Ghost of Sparta
Het verhaal speelt zich af in de tijd tussen God of War en God of War II. Kratos heeft de dood van zijn vrouw en kind gewroken en heeft Ares, de Griekse god van de oorlog, een kopje kleiner gemaakt en is nu zelf de nieuwe oorlogsgod. Ondanks dat Kratos gewonnen heeft, voelt hij zich nog steeds miserabel en tevens rusteloos doordat hij wordt geteisterd door nare dromen uit het verleden over zijn moeder en zijn verdwenen broer. In het verhaal zal de speler vernemen, waarom Kratos zich nog steeds ellendig voelt en hij opnieuw de wapens op dient te pakken.
Het verhaal wordt het beste genoten, wanneer de andere delen ook doorlopen zijn. Dat komt omdat er overal verwijzingen zijn naar andere delen in de serie, die je alleen meekrijgt wanneer je die delen ook gespeeld hebt. De antwoorden op sommige vragen zal je wellicht al kennen, maar ook voor mij kwamen er genoeg nieuwe feiten aan het licht, waardoor het verhaal van dit spel een prima aanvulling vormt op de rest.
De bijnaam van Kratos is de Ghost of Sparta en in dit deel zal Kratos eindelijk de roemruchte straten van deze stad betreden in de tijd van zijn volle gloriedagen. Naast deze stad zal Kratos ook het eiland Kreta bezoeken en onder meer de stad Heraklion op zijn grondvesten doen schudden. Verder is natuurlijk de Griekse mythologie niet compleet zonder Atlantis en dus zal ook deze bekende mythische stad zijn opwachting gaan maken. Het enige smetje op het verhaal vind ik eigenlijk dat er alleen maar mindere goden en minder bekende mythes aan bod komen, die lang niet allemaal even sterk worden uitgewerkt. Wanneer je de verhaallijn van de serie kent, zal de speler deze keuzes wel kunnen begrijpen en zal er waardering ontstaan voor het feit dat dit spel de ontbrekende puzzelstukjes op weet te vullen en bewust bepaalde plotwendingen kent.
Excellentie
Wie God of War: Chains of Olympus gespeeld heeft, weet dat deze game op het audiovisuele vlak niet onder deed voor zijn PS2 broeders. Deze Ghost of Sparta verslaat Chains of Olympus met gemak en excelleert in ieder detail, of het nu de filmpjes of de grafische ingame kwaliteiten betreft. Tel daar de fantastische soundtrack en uitstekende stemmenwerk bij op en je hebt werkelijk één van de beste producten voor de PSP, die er maar bestaat. En dan heb ik nog niet eens gesproken over de gameplay.
Ook de gameplay is namelijk van een bijzonder hoogstaand niveau. Ready at Dawn Studios, welke in het verleden verantwoordelijk was voor Daxter en God of War: Chains of Olympus, toont namelijk aan een uitstekende mix gevonden te hebben tussen actie en platform. Het feit dat de PSP minder knoppen tot zijn beschikking heeft dan de PS2 en de PS3 wordt juist gebruikt om de gameplay te verfijnen en de wapens en magische krachten van Kratos daarop aan te passen. Zo zal Kratos gedurende de game de beschikking krijgen over de Arms of Sparta (een speer en een schild), die hij met behulp van de vierpuntsdruktoets eenvoudig kan inwisselen voor de meer vertrouwde Blades of Athena, die in dit deel opgewaardeerd kunnen worden met de kracht van vuur (Thera’s Bane), waarmee vijanden van hun bepantsering kunnen ontdaan worden. Verder zal Kratos ook hier weer nieuwe magische krachten verkrijgen met elk hun voor- en nadelen, waarbij ik over zal laten aan de speler om te ontdekken wat hij het prettigste zal vinden. Zowel de wapens als de magie kunnen opgewaardeerd worden door rode orbs te offeren, die onderweg verkregen kunnen worden door vijanden te verslaan en kistjes te openen.
Kratos kan overigens niet ongelimiteerd met zijn krachten smijten of klappen opvangen. Zowel de levensbalk als magiebalk zijn gelimiteerd, al kunnen ze verlengd worden door op zoek te gaan naar ogen van Gorgonen en veren van de Phoenix.
Toekomstmuziek
Ten behoeve van deze recensie heb ik voor het eerst God of War op de makkelijkste stand gespeeld. Ik kan je verzekeren dat dit tevens de laatste keer was, want dit maakte het spel mijns inziens veel te gemakkelijk. Wil je optimaal van deze titel genieten, dan zul je op zijn minst op Normal moeten beginnen, wil je enigszins uitgedaagd. Ik schat in dat het spel in totaal zo’n vijf uur gameplay bevat, maar dat is buiten de keren gerekend, waarop het onvermijdelijke Game Over in beeld zal verschijnen.
Na het voltooien van het verhaal zijn er nog diverse uitdagingen aan te gaan en zaken vrij te spelen, waarvoor de nodige orbs verzameld dienen te worden.
Op God of War III na, heb ik elk deel van de serie uitgespeeld. Na het voltooien van deze Ghost of Sparta overheerst bij mij nu wel het gevoel, dat het tijd is om afscheid te nemen van de bloeddorstige en op wraak beluste Kratos. Het is tijd voor nieuwe helden. Zowel Sony’s Santa Monica Studios als Ready at Dawn hebben voor mij bewezen uitstekende spellen te kunnen maken, maar nu wil ik graag zien dat hun talenten op een andere wijze benut gaan worden. Bovendien vrees ik dat nog meer delen of spinoffs in de God of War serie afbreuk zouden gaan doen aan de kwaliteit ervan. Ik denk hierbij met name terug aan het verleden van de onvolprezen en onofficiële mascotte van Sony genaamd Crash Bandicoot.
Lord Kratos
Het moge duidelijk zijn. Ik maak een diepe buiging voor dit meesterwerk op de PSP en ik wil er verder dan ook niet meer woorden aan vuil maken dan dat je als PSP-bezitter van achttien jaar en ouder (dat dan weer wel) dit spel als de wiederweerga in huis moet halen!!!
Oordeel God of War: Ghost of Sparta (PSP)
- Graphics 95
- Gameplay 95
- Originality 90
- Sound 100
- Replay 90
- Eindcijfer 96