Wat hebben we er lang op moeten wachten: Metroid Dread. Dit is het vervolg op Metroid Fusion uit 2002 en het einde van deze verhaallijn. Er waren al geruchten over deze game in 2005, maar toen was de hardware nog niet goed genoeg om deze game volledig tot zijn recht te laten komen. Dit is de eerste échte Metroid in bijna twintig jaar, remakes en first-person uitstapjes niet meegeteld. Deze actie-platformer is uitgekomen op de Nintendo Switch en ontwikkeld door MercurySteam. Weet deze Spaanse ontwikkelaar de hoge verwachtingen van deze langverwachte game na te komen? Lees snel verder!
Gevreesd
In Metroid Fusion werd Samus besmet met een parasiet genaamd X. Dit kostte bijna haar leven, maar ze werd gered door een vaccin met het Metroid DNA. Aan het einde van Fusion werd er gedacht dat de Metroids en de X-parasieten uitgestorven waren, maar niets bleek minder waar! In het begin van Metroid Dread heeft de Galactische Federatie beelden ontvangen dat er X-parasieten aanwezig zijn op de planeet ZDR. Samus, die als enige beschermd is tegen deze parasieten, gaat op onderzoek uit.
Zeer Decoratieve Ruimtes
Onderzoeken doe je door veel verschillende kamers en gebieden door te lopen. Het zijn echt puzzels om doorheen te komen. De omgeving kan veranderen waardoor je ineens niet meer terug kunt, maar waardoor je alleen nog maar vooruit kunt gaan. Het gaat echt om het ontdekken van nieuwe plekken waar je voor het verhaal naartoe moet, maar ook naar die van de geheime kamers waar bijvoorbeeld wapenupgrades te vinden zijn. De gebieden waar je komt zien er overigens allemaal erg mooi uit, zoals met bewegende achtergronden. Maar natuurlijk zitten ze ook vol met vijanden die je moet uitschakelen met je straalaanval en je raketten.
Zeer Destructieve Rivalen
Vijanden kom je vaak genoeg tegen! Nu zijn er naast normale vijanden ook speciale E.M.M.I.-robots. Die patrouilleren alleen in speciaal aangegeven gebieden waar je natuurlijk doorheen moet. Maar deze robots zijn er niet om te verslaan; enkel om te ontwijken. Want als ze je te pakken krijgen ben je gelijk al Game Over. Hier moet je dus juist heel voorzichtig mee zijn. Een groot contrast met het snelle tempo van de rest van de game.
Daarnaast heb je natuurlijk de grote bazen die je moet verslaan. Deze zijn allemaal erg leuk om te doen. Je moet goed je best doen om ze bijvoorbeeld te ontwijken, of je wordt achterna gezeten. Je moet snel kunnen reageren. Het zorgt voor veel chaos. In het begin zijn ze best wel lastig, maar als je ze eenmaal door hebt zijn ze goed te doen. Ze hebben veel verschillende fasen en er zitten verrassende elementen tussen, zoals een baas die soms zelfs onzichtbaar wordt!
Erg Moeilijke Missie Inderdaad
Metroid Dread is een verrassend pittige game! Tegenwoordig word je in games al snel aan het handje gehouden en weet je altijd waar je naartoe moet. Nou, in Metroid Dread is dat zeker niet het geval! Bereid je erop voor om op bepaalde momenten lang vast te zitten, vaak te worden gedood door E.M.M.I.’s en soms erg gefrustreerd te raken. Je moet dan echt elke vierkante meter bestuderen of beschieten en vaak de kaart erbij halen om te bepalen waar je naartoe moet. Wat wel fijn is, is dat als je het Game Over-scherm weer te zien krijgt, je op een plek dichtbij weer mag doorgaan. Dit houdt het tempo goed in de game en zo kun je gelijk weer verder met je zoektocht.
Met de snelheid van het licht
Dat tempo blijft maar weer terugkomen, en dat is ook het fijne aan de Metroid-games. Je kunt snel door, en je boekt ook heel snel vooruitgang. Je vindt veel upgrades voor je wapens waardoor je ook vaak een bevredigend gevoel krijgt. Als je weer een nieuwe vaardigheid krijgt, dan kijk je niet meer terug naar gebieden waar je al geweest bent, maar dan weet je dat je gelijk weer door moet. Heel veel teruggaan zit er dus niet in.
Naast de snelheid in de game, is de game ook erg snel op de Nintendo Switch. Met 60 frames per seconden rent, schiet en rolt Samus vooruit. De framerate is stabiel in zowel handheld als docked modus. Erg fijn, want met zo’n snelle actiegame wil je dat al je input soepel verloopt.
Geluid & Geduld
Met Dread heeft MercurySteam Metroid in een modern jasje gegoten. Met nieuwe vaardigheden en leuke afwisselende gebieden waar je juist heel voorzichtig moet zijn. Ook de bekende soundtrack is weer terug en klinkt beter dan ooit. De game is ook volledig speelbaar in het Nederlands, inclusief Nederlandstalige stemmen. Al klinken deze robotstemmen niet zo goed. Gelukkig wordt er niet al te veel gesproken.
De twee nieuwe amiibo die gepland waren bij de release komen volgende maand uit. Dit zijn Samus en een E.M.M.I. Hiermee kun je alleen maar een keer per dag extra wapens en gezondheid krijgen. Niet heel erg nuttig, wel heel erg leuk voor in de verzamelkast.
Het is normaal voor Metroid-games om aan de redelijk korte kant te zijn en Dread is daar geen uitzondering op. Maar bij de Metroid-games wordt dit nooit als storend ervaren. Er is namelijk genoeg interessante gameplay voor het geld. Als je de game hebt uitgespeeld heb je niet het gevoel dat het nog langer had moeten zijn. Het verhaal zit goed in elkaar en je kunt rekenen op interessante plotwendingen. En je kunt anders ook altijd nog voor 100% completion gaan.
Conclusie
Metroid Dread is een erg goede platformer en MercurySteam heeft zeker de verwachtingen waargemaakt. Het tempo is snel en je haalt veel voldoening uit je voortgang. Het is erg leuk om nieuwe gebieden te ontdekken, om upgrades te krijgen, om bazen te verslaan. Maar ook om voorzichtig te zijn in E.M.M.I.-zones. Om soms vast te zitten en het bijna op te geven, maar dan toch goed op de kaart te kijken en een hint zien waardoor je weer verder kunt. Metroid Dread geeft veel vermaak en speelt lekker weg met 60 frames per seconde.