De ervaring versus de show
Project CARS heeft natuurlijk wel een aantal extreem gedetailleerd vormgegeven auto’s waar je mee mag spelen, maar in alles spreekt het gevoel dat Project CARS meer draait om de pure ervaring van het rijden met de wagens dan om het spektakel eromheen. Een ervaring die je overigens volledig zelf kunt invullen. Klinkt dat een beetje vaag? Laat het me uitleggen: het spel bevat wel een Career-modus, maar daarbij is geen sprake van een vaste opzet, verhaal of een heel specifiek doel wat je moet bereiken. Dat klinkt misschien wat doelloos, maar in de praktijk kun je zelf je eigen doelen stellen. Project CARS geeft je namelijk de vrijheid om je eigen weg te bepalen. Zo hoef je niet eerst vele tientallen races in lage klassementen te voltooien tot je bij de hogere segmenten belandt; je kunt namelijk meteen de allermoeilijkste races gaan spelen. Je kunt er echter ook voor kiezen om bijvoorbeeld met karten te beginnen, en je langzaam maar zeker via verschillende disciplines omhoog te werken. Dan moet je denken aan racewedstrijden als de Formule 3, Touring Car-races, Supercars en ook Le Mans.
Een klein nadeel van Project Cars is dat er eigenlijk geen sprake is van een tutorial of uitleg die een nieuwkomer duidelijk maakt hoe het spel werkt en in elkaar zit. Dat maakt van de eerste indruk een behoorlijk overweldigende. Ergens is deze keuze ook wel begrijpelijk, want hoe het spel uiteindelijk speelt hangt voor een heel groot gedeelte af van de speler zelf. Alles is namelijk verstelbaar en instelbaar. Wil je graag solo een hele lange baan racen tegen een handjevol AI-tegenstanders? Geef die voorkeuren aan en het komt voor elkaar. Heb je liever een onlinerace met een enorm veld aan menselijke tegenstanders, maar op een korte baan met een hoog rondenaantal? Zo gezegd, zo gedaan.
Oog voor detail
Dat oog voor detail zie je niet alleen terug in de vele mogelijkheden die je voor een race kunt instellen, maar ook als het aankomt op de auto’s zelf. De auto’s zijn mooi vormgegeven, zowel de buitenkant als het interieur van de wagens zijn heel nauwkeurig nagemaakt. Het gaat echter niet alleen om het uiterlijk als we het over details hebben; ook dingen als motoren van auto’s die op hooglandbanen anders reageren dan op laaglandbanen, de hoogteverschillen in de banen zelf en de waarheidsgetrouwe physics maken al snel indruk. Als je dan ook nog de moeilijkheidsgraad opschroeft door alle hulpmiddelen als ABS etc. uit te schakelen, is Project CARS een enorm uitdagende ervaring die ook heel veel voldoening weet te geven als je een race weet te winnen. Het maakt dan ook niet uit dat het spel misschien niet vele honderden auto’s bevat; Project CARS weet elke wagen die in het spel zit namelijk ook echt anders aan te laten voelen. Elk klein nuanceverschil bij het sturen is dan ook merkbaar. Het is daarbij wel echt aan te raden om een stuurtje te gebruiken, want dan komt het gevoel van de auto’s naar mijn mening net dat laatste kleine beetje beter over. De controller werkt overigens ook uitstekend, maar een goed stuurtje met Force Feedback is bij racegames toch moeilijk te overtreffen.
Donder en bliksem
Op het grafische vlak en de gameplay zit Project CARS dus goed in elkaar, maar het geluid mag bij een racegame ook zeker niet vergeten worden. Daar is ook de nodige aandacht aan besteed. Dat Project CARS een echte simulatie is en geen arcaderacer, merk je doordat er nauwelijks muziek in het spel te vinden is. Het geluid van de brullende motoren, de tikkende regen op de auto’s en het gevoel van snelheid overheersen tijdens elke race. Het voegt alleen maar toe aan de ervaring als je compleet gefocust bent op het maken van snelle rondetijden en de prima geluidseffecten die je in het spel zuigen. De weereffecten voegen daarbij ook echt iets toe aan de sfeer. Als je aan het racen bent op een natgeregend circuit, de bliksem door de lucht flitst en een donderklap in de verte je een enkele seconde weet op te schrikken, weet je dat je een sfeervolle game aan het spelen bent.
Conclusie
Project CARS is misschien op het eerste gezicht overweldigend als het aankomt op de vele mogelijkheden die je tot je beschikking hebt, wat dankzij het ontbreken van een heldere tutorial best af kan schrikken. Kun je daar voorbij kijken, wat ik overigens iedereen aanraad, dan zul je een enorm diepgaande, afwisselende en heerlijk spelende racesimulator aantreffen. Hoewel Gran Turismo al jarenlang ‘The Real Driving Simulator’ als ondertitel gebruikt, mag Project CARS op het gebied van pure gameplay en diepgang die titel eigenlijk wel gaan claimen. Hoewel in een enkele race er geen gedeelde eerste plaats kan zijn, maakt Project CARS in ieder geval een kans op een plekje in de top drie. Slightly Mad (bekend van Need For Speed Shift 1 en 2) mag wat dat betreft trots zijn op het spel wat ze samen met hun gemeenschap en crowdfunding hebben weten af te leveren.
Deze review is geschreven door Gerard Olsder
Oordeel Project Cars (PS4)
- Graphics 90
- Gameplay 80
- Originality 75
- Sound 90
- Replay 95
- Eindcijfer 86