Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Paper Mario: Color Splash (Wiiu)
80 100 1

Review Paper Mario: Color Splash (Wiiu)

De Paper Mario-RPG’s hebben altijd een warm hart toegedragen gekregen van gamers en critici. Vier jaar geleden kwam daar verandering in met Paper Mario: Sticker Star op de Nintendo 3DS. De game liet de RPG-mechanieken achter zich en maakte een uitstapje naar het action-adventure-genre, tot groot ongenoegen van de fans. Weet Paper Mario: Color Splash een stap in de goede richting te zetten?





Het antwoord is ja en nee. Paper Mario: Color Splash is niet het spel geworden dat terugkeert naar de RPG-conventies waar menig Paper Mario-fan al jaren op wacht. Maar Color Splash is zeker een verbetering ten opzichte van Sticker Star.

Uitgezogen paddestoelen
Op een regenachtige avond bewegen prinses Peach en haar maatje Toad zich richting het huis van de welbekende Mario broers. Eenmaal aangekomen haalt prinses Peach een opgevouwen Toad uit haar binnenzak en legt deze op tafel, met als enige hint een postzegel afkomstig van Prism Island. Een kleurrijk eiland ver uit de buurt van het Mushroom Kingdom. Mario twijfelt geen moment en ze vertrekken met z’n drieën naar Prism Island, waar ze een verschrikkelijk beeld te zien krijgen: alles en overal is z’n kleur, en dus levendigheid kwijtgeraakt. Overal liggen leeggezogen Toads op de grond en zitten er kale plekken op de muur. Tijd om op onderzoek uit te gaan.

Onze helden ontmoeten Huey: een pratend verfblik en het enige hulpje in dit nieuwe Paper Mario-avontuur. Al gauw wordt er ontdekt dat Mario met zijn (in de Paper Mario-games) vertrouwde hamer en wat hulp van Huey, kleur terug kan slaan in de omgeving en leven in de duizenden soortgelijke Toads die op dit eiland wonen. Gepaard met z’n hamer en nieuwe maatje Huey trekt onze favoriete loodgieter de wijde omgeving van Prism Island in, op zoek naar de vermiste Paint Stars en het kwaad dat achter deze gruwelijke acties zit.



Magere knokpartijtjes
De gevechten in Paper Mario: Color Splash maken gebruik van dezelfde basis die de turn-based knokpartijtjes in de Paper Mario games altijd gehad hebben. Wat nieuw is, is het kaartensysteem. Nieuw in de zin dat het een verbeterde versie is van het stickersysteem uit Sticker Star. Tijdens zijn avonturen vindt Mario verschillende kaarten die hij kan gebruiken om aan te vallen. Denk hierbij aan de welbekende vuurbloem, of zijn oude vertrouwde sprong op de tegenstander. Om de beurt mag er aangevallen worden en wanneer je je tegenstander aanvliegt kun je extra schade toebrengen door vlak voor de klap nogmaals op de aanvalsknop te drukken. Dit gevechtssysteem werkt op papier prima, echter laat de uitwerking veel te wensen over.



Geforceerde GamePad
Zo moet alles in een gevecht op de Wii U GamePad gedaan worden. Het is dan helaas ook niet mogelijk om het spel met een Pro-controller te spelen. Op de GamePad selecteer je de kaart die je wilt gebruiken op de tegenstander. Deze kaart kun je weer inkleuren met verf om meer schade te doen. De eerste kaart die je selecteert wordt gebruikt op de eerste vijand, de tweede op de volgende in de rij, etcetera. Dit werkt in principe allemaal prima, het gaat echter mis op de GamePad zelf.

Zo duurt het een paar seconden, nadat het gevecht op de TV al begonnen is, voordat de kaarten zichtbaar zijn op de GamePad. Ook worden identieke kaarten niet gestapeld, met een limiet van 99 kaarten betekent dit dat je regelmatig langs tientallen dezelfde hamerkaarten moet bladeren voordat je de aanval tegenkomt die je in wilt zetten. Vervolgens moet je die kaarten inkleuren met de stylus en handmatig richting de TV slepen, waarna je dán nog eens een keer je aanvallen goed moet timen voor maximale schade. Een langdradig proces dus voor één enkele aanval. Gelukkig krijg je al gauw de mogelijkheid om meerdere kaarten in één beurt in te zetten en is het mogelijk om het GamePad-scherm voor een groot gedeelte met de knoppen te besturen zodat je niet hoeft te schakelen tussen knoppen en de stylus. Helaas blijft het een traag proces waardoor je op een gegeven moment de gevechten het liefste over wilt slaan.



Knappe kaarten

Hoe verder je in de game komt, hoe sterker de kaarten worden die je vindt. Echter gebruiken sterkere kaarten logischerwijs ook meer verf om te gebruiken. Gelukkig laten vijanden regelmatig hamertjes vallen waarmee je je verfmeter kunt vergroten en zo meer verf bij je kunt dragen. Deze toevoeging geeft je het gevoel dat je de gevechten nog ergens voor doet, in tegenstelling tot Sticker Star waar de gevechten niks opleverden en je ze net zo goed over kon slaan. Ook maken de zogenaamde Thing-kaart hun terugkeer. Hiermee kun je in één keer met behulp van een object uit ‘het echte leven’ heel veel schade aanrichten. Deze kaarten zijn essentieel in eindbaasgevechten, dus het is af te raden om ze voor de zwakkere vijanden te gebruiken.

Waar je in het begin van de game veelal hetzelfde doet in de levels, namelijk dingen ontdekken en vijanden bevechten, kom je al gauw levels tegen die een unieke twist hebben gekregen. Zo is er een quiz waar je moet raden welke kaarten er langskomen en is er een point & click-achtig level in een hotel met spook-Toads waar je puzzeltjes op mag lossen. Ook heb je regelmatig de keuze uit verschillende levels om door te spelen, dus als je geen zin hebt in een bepaald avontuur kies je gewoon een andere.



Prachtig papier
Paper Mario: Color Splash zit qua gameplay beter in elkaar dan zijn voorganger, maar waar de game echt schittert is in zijn presentatie. Het spel zit tot de rand toe vol met hilarische dialogen, rare grappen en zelfs een beetje duistere, deprimerende humor. Hoewel de Toads qua uiterlijk op een kleurtje hier en een brilletje daar weinig van elkaar verschillen, heeft vrijwel elke Toad toch een eigen persoonlijkheid. Zo heb je Action Toad die alleen maar wil vechten en een paar Toad’s met magische krachten. Het is jammer dat Nintendo ze niet wat unieker aan heeft gekleed, want dat had de miljoenen Toads in Color Splash toch wat meer uitstraling gegeven.

Grafisch is Color Splash één van de mooiste games die dit jaar uit is gekomen. Nog nooit heeft een Paper Mario-game zó erg op papier geleken. Letterlijk alles, van personages en het water tot zelfs de kleinste stenen in de levels; alles ziet er uit alsof het gemaakt is van papier en karton uit de lokale hobbywinkel. Vorig jaar kwam Yoshi’s Woolly World al voorbij als game van Nintendo die eruitzag als een knutselproject van een 45-jarige Pipoos-bezoeker, maar Paper Mario: Color Splash doet daar rustig een flinke schep bovenop. Het is zonder twijfel de mooiste game op de Wii U.



Audiovisueel meesterwerk
Ook de muziek in Color Splash is fantastisch. De soundtrack bestaat uit nieuwe nummers en een aantal remixes van bekende Mario-klassiekers, maar juist de nieuwe tracks laten je echt de spreekwoordelijke pan uit swingen. Bijna ieder level heeft een eigen muziekje, wat ervoor zorgt dat het audiogedeelte van Color Splash nooit verveelt. Een persoonlijke favoriet is de remix van Rainbow Road 64, maar wees eerlijk. Hoe meer Rainbow Road in het leven, hoe beter. Paper Mario: Color Splash is een audiovisueel meesterwerk!

Voorspelbaar verhaal
Deze alinea zal wat spoilers bevatten, dus wees gewaarschuwd!

Waarmee Paper Mario: Color Splash de plank helaas een beetje misslaat is het verhaal. Ja, het is hilarisch geschreven en zelfs ik met m’n zure kop heb regelmatig hardop moeten lachen, maar buiten dat is het verhaal behoorlijk mager. Waar je je in Paper Mario: The Thousand-Year Door op de Gamecube nog door een avontuur heen knokte – vol nieuwe personages, een unieke slechterik en een verhaal waar je u tegen zegt – moet Color Splash het doen met *tromgeroffel* Bowser. Jup. Bowser. En als dat niet genoeg is kidnapt-ie Peach ook nog eens en zet-ie de Koopalings neer als eindbazen van de grotere levels. Voor iemand die nog nooit een Mario-game gespeeld heeft zijn dit prima figuren om tegen te knokken, maar de Koopalings worden de laatste jaren zo erg door de strot van de Nintendogamer heen geduwd dat het bijna vervelend is om er wéér tegen te moeten vechten. Een gemiste kans.

Mengelmoesje
Zoals te lezen is, is Paper Mario: Color Splash een beetje een mengelmoes geworden van enerzijds middelmatige gameplay en anderzijds een werkelijk prachtige audiovisuele presentatie. De fans die zitten te wachten op een RPG van de oude stempel zoals de originele Paper Mario of The Thousand-Year Door worden door Nintendo doorverwezen naar de Mario & Luigi-reeks. Een serie spellen die de laatste jaren ook aardig minder is geworden, en die niet dezelfde charme kent als de eerste paar Paper Mario-games. Jammer, maar Color Splash is zeker een stap in de goede richting. Misschien wordt het tijd dat we als gamers gaan accepteren dat Paper Mario niet langer een RPG is, maar nu tot het action-adventure-genre behoort. Wanneer je je hier voor openzet is Paper Mario: Color Splash heel stiekem wel één van de leukste verrassingen van het jaar. Wie had dat gedacht?



Conclusie
Paper Mario: Color Splash is een ontzettend leuke game geworden. Het speelplezier wordt een beetje belemmerd door een traag battle-systeem, maar als je daar doorheen kunt kijken word je beloond met een game die niet alleen hilarisch geschreven is, maar er ook nog eens prachtig uitziet en een soundtrack heeft waar je je oren bij aflikt. Het is alleen jammer dat zo’n prima game zonder al teveel bombarie uitkomt op een console die een flinke komkommertijd achter de rug heeft. Als een van de laatste Wii U-games is Paper Mario: Color Splash gelukkig wel een schilderachtig mooie zwanenzang!
 

 

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

 

Oordeel Paper Mario: Color Splash (Wiiu)

  • Graphics 95
  • Gameplay 60
  • Originality 75
  • Sound 95
  • Replay 70
  • Eindcijfer 80

Aantal keer bekeken: 10925 

Laagste 1 prijzen voor Paper Mario: Color Splash (Wiiu)

48.00 48.00 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  48.00€ 0.00   € 48.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Hylian_Knight
Hylian_Knight ( 4408   54) 15-10-2016 15:37
Battle systeem valt me na Sticker Star ontzettend mee (die had ik na een uur uitgezet en nooit meer gespeeld). Vermaak me enorm met de game en is een absolute aanrader!
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1843   2) 15-10-2016 15:39
Mijn zoontje speelt hem in het Nederlands. Normaal baal ik daarvan, maar moet zeggen....niet slecht!!!
avatar van Tediz2013
Tediz2013 ( 563   1) 15-10-2016 16:30
ik hoop dat ze ooit terug keren naar de style van the thousand year door. dat blijft de beste in de paper mario reeks. ik vond de N64 versie ook wel goed, en de nintendo Wii versie ook leuk.. mja daarna is het toch slechter geworden helaas.
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12810   8) 15-10-2016 17:08
Over die eindbazen ben ik het niet eens. De koopalings ken ik alleen van Mario 3 en Super Mario 3D World. Dus ik ben blij ze hier in deze game te zien.

En inderdaad, men moet de game niet vergelijken met wat het niet is. Sticker Star en Color Splash zijn geen Paper Mario RPG's.

Quote:
Mijn zoontje speelt hem in het Nederlands. Normaal baal ik daarvan, maar moet zeggen....niet slecht!!!

Eens. Ik moet regelmatig even hard op lachen.
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 15-10-2016 17:49
Rol: Forum Moderator
Quote:
Over die eindbazen ben ik het niet eens. De koopalings ken ik alleen van Mario 3 en Super Mario 3D World. Dus ik ben blij ze hier in deze game te zien.
Het zijn ook bosses in New Super Mario Bros. Wii, New Super Mario Bros. 2, New Super Mario Bros. U, Super Mario 3D World (uit m'n hoofd ook 3D Land) en ze nemen 6 slots in van het Mario Kart 8 roster. Er komt tegenwoordig bijna geen Mario-game meer uit waar ze niet in zitten.
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12810   8) 15-10-2016 18:05
Dan is mijn geheugen kennelijk niet zo geweldig want die games heb ik ook allemaal gespeeld. Ik beb er geen moeite mee, ik vind ze leuk.
avatar van Thatanas
Thatanas ( 683 ) 15-10-2016 19:25
Quote:
[..]

Het zijn ook bosses in New Super Mario Bros. Wii, New Super Mario Bros. 2, New Super Mario Bros. U, Super Mario 3D World (uit m'n hoofd ook 3D Land) en ze nemen 6 slots in van het Mario Kart 8 roster. Er komt tegenwoordig bijna geen Mario-game meer uit waar ze niet in zitten.

3D Land niet, daar had je het nog grotere kwaad in de vorm van herkauwde BoomBoom en Pom Pom gevechten.

NSMB waren ook de meest uitgekauwde games qua stijl en settings, dus of dat ook echt telt? Mwah.
avatar van Fantasyfreak
Fantasyfreak ( 2237 ) 16-10-2016 00:35
Ik heb me eerlijk gezegd heel goed vermaakt met Sticker Star... Deze gaat er sowieso ook nog wel eens komen.
avatar van Hercule
Hercule ( 7395   4) 16-10-2016 01:26
De koopalings zaten ook nog in Mario & Luigi 1 en Paper Jam. Het lijkt een beetje alsof Nintendo geen zin meer heeft om met nieuwe personages te komen. Bazen zijn of Bowser JR/De koopalings en NPC's zijn Toad.

Het trieste is dat Toad een fan favorite was
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 16-10-2016 23:58
Quote:
De koopalings zaten ook nog in Mario & Luigi 1 en Paper Jam. Het lijkt een beetje alsof Nintendo geen zin meer heeft om met nieuwe personages te komen. Bazen zijn of Bowser JR/De koopalings en NPC's zijn Toad.

Het trieste is dat Toad een fan favorite was

Elke game nieuwe personages, zodat ze allemaal letterlijk dun als papier zijn, zelfs in 3d vorm.

Ik vind het juist leuk dat bestaande karakters terugkomen. Doe mij maar toads en koopas in plaats van bijvoorbeeld... Pinta's? Of hoe die poppetjes in Sunshine ook heten. Zegt genoeg dat ik de naam niet eens meer zeker weet
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 16-10-2016 23:59
Quote:
Ik heb me eerlijk gezegd heel goed vermaakt met Sticker Star... Deze gaat er sowieso ook nog wel eens komen.

Als Paper Mario fan van het eerste uur vond ik ook Sticker Star een heerlijke ontspannen game! Ik start m nog regelmatig op, puur om de verschillende gebieden in prachtig 3d opnieuw te zien!
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12810   8) 17-10-2016 00:00
Een Sunshine vond ik zelf juist minder geslaagd omdat er voor mij weinig herkenbaar in zat. De inwoners van dat eiland ook, vond het totaal niet in het Mario universum passen.
avatar van Hercule
Hercule ( 7395   4) 17-10-2016 02:15
Quote:
[..]


Elke game nieuwe personages, zodat ze allemaal letterlijk dun als papier zijn, zelfs in 3d vorm.

Ik vind het juist leuk dat bestaande karakters terugkomen. Doe mij maar toads en koopas in plaats van bijvoorbeeld... Pinta's? Of hoe die poppetjes in Sunshine ook heten. Zegt genoeg dat ik de naam niet eens meer zeker weet

Als je zo gaat redeneren dan hoeft Nintendo nooit meer met nieuwe personages te komen. En zelfs als je voor de meest inspiratieloze route gaat, maak je Toads tenminste uniek.

TTYD, Paper Mario 64, Mario RPG en de eerste Mario & Luigi games hadden originele personages wat de games zoveel unieker maakte dan de standaard Mario game. Veel gamers praten nog steeds over Geno terwijl niemand over 5 jaar nog praat over generieke Toad #8.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 17-10-2016 08:23
Ik was geen fan van sticker star. Vooral bij het laatste gevecht waren te gebruiken objecten een gok, vechten had sowieso geen nut en het verhaal en personages waren flinterdun. Wiggler was het enige karakter dat me bijbleef.

Deze game is in Ieder opzicht verbeterd. Verhaal verbeterd - niet zozeer de main story, maar alle subplots in elk level.

Ook de levels zelf zijn gevarieerder en leuker.

De muziek is veel beter. De deuntjes van Sticker Star was ik al vergeten wanneer ik de 3DS dichtklapte, maar de deuntjes van Color splash neurie ik de dag na het spelen nog de halve dag.

Gevechten zijn ook iets leuker, maar breken het spelritme wel en lijken niet echt in de game te passen. Als je dan voor action adventure gaat ipv RPG, doe er dan geen turned based gevechten in maar maak meer iets als super paper mario. Wil je er per se thing-kaarten in: laat de speler daar dan screen-wide aanvallen mee doen en gebruik hamer/jump (en andere) kaarten voor een powerup van de desbetreffende aanval voor 5 seconden.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 17-10-2016 09:20
Afgelopen zondag verder gespeeld en waar ik dus eerst dacht dat je kaarten onbeperkt gebruikt konden worden bleek het dus dat je kaarten werden weggegooid nadat je deze had gebruikt. Precies hetzelfde als met de stickers uit Sticker Star. Ik had aan het begin dus zoveel kaarten dat het mij helemaal niet opviel dat ze werden weggegooid. Het vecht syteem is dus nog een stap verder terug van SS. Want naast dat je mag gaan speuren naar kaarten (in SS stickers), geld grinden voor kaarten (in SS stickers), naar de winkel terug mag gaan om kaarten te kopen (in SS Stickers) en vervolgens een kaart (in SS een sticker) selecteert om aan te vallen, mag je deze nog inkleuren (naar eigen smaak hoe ver) en naar het scherm swipen.

Dit systeem maakt het spel onnodig lang. Of je een RPG verzint waar je zwaard telkens breekt na elke aanval en terug mag gaan naar de smith om deze weer te laten maken. En ik weet dat dit systeem al bestaat in een aantal RPGs maar ik hoef dat soort onzin niet te hebben in mijn Mario RPGs.

Bij het eerst uurtje spelen dacht ik dat het kaart systeem zou werken als de Battle Network series; Aan het begin van elk gevecht kreeg je een set verschillende chips uit een folder van maximaal 30 chips die je zelf kan aanpassen. Ik zat al helemaal te fantaseren om een perfecte deck samen te stellen en als een Yu-gi-oh Blue Eyed White Blarggs te summonen. Maar nu wordt elke kaart de ruimte in gemieterd als je er klaar mee bent. Waardoor ik nu elke gevecht uit de weg ga, net als ik Sticker Star, omdat ik geen zin heb om al mijn sterke kaarten te verbruiken aan Shyguys en Swoopers.

Erg jammer weer. Grafisch is het super scherp en alle kleine details in de papieren wereld kloppen. Alle dialogen lijken door Samael te zijn geschreven en geniet er van om met elke NPC een praatje te maken. Maar het vechtsysteem is weer zo enorm stom. Ik snap niet wat er mis was met een knop voor hamer, spring en speciale aanvallen. Zo nu een dan een item verorberen en daarna je partner laten vechten. Waarom moet alles weer zo'n fokking wegwerp sticker of kaart zijn? Waarom!?
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 17-10-2016 12:10
Quote:
Afgelopen zondag verder gespeeld en waar ik dus eerst dacht dat je kaarten onbeperkt gebruikt konden worden bleek het dus dat je kaarten werden weggegooid nadat je deze had gebruikt. Precies hetzelfde als met de stickers uit Sticker Star. Ik had aan het begin dus zoveel kaarten dat het mij helemaal niet opviel dat ze werden weggegooid. Het vecht syteem is dus nog een stap verder terug van SS. Want naast dat je mag gaan speuren naar kaarten (in SS stickers), geld grinden voor kaarten (in SS stickers), naar de winkel terug mag gaan om kaarten te kopen (in SS Stickers) en vervolgens een kaart (in SS een sticker) selecteert om aan te vallen, mag je deze nog inkleuren (naar eigen smaak hoe ver) en naar het scherm swipen.

Dit systeem maakt het spel onnodig lang. Of je een RPG verzint waar je zwaard telkens breekt na elke aanval en terug mag gaan naar de smith om deze weer te laten maken. En ik weet dat dit systeem al bestaat in een aantal RPGs maar ik hoef dat soort onzin niet te hebben in mijn Mario RPGs.

Bij het eerst uurtje spelen dacht ik dat het kaart systeem zou werken als de Battle Network series; Aan het begin van elk gevecht kreeg je een set verschillende chips uit een folder van maximaal 30 chips die je zelf kan aanpassen. Ik zat al helemaal te fantaseren om een perfecte deck samen te stellen en als een Yu-gi-oh Blue Eyed White Blarggs te summonen. Maar nu wordt elke kaart de ruimte in gemieterd als je er klaar mee bent. Waardoor ik nu elke gevecht uit de weg ga, net als ik Sticker Star, omdat ik geen zin heb om al mijn sterke kaarten te verbruiken aan Shyguys en Swoopers.

Erg jammer weer. Grafisch is het super scherp en alle kleine details in de papieren wereld kloppen. Alle dialogen lijken door Samael te zijn geschreven en geniet er van om met elke NPC een praatje te maken. Maar het vechtsysteem is weer zo enorm stom. Ik snap niet wat er mis was met een knop voor hamer, spring en speciale aanvallen. Zo nu een dan een item verorberen en daarna je partner laten vechten. Waarom moet alles weer zo'n fokking wegwerp sticker of kaart zijn? Waarom!?

Bij vraagteken (rechtsboven de gamepad in het menu) kun je in settings de controls voor battles naar stylus + knoppen zetten. Dan kun je tenminste kaart kiezen met stick/d-pad, op omhoog drukken om in één keer te slepen, A ingedrukt houden om te kleuren, omhoog om te selecteren en weer omhoog om te spelen. Nog steeds omslachtig, maar veel sneller dan met stylus te doen.

Iets later krijg je de mogelijkheid om elke ronde tijdens een gevecht een kaart te kopen (random, maar als je meer betaald is het steeds dichter bij uitzoeken) - als je de spelwereld in aan het kleuren bent en vraagtekenblokken beukt kom je eigenlijk nooit kaarten tekort. Ik heb nooit een kaart aangeschaft in de winkel en kwam er op een gegeven moment achter dat ik aan mijn maximum van 99 kaarten zat en een blazing hammer niet kon oprapen.

Je krijgt verder tijdens de levels zoveel goud, verf en kaarten naar je toegeworpen dat die drie 'valuta' er helemaal niet toe doen. Je hebt overal veel meer van dan je nodig hebt.

Zodra je bij de eerste roshambo-tempel kan en door hebt dat vijanden bij her-spelen hetzelfde doen kun je snel muntjes bij verdienen... ik deed dat overigens niet (versloeg 1x de rockpaperwizard voor het museum) en zit nu al permanent aan de 9999 muntjes.

Dus heb max kaarten, max muntjes en heb nog maar twee van die grote verfsterren.

Dus Dagmar: je bent helemaal gestressed omdat je kaartjes op kunnen gaan en je verf moet gebruiken of mss kaartjes moet kopen... terwijl je alle drie de dingen met zulke grote emmers naar je toe krijgt geworpen in de game dat je erin verzuipt.

oh, mocht je in een oud level niet alle paintspots hebben, raad ik aan die later pas te doen. Als je meer van die grote verfsterren hebt (die er verdacht veel uitzien als Shines), zul je de meeste vijanden uit eerdere levels kapot kunnen maken door er alleen maar op te springen/aan je hamer te laten likken in de wereld en kun je bijna alle gevechten dus overslaan.

Dan zoekt 't een stuk makkelijker naar die laatste witte vlekjes.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 17-10-2016 12:45
Verf is het probleem niet. Daar barst ik van. Zelfs als ik het level inkleur of als ik helemaal leeggezogen wordt door Swoopers en Slurp Guys. Minder sexy als ik omschrijf trouwens...

Geld heb ik ook genoeg. Ik ben zo'n krent dat ik niks uitgeef en ik sla elke doosje voor een muntje. Minder sexy als ik omschrijf trouwens...

Maar momenteel ben ik op zoek naar die laatste lege vlekken in een level om in te kleuren en ik krijg nog amper kaarten als ik rondloop. In gevechten heb ik de pech om alleen maar hamer kaarten te krijgen bij Swoopers en Buzzy Beetles. En als ik een nuttige kaart heb is dat een Kopie Ding kaart. Waar meteen een animatie van wordt afgespeeld waar ik niet omheen kan. Weer onnodig tijd kwijt. Zeker als het maar 1 Swooper is die ik moet verslaan. Bij een volgend gevecht ben ik al die hamer kaarten kwijt aan Shy Guys omdat ik geen reden had om meer kaarten te kopen in mijn beurt.

Die stap om aanvallen te kopen of te vinden voelt gewoon onnodig aan. Als ik een half uur geld moet grinden voor een sterkere hamer of om te levelen omdat ik niet sterk genoeg ben is dat wat anders dan een half uur grinden voor 5 kaarten die je in 2 gevechten kwijt bent. Het eerste geeft nog een gevoel van progressie. Het tweede geeft een gevoel van een cirkel waar je maar in blijft zitten. Kaarten kopen om te vechten > Vechten om kaarten te kopen.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8302   3) 17-10-2016 15:19
Quote:


Maar momenteel ben ik op zoek naar die laatste lege vlekken in een level om in te kleuren

Ook minder sexy als je omschrijft zeker?
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 17-10-2016 16:01
Maar... je hoeft niet te grinden voor geld. Je rent naar de roshambo tempel, krijgt in ronde 1 die je uit je hoofd weet 300 muntjes, ronde 2 800 en ronde 3 een kaart EN 1000 muntjes.

Dan ga je naar de dude aan de linkerzijde en laat je hem je opnieuw naar binnen sneaken voor 100 muntjes en harkt weer 2100 muntjes binnen.
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12810   8) 17-10-2016 16:13
En voor die match is het uit mijn hoofd |||Spoiler||| papier, papier, steen |||Spoiler||| die je moet spelen en dan win je.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 17-10-2016 16:30
Quote:
Maar... je hoeft niet te grinden voor geld. Je rent naar de roshambo tempel, krijgt in ronde 1 die je uit je hoofd weet 300 muntjes, ronde 2 800 en ronde 3 een kaart EN 1000 muntjes.

Dan ga je naar de dude aan de linkerzijde en laat je hem je opnieuw naar binnen sneaken voor 100 muntjes en harkt weer 2100 muntjes binnen.
Kom op Samster. Dat ís een voorbeeld van een grind methode. Jouw voorbeeld is alleen een stukkie korter om een achterlijk hoeveelheid muntjes te krijgen.
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12810   8) 17-10-2016 17:07
Heb het net zelf geprobeerd maar de tegenpartij gebruikte niet steeds dezelfde moves. Ook kwam ik tegen een vingervlugge toad (heeft een handschoen op zijn kop :-D) en daar natuurlijk van verloren.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 17-10-2016 17:45
Quote:
Heb het net zelf geprobeerd maar de tegenpartij gebruikte niet steeds dezelfde moves. Ook kwam ik tegen een vingervlugge toad (heeft een handschoen op zijn kop :-D) en daar natuurlijk van verloren.

Ze gebruiken altijd dezelfde of één van de twee zelfde moves.

|||Spoiler||| Je kunt de twee toads bij de ingang om hints vragen.

De eerste goomba gebruikt altijd steen. De koopa troopa erna steen of papier. De roshambo wizard heb ik blijkbaar al twee keer mazzel mee gehad, maar ja - evt. makkelijk overnieuw te doen aangezien de eerste twee tegenstanders voorspelbaar zijn.
|||Spoiler|||
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 17-10-2016 18:11
Rol: Forum Moderator
Quote:
[..]


Ze gebruiken altijd dezelfde of één van de twee zelfde moves.

|||Spoiler||| Je kunt de twee toads bij de ingang om hints vragen.

De eerste goomba gebruikt altijd steen. De koopa troopa erna steen of papier. De roshambo wizard heb ik blijkbaar al twee keer mazzel mee gehad, maar ja - evt. makkelijk overnieuw te doen aangezien de eerste twee tegenstanders voorspelbaar zijn.
|||Spoiler|||
Dat denk je, maar na 2x ofzo zeggen de Toads dat ze geen hints meer voor je hebben en gebruikt die Goomba gewoon lekker schaar of papier. Kutding.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 17-10-2016 19:16
Lekkere grind tips allemaal. Is maar goed dat ik mijn salaris niet aan het grinden was in Holland Casino. Alles op zwart!
avatar van Jdg
Jdg ( 77 ) 17-10-2016 20:20
Hey, maar als je het echt zo'n rotspel vind dan kun je mijn kinderen wel blij maken door het spel voor een leuke prijs van de hand te doen