Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Greedfall (PS4)
70 100 1

Review Greedfall (PS4)

Wat hebben Cabral, Magellaan, Cook en Columbus gemeen? Het zijn ontdekkingsreizigers: ontdekkers van nieuwe gebieden en culturen. In het nieuwste project van de studio Spiders, Greedfall, wordt ook met dit scenario gespeeld. Er is echter een wezenlijk verschil: in Greedfall ben je niet meer een ontdekkingsreiziger. Jouw rol is dat van een kolonist op nieuw grondgebied, waar ook anderen een graantje van mee willen pikken. Greedfall moet veel keuzevrijheid bieden in de manier waarop je hiermee omgaat en de personages moeten hierin centraal staan. Om erachter te komen of dit ook het geval is, zullen we maar eens op ontdekkingstocht gaan!


Tegenvaller?
Om gelijk met de deur in huis te vallen; de lijst met tekortkomingen in Greedfall is lang. Verschrikkelijke lipsynchronisatie, personages die eruitzien alsof ze uit de vorige generatie afkomstig zijn, gebouwen die wel erg veel op elkaar lijken, weinig variatie in de vijanden, grammaticale fouten en spelfouten en soms wat rare AI. Echter na een paar uur spelen irriteerde ik mij niet echt meer aan veel van deze tekortkomingen. De AI die soms raar doet blijft natuurlijk wel opvallend, maar voor de rest kon ik het door de vingers zien. Ik was gegrepen door de mooie wereld, de interessante verhalen en de morele dilemma’s die mij werden voorgeschoteld.

Teer Fradee, of Tir Fradi?
Greedfall speelt zich af in de zeventiende eeuw. Jij bent meneer of mevrouw De Sardet, een Legate van de neutrale factie die bekend staat als de Congregation of Merchants. Je moeder is ernstig ziek en heeft last van de Malichor. Dit is een ziekte die lijkt op de plaag, waar tot op heden geen geneesmiddel voor is gevonden. Er is echter een net ontdekt land dat geen last van de Malichor lijkt te hebben, Teer Fradee (of Tir Fradi, Greedfall is niet helemaal consistent in hoe de spelling nu daadwerkelijk is). Dus is het aan jou om samen met je neef naar Teer Fradee te gaan om eens te kijken of ze daar wel een geneesmiddel hebben.


Teer Fradee is natuurlijk niet onbewoond; inboorlingen hebben er altijd al gewoond en deze zijn er nog steeds. Echter worden de inheemse bewoners bedreigd door verschillende facties die ook graag een graantje willen meepikken van de rijkdommen die Teer Fradee te bieden heeft. Naast de Congregation of Merchants zijn er nog vier andere facties. Zo heb je de dogmatische factie Theleme. Hun doel is om iedereen te bekeren naar hun geloof. De Bridge Alliance bevat veel naturalisten en wetenschappers. Er zijn de Coin Guard-huurlingen en als de laatste de Nauts, wat de zeevaarders zijn. Tijdens de missies kom je alle fracties wel tegen en natuurlijk kunnen de fracties niet zo goed met elkaar overweg. Aan jou is het om de problemen op te lossen, wat vaak neerkomt op diplomatieke keuzes maken en morele dilemma’s oplossen.

Veel van de missies zijn optioneel, maar alle missies zijn even interessant. Zo heeft iedere zijmissie zijn eigen verhaal, waardoor deze zeer de moeite zijn om te spelen. Tijdens het volgen van de missies word je bijgestaan door een aantal trouwe metgezellen. Iedere metgezel is afkomstig van een factie en heeft zijn eigen achtergrond. Nieuwe metgezellen sluiten zich bij je aan tijdens het spelen van het hoofdverhaal. Iedere metgezel heeft zijmissies die verbonden zijn met de factie waaruit zij komen en daarnaast  heeft iedere factie ook nog reguliere zijmissies. Je kunt maar maximaal twee metgezellen meenemen, dus je zult moeten kiezen. Deze keuze kan wel gevolgen hebben. Zo is het bijvoorbeeld niet handig om de inboorling Siora mee te nemen in een gesprek met een racistische politicus. Dit gesprek kan uitmonden in een conflict tussen de twee. Aan jou is de schone taak om dit te voorkomen of om misschien toch een andere metgezel mee te nemen.  Tijdens het spelen heb ik dit getest door dezelfde missies te doen met verschillende metgezellen en ik kreeg ook daadwerkelijk andere uitkomsten in een missie of gesprek met een andere metgezel. Naast dat je metgezellen altijd trouw met je meelopen is er ook een mogelijkheid om ze in een ander daglicht te zien. Je kunt een stelletje met één van hen worden, indien je daar de tijd in wilt steken.


Niet alleen maar gepraat
Naast dat er veel gepraat wordt in Greedfall, moet er natuurlijk ook af en toe wat gevochten worden. Greedfall is een echte RPG en bevat een actief gevechtssysteem. Bij het maken van je personage heb je in eerste instantie de keuze uit drie verschillende vechtstijlen: de zwaardvechter, de magiër of de technische vechter. Waar de eerste twee stijlen voor zich spreken, maakt de technische vechter gebruik van snufjes zoals zelfgemaakte vallen. Na deze keuze kies je de talenten van je personage. Hierbij moet je denken aan charisma, lockpicking, het maken van allerlei soorten brouwsels of harnassen etc.  Hiervan mag je er twee kiezen in het begin. Nieuwe aanvallen voor je manier van vechten krijg je door in level te stijgen. Punten om aan je talenten te besteden krijg je wat minder vaak. Dit kan soms wat frustratie oproepen omdat je van het begin af aan al geconfronteerd wordt met dingen die je misschien niet kunt doen zoals: bepaalde opties tijdens dialogen, kisten die je niet kunt openen, brouwsels die je niet kunt maken etc. Het voordeel is wel dat je beter nadenkt over welk talent je wilt verbeteren en er maar mee moet leren leven dat je personage bepaalde talenten niet heeft. Zelfs op hoger level is het niet echt gemakkelijk om meester van alle talenten te zijn.

De gevechten zijn in eerste instantie wat aan de saaie kant, maar op iets hoger level met meer acties of spreuken tot je beschikking wordt het allemaal wat interessanter. Het vechten had interessanter kunnen zijn als je als één van je metgezellen had kunnen vechten. Hierdoor zou je gemakkelijker met andere gevechtsstijlen kunnen experimenteren en dit had voor de nodige afwisseling kunnen zorgen. Het helpt ook niet mee dat veel vijanden nogal veel schade kunnen vangen voordat ze het loodje leggen. Tijdens een gevecht kun je met maar één druk op de knop het gevecht stil leggen. Hierdoor kun je de situatie evalueren en de beste manier van aanvallen afwegen, de juiste spreuk zoeken, een potion drinken etc. Hierdoor kun je nog wat strategische keuzes maken, al heb ik deze functie weinig gebruikt.



Conclusie

Als je door alle eerdergenoemde tekortkomingen heen kunt kijken, dan heb je aan Greedfall een goede RPG met een interessante wereld. In deze wereld gebeurt veel en jij hebt daar veel invloed op door de missies op jouw manier te voltooien. De gevechten kunnen ietwat saai worden op een gegeven moment, maar je kunt ze altijd nog vermijden en alleen maar genieten van wat Greedfall wél goed doet. Spiders heeft hiermee dus niet echt een fantastisch spel afgeleverd, maar zeker ook geen verschrikkelijk slecht spel.


Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.
 

 

Oordeel Greedfall (PS4)

  • Graphics 70
  • Gameplay 65
  • Originality 75
  • Sound 70
  • Replay 70
  • Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 8808 

Laagste 2 prijzen voor Greedfall (PS4)

21.49 28.40 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  18.00€ 3.49   € 21.49
Lamar Games 10
€  24.95€ 3.45   € 28.40

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Dudeson
Dudeson ( 227 ) 14-09-2019 19:28
Ben het met je eens, na alle gekkigheid door de vingers te zien is het inderaad een spel dat ik toch wel weer blijf opstarten. Alleen nu ff niet met borderlands 3 uiteraard.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 14-09-2019 19:31
Deze zal ik later oppikken als de prijs wat gedaald is. Voor 20-25 euro wil ik dit wel eens proberen.
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39435   3) 15-09-2019 14:19
Rol: Forum Moderator
Dit is zo'n spel waar ik een half jaar geleden wat dingen over las en van zag en waar iedereen zoiets had van "tja, dit wordt niets", waarna het de weken tot de release opeens bij meerdere journalisten op de radar komt die zeggen "wow, dit wordt tof, de nieuwe Fable" etc.

Of dit goede marketing is, of journalisten die dit spel opeens op de radar krijgen (ik noem een Jan Meijroos en Jurian Ubachs (Tweakers)) weet ik niet, maar het zorgt er wel voor dat ik deze game wat meer in de gaten ga houden!

Ik kan best genieten van goede "slechte" RPG's, if that makes sense? Arcania: Gothic 4 was ook zo'n pareltje in mijn ogen, terwijl Metacritic daar echt een heel slecht gemiddelde aan heeft gehangen.