Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Nioh (PS4)
91 100 1

Review Nioh (PS4)

Ik vond Yo-Kai Watch tof. Bloodborne was mijn persoonlijke Game of the Year van 2015. Dus toen er een game op de redactie binnenkwam, waarin iemand op Yo-Kai mocht gaan jagen met Bloodborne-achtige gameplay, was ik er dan ook als de kippen bij om mijn vinger op te steken.


Voordat je met het avontuur begint, wordt gevraagd naar je voorkeur voor een Game Mode. Je kan kiezen voor de Action Mode, welke de framerate stabiliseert naar 60FPS. Voor spelers die liever met mooiere graphics en een vaste framerate van 30FPS spelen, is er de Movie Mode. Als derde optie kan je kiezen voor een stabiele resolutie om de graphics te optimaliseren, maar dit gaat dan weer ten koste van de framerate  De laatste optie is voor de meeste gamers het minst aan te raden. Mocht je er tijdens het spelen achter komen dat je een andere mode wilt proberen, dan is het geen probleem  om tussendoor te wisselen. Wat mij betreft mogen ontwikkelaars deze keuzemogelijkheden vaker implementeren. Op deze manier kunnen de discussies over framerate en graphics lekker de kast in, omdat je zelf kan kiezen wat er het best bij jouw voorkeuren aansluit. Ik heb er zelf nooit veel moeite mee om games als Nioh op 30FPS te spelen en daarom ging ik voor de Movie Mode. Genoeg technisch geneuzel, we gaan snel verder met de review.

Geschiedenis en fantasie
Het is het jaar 1598. Spanje en Engeland zijn al jaren in oorlog. Engeland is aan de verliezende hand en neemt zijn toevlucht tot alchemie. Hiervoor hebben ze Amrita nodig: een mysterieuze substantie met speciale krachten. Jij bent William Adams, stuurman van het schip ‘De Liefde’. William staat bekend als de eerste Engelsman die Japan wist te bereiken. Hij werd een vertrouweling van shogun Ieyasu Togukawa, trouwde met een Japanse vrouw en werd de eerste niet-Japanse samoerai. Ik heb een zwak voor games, films en series die voor een deel gebaseerd zijn op geschiedenis. Nioh weet me dan ook vanaf het eerste moment te pakken. Een leuk detail is dat de namen van de schepen ook in het Nederlands worden uitgesproken tijdens een van de allereerste cutscenes. Ja, dan komt de chauvinist in me naar boven.

Aan het begin van Nioh word je wakker in de Tower of London. Ik kan de herinnering aan Dark Souls niet onderdrukken. Op dit moment hoop ik dat Nioh geen exacte kloon is van deze tegenhanger. Gelukkig wordt dit gevoel gelijk weggenomen door een opvallend gekleurde fee, welke later ‘The Spirit’ wordt genoemd. Deze fee doet me denken aan ‘The Great Fairy’ uit The Legend of Zelda en op dit moment heeft Nioh al meer kleur dan de volledige Souls-serie. Met behulp van de fee ontsnap ik uit mijn cel, hak ik een gevangenbewaarder in de pan en loop ik de trap op. Ik vang een gesprek op tussen twee personen. De ene persoon zegt zijn naam niet. De andere persoon is Edward Kelly, een alchemist die claimt metaal in goud te kunnen veranderen en zelfs de geheimen kent over de steen der wijzen. Ook Edward Kelly is een persoon die ik ken uit geschiedenisboeken. Nioh leidt de aandacht van de geschiedenis af doordat alles draait om de kracht van Amrita en vijandelijke Yo-Kai, maar ik voel aan alles dat dit een heel bijzonder avontuur gaat worden.


Twijfel, Ki en skilltrees
Wat ik ontzettend tof vind aan hardcore action-RPG’s is de constante strijd die ik van binnen voel. De twijfel of ik die vijand die ik nog niet eerder heb gezien ga aanvallen, of toch nog even laat zitten, omdat ik mijn upgradepunten verlies als ik faal. Nadat ik ontsnapt ben uit de kerker, en me op het buitenplein van de Tower of London begeef, zie ik de eerste bepantserde ridders. Ik besluit er toch op af te gaan en ik begin het gevechtssysteem al redelijk onder de knie te krijgen, of denk ik dit maar? Ik weet dat ik me op glad ijs begeef als ik zeg dat ik Bloodborne boven Dark Souls verkies. Ik denk dat ik het echter goed kan beargumenteren: Bloodborne is sneller en aanvallender dan Dark Souls, waardoor het beter bij mij speelstijl past. Nioh is nog sneller dan Bloodborne, mede doordat je je uithoudingsvermogen (Ki) kan regenereren als je op het juiste moment op R1 drukt. Hoe beter je hierin wordt, hoe aanvallender je kan spelen. Tijdens je gevechten met de Londenaren, en later ook andere rassen en Yo-Kai, zal je zien dat onder hun levensbalk ook een balk voor hun uithoudingsvermogen staat. Het levert je een enorm voordeel op als je je vijanden uit weet te putten door ze te slaan en hun combo’s te laten missen. Wanneer hun Ki op is en je de vijand nog een klap geeft, raakt hij verlamd en kan je een aantal tellen vrij aanvallen. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook, dus zorg ervoor dat je zelf niet uitgeput raakt. Er zijn verschillende manieren om je Ki hoger te krijgen, net als je health en alle andere bekende attributen. De meest voor de hand liggende manier is door te levellen maar ook de statistieken van wapens en je uitrusting doen ertoe.

Nioh bevat acht verschillende type wapens. Je kan kiezen voor een enkel zwaard, twee zwaarden, een speer, een bijl of het traditionele Japanse wapen, de kusaragima. Als je vijanden vanaf een afstandje te grazen wilt nemen kan dit ook met een pijl en boog, geweer of pistool. Maak je echter geen zorgen, ‘going in guns blazing’ gaat je niet redden. Gelukkig maar.
Ieder type wapen bevat zijn eigen skilltree. Met skill points die je verdient kan je hier upgrades kopen voor je wapens en vaardigheden. Ik koos ervoor om mijn personage te bouwen op een manier waarbij de bijl het meest effectief zou zijn. In de skilltree kocht ik onder andere een ‘heavy attack’ die, met een goed gemikte klap, een grotere kans geeft om mijn tegenstander te verlammen. Tijdens het vechten kan je in een aanvallende, verdedigende of gebalanceerde stand gaan staan. Ik sta meestal in de aanvallende stand met mijn bijl, dus koos ik een upgrade waarbij ik in de aanvallende stand tijdens het blocken mijn Ki kan regenereren. Ik hoop dat je begrijpt dat je alle kanten op kan met het bouwen van je personage. Nioh is in alles geïnspireerd op Dark Souls en Bloodborne. Het voegt echter net wat extra ingrediënten (uit de tuin van Ninja Gaiden?) aan het sausje toe waardoor het totale gerecht anders, maar minimaal even fenomenaal smaakt. Bovendien is de hele Japanse setting, waarnaar de game verhuist na de proloog, verfrissend voor het genre.


Is pijn fijn?
Zoals eerder aangegeven vecht je tegen mensen en demonen genaamd Yo-Kai welke bekend zijn uit de Japanse mythologie. Ik citeer uit mijn Yo-Kai Watch-review: “De mythe vertelt dat het niet zozeer de mensen zelf zijn die kwaad, verdrietig, hebzuchtig of gemeen zijn. Het komt door onzichtbare geesten die een negatieve invloed hebben op de gemoedstoestand van mensen.” Nioh gaat natuurlijk een stapje verder, hier nemen demonen echt bezit van mensen waardoor ze muteren naar afgrijselijke wezens. Dit wordt pas echt duidelijk tijdens het gevecht tegen de eindbaas van de proloog: Derrick the Berserker. Nadat een schimmig figuur opduikt om je te vertellen wat Amrita precies doet, laat hij dit ook eventjes in de praktijk zien. Met een adrenalinestoot en een berg concentratie weet ik de eerste baas tijdens mijn eerste poging te verslaan. Is dit een voorbode voor de moeilijkheidsgraad van Nioh? Nee … Nee … Ehm, nee. Heb ik al gezegd dat dit niet zo is? Dit is namelijk niet zo. Sterker nog, tijdens mijn verdere gevechten met bazen heb ik niet één baas gedurende mijn eerste tien pogingen weten te verslaan. Des te groter was de euforie toen ik alle loot kon oprapen van de bazen die het gevecht met mijn bijl uiteindelijk toch verloren. En oh ja, voorafgaand aan deze epische gevechten heb ik ook diverse situaties gehad waarop ik het uitschreeuwde omdat ik een klein momentje onoplettendheid of onderschatting tentoonspreidde. Souls-spelers herkennen dit en zullen beamen dat pijn in het geval van dit genre games best lekker is.

Wereld van herkenbaarheid en verandering
Souls-spelers zullen veel aspecten die de serie kenmerken herkennen in Nioh. Zo verdwalen spelers nog steeds in hun zoektocht naar een shortcut om zo sneller bij het volgende save point te komen. Je krijgt daarnaast voor elke vijand die je verslaat punten die je kan uitgeven om een hoger level te bereiken. En ook de levenselixers zijn weer zeldzaam. Deze moet je grotendeels zien te sparen door het verslaan van vijanden, op de manier die we kennen uit Bloodborne.

Maar Nioh is meer. De langere, en tevens erg fraaie, cutscenes zijn aanwinsten voor een game die af en toe tergend moeilijk kan zijn. Helaas blijft het verhaal uiteindelijk wat vaag en de redenen waarom William zich mengt in dit gevecht roepen vraagtekens op. In tegenstelling tot de Souls-games kies je je missies vanuit een wereldmap. Wanneer je een missie hebt gehaald kan je in ditzelfde gebied een zijmissie doen voor betere loot. Ook kan je dezelfde missie overnieuw spelen in Twilight Mode, welke nog uitdagender is. Een andere toffe toevoeging is de Guardian Spirit. Dit zijn wezens die je met een ultieme aanval helpen wanneer je meter opgeladen is, en je tegelijkertijd op het driehoekje en rondje drukt. Zo begon ik met Daiba-Washi, een havik met de kracht van de wind. Wanneer je deze aanval activeert ben je bovendien tijdelijk extra beschermd. Hint: dit is vooral erg fijn op het moment dat je nog twintig procent van het leven van een baas moet zien af te snoepen.


Samen is niet alleen
Nioh kent een redelijk uitgebreide multiplayer. Het is vermakelijk om samen met andere spelers de levels door te spelen. Door een geheim wachtwoord in te stellen is het (net als in Bloodborne) mogelijk om met vrienden te spelen. Het oproepen van willekeurige mensen die je komen helpen is natuurlijk een andere optie. Nadat je de eerste baas hebt verslagen is er bovendien een hele nieuwe optie, de zogenaamde Tori Gate. Hier kan je een missie starten met een vriend of willekeurige speler. Het nieuwe aspect is dat je hier de geselecteerde missie moet weten te halen van begin tot eind, zonder gebruik te mogen maken van de checkpoints (bonfires in de Soulsgames). In ruil hiervoor mag je iets vaker doodgaan. In deze spelmodus staat er namelijk een extra balk in beeld, welke leeg begint te lopen op het moment dat jij of je maatje verslagen wordt. Dit kan je stoppen door de ander te reviven. Is de balk leeg? Dan is het einde verhaal en moeten jullie allebei overnieuw beginnen. Dit is ook weer iets waarin Nioh vernieuwend tracht te zijn en dit valt te prijzen. Het werkt goed en het zorgt voor een andere dynamiek in de gameplay.

Op het moment van schrijven is PVP helaas nog niet beschikbaar. Wel kan je AI-gestuurde geesten van verslagen spelers oproepen om tegen te vechten, maar dit voelt toch niet zoals het hoort te zijn. Team Ninja zegt hieraan te werken. De echte PVP-mode zal kort na launch gratis beschikbaar worden gesteld.

Conclusie:
Nioh is overduidelijk geïnspireerd op de Soulsgames. Waar andere games in het genre (zoals Lords of the Fallen) faalden in het creëren van hun eigen identiteit, is dit juist het sterkste punt van Nioh. Het regenereren van Ki (uithoudingsvermogen) zorgt ervoor dat de game sneller wordt naarmate je dit goed onder de knie krijgt. Bovendien is het hierdoor mogelijk om een aanvallendere speelstijl te ontwikkelen dan ooit tevoren, maar ook de verschillende standen waarin je kan staan tijdens het vechten dragen hieraan bij. Bloodborne prees ik eerder om zijn lonende aanvallende gevechtssysteem, maar Nioh tilt dit misschien wel naar een nog hoger niveau. Bovendien waait de Japanse setting als een frisse wind door het genre en het toevoegen van Spirit Guardians doet hier vrolijk aan mee. Het voorlopige gemis van een PVP-ervaring is een klein minpuntje, maar de vernieuwende Tori Gate-gamemode compenseert vooralsnog genoeg. Nioh is uiteindelijk geen Souls-kloon. Nioh is Nioh. En Nioh is voor mij een potentiële GOTY. There… I said it!

 

Deze review is geschreven door Rick van der Linden.
 
 

 

Oordeel Nioh (PS4)

  • Graphics 85
  • Gameplay 95
  • Originality 95
  • Sound 90
  • Replay 90
  • Eindcijfer 91

Aantal keer bekeken: 15639 

Laagste 3 prijzen voor Nioh (PS4)

14.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.8
€  11.95€ 3.00   € 14.95
GameResource 10
€  14.95€ 0.00   € 14.95
Game Shock Oss 10
€  14.99€ 4.50   € 19.49

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Hennie286
Hennie286 ( 483   1) 04-02-2017 18:53
Is er ook een easy mode voor mensen die niet de tijd hebben om steeds hetzelfde overnieuw te spelen?
avatar van Learned2Believe
Learned2Believe ( 112 ) 04-02-2017 18:55
"kusarigama"
Vraag me af als deze game zijn release date heeft gehaald (2006), zou dan de Souls games zijn geinspireerd door Nioh?
Ben nog bezig met Yakuza 0 (jullie ook blijkbaar aangezien er nog geen review is), dus deze moet even wachten, maar ga ik ongetwijfeld een keer doen!
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 04-02-2017 19:03
Klinkt goed, dit wordt er een om te gaan doen
avatar van XMiMAX
XMiMAX ( 265 ) 04-02-2017 19:37
Nioh!! Geweldig cijfer voor een geweldige game! Kan niet wachten tot woensdag totdat ik hem zelf kan spelen.
avatar van Aproxis
Aproxis ( 84 ) 04-02-2017 21:46
Quote:
"kusarigama"
Vraag me af als deze game zijn release date heeft gehaald (2006), zou dan de Souls games zijn geinspireerd door Nioh?
Ben nog bezig met Yakuza 0 (jullie ook blijkbaar aangezien er nog geen review is), dus deze moet even wachten, maar ga ik ongetwijfeld een keer doen!

Nee, Nioh zou in eerste instantie gewoon een game als Ninja Gaiden worden, pas na de grote successen van de souls games, is het roer omgegooid. De souls games zijn gewoon een evolutie van de eerdere games van from software. Zoek maar eens naar een paar 'let's play' filmpjes van 'king's quest'.
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6581 ) 04-02-2017 22:09
Nioh is al tien jaar in ontwikkeling, kan me voorstellen dat de game eerder gebaseerd is op Demon Souls dan op Dark Souls, zeker omdat de game op momenten zo gruwelijk lastig is dat ik me afvraag of ik wel ooit verder ga komen. Waarschijnlijk is het na een bak oefenen en grinden wel te doen maar dan nog. Wel echt goed dat de game een hoog cijfer krijgt. Het heeft niet alleen DNA van Demon Souls en Ninja Gaiden, maar ook van God of War. Er zit namelijk een hoop japanse Mythologie in verwerkt. En mythologie werkt sowieso goed als basis voor een game, zeker van dit kaliber.
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 04-02-2017 22:10
Quote:
Is er ook een easy mode voor mensen die niet de tijd hebben om steeds hetzelfde overnieuw te spelen?

Deze game, zoals de souls games, is wat ie is door de uitdaging. De hele flow word bepaald door het doorbreken van muren in de vorm van dat wat in eerste instantie als "onmogelijk" word gezien.

Het is OK om niet alle games leuk te vinden. Er is genoeg aanbod. Een easy mode in deze games is als vragen om een modus in Tetris waarin constant de juiste passende blokjes verschijnen. Als de uitdaging in Nioh jou te veel is, is dat ok.

Easy mode zou de game breken en misschien zelfs reviews negatief beïnvloeden.
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 04-02-2017 22:13
Geweldig geschreven Rick, super duidelijk en leest makkelijk weg. Alles komt aan bod.
avatar van Rickk1986
Rickk1986 ( 968 ) 04-02-2017 23:07
Quote:
Geweldig geschreven Rick, super duidelijk en leest makkelijk weg. Alles komt aan bod.

Dankjewel, leuk om te horen
avatar van Shadowx
Shadowx ( 272 ) 05-02-2017 01:17
Goed om te lezen dat het meer weg heeft van Bloodborne dan Dark Souls gezien Bloodborne ook meer m`n smaak heeft.

Hij staat in pre order en dat wordt volgende week veel dood gaan weer
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 05-02-2017 09:52
Ontzettend jammer dat games als deze en bv de dark souls serie geen optie hebben om hem op een iets makkelijkere stand te spelen. Het is wat mij betreft larie dat je dan de essentie van het spel wegneemt. Niet iedereen heeft zin om 55667 keer een zelfde stulke te doorlopen. Maar wel zin in een spel als dit en Dark souls, omdat de sfeer etc ze aanspreekt. Een gemiste kans vind ik, en natuurlijk een hoop minder verkopen. Want velen zullen hem om deze moeilijkheidsgraad laten liggen, bijzonder jammer...
avatar van Shadowx
Shadowx ( 272 ) 05-02-2017 12:05
Quote:
Ontzettend jammer dat games als deze en bv de dark souls serie geen optie hebben om hem op een iets makkelijkere stand te spelen. Het is wat mij betreft larie dat je dan de essentie van het spel wegneemt. Niet iedereen heeft zin om 55667 keer een zelfde stulke te doorlopen. Maar wel zin in een spel als dit en Dark souls, omdat de sfeer etc ze aanspreekt. Een gemiste kans vind ik, en natuurlijk een hoop minder verkopen. Want velen zullen hem om deze moeilijkheidsgraad laten liggen, bijzonder jammer...

Ben het helemaal met je eens, het is onzin dat er geen optie in zit om het iets makkelijker te maken. Bloodborn is de enige die ik uitgespeeld heb maar wel door middel van veel heel veel dood gaan. Dark Souls 3 daar in tegen jammer genoeg niet en zit ik nog steeds vast in het moeras gedeelte.
avatar van Sensu
Sensu ( 472   4) 05-02-2017 12:17
Quote:
Ontzettend jammer dat games als deze en bv de dark souls serie geen optie hebben om hem op een iets makkelijkere stand te spelen. Het is wat mij betreft larie dat je dan de essentie van het spel wegneemt. Niet iedereen heeft zin om 55667 keer een zelfde stulke te doorlopen. Maar wel zin in een spel als dit en Dark souls, omdat de sfeer etc ze aanspreekt. Een gemiste kans vind ik, en natuurlijk een hoop minder verkopen. Want velen zullen hem om deze moeilijkheidsgraad laten liggen, bijzonder jammer...

Ik zou het jammer vinden als de game minder vergevend zou zijn, maar dat hoeft niet weg te nemen dat ik het ook jammer vind dat mensen een game als deze zouden moeten missen. Ik weet niet meer in welke game dat was, maar daar kon je een "story mode" iets als moeilijkheidsgraad aanzetten, waardoor de gevechten super makkelijk werden in vergelijking zodat mensen wel het verhaal kunnen volgen. Dat zou voor Nioh niet misstaan. Voor Dark Souls vind ik dat overbodig, want daarvan is het verhaal veel te obscuur. Nioh is meer verhaal gebonden dan DS. Ik begrijp de helft van het verhaal van DS nog steeds niet en heb toch alle games volledig uitgespeeld en vind de games ontzettend goed, zonder het verhaal überhaupt mee te tellen.
avatar van Nand00w
Nand00w ( 300   3) 05-02-2017 13:40
Quote:
Ontzettend jammer dat games als deze en bv de dark souls serie geen optie hebben om hem op een iets makkelijkere stand te spelen. Het is wat mij betreft larie dat je dan de essentie van het spel wegneemt. Niet iedereen heeft zin om 55667 keer een zelfde stulke te doorlopen. Maar wel zin in een spel als dit en Dark souls, omdat de sfeer etc ze aanspreekt. Een gemiste kans vind ik, en natuurlijk een hoop minder verkopen. Want velen zullen hem om deze moeilijkheidsgraad laten liggen, bijzonder jammer...

De moeilijkheidsgraad is juist wat deze games maakt, als je dat larie vindt is het simpelweg niks voor jou. Spreekt ook wel van integriteit van de studio's dat ze de uitdaging in stand willen houden tegenover meer copies verkopen. Kijk een Let's Play of gebruik je interesse in het verhaal of de setting juist als incentive om deze games te spelen.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 05-02-2017 14:17
Waarom de speler geen keuze geven? Wil je er met twee vingers in de neus doorheen, dan kan dat. Wil je een bruut pak slaag dan kan dat ook. Ik hou erg van dit soort games qua settimg, maar geen zin in die zelfkastijding....zo moeilijk is het toch niet om een moeilijkheidsgraad te implementeren...
avatar van Chinofreak
Chinofreak ( 351 ) 05-02-2017 14:40
Ik denk dat zulke games juist de speler aanmoedigd om met een strategie te komen. Ik weet nie meer hoe vaak ik dood bent gegaan met eindbaas van Last trial. Maar het moedigde me aan om meer te grinden, betere equipment zoeken en een andere aanpak te gebruiken. Je ziet na een tijdje automatisch dat er een patroon inzit in de einddbaas en de normale vijanden.

Als je de keuze maakt om de speler makkelijker te maken dan vind ik dit niets miinder dan een hack and slash game.
avatar van Drinnian
Drinnian ( 399 ) 05-02-2017 15:08
Quote:
[..]


Nee, Nioh zou in eerste instantie gewoon een game als Ninja Gaiden worden, pas na de grote successen van de souls games, is het roer omgegooid. De souls games zijn gewoon een evolutie van de eerdere games van from software. Zoek maar eens naar een paar 'let's play' filmpjes van 'king's quest'.

King's quest?? Ik neem aan dat je king's field bedoelt, king's quest is toch een heel ander type spel.
avatar van Nand00w
Nand00w ( 300   3) 05-02-2017 15:21
Quote:
Waarom de speler geen keuze geven? Wil je er met twee vingers in de neus doorheen, dan kan dat. Wil je een bruut pak slaag dan kan dat ook. Ik hou erg van dit soort games qua settimg, maar geen zin in die zelfkastijding....zo moeilijk is het toch niet om een moeilijkheidsgraad te implementeren...
Omdat deze games op alle vlakken dusdanig ontworpen zijn om een uitdaging te leveren. Level-design, enemies, enemy- en item-placement, combatsysteem, levelsysteem, de weapons, weaponscaling, weapon upgrades, bosses, de vaardigheden die de speler tot zijn beschikking heeft.

From Software had an sich al moeite om de boel in balans te houden, laat staan dat alles mooi samenvalt met de aanwezige online-elementen. Als ze dan nog een voor de easy-mode guys een geheel nieuwe moeilijkheidsgraad moeten inbrengen, dat is geen doen.

Het is lastig uit te leggen maar het ontdekken en de uitdaging ís echt de essentie en ervaring van deze games.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 05-02-2017 15:35
Quote:
[..]

Omdat deze games op alle vlakken dusdanig ontworpen zijn om een uitdaging te leveren. Level-design, enemies, enemy- en item-placement, combatsysteem, levelsysteem, de weapons, weaponscaling, weapon upgrades, bosses, de vaardigheden die de speler tot zijn beschikking heeft.


Ik denk dat jij de games iets teveel eer geeft. Want afgezien van een idiote moeilijkheidsgraad bracht bv Bloodborne nou niet erg veel diepgang t.a.v de dingen die jij opsomt..
avatar van Zé Pequeno
Zé Pequeno ( 602 ) 05-02-2017 15:41
The key is grinden als een gek!
Zo heb ik Bloodborne & Dark souls 3 uitgespeeld het was niet eens moeilijk.
Nioh speel ik ook zo uit maar heb mezelf beloofd niet zoveel games meer te kopen.
Het was Nioh of HZD dus voor het laatste gekozen.

avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 05-02-2017 19:17
Quote:
[..]

Omdat deze games op alle vlakken dusdanig ontworpen zijn om een uitdaging te leveren. Level-design, enemies, enemy- en item-placement, combatsysteem, levelsysteem, de weapons, weaponscaling, weapon upgrades, bosses, de vaardigheden die de speler tot zijn beschikking heeft.

From Software had an sich al moeite om de boel in balans te houden, laat staan dat alles mooi samenvalt met de aanwezige online-elementen. Als ze dan nog een voor de easy-mode guys een geheel nieuwe moeilijkheidsgraad moeten inbrengen, dat is geen doen.

Het is lastig uit te leggen maar het ontdekken en de uitdaging ís echt de essentie en ervaring van deze games.

Jij snapt t.

Een easy mode zou OF de game volledig breken waardoor gamers zouden klagen dat het spel bizarre pacing heeft, OF het zou een half jaar aan ontwikkeling kosten om de balans erin te krijgen. Waarschijnlijk ten koste van de algehele kwaliteit.

Ik heb een grafhekel aan call of duty, maar ik begrijp 100% dat ze er niet speciaal voor mij een walking sim van maken.

99% van de gamers heeft een schandalige backlog, en dan willen ze ook nog dat een game die ze niet leuk vinden, word aangepast zodat ze hem wél kunnen spelen

Ga lekker aan je backlog werken.
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 05-02-2017 19:24
Quote:
Is er ook een easy mode voor mensen die niet de tijd hebben om steeds hetzelfde overnieuw te spelen?

Zo druk, zo druk, geen tijd om ergens goed in te worden!
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 05-02-2017 19:31
Quote:
[..]


Zo druk, zo druk, geen tijd om ergens goed in te worden!
Gewoon lekker die dikke plaat voor je kop houden kerel..
Het heeft geen hol met backlog te maken, maar jij bent te vol van jezelf om in te zien dat niet idereen hetzelfde als jou zoekt. De balans is weg als er een easy mode inkomt? Wel nee man, welke balans in godsnaam? Wat maakt het voor jou in godsnaam nou uit als minder goede gamers ook plezier aan titel als deze beleven.

99% van de gamers willen dat een spel die ze niet leuk vinden , aangepast wordt zodat ze hem kunnen spelen.
We vinden de game WEL leuk suffie. Maar we willen een IETS makkelijkere stand...
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 05-02-2017 21:29
Quote:
[..]

Gewoon lekker die dikke plaat voor je kop houden kerel..
Het heeft geen hol met backlog te maken, maar jij bent te vol van jezelf om in te zien dat niet idereen hetzelfde als jou zoekt. De balans is weg als er een easy mode inkomt? Wel nee man, welke balans in godsnaam? Wat maakt het voor jou in godsnaam nou uit als minder goede gamers ook plezier aan titel als deze beleven.

99% van de gamers willen dat een spel die ze niet leuk vinden , aangepast wordt zodat ze hem kunnen spelen.
We vinden de game WEL leuk suffie. Maar we willen een IETS makkelijkere stand...

Welke balans? Het systeem dat de fundering van de game is? Haal maar weg inderdaad. Geef me ook een Fifa waarbij de keeper slechtziend is. Een call of duty waarbij alle vijanden dronken zijn. Een Mario waarbij springen niet nodig is want je kunt in 1 lijn naar de finish rennen zonder obstakel.

Wat denk je dat er met games gebeurt als we rekening gaan houden met elke voorkeur? Dan is uiteindelijk niemand blij.

Als een game als Souls of Nioh (hoge moeilijkheidsgraad, daartegenover grote beloningen) niks voor jou is, om welke reden dan ook, ga dan niet huilen dat ze geen rekening met je houden! Speel de games die je wel leuk vind.

Doe vooral niet alsof ontwikkelaars maar eventjes een easy mode moeten toevoegen alsof dat een middagje werk is! Als ik besluit een schilderij met veel rood te maken, ga dan niet huilen dat ik er blauw in moet verwerken omdat SOMMIGE mensen blauw heeeeeeel mooi vinden. Kleuters.

Vind je de game leuk maar de moeilijkheidsgraag te hoog? Spoiler: dan vind je de game dus níet leuk! En dat geeft he le maal niks. Maar ga niet zeuren.
avatar van Nand00w
Nand00w ( 300   3) 05-02-2017 21:29
Quote:
[..]


Ik denk dat jij de games iets teveel eer geeft. Want afgezien van een idiote moeilijkheidsgraad bracht bv Bloodborne nou niet erg veel diepgang t.a.v de dingen die jij opsomt..

Is niet een kwestie van of ik de games eer geef of niet, ik probeer je simpelweg uit te leggen dat de genoemde elementen zo met elkaar verweven en inherent verbonden zijn aan de geboden moeilijkheidsgraad, dat zomaar een makkelijkere difficulty instoppen er gewoon niet in zit.

"Chef, ik wil graag de ossehaas, maar dan zonder het vlees."

Dit is wat je vraagt.
avatar van P100
P100 ( 51 ) 05-02-2017 21:33
Ik heb de proef versie van NIOH gedaan en persoonlij vondt ik hem iets tegen vallen.
De rede waarom durf ik je niet 100% te zeggen, ik kreeg wel sterk de indruk aangezien je op een world map een "region" moest selecteren waar je ga spelen minder intressant is dan als bijv Bloodborn of Darksouls waar de gamewereld in zijn geheel verbonden is met elkaar en je soms goed moet zoeken waar je heen moet.
Bij de souls (en bloodborne) games kan je dan ook nadat je N+ gaat doen bepaalde bossen overslaan als je een speedrun wil doen of gewoon zin heb die irritante boss weer te killen
Ik kreeg met NIOH de indruk dat het wat liniare is waardoor je zelf minder kan bepalen wat jouw route is en een stukje exploratie van je weg neem.
Ik zi nog zeer te twijfelen of ik hem gam oppakken om hem also nog een eerlijke kans te geven (de testversie was beperkt te aanzichten van de full version) en je begon ergens midden in het verhaal.
Ik ben zeer benieuwd hoe deze game gaat verlopen en of hij netzoals de souls game een leuke reputatie krijg
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 05-02-2017 21:39
Quote:
[..]


Is niet een kwestie van of ik de games eer geef of niet, ik probeer je simpelweg uit te leggen dat de genoemde elementen zo met elkaar verweven en inherent verbonden zijn aan de geboden moeilijkheidsgraad, dat zomaar een makkelijkere difficulty instoppen er gewoon niet in zit.

"Chef, ik wil graag de ossehaas, maar dan zonder het vlees."

Dit is wat je vraagt.

Zelfs als vegetariër kan ik me vinden in je vergelijking

Er zijn spellen die makkelijk in moeilijkheidsgraad zijn aan te passen. Geef in Tetris wat vaker passende blokken. Laat pacman wat harder rennen.

In souls games is dat veel moeilijker. Vraag je eens af, hoe leuk is het om een iets sterker wapen te verdienen, als je de baas ervoor met je starterwapen in 3 klappen hebt omgelegd? Wat heb je aan 10hp extra als je na 12 klappen nog steeds drie kwart health hebt?

Deze games zijn extreem fragiel qua opzet. Alles is exact in verhouding opgebouwd om zo min mogelijk exploits mogelijk te maken. Een andere moeilijkheidsgraad is bijna zoals een volledig nieuwe game te maken.
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 05-02-2017 22:31
Quote:
[..]


Deze game, zoals de souls games, is wat ie is door de uitdaging. De hele flow word bepaald door het doorbreken van muren in de vorm van dat wat in eerste instantie als "onmogelijk" word gezien.

Het is OK om niet alle games leuk te vinden. Er is genoeg aanbod. Een easy mode in deze games is als vragen om een modus in Tetris waarin constant de juiste passende blokjes verschijnen. Als de uitdaging in Nioh jou te veel is, is dat ok.

Easy mode zou de game breken en misschien zelfs reviews negatief beïnvloeden.

Sluit me hier bij aan. Dark souls blijft je juist bij door de moeilijkheidsgraad. Bovendien vind ik het allemaal wat overdreven. Zou mezelf niet de meest skilled speler noemen maar was in dertig uurtjes wel door dark souls 3 heen. Je moet gewoon niet als een debiel gaan button bashen

Als tip geef ik ook mee heb geduld zoek wat guides na. Zorg dat je level omhoog gaat, investeer in de juiste skills, zoek de juiste wapens. Dan is dark souls 3 al met al best wel easy. Vond ik eigenlijk. Sommige bossfights was wel even gespannen maar na een aantal pogingen weet je het wel

Quote:
Waarom de speler geen keuze geven? Wil je er met twee vingers in de neus doorheen, dan kan dat. Wil je een bruut pak slaag dan kan dat ook. Ik hou erg van dit soort games qua settimg, maar geen zin in die zelfkastijding....zo moeilijk is het toch niet om een moeilijkheidsgraad te implementeren...

Zeg is eerlijk. Ben je er wel is echt voor van zitten? Of gaf je in het begin direct op? Het is een kwestie van weten wanneer je terug moet trekken en wanneer je als een gek een zooi aanvallen erin moet gooien. En zie me andere tips.
avatar van Forrestfield
Forrestfield ( 2242   1) 06-02-2017 09:36
Quote:
We vinden de game WEL leuk suffie. Maar we willen een IETS makkelijkere stand...

Dus je vind het spel niet leuk. Buiten de moeilijkheid zijn FromSoftware spellen niets bijzonders. Zou zelfs zeggen dat je merendeel van de tijd verveeld zou zijn door de weinige vijanden. De makkelijk te missen verhaal elementen zouden nog minder opvallen door dat je er klakkeloos doorheen loopt en niet opnieuw hoeft te beginnen aan een stuk.

Het is een niche spel en dat mag het ook gewoon blijven. Als je niet goed genoeg bent dan kun je online makkelijk mensen vinden die je wel willen helpen en informatie vinden welke speel stijl het makkelijkst is. Dat is de "easy-mode" waar men altijd om zeurt, die zit er dus al gewoon in.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 06-02-2017 09:59
Quote:
[..]


Dus je vind het spel niet leuk. Buiten de moeilijkheid zijn FromSoftware spellen niets bijzonders. Zou zelfs zeggen dat je merendeel van de tijd verveeld zou zijn door de weinige vijanden. De makkelijk te missen verhaal elementen zouden nog minder opvallen door dat je er klakkeloos doorheen loopt en niet opnieuw hoeft te beginnen aan een stuk.

Het is een niche spel en dat mag het ook gewoon blijven. Als je niet goed genoeg bent dan kun je online makkelijk mensen vinden die je wel willen helpen en informatie vinden welke speel stijl het makkelijkst is. Dat is de "easy-mode" waar men altijd om zeurt, die zit er dus al gewoon in.

Probeer je nu gevat te zijn? Ik vind de setting en sfeer enorm leuk. Maar de belachelijke moeilijkheidsgraad niet zo. En dan vind ik het spel direct niets? Behalve de moeilijkheidsgraad bieden deze games niets? Voor jou wellicht, ik zie dat niet zo....
Ik snap de haat jegens een ietwat makkelijkere stand ook niet, iedere game heeft haast de keuze..
avatar van Alphonse
Alphonse ( 328 ) 06-02-2017 10:27
Ik heb zelf bloodborne uitgespeeld en alle bazen van dark souls 3 in mijn eentje neergehaald, maar ik zou ook liever een 'normal mode' zien met een verlaagde moeilijkheidsgraad.

Voor sommigen is de voldoening na het verslaan van een baas, beloning genoeg om de tientallen pogingen te verantwoorden, maar voor mij niet meer. Het voelde goed om de nameless king in mijn eentje te verslaan, maar niet genoeg om uren aan voorbereiding en pogingen goed te praten.

Nu wil ik heel graag dark souls 1 en 2 spelen, maar niet om de moeilijkheidsgraad. Ik ben verzot op de sfeer, de wereld en de vijanden uit de spellen. Ik houd van de combat die zou heel strak aanvoelt. Voor mij is dat de essentie van de dark souls spellen. Maar ik vond het jammer dat ik door de moeilijkheidsgraad mezelf dwong om de makkelijkste speelstijl aan te nemen. Ik durfde geen magie te gebruiken, omdat ik wist dat een zwaard en schild effectiever was.

Veel mensen hoor ik zeggen dat de moeilijkheid inherent is aan dark souls en dat zonder de balans weg is. Dit is niet waar, maar de moeilijkheidsgraad is wel de reden waarom het spel zo populair is geworden en daarom snap ik wel dat mensen dit niet willen verliezen. De balans is niet weg wanneer de moeilijkheidsgraad aan te passen is. Ik denk hierbij aan de witcher 3. Ik heb dit spel uitgespeeld op death march difficulty, wat wel een uitdaging was. Hebben nu alle mensen die de witcher 3 op een lagere difficulty setting hebben gespeeld gelogen en vonden ze dat spel eigenlijk maar saai? Nee, want een spel zoals de witcher 3 en ook zoals dark souls bestaat uit meer componenten dan enkel de moeilijkheidsgraad.

Ik denk echt dat mensen enkel de moeilijkheidsgraad hoog willen houden uit een superioriteitsgevoel. Is je prestatie minder waard als een ander hetzelfde kan bereiken door er minder voor te doen? Nee, behalve als je niet speelt voor jezelf.

Maar ja, ik denk dat ieder spel op een lagere moeilijkheidsgraad gespeeld kan worden en als dit niet kan omdat de moeilijkheidsgraad het enige is wat het spel bijzonder maakt, dan is het een slecht spel, maar dit is niet het geval voor dark souls of bloodborne of demon souls omdat ze meer zijn dan alleen trial-and-error.
avatar van FreakGIB
FreakGIB ( 321 ) 06-02-2017 10:54
Quote:
Ontzettend jammer dat games als deze en bv de dark souls serie geen optie hebben om hem op een iets makkelijkere stand te spelen. Het is wat mij betreft larie dat je dan de essentie van het spel wegneemt. Niet iedereen heeft zin om 55667 keer een zelfde stulke te doorlopen. Maar wel zin in een spel als dit en Dark souls, omdat de sfeer etc ze aanspreekt. Een gemiste kans vind ik, en natuurlijk een hoop minder verkopen. Want velen zullen hem om deze moeilijkheidsgraad laten liggen, bijzonder jammer...

Ik kan me herinneren in Dark Souls II volgens mij dat als je een bepaald stuk heel vaak opnieuw doet dat sommige enemy's er dan niet meer zijn of in mindere getalen, dit was gedaan om het farmen van Souls tegen te gaan dacht ik.
Maar dat maakt sommige stukken ook makelijker het is gewoon geduld hebben en als een bepaalde richting te zwaar is ga dan eerst ergens anders heen of ga proberen Souls te farmen zodat je sterker word.
Ook kan je bij de Dark Soul Games Bossen samen doen met anderen.
Weet niet of dat in Nioh ook kan
avatar van Chinofreak
Chinofreak ( 351 ) 06-02-2017 11:13
In the last trial kon ik iemand uitnodigen om samen te vechten tegen de Endboss. Ik ga er dan wel vanuit dat ze dit nog erin hebben.
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 06-02-2017 16:29
Rol: Forum Moderator
Quote:
Is er ook een easy mode voor mensen die niet de tijd hebben om steeds hetzelfde overnieuw te spelen?
Lieve Hennie,

Ongeveer 10 maanden geleden plaatste je bijna exact dezelfde reactie onder mijn Dark Souls 3 review. Je vindt het genre overduidelijk tof, anders zou je er 10 maanden later niet alsnog interesse in hebben bij een andere titel. Waarom heb je in de afgelopen 10 maanden dan niet even de tijd genomen om te leren hoe het genre in elkaar steekt?

Een vriend van mij, KapiteinKoek op BG, snapte nooit wat de aantrekkingskracht van de Souls-games was. Hij zag mij altijd dood gaan en snapte niet wat daar de lol van was. Tot hij Bloodborne van mij leende en zich met wat moeite door het eerste gebied heen worstelde. Er klikte wat en sindsdien heeft 'ie zowel Bloodborne als Dark Souls 3 volledig uitgespeeld en horen beide games tot z'n favoriete games op de PS4.

Ik zeg niet dat iedereen zo in elkaar zit en dat iedereen die 'klik' zal ervaren, maar als je 10 maanden later nog steeds interesse hebt in het genre, waarom zou je het dan niet nemen zoals het is? Want dat is iets wat je overduidelijk aantrekt.

Met vriendelijke groet,

GJ
Videogame relatietherapeut
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 07-02-2017 02:06
Quote:
Ik heb zelf bloodborne uitgespeeld en alle bazen van dark souls 3 in mijn eentje neergehaald, maar ik zou ook liever een 'normal mode' zien met een verlaagde moeilijkheidsgraad.

Voor sommigen is de voldoening na het verslaan van een baas, beloning genoeg om de tientallen pogingen te verantwoorden, maar voor mij niet meer. Het voelde goed om de nameless king in mijn eentje te verslaan, maar niet genoeg om uren aan voorbereiding en pogingen goed te praten.

Nu wil ik heel graag dark souls 1 en 2 spelen, maar niet om de moeilijkheidsgraad. Ik ben verzot op de sfeer, de wereld en de vijanden uit de spellen. Ik houd van de combat die zou heel strak aanvoelt. Voor mij is dat de essentie van de dark souls spellen. Maar ik vond het jammer dat ik door de moeilijkheidsgraad mezelf dwong om de makkelijkste speelstijl aan te nemen. Ik durfde geen magie te gebruiken, omdat ik wist dat een zwaard en schild effectiever was.

Veel mensen hoor ik zeggen dat de moeilijkheid inherent is aan dark souls en dat zonder de balans weg is. Dit is niet waar, maar de moeilijkheidsgraad is wel de reden waarom het spel zo populair is geworden en daarom snap ik wel dat mensen dit niet willen verliezen. De balans is niet weg wanneer de moeilijkheidsgraad aan te passen is. Ik denk hierbij aan de witcher 3. Ik heb dit spel uitgespeeld op death march difficulty, wat wel een uitdaging was. Hebben nu alle mensen die de witcher 3 op een lagere difficulty setting hebben gespeeld gelogen en vonden ze dat spel eigenlijk maar saai? Nee, want een spel zoals de witcher 3 en ook zoals dark souls bestaat uit meer componenten dan enkel de moeilijkheidsgraad.

Ik denk echt dat mensen enkel de moeilijkheidsgraad hoog willen houden uit een superioriteitsgevoel. Is je prestatie minder waard als een ander hetzelfde kan bereiken door er minder voor te doen? Nee, behalve als je niet speelt voor jezelf.

Maar ja, ik denk dat ieder spel op een lagere moeilijkheidsgraad gespeeld kan worden en als dit niet kan omdat de moeilijkheidsgraad het enige is wat het spel bijzonder maakt, dan is het een slecht spel, maar dit is niet het geval voor dark souls of bloodborne of demon souls omdat ze meer zijn dan alleen trial-and-error.

Ik kan me inderdaad ook niet vinden in het "moeilijkheidsgraad" is het enige wat dark souls goed maalt argument. Ik daag die mensen uit meer games op een hogere moeilijkheidsgraad uit te spelen. Want bijna alle games geven een betere ervaring op hard. Dark souls is ook goed om zijn duistere sfeertje en moet toegeven de moeilijkheidsgraad maakt dat sfeertje dan wel weer af.

Van dat superioriteitsgevoel kan ik je misschien gelijk in geven. Maar denk dat dat over het algemeen is als mensen echt een moeilijke game uit spelen of iets moeilijks doet, omdat het skills en doorzettingsvermogen eist en daar mag je best een beetje trots op zijn. Dat gezegd te hebben is dark souls absoluut niet de moeilijkste game die ik ooit gespeeld heb

Maar alle games hebben patronen. En hoe langer die seqeuntie van patronen is die je foutloos moet maken, hoe moeilijker de game. Dat gezegd hebbende is dark souls best een game die veel vergeeft. Mits je een beetje oplet en niet als een debiel ergens op afstormt. Sommige battles waren wel lang maar de sequentie van patronen die bazen hadden niet retesnel of erg lang en ja zolang die reeks toeneemt, neemt de druk ook toe en dan word t moeilijk ja. Dark souls is alleszins wel te beaten voor de meeste mensen. Het heeft gewoon zo'n imago en onterecht vind ik zelf.
avatar van AvanCade
AvanCade ( 24 ) 09-02-2017 05:11
Quote:
[..]


Deze game, zoals de souls games, is wat ie is door de uitdaging. De hele flow word bepaald door het doorbreken van muren in de vorm van dat wat in eerste instantie als "onmogelijk" word gezien.

Het is OK om niet alle games leuk te vinden. Er is genoeg aanbod. Een easy mode in deze games is als vragen om een modus in Tetris waarin constant de juiste passende blokjes verschijnen. Als de uitdaging in Nioh jou te veel is, is dat ok.

Easy mode zou de game breken en misschien zelfs reviews negatief beïnvloeden.
Wat een onzin. Er zijn genoeg mensen die dit soort games leuk vinden maar niet spelen door de moeilijkheidsgraad. Daarom is het juist waardevol om een easy mode te maken. De niche van een extreem moeilijke games zijn we inmiddels wel voorbij en persoonlijk ben ik dat ook zat.
Er zit geen enkel voordeel aan om een game extra moeilijk te maken en houden. Vind je moeilijke games leuk? Prima! Speel dan op hard. Vind je dat niet leuk? Prima! Speel dan op easy.

De dark souls community mag van mij ook snel verdwijnen want ze zijn zo zuur als de pest.
avatar van AvanCade
AvanCade ( 24 ) 09-02-2017 05:22
Quote:
[..]

Lieve Hennie,

Ongeveer 10 maanden geleden plaatste je bijna exact dezelfde reactie onder mijn Dark Souls 3 review. Je vindt het genre overduidelijk tof, anders zou je er 10 maanden later niet alsnog interesse in hebben bij een andere titel. Waarom heb je in de afgelopen 10 maanden dan niet even de tijd genomen om te leren hoe het genre in elkaar steekt?

Een vriend van mij, KapiteinKoek op BG, snapte nooit wat de aantrekkingskracht van de Souls-games was. Hij zag mij altijd dood gaan en snapte niet wat daar de lol van was. Tot hij Bloodborne van mij leende en zich met wat moeite door het eerste gebied heen worstelde. Er klikte wat en sindsdien heeft 'ie zowel Bloodborne als Dark Souls 3 volledig uitgespeeld en horen beide games tot z'n favoriete games op de PS4.

Ik zeg niet dat iedereen zo in elkaar zit en dat iedereen die 'klik' zal ervaren, maar als je 10 maanden later nog steeds interesse hebt in het genre, waarom zou je het dan niet nemen zoals het is? Want dat is iets wat je overduidelijk aantrekt.

Met vriendelijke groet,

GJ
Videogame relatietherapeut
Dan heb je de essentie van zijn vraag gemist. De setting trekt hem aan. Niet de moeilijkheid. Waarom zou hij tijd moeten investeren om beter te worden terwijl hij dat niet zoekt in een game? Het is duidelijk dat hij gewoon de setting en het verhaal wil proeven en ervaren. Niet dat hij beter wil worden in deze game.

Gewoon even easy mode er in knallen. Mensen die easy mode willen klagen niet over balans omdat ze er toch wel doorheen komen.

Mvg

AC
Website Onzindetector
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 09-02-2017 11:08
Stelletje ragequiters hier xd
avatar van Godspeedos
Godspeedos ( 12 ) 13-02-2017 02:16
Persoonlijk vind ik de game nu te makkelijk in vergelijking met de Alpha demo 1 jaar geleden. Ik heb alle demo's gespeeld tijdens het productieproces en complete maar de alpha had naar mijn mening de perfecte moeilijkheidsgraad. Moeilijker dan Dark Souls, die zijn goed kwa graad, maar mogen voor mij persoonlijk altijd wat hoger. De Nioh build van toen was net wat pittiger en daardoor spannender. Het was zeg maar 3 hit combo en je had lege stamina. En dan betaalde je meteen drvoor. 3 hits van de eerste soldaat of zo en het was fame over. Maar als je doorging, het systeem leerde kennen, en de juiste statistieken verhoogde, viel alles op zijn plek en werd de moeilijkheid perfect. Het is mooi vind ik om een dozijn keren af te gaan, alle patronen te leren en dan te overwinnen. Nu is naar mijn mening, allicht omdat ik Nioh nog ken sinds de eerste demo, de basismode te makkelijk (twilight en + niet meegerekend).

Vreemd genoeg waren het juist in het algemeen de testers uit Azië die de alpha te moeilijk vonden. Hierdoor hebben ze dit veranderd in de beta, waardoor de game beter te doen werd voor spelers. Dit is jammer voor mensen die die uitdaging juist willen, voor hen was de alpha perfect. De beta en de game nu heeft ook heel veel verbeterd, maar de spanning voor mij persoonlijk is nu minder door de lagere moeilijkheid. Ik cruiste nu vrij gemakkelijk door een level wat in de alpha zat dat indertijd tandenknarsend was. Dit is zeer subjectief natuurlijk en ik houd van uitdaging, maar in de demo was ik een stuk hoger level met een gebroken loot systeem indertijd met dus veel betere gear, en ondanks dat heb ik indertijd meerdere malen het game over scherm gezien. Nu geenszins. Minder vijanden, makkelijker stamina-management, lagere schade. Ik had hem graag zoals de alpha moeilijkheid gehad, maar dat neemt niet weg dat dit een keigoede game is. Zowiezo zijn er voor spelers zoals ik ook de twilight missies, en + graad volgens mij ook.
avatar van Godspeedos
Godspeedos ( 12 ) 13-02-2017 02:38
Quote:
[..]


Jij snapt t.

Een easy mode zou OF de game volledig breken waardoor gamers zouden klagen dat het spel bizarre pacing heeft, OF het zou een half jaar aan ontwikkeling kosten om de balans erin te krijgen. Waarschijnlijk ten koste van de algehele kwaliteit.

Ik heb een grafhekel aan call of duty, maar ik begrijp 100% dat ze er niet speciaal voor mij een walking sim van maken.

99% van de gamers heeft een schandalige backlog, en dan willen ze ook nog dat een game die ze niet leuk vinden, word aangepast zodat ze hem wél kunnen spelen

Ga lekker aan je backlog werken.

Juist zo. Ik vind het al erg dat mensen de game coop kunnen doorlopen. Ik heb menige mensen in mijn list die Dark Souls volledig met hulp van anderen doorliepen. Het zou een extra optie na uitspelen van de game solo moeten zijn, of een mode afzonderlijk met eigen aangepaste coop levels. Niet op deze manier, waarbij een dude met overpowered gear de boel overhoop gooit terwijl jij erachter aan loopt.