Kirby: Planet Robobot is een game waarin je opnieuw duidelijke elementen uit andere Nintendo games ziet. De typische side-scrolling gameplay is bijvoorbeeld hetgeen waar Nintendo fans mee zijn opgegroeid vanuit de Super Mario-reeks. Ook zie je de lancerende tonnen terugkomen die je kent uit Donkey Kong, en op bepaalde punten in het spel waan je jezelf voor een moment in PilotWings. Omdat het op zo’n prettig verfijnde manier gebeurt, behoor ik tot de groep gamers die er geen genoeg van kan krijgen.
Robot Power!
In 2014 bracht Nintendo de 3DS-titel ‘Kirby: Triple Deluxe’ uit waarin ze de superkracht ‘hypernova’ introduceerden. Dit was een superkracht waarbij Kirby grote voorwerpen kon opzuigen en zich zo een makkelijkere weg kon banen door de levels. In Kirby: Planet Robobot is deze kracht vervangen door een - de titel zegt het al - robot en dat werkt bijzonder goed. Kirby games kunnen namelijk af en toe wat traag aanvoelen, Kirby is nu eenmaal niet de allersnelste, maar op het moment dat Kirby in zijn robot gaat zitten verdwijnt de trage gameplay als sneeuw voor de zon. In hoog tempo ram je jezelf door obstakels en net als Kirby zelf, kan de robot ook krachten van zijn vijanden kopiëren. Het ene moment heb je twee grote zwaarden in je robothanden en het andere moment schiet je grote elektrische ballen richting je vijanden. Het zijn juist deze superkrachten die zo goed werken in een Kirby game. Het feit dat er nu bijna twee keer zoveel krachten te vinden zijn door het toevoegen van de robot is eveneens zeer prettig. Als we daar de speciale levels bij optellen, waarbij je moet zwemmen, racen of vliegen, kunnen we concluderen dat de Story Mode ruim voldoende variatie biedt om te blijven boeien. Wat dat betreft is Planet Robobot nóg beter dan zijn voorganger Triple Deluxe.
In Planet Robobot probeert Kirby Dreamland te redden uit de handen van de slechteriken die de planeet ten koste van alles willen moderniseren. Terwijl je jezelf door de voor- en achtergrond (zoals je dat kent van LittleBigPlanet) manoeuvreert, vecht je tegen een invasie van een gigantisch ruimteschip. Pas tegen het einde van de game merk je dat het verhaal iets dieper gaat dan je op voorhand dacht, ook al is dit niet het paradepaardje van de game. Dat zijn, naast de eerder genoemde robot- en superkrachten, de sfeer, muziek en de kleurrijke levels. Of het nu op de voorgrond of op de achtergrond is, er gebeurt altijd wel wat. Vijanden schieten projectielen op je, je begeleidt een tweede robot langs obstakels, of je kijkt alvast hoe je de puzzel in de achtergrond op moet lossen. Het enige minpunt is dat het verhaal te kort is, na een uur of acht heb je de 36 levels wel uitgespeeld. Hoewel, je kan natuurlijk nog proberen om alle stickers te verzamelen …
Snel uitgespeeld dus … en nu?
Nadat je de game hebt uitgespeeld ontgrendel je een arena waarin je bazen bevecht, met als doel zo lang mogelijk te overleven. Een leukere modus die je ontgrendelt is echter ‘Meta Knightmare Returns’, waarin je speelt met Meta Knight. Je kunt daardoor niet meer de krachten van Kirby absorberen, wat het geheel een stuk moeilijker maakt, maar Meta Knight is wel een stuk sneller en daarom is deze modus logischerwijs ook meteen een time trial modus. Normaal gesproken kunnen time trials me niet zo bekoren, maar omdat Meta Knight voor zo’n verschillende dynamiek zorgt bleef ik toch best een tijdje spelen.
Naast de hierboven genoemde uitdagingen biedt Kirby: Planet Robobot nog twee modi, waar je je een paar uurtjes mee kan vermaken. In Kirby 3D Rumble speel je een strategisch spelletje waarbij je combo’s probeert te maken door jezelf slim te positioneren. Hoe groter de combo, hoe hoger de score. Tot slot is er dan nog Team Kirby Clash, een modus waarin je zes bazen probeert te verslaan met een (als je dat wilt online) team van vier Kirbys. Hoewel het spel in z’n geheel nooit echt moeilijk wordt, biedt de laatste baas zeker wat uitdaging.
Zijn er nog mensen die gehyped zijn door Amiibo? Dan heb ik goed nieuws! Kirby: Robobot Planet is compatible met alle Amiibo die je tot nu toe verzameld hebt. De Smash Bros Amiibo geven je power-ups die je ook op andere plekken in de game tegen zal komen, dat is dus niet zo bijzonder. De vier speciale Amiibo die voor dit spel zijn gemaakt, bevatten daarentegen wel krachten die je niet elders in de game zal tegenkomen. Vooral de UFO vaardigheid die de Kirby Amiibo ontgrendelt is erg vet, al maakt het de game wel weer een stukje makkelijker dan hij al is. Hoewel deze vaardigheid dus heel cool is, moet je deze niet te veel gebruiken als je van een beetje uitdaging houdt.
Conclusie
Kirby: Planet Robobot introduceert een robot die echt wonderen doet voor de snelheid van de game. Hoewel het vorige deel voor de Nintendo 3DS (Kirby Triple Deluxe) ook al goed was, zorgen de nieuwe superkrachten ervoor dat dit een nóg betere game is dan zijn voorganger. De sfeer, de muziek en het leveldesign zijn allemaal dik in orde. Bovendien wordt Kirby: Robobot Planet geen moment saai dankzij de variatie die het geheel met zich meebrengt. Het enige minpunt is het feit dat de Story Mode binnen acht uur uitgespeeld is. Hoewel je daarna nog redelijk wat te doen hebt, had dat van mij best twee keer zo lang mogen zijn. Het kost Kirby enkele puntjes achter de komma, maar wat overblijft is een zeer toffe game die Kirby’s toch al indrukwekkende cv absoluut weet te verrijken!
Deze review is geschreven door Rick van der Linden.
Oordeel Kirby: Planet Robobot (3DS)
- Graphics 80
- Gameplay 90
- Originality 85
- Sound 90
- Replay 80
- Eindcijfer 85