Pikmin 1 en Pikmin 2 kwamen origineel uit op de GameCube, deel één stamt alweer uit 2002 en het tweede deel uit 2004. De spellen zijn dus allebei bijna twintig jaar oud. Maar er zijn remakes geweest in 2008 en 2009 voor de Nintendo Wii en op die versie zijn deze remasters gebaseerd. Bij het opstarten van Pikmin 1 wordt gelijk duidelijk dat Nintendo niet super veel moeite in deze remaster heeft gestopt. Het is voornamelijk een nieuw likje verf. Dit geldt voor zowel Pikmin 1 als 2. Beide spellen zijn nu wel een stuk scherper, maar het is duidelijk zichtbaar dat het om oudere spellen gaat. Dit is voornamelijk zichtbaar op de grond en de rotsen. Het doel van alle Pikmin-spellen is eigenlijk om dit zo realistisch mogelijk weer te geven, echter lukt dat in deze versies niet helemaal. Hierdoor ziet alles er net even minder scherp uit dan dat je zou willen. . Het is ondanks de remaster toch allemaal een beetje onscherp en oogt wat verouderd. Het verschil met bijvoorbeeld Pikmin 3 springt meteen in het oog. Ik heb tijdens het spelen van beide spellen geen haperingen ervaren en ze liepen eigenlijk gewoon heel erg soepel. Het viel mij wel op dat het eerste deel er nog wel net iets minder goed uitziet dan het tweede deel. Pikmin 2 is net iets scherper naar mijn mening, maar ik heb hier geen uitgebreide grafische analyses op uitgevoerd. Het valt mij vooral op bij de Pikmin zelf en bij de personages, welke voor mijn gevoel net ietsje minder scherp zijn in het eerste deel ten opzichte van het tweede deel.
Verder is er weinig veranderd aan de spellen. Het verhaal is helemaal gelijk gebleven. Dus in Pikmin 1 moet je binnen 30 dagen je schip zien te repareren door 30 onderdelen te vinden en in het tweede deel gebruik je de Pikmin om allerlei voorwerpen naar je schip te vervoeren om zo de gigantische schuld af te betalen. De manier waarop je speelt moest natuurlijk wel worden aangepast, doordat je nu met de Nintendo Switch-controllers moet kunnen spelen.
Op het gebied van de gameplay is er ook niets veranderd. Als je Pikmin 3 hebt gespeeld dan weet je wat je kunt verwachten. De Pikmin zijn je werkers en je hulptroepen. Terwijl je een onbekend eiland aan het ontdekken bent, gebruik je de Pikmin om puzzels op te lossen. Iedere soort of kleur Pikmin heeft een speciale eigenschap die je nodig hebt om verder te komen in de omgeving of nodig hebt om de puzzels op te lossen of om specifieke vijanden te verslaan. Voorwerpen die je vindt in de wereld kun je dan door de Pikmin naar het schip laten verplaatsen. Wat mij van vroeger was bijgebleven was de tijdsdruk uit Pikmin 1; dit vond ik nu een aantal jaren later nog steeds lastig. Daarbij komt dat als je dus een mindere dag hebt gehad, je er beter voor kunt kiezen om niet op te slaan en de dag opnieuw te spelen. Daarbij valt op dat Pikmin 1 wel echt het begin van de franchise is en het daardoor heel erg minimaal aanvoelt als je terugkomt van het derde deel. Er zijn maar drie soorten Pikmin waarmee de puzzels gemaakt worden. Dit voelt dan echt als een paar stappen terug als het gaat over de beschikbare en bekende puzzelmogelijkheden. Dit is in het tweede deel een stuk beter door de toevoeging van meer soorten Pikmin en de mogelijkheid om de te wisselen tussen de twee hoofdpersonages. Daarbij heeft Pikmin 2 de mogelijkheid om met twee spelers bepaalde missies coöperatief te spelen, wat natuurlijk een pluspunt is.
Conclusie
Ik kan begrijpen dat Nintendo deze remasters van Pikmin 1 en Pikmin 2 nog even snel voor de release van deel vier uitbrengt. Als ik puur kijk naar de remaster, dan is er echt het minimale gebeurd. Beide spellenzien er weer iets scherper uit en draaien nu soepel. Naast de verandering van de controllers zijn er geen grote wijzigingen. Als je echt fan bent van de Pikmin-serie en je wilt ze allemaal op de Nintendo Switch spelen, dan is er nu die mogelijkheid. Mocht je de oudere spellen niet gespeeld hebben, dan zijn ze mogelijk de moeite waard. Echter zou ik dan voornamelijk deel twee aanraden.