wereld, Elden Ring bevat alles wat je hiervan verwacht. Je kunt naar hartenlust op verkenningstocht trekken om ieder hoekje en gaatje te ontdekken. En dat is zeker de moeite waard, want overal zijn wel verborgen voorwerpen of grotten die verkend kunnen worden. Daarnaast kun je op die manier ook genieten van de prachtige omgevingen die de game bevat. Ook vind je op deze manier allerlei eindbazen die je anders niet tegen zou komen. Zelf vond ik het fijn dat ik, als ik vastzat bij een eindbaas, dan even wat anders kon gaan doen. Bijvoorbeeld een nieuw stukje van de kaart verkennen, toch nog even die vorige vijand proberen te verslaan, etc. Hierdoor kreeg ik vervolgens weer meer runes, waarmee ik mezelf weer kon levelen, of vond ik een nieuw wapen welke ik kon gebruiken tegen dat monster dat mij al zo vaak heeft gedood. Zelfs lange afstanden afleggen is geen probleem. Je kunt er namelijk voor kiezen om snel tussen sites of Lost Grace (bonfires uit Dark Souls) te reizen of dit te paard afleggen; je paard kun je trouwens op elk moment oproepen om mee te reizen of voor gevechten te gebruiken.


Toegankelijk?
Elden Ring is van de spellen die From Software heeft gemaakt de meest toegankelijke te noemen. Dat komt onder andere door de toevoeging van de Spirit Summons en door de Stakes of Marika. De Spirit Summons kun je vinden in de wereld of krijg je na het verslaan van een eindbaas. Je kunt ze vervolgens zelf oproepen, waarna ze meehelpen met vechten. Ze zijn krachtig, maar ze kosten veel magie om te casten en je kunt ze niet overal voor gebruiken. Daarnaast duurt het ook weer even voordat je ze opnieuw kunt gebruiken. Gevoelsmatig is het gebruik van de Spirit Summons redelijk in balans, al zul je met de juiste Spirit Summons sommige eindbazen heel erg gemakkelijk kunnen verslaan. Maar er zijn ook gevechten waarbij het juist niet mogelijk is om Spirit Summons te gebruiken.

De Stakes of Marika zorgen voor een alternatief voor de sites of Lost Graces. Ze zijn namelijk op korte afstand van een baasgevecht, waardoor je geen grote afstand hoeft af te leggen om het monster opnieuw te bevechten. Als je doodgaat krijg je dan de keuze om bij een Stake of Marika of bij een site of Lost Grace weer tot leven te komen. Het kwam bij eerdere spellen nog wel eens voor dat je eerst weer een paar minuten moest overleven, voordat je terug was bij de vijand.

Verder probeert From Software je zoveel mogelijk te laten experimenten met hoe jij wilt vechten. Je hebt nu bijvoorbeeld de ashes of war, wat vergelijkbaar is met de weapon arts uit Dark Souls 3. Dit zijn speciale aanvallen die magie kosten om te gebruiken. Deze ashes of war kun je nu zo vaak gebruiken als je wilt, wat bij de weapon arts niet het geval was. Tot slot kun je dit keer in het menu alle uitleg terugvinden die je eerder gekregen hebt.

Het is echter niet zo dat Elden Ring met bovenstaande vernieuwingen heel veel makkelijker is geworden. De vijanden zijn nog steeds erg sterk en gaven mij vaak genoeg meer dan voldoende uitdaging. Daarnaast is het helemaal niet duidelijk welke voorwerpen van belang zijn en is het daarom gemakkelijk om deze te missen. Zo kun je de game bijvoorbeeld uitspelen zonder de ashes of war of de Spirit Summons te gebruiken, als je niet goed genoeg zoekt naar het voorwerp dat hiervoor nodig is. 


Conclusie
Uiteindelijk heeft From Software het voor elkaar gekregen om een fantastische open wereld Dark Souls-titel te maken, die de naam Elden Ring heeft gekregen. De studio heeft de basis genomen van deze spellen en die weer flink uitgebreid met als grootste lokkertje de fantastische open wereld die tjokvol zit met allerlei geheimen en interessante vijanden om te verslaan. Daarnaast is het spel ietsje toegankelijker door (met name) de Stakes of Marika en de Spirit Summons, zonder dat het daarmee te gemakkelijk wordt. Ik heb er al heel wat uurtjes opzitten, maar heb nog meer dan genoeg te doen in Elden Ring. Ik kan dan ook iedereen aanraden om dit avontuur te gaan beleven, zeker als je al van dit soort spellen houdt.



 

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 8703 

Laagste 3 prijzen voor Elden Ring (PS5)

33.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.8
€  33.95€ 0.00   € 33.95
GameResource 10
€  33.95€ 0.00   € 33.95
Bol.com Partner 8.5
€  38.69€ 0.00   € 38.69

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Wulfie_NL
Wulfie_NL ( 108 ) 12-03-2022 11:03
Ik zou zover gaan deze een 9,5 te geven. De gameplay is subliem, het verhaal is bijzonder aangrijpend. Zeker sommige side stories. En de open wereld is zo ongeveer de beste ooit gemaakt denk ik. Punten van aandacht zijn de coop en multiplayer opties, welke soms een beetje krakkemikkig zijn. Daarnaast zijn de graphs gaaf, maar kan er tegenwoordig wel al veer meer. (dit is echter ruim minder belangrijk dan gameplay)
avatar van Monokuma
Monokuma ( 2569   18) 12-03-2022 12:08
Heten Stakes of Marika in jouw game Menaka?
avatar van Hell Rider
Hell Rider ( 1214 ) 12-03-2022 12:35
Goede review, voor mij is de game een 10. Souls combat en Souls story telling in een open world. Beter wordt het niet!
avatar van Catyrion
Catyrion ( 188 ) 12-03-2022 13:11
Rol: Reviewer
Quote:
Heten Stakes of Marika in jouw game Menaka?
Gepost door: Monokuma op 12-03-2022 12:08

Ja in die van mij wel

Ik zal het even aanpassen
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1843   2) 12-03-2022 21:52
Prachtgame, maar hoop dat From de framerate nog weet te patchen naar een steady fps, want het is eigenlijk bizar dat je op de PS5 de PS4 versie moet spelen om dit te realiseren. ( bron: Digital Foundry ). Ook de pop in van gras zou op zou toch wel tot het verleden mogen behoren zou je zeggen.

Kortom, fantastische game, met een geweldige art direction die technisch helaas wat achterblijft.
avatar van The Goon
The Goon ( 557   2) 12-03-2022 22:59
Ik vind de 4,5 ster niet echt goed onderbouwd.
Het is het beste wat From Software heeft gemaakt. En dat is knap want de vorige loten aan de boom waren al nagenoeg perfect.
avatar van Mats313
Mats313 ( 143 ) 13-03-2022 14:40
Voor mij is dit het beste spel ooit gemaakt, maar Bloodborne blijft favoriet door de setting en de sfeer.
avatar van MBMA
MBMA ( 457   4) 13-03-2022 19:12
Quote:
Prachtgame, maar hoop dat From de framerate nog weet te patchen naar een steady fps, want het is eigenlijk bizar dat je op de PS5 de PS4 versie moet spelen om dit te realiseren. ( bron: Digital Foundry ). Ook de pop in van gras zou op zou toch wel tot het verleden mogen behoren zou je zeggen.

Kortom, fantastische game, met een geweldige art direction die technisch helaas wat achterblijft.
Gepost door: Tallon 4 NL op 12-03-2022 21:52

Amen
avatar van Infamous
Infamous ( 500 ) 13-03-2022 20:34
Prachtgame, enkele verbetering die ik kan bedenken is steady fps. Zelfs met een dikke pc heb je flink wat drops...
avatar van Nilis007
Nilis007 ( 2322   70) 14-03-2022 11:40
Echt een uitstekende game.

Maar ik heb nog niemand horen klagen over de muziek. Persoonlijk vind ik deze niet echt bijzonder in de begin area en dungeons. Komt echt bij lange na niet in de buurt van zelda kwaliteit.
avatar van Rickert
Rickert ( 80   1) 15-03-2022 10:28
Ik snap dat dit spel hoge ogen gooit, maar ik heb de mijne al snel teruggestuurd.
Een dergelijk hoge moeilijkheidsgraad is niet aan mij besteed.
avatar van Arcadia
Arcadia ( 1057 ) 15-03-2022 11:18
Quote:
Ik snap dat dit spel hoge ogen gooit, maar ik heb de mijne al snel teruggestuurd.
Een dergelijk hoge moeilijkheidsgraad is niet aan mij besteed.
Gepost door: Rickert op 15-03-2022 10:28

Even offtopic, maar heb jij je naam van Berserk?
avatar van Godfather187um
Godfather187um ( 487 ) 15-03-2022 12:24
Een open wereld Dark Souls??
Demons Souls? Bloodborne?

- Het is FromSoftware niet From Software.

- Verder zijn er vrijwel geen tussenfilmpjes, zoals je mogelijk al gewend bent van spellen van From Software.
En wat zie je dan bij boss fights??

- Stakes of Marika?
Voegt wat mij betreft weinig toe aan de game. Snap niet hoe reviewer dit 2 keer noemt als een welkome toevoeging noemt voor nieuwe spelers.

Hoe ik deze review lees: Iemand die het leuk vindt een review te schrijven over een hippe game en ooit een keer een deel van Dark Souls heeft gespeeld. Totaal nietszeggende review.

Mijn vraag aan de reviewer is: Heb jij dit spel uberhaupt gespeeld?
Waar is het stuk over Torrent? Flasks? Perfumes? De map? etc etc etc.
Sommige dingen worden wel terloops even genoemd maar ondertussen verspil je een alinea aan NPCs?

Is dit een review of een advertentie voor nieuwe spelers?


avatar van Kimbolie12
Kimbolie12 ( 2398   1) 15-03-2022 16:18
Quote:
Een open wereld Dark Souls??
Demons Souls? Bloodborne?

- Het is FromSoftware niet From Software.

- Verder zijn er vrijwel geen tussenfilmpjes, zoals je mogelijk al gewend bent van spellen van From Software.
En wat zie je dan bij boss fights??

- Stakes of Marika?
Voegt wat mij betreft weinig toe aan de game. Snap niet hoe reviewer dit 2 keer noemt als een welkome toevoeging noemt voor nieuwe spelers.

Hoe ik deze review lees: Iemand die het leuk vindt een review te schrijven over een hippe game en ooit een keer een deel van Dark Souls heeft gespeeld. Totaal nietszeggende review.

Mijn vraag aan de reviewer is: Heb jij dit spel uberhaupt gespeeld?
Waar is het stuk over Torrent? Flasks? Perfumes? De map? etc etc etc.
Sommige dingen worden wel terloops even genoemd maar ondertussen verspil je een alinea aan NPCs?

Is dit een review of een advertentie voor nieuwe spelers?



Gepost door: Godfather187um op 15-03-2022 12:24

Uhm wat is dit nou weer voor een rare aanval op een prima review?

Om je opsomming even na te bootsen:

- Hij zegt nergens dat de andere fromsoftware games open world zijn.
- Okay een spatie teveel. Dat klopt inderdaad niet, daar heb je gelijk in.
- Er zijn alsnog heel weinig cutscenes in het spel. Niet elke boss heeft een cutscene, echt maar een stuk of 6-8 ofzo, en die duren ook maar heel kort.
- Dat over de stakes of Marika is jouw mening. Andere mensen mogen een andere mening hebben.
- Wat is er mis met een review schrijven over een hippe game? En wat maakt het uit of de reviewer wellicht maar 1 of geen van de dark souls games heeft gespeeld? Is er nou ook al een regel dat je alle games gespeeld moet hebben? Git gud voordat je een mening mag hebben?
- Je kan moeilijk alles benoemen in een review en een reviewer is vrij om te focussen op dingen die ze opvallen.
- Over het algemeen is het doel van een positieve review om een soort advertentie te zijn voor nieuwe spelers...

En dan nog even een Elden ring quote om het goed te maken:

"Try fingers. But hole."
avatar van Godfather187um
Godfather187um ( 487 ) 16-03-2022 14:52
Quote:
[..]


Uhm wat is dit nou weer voor een rare aanval op een prima review?

Om je opsomming even na te bootsen:

- Hij zegt nergens dat de andere fromsoftware games open world zijn.
- Okay een spatie teveel. Dat klopt inderdaad niet, daar heb je gelijk in.
- Er zijn alsnog heel weinig cutscenes in het spel. Niet elke boss heeft een cutscene, echt maar een stuk of 6-8 ofzo, en die duren ook maar heel kort.
- Dat over de stakes of Marika is jouw mening. Andere mensen mogen een andere mening hebben.
- Wat is er mis met een review schrijven over een hippe game? En wat maakt het uit of de reviewer wellicht maar 1 of geen van de dark souls games heeft gespeeld? Is er nou ook al een regel dat je alle games gespeeld moet hebben? Git gud voordat je een mening mag hebben?
- Je kan moeilijk alles benoemen in een review en een reviewer is vrij om te focussen op dingen die ze opvallen.
- Over het algemeen is het doel van een positieve review om een soort advertentie te zijn voor nieuwe spelers...

En dan nog even een Elden ring quote om het goed te maken:

"Try fingers. But hole."
Gepost door: Kimbolie12 op 15-03-2022 16:18

Om even een paar dingen te verduidelijken.

Eerste punt wat ik bedoel is dat er naast Dark Souls ook andere games zijn.

Daarnaast hebben alle Main Bosses een cutscene. Dat zijn er een stuk of 12. Ik begrijp dat je je virtuele vriendje wilt verdedigen maar niemand heeft iets gezegd over de lengte en dit is totaal niet relevant.

Stakes of Marika inderdaad mijn mening.

Daarnaast is mijn vraag naar de reviewer of hij uberhaupt het spel gespeeld heeft. Maar door de tranen kon je waarschijnlijk niet verder lezen ofzo?

En zoals je al aangaf andere mensen mogen een mening hebben. Zit je mij nou om mijn mening aan te vallen?? Hypocriet...

Daarnaast je punten slaan nergens op. Over het algemeen is het doel van een review om de game te reviewen en niet een advertentie te zijn voor nieuwe spelers. Anders moet de naam in advertentie gewijzigd worden.

Nog een Elden Ring quote:
"Dog!"
avatar van Rickert
Rickert ( 80   1) 16-03-2022 16:50
Quote:
[..]


Even offtopic, maar heb jij je naam van Berserk?
Gepost door: Arcadia op 15-03-2022 11:18
Haha, nee.
Een oud collega noemde mij altijd zo, misschien dat hij het van Berserk heeft, want het was nog voor de New-kids er waren.
Jaja, zelfs nog vóór de sketches op Flabber.nl
avatar van Kimbolie12
Kimbolie12 ( 2398   1) 16-03-2022 17:01
Quote:
[..]


Om even een paar dingen te verduidelijken.

Eerste punt wat ik bedoel is dat er naast Dark Souls ook andere games zijn.

Daarnaast hebben alle Main Bosses een cutscene. Dat zijn er een stuk of 12. Ik begrijp dat je je virtuele vriendje wilt verdedigen maar niemand heeft iets gezegd over de lengte en dit is totaal niet relevant.

Stakes of Marika inderdaad mijn mening.

Daarnaast is mijn vraag naar de reviewer of hij uberhaupt het spel gespeeld heeft. Maar door de tranen kon je waarschijnlijk niet verder lezen ofzo?

En zoals je al aangaf andere mensen mogen een mening hebben. Zit je mij nou om mijn mening aan te vallen?? Hypocriet...

Daarnaast je punten slaan nergens op. Over het algemeen is het doel van een review om de game te reviewen en niet een advertentie te zijn voor nieuwe spelers. Anders moet de naam in advertentie gewijzigd worden.

Nog een Elden Ring quote:
"Dog!"
Gepost door: Godfather187um op 16-03-2022 14:52

Okay okay fair enough. Ieder heeft inderdaad zijn mening. Maar waarom twijfel je dat hij het spel überhaupt gespeeld heeft? Wellicht heeft hij het nog niet helemaal uitgespeeld maar er zijn genoeg reviewers die nog niet de main story af hadden toen ze hun review posten. Het spel is gewoon zo groot en mensen willen hun tijd nemen.
En het doel van reviews is toch dat de mensen die het lezen/kijken te weten komen wat er goed/slecht aan een spel is en of het wat voor ze is? Ik kijk zelf ook vaak genoeg reviews omdat ik gewoon benieuwd ben wat de reviewer van vindt, dus daar heb je gelijk in, maar meestal is het toch meer om te kijken of ik het spel ga aanschaffen. Dan is het toch een soort van reclame. Daarom krijgen veel reviewers ook een gratis game/ andere dingen opgestuurd. Het zorgt ervoor dat het spel meer verkoopt.
avatar van Godfather187um
Godfather187um ( 487 ) 17-03-2022 12:40
Quote:
[..]


Okay okay fair enough. Ieder heeft inderdaad zijn mening. Maar waarom twijfel je dat hij het spel überhaupt gespeeld heeft? Wellicht heeft hij het nog niet helemaal uitgespeeld maar er zijn genoeg reviewers die nog niet de main story af hadden toen ze hun review posten. Het spel is gewoon zo groot en mensen willen hun tijd nemen.
En het doel van reviews is toch dat de mensen die het lezen/kijken te weten komen wat er goed/slecht aan een spel is en of het wat voor ze is? Ik kijk zelf ook vaak genoeg reviews omdat ik gewoon benieuwd ben wat de reviewer van vindt, dus daar heb je gelijk in, maar meestal is het toch meer om te kijken of ik het spel ga aanschaffen. Dan is het toch een soort van reclame. Daarom krijgen veel reviewers ook een gratis game/ andere dingen opgestuurd. Het zorgt ervoor dat het spel meer verkoopt.

Gepost door: Kimbolie12 op 16-03-2022 17:01

Ik vind dit persoonlijk geen goede review. De reviewer gaat ervan uit dat de lezer wel bekend is met Dark Souls serie maar dan ondertussen wel heel erg op toegankelijkheid is gericht, dus op nieuwe spelers.
Wie is nu het publiek? De Dark Souls spelers weten al wat ze te wachten staat.

Daarnaast is het alleen op de basic dingen gericht en gaat het nergens de diepte in. Deze informatie zou je misschien zelfs al uit een trailer kunnen halen.

Ik snap niet hoe je een review doet voor een spel waar een reviewer tientallen uren tijd in heeft gestoken (of zou moeten steken) en dan lijkt het mij alsof een stuk tekst dan in 30 minuten in elkaar geflanst wordt en het oppervlak alleen raakt.

Ik wilde deze game in eerste instantie overslaan omdat ik al te vaak genaaid bent de laatste tijd met pre orders van slechte spellen. (Cyberpunk/BF2042) maar heb alsnog de keus genomen om het op de eerste dag te kopen. En deze game is zo goed en vernieuwend in de serie. Ik mis gewoon te veel en heb zelfs het gevoel dat als je een paar kopjes en de specifieke Elden Ring namen en ingame items aanpast dat het dan net zo goed een Monster Hunter review zou kunnen zijn. De identiteit van Elden Ring mist gewoon.

En ik vind dat een goede review niet is om spellen te verkopen, maar om te informeren. Als de lezer goed geinformeerd is kan hij/zij zelf de beslissing maken om te kopen.
avatar van Swizard
Swizard ( 898 ) 01-04-2022 22:35
Nou voor veel mensen is "een open world dark souls" of "een makkelijkere dark souls" al meer dan informatie genoeg om over te gaan tot verkoop. Inmiddels weten veel gamers wel aardig wat de Dark Souls voor type games zijn en of het ze aanspreekt of niet. Verder is het onzinnig om te verwachten dat er ooit een review is die a. voor elk publiek bedoeld is, en b. alle informatie bevat over een game. Je bent zo nooit tevreden
avatar van Ashazy
Ashazy ( 1510   1) 01-04-2022 23:09
Quote:
[..]


Ik vind dit persoonlijk geen goede review. De reviewer gaat ervan uit dat de lezer wel bekend is met Dark Souls serie maar dan ondertussen wel heel erg op toegankelijkheid is gericht, dus op nieuwe spelers.
Wie is nu het publiek? De Dark Souls spelers weten al wat ze te wachten staat.

Daarnaast is het alleen op de basic dingen gericht en gaat het nergens de diepte in. Deze informatie zou je misschien zelfs al uit een trailer kunnen halen.

Ik snap niet hoe je een review doet voor een spel waar een reviewer tientallen uren tijd in heeft gestoken (of zou moeten steken) en dan lijkt het mij alsof een stuk tekst dan in 30 minuten in elkaar geflanst wordt en het oppervlak alleen raakt.

Ik wilde deze game in eerste instantie overslaan omdat ik al te vaak genaaid bent de laatste tijd met pre orders van slechte spellen. (Cyberpunk/BF2042) maar heb alsnog de keus genomen om het op de eerste dag te kopen. En deze game is zo goed en vernieuwend in de serie. Ik mis gewoon te veel en heb zelfs het gevoel dat als je een paar kopjes en de specifieke Elden Ring namen en ingame items aanpast dat het dan net zo goed een Monster Hunter review zou kunnen zijn. De identiteit van Elden Ring mist gewoon.

En ik vind dat een goede review niet is om spellen te verkopen, maar om te informeren. Als de lezer goed geinformeerd is kan hij/zij zelf de beslissing maken om te kopen.
Gepost door: Godfather187um op 17-03-2022 12:40

Als Ik jou was zou ik meerdere reviews lezen en daar je gewenste oordeel uit halen i.p.v. deze review te bashen