Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Forza Motorsport (XboxSeriesX)
90 100 1

Review Forza Motorsport (XboxSeriesX)


Het is moeilijk voor te stellen, maar Forza Motorsport is als serie inmiddels oud genoeg om zelf een rijbewijs te kunnen halen. Toen het origineel in 2005 op de allereerste Xbox verscheen, had Turn10 als studio waarschijnlijk niet voor ogen dat ze jaren later het achtste deel in hun hoofdserie zonder een nummertje achter de titel zouden lanceren. Of dat ze samen met Playground Games en Sumo Digital met Forza Horizon een immens populaire spin-off serie zouden hebben die door veel mensen als leuker wordt gezien dan het origineel. Forza Motorsport (2023) laat een cijfer achter de titel even in de pitstraat en is een frisse start voor de serie die gelukkig wel leunt op de immense ervaring van de makers. Weet deze lichte reboot ook vernieuwing te bieden of blaast het de motor vlak voor de finishlijn op met hoge toeren? Dat lees je hier in de review.


Voor Microsoft was het in de beginjaren van hun Xbox-console lastig om goede concurrentie te bieden voor het racegeweld op de PlayStation. De arcade-racers wisten met Need for Speed, Burnout en het Xboxexclusieve Project Gotham Racing zeker indruk te maken, maar de wat meer realistische racetitels moesten het wel vaak afleggen tegen het realisme van Gran Turismo. Gelukkig kwam daar Turn10 de hoek om scheuren met Forza Motorsport. Hoewel het eerste deel zeker indruk wist te maken, waren het vooral Forza Motorsport 2, 3 én 4 op de Xbox 360 die de serie echt naar een hoger niveau wisten te tillen. Deze konden de strijd met Gran Turismo aan en en naar mijn mening wisten ze de concurrent op sommige vlakken zelfs te overtreffen.

Het goede nieuws bij Forza Motorsport (2023) is dat het de beste aspecten uit de serie heeft opgepakt én enkele vernieuwingen heeft doorgevoerd. Zo is er de uitgebreide singleplayer-campagne genaamd Builders Cup. Hierin moet je meerdere toernooien zien te voltooien en een daadwerkelijke carrière zien op te bouwen. Het toffe hieraan is dat hoe je speelt ook van grote invloed is op hoeveel upgrades je vrij kunt spelen voor je wagens. Je manier van racen levert je namelijk Car Experience op, welke je nodig hebt om je wagens aan te kunnen passen.

Voor het volgen van de ideale lijn op de baan krijg je per sectie van de race een cijfer. Hoe hoger je cijfer, des te beter je prestaties. Voor het voltooien van zulke secties krijg je Car XP en wanneer je daar genoeg van hebt verzameld, stijgt je wagen in level en krijg je nieuwe onderdelen om te installeren. Deze aanpak is natuurlijk niet helemaal nieuw, aangezien Forza Motorsport al vaker met het levelen van je wagenpark heeft gestoeid. Maar het is wel duidelijk dat je constant beloond wordt wanneer je ervoor kiest om de ideale lijn te kiezen, je tegenstanders geen schade toebrengt door te rijden alsof je Mario Kart speelt en je simpelweg je best doet om een echte coureur te zijn.


Gelukkig is de handling van het vijfhonderd auto’s tellende wagenpark met een controller beter dan ooit. En in combinatie met een goed afgestemd stuurtje voel je de nuances van de verschillende auto’s en het gewicht in de bochten. Toch zijn de instellingen waarmee de game je aanvankelijk de weg op stuurt naar mijn mening allesbehalve gevoelig opgesteld en zul je waarschijnlijk een tijdje bij de instellingen moeten schuiven om de perfecte balans voor jezelf te vinden. Maar wanneer je dan eindelijk de weg op gaat is het genieten geblazen.

Oog voor detail

Op het grafische vlak heb je op de Series X de keuze uit Performance-, Performance RT- en Visuals-modi. De eerste twee opties geven je een framerate van 60 FPS en een variabele resolutie die geregeld in de buurt van 4K komt. In het geval van de Performance RT heeft de extra ray tracing van de belichting en reflecties hier en daar wel een merkbaar effect op de scherpte van de texturen. De snelheid en de vloeiende beelden blijven gelukkig wel heel stabiel tijdens de races. De visuals-modus houdt vast aan een stabiele 30 FPS, maar heeft betere texturen en meer details op bijvoorbeeld de racebaan. Voor puristen zal de keuze waarschijnlijk eerder op de Performance-modus vallen, omdat de hogere framerate je reactiesnelheid en inschatting van de actie op de baan simpelweg iets verhoogt ten opzichte van de 30 FPS van de Visuals-modus.

Op de Series S is de ray tracing helaas niet beschikbaar, dus gamers die dat systeem gebruiken zullen genoegen moeten nemen met de reguliere Performance-modus op 60 FPSen 1080p en een Visual-modus op 30 FPS en een iets hogere resolutie van 1440p. Ongeacht je systeem en je gekozen grafische modus is Forza Motorsport gelukkig een zeer mooie game om naar te kijken.


Oor voor detail

Hoewel mooie beelden altijd welkom zijn, is het geluid bij racegames ook vaak van groot belang. Gelukkig is Forza Motorsport ook weer van prima kwaliteit. Bij het racen en schakelen kun je natuurlijk de hoge toeren van je motor horen, maar als je goed luistert hoor je ook verschillende kleinere details van je wagen. Van kleine tikkende geluiden van je motor tot de verschillende ondergrond waarop je rijdt, het wordt allemaal tot in detail weergegeven. Dat merk je ook wanneer je bijvoorbeeld enkele races met je wagen hebt volbracht en vervolgens een paar upgrades voor je motor installeert. Tijdens de eerstvolgende race zul je merken dat elke verandering ook daadwerkelijk impact heeft op hoe je wagen klinkt. Daarnaast vond ik het sounddesign tijdens wedstrijden in de regen ook erg realistisch klinken. Aanvankelijk begon het zachtjes te druppelen, maar naarmate de race vorderde en het letterlijk met liters naar beneden begon te storten, nam ook de frequentie en intensiteit van het geluid gestaag toe. Nu zal ik niet pretenderen dat ik weet hoe het geluid van een Ferrari-motor precies klinkt, maar dat elke wagen en bijbehorende motoren een unieke sound hebben is gelukkig wel goed te merken.


Tot slot is er natuurlijk nog de hoeveelheid content waar je in Forza Motorsport mee kunt stoeien. Op het moment van de lancering heeft de game twintig banen om op los te gaan en rond de vijfhonderd auto’s om uit te kiezen. Twintig banen lijkt misschien wat weinig op het eerste gezicht, maar aangezien deze allemaal een dag- en nachtversie hebben en meerdere weersomstandigheden een rol kunnen spelen tijdens de race is er genoeg afwisseling in de game te vinden. En in Forza Motorsport draait het natuurlijk vooral om de race zelf en het vakkundig verslaan van je tegenstanders. Op dat vlak zit de game gelukkig enorm goed in elkaar.

Conclusie

Forza Motorsport is een uitstekende game geworden met veel oog en oor voor detail. De wagens voelen uniek aan en de gameplay voelt onmiskenbaar goed aan. Het heeft misschien even geduurd tot we weer een Forza Motorsport-game op konden starten, maar na een afwezigheid van zes jaar na Forza Motorsport 7 is wel duidelijk dat Forza Motorsport, met of zonder een cijfer achter de titel, het lange wachten wel waard is geweest.

 

 

 

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 3394 

Laagste 3 prijzen voor Forza Motorsport (XboxSeriesX)

22.00 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Amazon.nl 5.9
 
€  22.00€ 0.00   € 22.00
MediaMarkt 6.0
€  22.00€ 2.99   € 24.99
Game Shock Oss 10
€  54.99€ 4.50   € 59.49

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Didi2020
Didi2020 ( 255   1) 27-10-2023 16:45
De save problemen zijn nog steeds niet opgelost. Gisteren nog een groot deel van de Builders Cup verloren (al de vierde keer) na dat de upgrades blijven hangen in saven en je niets anders kan doen dan de game herstarten met als gevolg, bye bye uren progress! Of auto's naar lager level voor de update, geen idee of dat al is opgelost Ook de menu's blijven schokkerig of freezen. De laadtijden zijn er lang en een rollende start duurt bijna 10 seconden vooraleer hij begint af te tellen (de 3... 2... 1 time)

Vraagje @Gerard: heb je daar zelf niets van gemerkt?

Met dit systeem had ik wel een soort van "rijbewijs halen" niet misstaan. Had ook een paar unieke features verwacht zoals in GT7 (Scapes of muziek challenges). Uiteraard niet identiek, maar iets creatief/uniek met een Motorsport link. De weather-effects hebben mij wel omvergeblazen en sommige tracks zien er erg mooi uit.
GT7 had ook wel groeipijnen dus ik hoop dat het voorgaande snel opgelost kan worden. Iets meer polish is echt wel nodig voor een Forza titel imho.
avatar van Ice-T
Ice-T ( 1817 ) 27-10-2023 18:15
Ik ben het persoonlijk niet eens met de review en het cijfer wat prima is want het is subjectief.

Mij stoort het voornamelijk dat ze na 6 jaar development een zeer karige hoeveelheid content hebben gebracht ten faveure van een live service met elke week een kampioenschap en eens per zoveel tijd een nieuwe track. Ook de car list is een groot deel een kopie van horizon 5 en is de focus op race auto’s zeer gelimiteerd. Grootste deel van de builders cup rij je met trage oude auto’s die door de car points pas na 5 races leuker beginnen te rijden.

Het weer heeft een veel te lineaire impact op handling, de plassen water van deel 7 waren ook niet het beste maar als je daar door reed merkte je het wel. Het enige wat je nu merkt is dat je grip minder wordt maar ik mis de plekken waar het water blijft staan of een stroom vormt en daardoor uitdagend is.

Gameplay technisch is het een van de fijnste racegames om met een controller te spelen. Heb niet echt het idee dat je veel verschilt merkt tussen de auto’s. De voorwiel aangedreven auto’s gedragen zich grotendeels hetzelfde en zo ook de achterwiel aangedreven.

Er zijn ook teveel bugs nog, grafische bugs met rare schaduwen maar ook vele crashes. Als het wel goed werkt is het een prachtige game met geweldige audio. Maar de beperkte content, carpoints en niet flexible racelengte zorgt ervoor dat ik het een stap terug vind ten opzichte van fm7.
avatar van -marco-
-marco- ( 1400   3) 27-10-2023 19:11
Ik mis in deze review toch ook de bugs, met name het blijven hangen van het laadscherm na een upgrade is vervelend. Echter wel te omzeilen, maar zou niet zo moeten zijn.

Graphics vind ik geweldig. Heb daar geen bugs oid in gehad. Ziet er werkelijk uit als een plaatje.

Ik merk wel degelijk verschil in de, voor mij voldoende, autopark. Ook de weersomstandigheden en de daarop volgende consequenties op de tracks zijn merkbaar. ITT wat Ice-T hier vermeld, zijn deze zeer merkbaar en dus uitdagend.

Wat ik in beginsel vervelend vond waren de verplichte 3 test rondjes voordat je een race kan beginnen (in de builders cup), maar kan dat nu eigenlijk wel waarderen. Zo leer je je auto en track kennen voordat je de race ingaat.

Voor mij zeker wel een upgrade na FM7

Mbt de car level systeem heb ik nog wel mijn twijfels.
avatar van UltraTiger
UltraTiger ( 76342   114) 28-10-2023 00:10
Ik vind de "Skip Lap"-optie in Rivals erg handig. Kan daarmee gelijk een nieuw rondje met een flying start doen. (Hoeft een invalid lap niet eerst afgemaakt te worden.)

Multiplayer is niet mijn ding en ik speel het eigenlijk alleen voor de cheevos, maar dit vond ik wel een prettige ervaring. Meeste mensen reden wel netjes. En als het wel misging, kreeg ik minder vaak een onterechte penalty dan bijvoorbeeld in GT7. Ik heb het idee dat het penalty/safety rating-systeem wel redelijk goed werkt.
Maar het was in de eerste week, in early access; misschien is het nu een stuk meer toxic met de gehele Game Pass-populatie erbij. YMMV 😹

Ik mis de stats. Zowel de algemene stats als de history per auto ontbreken volgens mij. Ik kan die in ieder geval nergens terugvinden. 😿

Goed rijden belonen vind ik wel tof, maar upgrades vergrendelen achter die car levels vind ik niet zo handig. Hadden ze beter andere beloningen voor kunnen verzinnen. Misschien extra credits of cosmetics/liveries ofzo.
Een modus zoals de licence tests of de circuit experience uit GT7 had ik ook graag willen zien in deze game.

Quote:

Wat ik in beginsel vervelend vond waren de verplichte 3 test rondjes voordat je een race kan beginnen (in de builders cup), maar kan dat nu eigenlijk wel waarderen. Zo leer je je auto en track kennen voordat je de race ingaat.
Gepost door: -marco- op 27-10-2023 19:11
Je kunt "skip practice" kiezen in het menu (onder "exit"). Maar ik doe ze meestal wel gewoon, want als je de par time haalt dan krijg je een bonus hoeveelheid CXP. (En ik vind het ook wel fijn om eerst de track/car te leren. 🥳)
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10524   15) 29-10-2023 00:52
Deze game reeks mis ik echt sinds ik overgestapt ben naar de Playstation. Helaas.
avatar van Snowmanski
Snowmanski ( 365   1) 30-10-2023 12:22
Heb inmiddels een flink aantal uur in het spel gestoken, maar ben zelf nog helemaal geen bugs of crashes tegengekomen. Ook de save problemen heb ik geen last van. Blijft altijd apart hoe dit per console kan verschillen. Zelfde met Starfield, las dat veel mensen last hebben / hadden van crashes, maar tot op heden is ook dat spel precies nul keer gecrasht bij mij...