Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Mafia III (PS4)
77 100 1

Review Mafia III (PS4)

Zes jaar na het eerste vervolg is het dan eindelijk tijd voor Mafia III. Empire Bay maakt plaats voor New Bordeaux, een stad volledig geïnspireerd door het sfeervolle New Orleans. Het is misschien niet de eerste stad die je te binnen schiet als een plaats waar de maffia neerstrijkt, maar niets is minder waar. De oudste maffiafamilie schijnt hier namelijk vandaan te komen. Daarnaast is New Orleans qua muziek en cultuur natuurlijk een ongekende locatie. Ik was dan ook erg benieuwd of dit de juiste setting was voor de terugkeer van een van mijn favoriete franchises.




Een sterk begin

Mafia III speelt zich af in het jaar 1968, Lincoln Clay is een aardige spierbonk die net terug is gekeerd van de oorlog in Vietnam. Omdat zijn oom hem heeft grootgebracht, verblijft hij tijdelijk bij hem. Ik zal niet te veel verklappen, maar het begin is erg sterk, 2K Games neemt echt de tijd om je kennis te laten maken met de nieuwe held.
Al voelen de missies vrij standaard aan – een kluis kraken hebben we tenslotte wel vaker gedaan – zorgt de manier van verhaalvertelling voor een originele insteek. Tijdens de daad krijg je namelijk flashbacks te zien van wat eraan vooraf ging, tegelijkertijd zie je in documentairevorm interviews in het hier en nu, met overlevenden en familieleden. Zo wordt al snel duidelijk waarom je doet wat je doet. Het voelt een beetje alsof je een documentaire kijkt a la ‘The Making of the Mob’. Een aanrader overigens voor alle maffiafans.

Een vermakelijk doch monotoon midden

Na de eerste sterke fase, is het vervolgens je doel om heel New Bordeaux over te nemen. De stad is verdeeld in districten en in elk district moet je een x aantal schade aan elk territorium toebrengen om zo de hogere pief naar buiten te lokken. Schade kun je bijvoorbeeld maken door een aantal luitenanten om te brengen of door handelswaren te vernietigen die je op specifieke locaties kunt vinden. Het is leuker dan het klinkt. Elke luitenant zit namelijk op een ander type locatie, of het nu een warenhuis is, of een verlaten rangeerterrein, elke locatie biedt als het ware een andere puzzel om zo efficiënt mogelijk een luitenant om te leggen.


De AI van de tegenstander is over het algemeen niet heel sterk. Zo kun je bijvoorbeeld fluiten en komt er altijd één iemand naar je toe. Zelfs al kan een ander zien dat je hem vermoordt, loopt diegene niet naar je toe en dat voelt wat vreemd aan. Aan de andere kant voorkomt het wel veel frustratie in de gameplay, als eenmaal de hel losbreekt is het namelijk lastig om nog stealth-achtig door een gebied heen te trekken. En vooral in de latere gebieden is stealth je grootste vriend.

Als de vlam eenmaal in de pan is, dan spelen de shootouts lekker weg, alleen in de kleine ruimtes kan het soms frustrerend zijn. Opeens werkt dekking zoeken niet altijd even goed, werkt de camera niet mee en wil het passeren van een deuropening ook niet altijd snel genoeg lukken, doordat je bijvoorbeeld ergens achter blijft haken. Zo kan je door de gameplaymechaniek soms doodgaan en dat is nooit fijn.

Heb je een districtbaas succesvol uitgeroeid, dan kun je een van je onderbazen selecteren om het district over te nemen. Afhankelijk van hoeveel districten je aan elke onderbaas toewijdt, speel je bonussen vrij zoals het altijd ongezien kunnen inbreken in auto’s of het verkrijgen van een extra levensbalkje. Hierdoor is het van belang dat je goed bekijkt wie je wat geeft. Sowieso zullen je keuzes invloed hebben aan de onderhandelingstafel, aan het einde kan jaloezie een rol spelen wanneer bepaalde onderbazen meer districten hebben verkregen dan anderen. 


Mafia III: Landjepik
Het nadeel is wel dat al gauw het verhaal naar de achtergrond lijkt te verdwijnen. Je krijgt een hoofddoel en daar werk je de rest van het spel eigenlijk naar toe, zonder dat er enige verhaalwendingen lijken te verschijnen.

Naarmate jouw imperium steeds verder uitgebreid wordt, merk je ook dat het landjepik-principe tot aan het einde van de game wordt herhaald. Het is duidelijk dat het sandboxprincipe in de serie de overhand heeft genomen en daarmee helaas ook de enigszins eentonige missiestructuur: praat met je informant, verkrijg de locaties van de luitenanten en smokkelwaar en ga er op af. Wel moet ik zeggen dat ik, ondanks het grote gemis van een spannende verhaalstructuur, plezier bleef houden in het overnemen van de districten. De besturing werkt lekker genoeg om je te blijven vermaken.

Grafisch gezien vallen er geen mussen van het dak

Grafisch gezien is Mafia III verder geen pareltje, de klassieke wagens zien er mooi uit, maar de stad is vrij monotoon en grauw. Daarnaast kan vooral de overbelichting tijdens de zonsop- en ondergang nogal hevig zijn en willen schaduwen nog wel eens verdwijnen en verschijnen op een vreemde manier. Ook pop-up is de game niet vreemd waarbij opeens verlichting, een rivier of een simpele klok net even te laat in lijken te laden. Het is allemaal niet lelijk, maar het weet de kwaliteit van bijvoorbeeld Grand Theft Auto niet te benaderen.


Wat wel fantastisch is, is de hoeveelheid aan muziekklassiekers die je gaat tegenkomen. Van The Rolling Stones tot aan Jimi Hendrix, je zult heel wat platen mee kunnen zingen tijdens het cruisen door de stad.

Tot slot heb ik wel nog één laatste kritiekpunt en dat is toch de keuze van Lincoln Clay. Je bouwt met hem een heel Maffia-imperium op, maar Lincoln zelf heeft nog nooit eerder te maken gehad met de Maffia. Het is hierdoor logisch dat hij de ervaring van zijn onderbazen gebruikt en hen de districten laat leiden, maar het voelt aan de andere kant wat onrealistisch dat na één simpele gunst, deze veteranen Lincoln tot aan het einde volgen. Ik vraag me dan ook af of Lincoln Clay de juiste keuze is geweest als hoofdpersonage.


Waar voor je geld?

Waar Mafia III ijzersterk begint, eindigt het met een vrij standaard verhaal. Bovendien zorgt de monotoonheid van de missies niet voor een memorabele ervaring. Dat neemt niet weg dat ik daadwerkelijk plezier heb gehad in het spelen van Mafia III, het is een lekkere sandboxwereld om in rond te rijden en te schieten, elke schietpartij zorgt weer voor een andere puzzel. Daarnaast is de tracklist ijzersterk en zul je je dan ook zeker vermaken tijdens een virtuele autorit. Bij Mafia II was het grootste kritiekpunt dat de auto alleen diende om van A naar B te rijden, dat is in Mafia III zeker niet het geval. Er valt genoeg te beleven, alleen moet je ertegen kunnen dat de actie vermakelijker is dan het verhaal. Dat zal voor velen lastig zijn omdat dit juist de dragende factor is geweest van Mafia in het verleden. Mafia III spreekt dus deels een andere doelgroep aan, maar dat neemt niet weg dat je er genoeg plezier aan kunt beleven.

  

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman.

 

Oordeel Mafia III (PS4)

  • Graphics 75
  • Gameplay 80
  • Originality 60
  • Sound 90
  • Replay 80
  • Eindcijfer 77

Aantal keer bekeken: 11554 

Laagste 3 prijzen voor Mafia III (PS4)

19.95 24.49 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
GameResource 10
€  19.95€ 0.00   € 19.95
Nedgame.nl 9.9
€  19.99€ 3.49   € 23.48
Game Shock Oss 10
€  19.99€ 4.50   € 24.49

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Rickk1986
Rickk1986 ( 967 ) 19-10-2016 22:18
Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar deze game. Het sfeertje trekt me sowieso meer dan de sfeer van GTA, al zal de laatste waarschijnlijk altijd wel de betere game blijven aan het uiteindelijke cijfer te zien.
avatar van Fred20
Fred20 ( 987   3) 19-10-2016 23:34
Ik vermaak me wel met de game maar uiteindelijk vind ik hem toch tegenvallen. (Gezien alle aandacht) Veel bugs en de AI is af en toe vrij slecht. Bijvoorbeeld bad guys die rondom een tafeltje blijven rennen, het busje dat je kan "bellen" voor wapens/ammo stopt bij aankomst lekker midden op de weg, lijken die blijven twitchen op de grond, politie die uit het niets verschijnt alleen omdat de game een achtervolging in een missie wil.... Denk dat ik zelfs een 77 voor een full price game met zoveel problemen wat aan de hoge kant vind
avatar van M Monster D
M Monster D ( 1374 ) 20-10-2016 01:04
Quote:
Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar deze game. Het sfeertje trekt me sowieso meer dan de sfeer van GTA, al zal de laatste waarschijnlijk altijd wel de betere game blijven aan het uiteindelijke cijfer te zien.

Het help misschien om het niet te vergelijken met gta, gta is een Main stream game die elke "gamer" zou moeten aantrekken, niet voor de story maar voor alles wat je erin kunt doen tot het punt waar je een zelfgemaakte hordemode speelt met agenten. Nu ook veel meer focus op Online, Maffia gaat veel meer om het gevoel en het verhaal.

De genres kunnen hetzelfde zijn maar dat maakt het niet dezelfde soort game, anders kunnen we discussiëren wat beter is, Madden, NFL of PGA tour, het is tenslotte allemaal sport
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8281   3) 20-10-2016 02:53
Hmm ik vind deze review het minst passend bij mijn ervaring. Je schrijft ergens bijvoorbeeld dat de actie vetter is dan het verhaal maar de actie vond ik door de mindere AI, wispelturige camera en glitchende coversysteem minder prettig terwijl juist het verhaal en vooral het laatste deel van het verhaal veel goed maakten. Als ik je verhaal lees verwachtte ik weer max een 65. Al vind ik de 77 persoonlijk verdiend, afgaand op je verhaal verwachtte ik een lager eindoordeel. Wel merk ik dat ik meer tolerantie heb voor de vele bugs en glitches omdat het mafia is. Is niet goed natuurlijk maar het is zo.

Wat je zegt over de AI die wel ziet dat ik iemand vermoord maar niet reageert klopt in mijn ervaring niet. Ze reageren afhankelijk van de afstand wel, wat ik raar vind is dat ze zich vaak laten vallen als ze zien dat ik een ander stealth omleg. Dat ze een voor een op dat fluiten afkomen is idd wel een beetje lame.
avatar van Beunhaaz
Beunhaaz ( 5512   12) 20-10-2016 08:52
Deze game valt niet te vergelijken met gta. Deze game draait echt km de story mode.
Zie het meer als een game zoals L A. Noire. Spannend verhaal in een bijna siege open wereld.

De game weet mij te vermaken en in jouw cijfer kan ik mij vinden.

avatar van Rickk1986
Rickk1986 ( 967 ) 20-10-2016 10:17
Quote:
Deze game valt niet te vergelijken met gta. Deze game draait echt km de story mode.
Zie het meer als een game zoals L A. Noire. Spannend verhaal in een bijna siege open wereld.

De game weet mij te vermaken en in jouw cijfer kan ik mij vinden.


L.A. Noire is inderdaad wel een betere vergelijking
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 20-10-2016 13:15
Deze game draait meer om de story? Welke story dan, want na 56 keer dezelfde soort missie ben ik de story wel een beetje kwijt. Wat dat betreft is het net assassins creed, keer op keer hetzelfde doen..
avatar van Ruzzles
Ruzzles ( 29 ) 20-10-2016 14:12
Quote:
Deze game draait meer om de story? Welke story dan, want na 56 keer dezelfde soort missie ben ik de story wel een beetje kwijt. Wat dat betreft is het net assassins creed, keer op keer hetzelfde doen..

Wat dat betreft is het net elke andere game waar je altijd hetzelfde doet.
avatar van Monky1405
Monky1405 ( 15 ) 20-10-2016 14:40
Zo die game is verkocht. Leuk verhaal alleen veel van hetzelfde.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 20-10-2016 15:45
Quote:
[..]


Wat dat betreft is het net elke andere game waar je altijd hetzelfde doet.

Maar ga het dan geen verhaal gedreven spel noemen, want dat ben je al vlug kwijt.
avatar van Multiman77
Multiman77 ( 192 ) 20-10-2016 18:05
Ik heb hem niet eens uitgespeeld, na gebied 9 was ik er helemaal klaar mee. Voor mij mistte het echte mafia gevoel. Meer de jaren 20/40 en de muziek die daar bij hoort. Kreeg nu meer het tour of duty gevoel (de tv serie niet de games)

Verder zo repetatief dat het vervelend word. Voorbeeld ga naar het badhuis om al het smokkelgeld te op te halen. Hele badhuis door iederen stealth kill terug naar hoofdpersoon. Volgende missie, versla de eindbaas van het district. Zelfde badhuis??!! En opnieuw 5 minuten later weer het hele badhuis door met vijanden op dezelfde plek. Om nu de eindbaas te verslaan. Kansloos. En dit gebeurt in elk district wel een keer.

Nee voor mij te eentonig en snel reizen was een welkome toevoeging geweest.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8281   3) 20-10-2016 18:19
Quote:
Ik heb hem niet eens uitgespeeld, na gebied 9 was ik er helemaal klaar mee. Voor mij mistte het echte mafia gevoel. Meer de jaren 20/40 en de muziek die daar bij hoort. Kreeg nu meer het tour of duty gevoel (de tv serie niet de games)

Verder zo repetatief dat het vervelend word. Voorbeeld ga naar het badhuis om al het smokkelgeld te op te halen. Hele badhuis door iederen stealth kill terug naar hoofdpersoon. Volgende missie, versla de eindbaas van het district. Zelfde badhuis??!! En opnieuw 5 minuten later weer het hele badhuis door met vijanden op dezelfde plek. Om nu de eindbaas te verslaan. Kansloos. En dit gebeurt in elk district wel een keer.

Nee voor mij te eentonig en snel reizen was een welkome toevoeging geweest.

Mede hierdoor was ik blij met de knokploeg optie inderdaad. Ging het wat sneller om die plekken te clearen.
avatar van Yørn
Yørn ( 4195   27) 20-10-2016 19:55
Rol: Administrator
Quote:
[..]


Maar ga het dan geen verhaal gedreven spel noemen, want dat ben je al vlug kwijt.

Mee eens, daarom meld ik juist dat het verhaal in de Mafia serie normaal een grote rol speelt, maar juist niet in Mafia III en daardoor deels een andere doelgroep aanspreekt. :-)
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 20-10-2016 21:40
Quote:
[..]


Mee eens, daarom meld ik juist dat het verhaal in de Mafia serie normaal een grote rol speelt, maar juist niet in Mafia III en daardoor deels een andere doelgroep aanspreekt. :-)

ik refereerde meer aan de reply van beunhaaz..
avatar van DonPulliany
DonPulliany ( 150 ) 21-10-2016 10:39
Ik zou hem persoonlijk het eindcijfer 6.5 geven.
avatar van Beunhaaz
Beunhaaz ( 5512   12) 21-10-2016 17:53
Quote:
[..]


ik refereerde meer aan de reply van beunhaaz..

Laat ik het anders noemen: De game draait enkel om de mainquest, de side missions zijn te verwaarlozen.

Het lijkt wel alsof ze de game perse snel voor de grote games wilden releasen.
Heel veel foutjes hadden voorkomen kunnen worden. Ik vind de game prima hoor alleen ze hadden er veel meer uit kunnen halen. Het customizen wordt pas later toegevoegd. Echt zonde dit.
avatar van Spellevent
Spellevent ( 477 ) 21-10-2016 20:24
Quote:
Ik heb hem niet eens uitgespeeld, na gebied 9 was ik er helemaal klaar mee. Voor mij mistte het echte mafia gevoel. Meer de jaren 20/40 en de muziek die daar bij hoort. Kreeg nu meer het tour of duty gevoel (de tv serie niet de games)

Verder zo repetatief dat het vervelend word. Voorbeeld ga naar het badhuis om al het smokkelgeld te op te halen. Hele badhuis door iederen stealth kill terug naar hoofdpersoon. Volgende missie, versla de eindbaas van het district. Zelfde badhuis??!! En opnieuw 5 minuten later weer het hele badhuis door met vijanden op dezelfde plek. Om nu de eindbaas te verslaan. Kansloos. En dit gebeurt in elk district wel een keer.

Nee voor mij te eentonig en snel reizen was een welkome toevoeging geweest.

Oef dat is nuttige informatie waardoor ik even ga besluiten deze game niet te kopen. Dit soort gameplay haalt je vaak helemaal uit de suspension of disbelief. Zeker bij zo'n verhalende game is dat vrij beroerd. Ik hoop dat ze nog een paar mooie patches gaan uitbrengen om de game nog te redden voor de feestdagen aankopen, maar dat wordt wel een budgetbakker voor mij. Ik heb mn les geleerd met NMS.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8281   3) 21-10-2016 20:28
Wat denk je dat patches zijn? Een patch gaat echt het verhaal niet veranderen of de missies variëren. Een patch verhelpt bugs en glitches.
avatar van MojO
MojO ( 938 ) 23-10-2016 19:55
Quote:
Wat denk je dat patches zijn? Een patch gaat echt het verhaal niet veranderen of de missies variëren. Een patch verhelpt bugs en glitches.

Dat is niet geheel waar. In meeste gevallen is dat zo, daar heb je gelijk in. Ken je het voorbeeld van het einde van Mass Effect 3? Hele einde werd veranderd, na hevige kritiek van de gamers.
avatar van Mircod96
Mircod96 ( 1197 ) 24-10-2016 01:29
het verhaal van mafia 3 is gewoon top, het is goed verteld en menig Games kunnen hier wat van leren.
persoonlijk vind ik de sfeer in deze game ook fantastisch de muziek de auto's , het past allemaal zo bij elkaar. verder zitten er echt vette momenten in , maar helaas gebeuren al deze vette momenten in cutscense en niet tijdens de gameplay.

De actie daarentegen is bar en bar slecht 1000x hetzelfde doen zonder enige variatie is niet echt goede gameplay.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 24-10-2016 08:12
Het verhaal is gewoon top? Heb jij soms een andere versie van het spel als de rest van ons?
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8281   3) 24-10-2016 09:34
Quote:
Het verhaal is gewoon top? Heb jij soms een andere versie van het spel als de rest van ons?


Dit vind ik altijd van die dooddoeners... 'Heb jij hetzelfde wel gespeeld/geproefd/gezien...' Alsof iedereen dezelfde smaak moet hebben. Zeker als je dan geen argumenten ofzo geeft.
Meningen he... ik vind het verhaal ook prima, zeker als je gewoon de storymissions blijft volgen en niet teveel sidemissions doet gaat het wel redelijk door. Zit zeker wel voortgang in alleen moet je soms wat teveel heen en weer rijden wat het tempo er uit haalt.

Vond die missie met de wijnflessen serveren en wat er op volgt met die Olivia ook wel een leuke afwisseling, zelfde met dat afluisteren van de slavenhandelaren en vervolgens die mensen bevrijden en die Remy en die andere dude opzoeken grappig. Ook dat stuk waar je die auto moet zoeken en een tracker planten waarna je dat signaal op moet zoeken als die auto rijdt zijn wel leuk gedaan. Zo zaten er wel meer missies in die misschien niet heel baanbrekend zijn maar het is niet constant hetzelfde.

Ja het is (net als GTA) een boel fetchmissies met een twist en af en toe een setupmissie voordat je het gaat afmaken maar dat maakt het niet slecht. Inhoudelijk vind ik het vermakelijk genoeg. Vooral die interviews met Donovan en de oude beelden zorgen voor een leuke verhaalvertelling.

En dan nog, als er minder gameplay in had gezeten zeuren mensen weer dat het een interactieve film was ofzo. Of dat ze MGS nadoen.
avatar van Mircod96
Mircod96 ( 1197 ) 24-10-2016 12:40
ik hou van verhalen over corruptie moord en drugs doe daar nog de 70's sfeer , de documentaire beelden en cutscenes bij en dan heb je best wel een goede fundatie voor een verhaal.

Dit is mijn mening , er zij misschien genoeg mensen die het anders zien het verhaal ruk vinden, dat kan.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 24-10-2016 15:56
Quote:
[..]



Dit vind ik altijd van die dooddoeners... 'Heb jij hetzelfde wel gespeeld/geproefd/gezien...' Alsof iedereen dezelfde smaak moet hebben. Zeker als je dan geen argumenten ofzo geeft.
Meningen he...

Is ook weer zo..