Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Middle-Earth: Shadow of Mordor (PS4)
83 100 1

Review Middle-Earth: Shadow of Mordor (PS4)

Niet de pittoreske Gouw of het magistrale Rivendel is de inspiratiebron geweest voor de nieuwste game die zich afspeelt in Midden-aarde. Nee, het gruwelijke Mordor is gekozen als decor voor  dit project van Monolith Productions en Behaviour Interactive. In Middle-earth: Shadow of Mordor mag jij als trotse strijder van Gondor proberen het kwaad uit te roeien.


 

So it begins…
Het verhaal speelt zich af tijdens het gat tussen ‘The Hobbit’ en ‘The Lord of the Rings’. De duistere krachten groeien en Sauron wordt sterker en sterker. Talion en zijn gezin dienen Minas Tirith  (de witte stad, ook wel Gondor genaamd in normale mensentaal) en hun post bevindt zich tussen Gondor en Mordor in. De dienaren van Sauron dringen door tot in zijn huis en nemen Talion, zijn vrouw en zoon mee naar Mordor alwaar ze genadeloos worden afgeslacht. Op het moment dat de loyaalste dienaar van Sauron, The Black Hand, Talions’ keel doorsnijdt als offer, roept hij een geest op om hem extra kracht te geven. Maar in plaats van dat de geest The Black Hand van extra kracht voorziet, neemt hij plaats in Talion waardoor zijn lichaam weer opstaat. De geest Celebrimbor en Talion zijn nu samen één en de zoektocht naar wraak kan beginnen.

One does not simply walk into Mordor.
Talion zal zich een weg dwars door de Uruks heen moeten banen om de eindverantwoordelijken voor de dood van zijn familie te vinden en dit is geen gemakkelijke taak. Het Uruk leger is namelijk een vreselijk lelijke, maar toch ook goed georganiseerde bende met een hele hierarchie. Bovenaan de lijst staan de zogenaamde warchiefs, deze geven leiding aan een bepaalde regio van Mordor. Elke warchief heeft vervolgens een aantal trouwe captains als volger. Sommige captains zijn uiterst loyaal, terwijl andere verraders kunnen zijn, dit zorgt ervoor dat je de zaak precies zo aan kan pakken als hoe jij wilt. Je kunt bijvoorbeeld de verrader zo manipuleren en helpen zodat hij de plek van zijn warchief claimt en dit zorgt er dus voor dat jij een informant op de hoogste positie hebt. Andere captains zijn soms zo onvermurwbaar dat ze alle orders van hun warchief blind opvolgen, het is dan dus zaak om eerst iedere captain van deze warchief te vinden en te verslaan, zodat je tijdens het gevecht met de warchief in ieder geval geen last meer hebt van zijn volgers. Althans, voor dat moment.

 

Pity? It was pity that stayed Bilbo’s hand.
In tegenstelling tot Bilbo, heeft Talion niet erg veel medelijden met zijn slachtoffers, maar soms kan hij beter het hoofd van zijn slachtoffer amputeren zodat hij zeker weet dat zijn tegenstander dood is. Tijdens mijn trip door Mordor ben ik namelijk gestuit op eerder verslagen captains die weer uit de dood zijn herrezen (wat ik kan, kunnen zij blijkbaar ook). Toen ik een keer teveel hooi op mijn vork had genomen en moest maken dat ik wegkwam uit een zee van Uruks, werd ik op het laatste moment geraakt door een pijl van een willekeurige Uruk genaamd Takra. Ik ging neer en Takra werd gepromoveerd en kreeg de functie van een captain. Even later kwam ik Takra, die nu de bijnaam The Butcher had, weer tegen en dit keer maakte ik gehakt van zijn gezicht. Ik zou zweren dat ik hem een genadeloze dood had bezorgd, maar vervolgens kwam ik hem in nog twee gevechten tegen. Deze gevechten eindigden onbeslist en tot mijn verbazing zag ik dat deze lelijkerd het nu zelfs tot warchief had geschopt. Hij was daarbij ondertussen wel zijn halve gezicht verloren, daar waar vroeger een oog zat zit nu een gat bedekt met een vieze poetsdoek. Deze willekeurige Uruk is dus mijn grootste rivaal in het spel geworden dankzij het Nemesis systeem. Het is moeilijk te bevatten wat dit systeem precies inhoudt maar in de bovenstaande twee alinea’s heb ik getracht het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Mijn persoonlijke rivaal, Takra the Butcher, zal in jouw game of tijdens een tweede playthrough een compleet andere Uruk zijn en dat is één van de dingen die Shadow of Mordor zo vet maakt.

 

That still only counts as one.
Een tweede ding dat erg goed werkt in deze game is het vechtsysteem. Ik wilde het liever niet noemen maar ik ontkom er niet aan om deze game op dit gebied te vergelijken met Assassins Creed (AC). Het klimmen en klauteren werkt hetzelfde en ook de manier waarop je het zwaard hanteert toont veel gelijkenissen. Echter, waar het in AC met name om het counteren van tegenstanders draait, gaat het in Shadow of Mordor een stukje verder. Zo kan je door de krachten van Celebrimbor met je pijl en boog vanaf de plek waar je staat naar je tegenstander warpen om hem direct de genadeklap te bezorgen. Mede hierdoor krijgen gevechten een meer tactische lading, want als je omringtd bent door Uruks kun je met dit hulpmiddel in één klap ontsnappen aan alle drukte en je tactiek opnieuw gaan bepalen. Hoe verder je in de game komt, hoe meer van dit soort dingen je leert, het spel zit namelijk boordevol met algemene upgrades maar ook met upgrades voor je boog, zwaard en mes.

If in doubt Meriadoc, always follow your nose.
Talions’ weg leidt uiteindelijk naar één specifiek doel (dat ik hier niet zal verklappen), maar de weg die hij af moet leggen zal voor iedere speler anders zijn. Zoals eerder aangegeven komt hij in elk spel andere Uruks tegen. De samenstellingen van de vestingen van de Uruks zal dus ook iedere keer anders zijn. Samen met zijn zielsverwant Celebrimbor zal Talion andere rivalen gaan gebruiken om door te dringen tot in de diepste linies van Mordor, door bezit van de Uruks te nemen en ze tegen elkaar op te zetten. Vijanden worden vrienden en vrienden worden vijanden, en dat allemaal op de manier die jij voor ogen hebt. Ben je het lelijke gezicht van een Uruk zat? Dan mag je zelf gaan bepalen hoe en wanneer je hem uit de weg gaat ruimen. Het is mooi wanneer een game iets nieuws doet, iets wat je niet veel vaker bent tegengekomen in andere games. Shadow of Mordor weet dat te bewerkstelligen en dat valt te prijzen.

 

We wants it, we needs it. Must have the precious.
Met het geweld van Destiny en aankomende toppers als Assassins Creed: Unity, Farcry 4 en Call of Duty: Advanced Warfare dreigt Middle-Earth: Shadow of Mordor een beetje onder te sneeuwen deze aankomende winter. Hoewel het grafisch gezien misschien niet de allerhoogste verwachtingen waarmaakt, mag je deze game absoluut niet uitvlakken, als dit spel uit zou zijn gekomen tijdens de release van de current-gen systemen had het misschien wel de beste launchgame kunnen zijn. Hou je van Assassins Creed en/of van schrijver J.R.R. Tolkiens zijn meesterwerken en kan je niet wachten om Smeagol weer eens terug te zien op je beeldscherm? Dan moet je deze game zekermeepikken om je flink te laten verrassen door het geweldige Nemesis systeem waar mee je Mordor naar je eigen hand kunt gaan zetten.

Deze review is geschreven door Rick

p.s. Ben jij een echte Lord of the Rings fan? Ja? Dan lees ik graag van wie de bovenstaande quotes in de kopjes van dit artikel zijn, en op welk moment deze uitspraken gedaan zijn. ZONDER Google graag ;)!

 

 

Oordeel Middle-Earth: Shadow of Mordor (PS4)

  • Graphics 70
  • Gameplay 85
  • Originality 90
  • Sound 90
  • Replay 80
  • Eindcijfer 83

Aantal keer bekeken: 9760 

Laagste prijzen voor Middle-Earth: Shadow of Mordor (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Dan
Dan ( 1994 ) 13-10-2014 23:32
1: Ghandalf
2: ?
3: Aragorn
4: Gimly
5: ?
6: Smeagul

Leuke review. Naar mijn mening doe je hem nog een beetje tekort. Grafisch vind ik hem juist super. En deze game, hoewel hij niet zo'n grote naam draagt als de titels die je noemt kan zich zeker meten met hun. Hij moet alleen nog ontdekt worden, denk ik. In ieder geval vele malen beter en afwisselender dan Destiny.
avatar van DeeKIDestiny
DeeKIDestiny ( 594   1) 13-10-2014 23:40
Even snel uit mijn hoofd?

So it begins...: Theoden, vlak voor het gevecht bij Helmsdeep
One does not simply walk into Mordor: Boromir, bij de council of Elrond
Pity? It was pity that stayed Bilbo’s hand: Gandalf, in Moria
That still only counts as one: Gimli, het gevecht bij Minas Tirith
If in doubt Meriadoc, always follow your nose: Gandalf: in Moria
We wants it, we needs it. Must have the precious: Gollum, ergens in Two Towers
avatar van J0rizz
J0rizz ( 98 ) 14-10-2014 01:13
Haha challenge accepted:

'So it begins' - Theoden, vlak voordat hij zijn leger van Rohirrim naar beneden rijdt bij de slag om Helmsdeep.

'One does not simply walk into Mordor' - (deze weet natuurlijk iedereen) Boromir, wanneer hij aan het woord is tijdens de council of Elrond waar wordt bepaald wat er met de ring gedaan moet worden.

'Pity? It was pity that stayed Bilbo’s hand' - Gandalf, deze is vrij lastig, ik weet niet meer wanneer in boek één dit wordt gezegd maar het is een advies aan Frodo om niet bevooroordeeld te zijn over Smeagol omdat hij nog wel eens een belangrijke rol kan gaan spelen.

'That still only counts as one' - Gimli, deze is vrij makkelijk. Legolas velt een mumakil in the battle of the Pelennor fields, Gimli bedoelt dat in hun wedstrijd wie de meest vijanden velt een mumakil maar als één kill telt. Ik vraag me overigens af of deze zin wel in de boeken staat, in de film wordt hij sowieso gesproken.

'If in doubt Meriadoc, always follow your nose' - Gandalf, ik weet niet zeker wanneer dit gezegd wordt maar volgens mij is de fellowship op zoek naar een uitgang uit Moria en wordt Meriadoc geadviseerd zijn neus te volgen.

'We wants it, we needs it. Must have the precious' - Smeagol/Gollum, tsja, wanneer zegt deze olijke jongen dit niet? Ik moet meteen denken aan de tocht door de dead marches waarin Smeagol wel érg veel last heeft van zijn gespleten persoonlijkheid.

Je bent een Lord of the Rings nerd of je bent het niet
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6581 ) 14-10-2014 09:10
Problem Solved... Ik denk naast Destiny de game waar ik dit jaar de meeste tijd aan besteed heb. Zit op ruim 30 uur en ben er nu bijna doorheen, Wil nog even wat grinden om alle krachten te unlocken en dan de endgame volbrengen! Evende trophy lijst erbij ook want ver van een platinum kan ik niet zitten :-)
avatar van Hylian_Knight
Hylian_Knight ( 4408   54) 14-10-2014 10:29

'If in doubt Meriadoc, always follow your nose' - Gandalf, klopt inderdaad.
Het is vlak hiervoor (wanneer Gandalf de weg nog niet weet) dat ze Gollum zien kruipen en dat Frodo zegt dat het jammer is dat Bilbo hem niet dood heeft gemaakt toen hij de kans had. Hierop reageert Gandalf: 'Pity? It was pity that stayed Bilbo’s hand' - Gandalf

Quote:
Haha challenge accepted:

'So it begins' - Theoden, vlak voordat hij zijn leger van Rohirrim naar beneden rijdt bij de slag om Helmsdeep.

'One does not simply walk into Mordor' - (deze weet natuurlijk iedereen) Boromir, wanneer hij aan het woord is tijdens de council of Elrond waar wordt bepaald wat er met de ring gedaan moet worden.

'Pity? It was pity that stayed Bilbo’s hand' - Gandalf, deze is vrij lastig, ik weet niet meer wanneer in boek één dit wordt gezegd maar het is een advies aan Frodo om niet bevooroordeeld te zijn over Smeagol omdat hij nog wel eens een belangrijke rol kan gaan spelen.

'That still only counts as one' - Gimli, deze is vrij makkelijk. Legolas velt een mumakil in the battle of the Pelennor fields, Gimli bedoelt dat in hun wedstrijd wie de meest vijanden velt een mumakil maar als één kill telt. Ik vraag me overigens af of deze zin wel in de boeken staat, in de film wordt hij sowieso gesproken.

'If in doubt Meriadoc, always follow your nose' - Gandalf, ik weet niet zeker wanneer dit gezegd wordt maar volgens mij is de fellowship op zoek naar een uitgang uit Moria en wordt Meriadoc geadviseerd zijn neus te volgen.

'We wants it, we needs it. Must have the precious' - Smeagol/Gollum, tsja, wanneer zegt deze olijke jongen dit niet? Ik moet meteen denken aan de tocht door de dead marches waarin Smeagol wel érg veel last heeft van zijn gespleten persoonlijkheid.

Je bent een Lord of the Rings nerd of je bent het niet
avatar van Marato24
Marato24 ( 1018   1) 14-10-2014 10:46
Hele toffe game! Alleen voor mijn gevoel is het einde wel vrij zwaar gerushed..
avatar van Ronnybb2
Ronnybb2 ( 571   3) 14-10-2014 14:09
Vermakelijke game. Terecht cijfer!
avatar van Jmac
Jmac ( 292 ) 14-10-2014 14:33
Lijkt me een hele leuke game. Ik wacht geduldig op de PS3 versie
avatar van INFIRNUS
INFIRNUS ( 330 ) 14-10-2014 15:21
Geweldige game, het einde is wel een anti-climax zowel de boss fight als de end game cinematics.
Maar toch de 1000GS gehaald
Quote:
'So it begins' - Theoden, vlak voordat hij zijn leger van Rohirrim naar beneden rijdt bij de slag om Helmsdeep.
Lol Fout.
Theoden zegt dit in de film nadat de Rohirrim de uruks een pijlendouche geven.
avatar van Munchkin
Munchkin ( 644   6) 14-10-2014 15:25
Quote:
Talion en zijn gezin dienen Minas Tirith (de witte stad, ook wel Gondor genaamd in normale mensentaal)
Whoh, Minas Tirith staat niet synoniem voor Gondor... het is de hoofdstad van de regio/streek Gondor en het vechtsysteem van Assassin's Creed? Het is meer een 1-op-1 ripoff van de 'Batman: Arkham' games, met combat finishers en al. Ook het upgrade systeem is ongeveer hetzelfde. Maarja, aan movement is wel duidelijk te zien dat er een Assassin's Creed developer hieraan heeft meegewerkt alleen jammer dat het soms niet zo vloeiend is als bij AC, soms wil Talion net niet op iets klimmen omdat de camera niet goed staat, of kan die niet van een platform naar een looptouw en moet je weer ff een klein stapje achteruit en weer vooruit om erop te komen

En het is jammer dat te weinig story missions zijn. Om het meeste uit je game te halen moet je ook de sidequests doen om zo je upgrades vrij te spelen. Brand ability had ik eigelijk al iets eerder verwacht en iets meer commando's geven aan je branded minions was ook leuk geweest (ik heb de game niet uit, maar als er een vervolg in de planning staat is dat zeker iets om mee te doen).
Maar voor de rest is het een super vermakelijke game
avatar van Thetick
Thetick ( 133 ) 14-10-2014 23:27
*spoilers*

Vermakelijk, maar vond dat er iets te weinig met het nemesis systeem gedaan werd. Warchiefs zijn te makkelijk te bereiken door brand en dan eliminate van een bodyguard. Of door riot van mede chief. captains zijn te makkelijk bij de sidequests te bereiken, waar ze vaak maar enkele uruks bij zich hebben. Heb nooit het gevoel gehad, dat ik tegen een grote baas aan het vechten was. Weaknesses maken de game erg makkelijk (fear en je kan chief beetpakken, dominate en vermoorden, ongeacht het lvl). I.A. is erg slecht. Ga om een hoekje staan of hangen ze zien me niet meer.

Vind originaliteit cijfer wat aan de hoge kant, want het leent heel veel van andere games. Verder is de game grafisch niet zo sterk en is er weinig afwisseling in locaties. Side missions voelen wel als grinden en voegen weinig toe.

De potentie is er zeker, maar voor mij was de uitvoering vermakelijk, maar niet bijzonder.
avatar van M Monster D
M Monster D ( 1374 ) 15-10-2014 16:34
ben erg benieuwd, veel vrienden van me vinden het een gave game, wacht nog wel even tot hij meer in prijs is gezakt.

en als reactie op 'Dan'
ik denk niet dat je Destiny in wat voor opzicht kan vergelijken met Shadow of mordor
avatar van Mellie
Mellie ( 1026 ) 15-10-2014 16:34
Ik heb hem eindelijk! (metal case edition)

Ff aan het installeren en gaan met die banaan!
avatar van Jawsy
Jawsy ( 376   6) 15-10-2014 18:20
Quote:
*spoilers*

Vermakelijk, maar vond dat er iets te weinig met het nemesis systeem gedaan werd. Warchiefs zijn te makkelijk te bereiken door brand en dan eliminate van een bodyguard. Of door riot van mede chief. captains zijn te makkelijk bij de sidequests te bereiken, waar ze vaak maar enkele uruks bij zich hebben. Heb nooit het gevoel gehad, dat ik tegen een grote baas aan het vechten was. Weaknesses maken de game erg makkelijk (fear en je kan chief beetpakken, dominate en vermoorden, ongeacht het lvl). I.A. is erg slecht. Ga om een hoekje staan of hangen ze zien me niet meer.

Vind originaliteit cijfer wat aan de hoge kant, want het leent heel veel van andere games. Verder is de game grafisch niet zo sterk en is er weinig afwisseling in locaties. Side missions voelen wel als grinden en voegen weinig toe.

De potentie is er zeker, maar voor mij was de uitvoering vermakelijk, maar niet bijzonder.

Heb het spel afgelopen maandag uitgespeeld en eigenlijk ben ik het volledig met je eens.
avatar van Dan
Dan ( 1994 ) 18-10-2014 15:37
Quote:

en als reactie op 'Dan'
ik denk niet dat je Destiny in wat voor opzicht kan vergelijken met Shadow of mordor

Nee akkoord. Het zijn uiteraard twee totaal verschillende genres. Echter vind ik het roamen bij Mordor, waarbij je allerlei zijmissies kunt creëren vele malen leuker en uitdagender dan dat bij Destiny het geval was. Toen ik bij die game de storyline had uitgespeeld vond ik er ook niet veel meer aan. Met Mordor wel. Daarbij is Destiny ontzettend gehyped en Mordor juist helemaal niet. Mordor komt voor mij als recente release dan ook met grote voorsprong als winaar uit de bus. Dat bedoelde ik ermee te zeggen

Heb in Mordor nu meer als 50 uur zitten en nog steeds pas op 70%. En het blijft leuk.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 18-10-2014 17:48
Moet zeggen dat de eentonigheid van het spel mij enigzins begint op te breken. Moet nu 5 warchiefs branden, en dat geloof je op den duur wel..