Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Special Forces: Team X (Xbox360)
55 100 1

Review Special Forces: Team X (Xbox360)

Het gaat niet goed met de game-industrie. Steeds meer ontwikkelaars moeten een klein budget verdelen over de singleplayer, multiplayer en ook nog de public relations van een nieuwe game. Iemand bij Zombie Games had waarschijnlijk een goed idee: waarom geen online multiplayer only shooter maken? Het resultaat is Special Forces: Team X (SFTX) geworden. Deze downloadbare titel heeft goed naar de markt gekeken en gezien dat de online gedeeltes van Call of Duty en Halo op zichzelf genoeg spelers aantrekken. Veel spelers in die online modi laten het offline gedeelte namelijk links liggen, wat zonde is want daar zit wel moeite in (en je betaalt ervoor). De vraag is echter: kan SFTX zichzelf overeind houden tussen al die grote kleppers?

Mengelmoes
Zonder geld te spenderen aan PR, kwam deze titel nogal onverwachts uit de hoek. Op de website las ik terug dat eerdere delen uit de Special Forces-reeks voornamelijk populair zijn in Zuid-Korea als toernooi games. Van enige populariteit van deze game in onze regio heb ik nooit wat vernomen, ook al was de GBA-game van Special Forces een leuke Metal Slug-kloon.

SFTX lijkt dus een poging te zijn om voet aan de grond te krijgen in Europa. Voor een klein bedrag kun je deze titel (250MB) al binnenhalen. Je krijgt dan een mengelmoes van bekende games op je harddisk. Er is gekozen voor een derdepersoon perspectief en een sortiment van cel shaded-graphics. Deze look oogt trouwens leuk op plaatjes, maar in beweging schiet de game tekort. Het derdepersoons aanzicht zorgt ervoor dat het gebruiken van cover een belangrijk element wordt. Zoals in dergelijke games betaamt, begin je op level 1 en verdien je bij iedere level nieuwe attributen om je spelfiguur vorm te geven. Wat als eerste opvalt aan SFTX is dat deze attributen verdeeld zijn over twee klassen: uiterlijk en gameplay. Je ontvangt soms een nieuwe skin voor je karakter, andere keren ontvang je een nieuw wapen. Voor een game die zich enkel op online richt zijn alle mogelijkheden echter vrij beperkt. De tien primaire wapens en vijf secundaire wapens lijken redelijk te zijn, maar aangezien vooral de primaire wapens voor mij amper van elkaar te onderscheiden waren, gebruikte ik op level 20 nog steeds één van de basiswapens.



Duplodoos
Behalve het hergebruiken van verschillende elementen van andere games, heeft SFTXtwee leuke nieuwe features. Om teamplay te bevorderen is er een teambonus aanwezig. Blijf je bij een teamgenoot in de buurt, dan zal er een scoreverdubbelaar of zelfs verdriedubbelaar in werking treden. Zo scoor je beduidend meer punten dan in je eentje. Verder kent het spel geen vaste levels. In principe speel je iedere keer een eigen samengestelde level. Voor een potje begint, krijg je een overzicht van de level en kan iedere speler zijn favoriete kaart samenstellen. De kaart bestaat namelijk uit drie delen, waar je op ieder deel een stem kan uitbrengen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een pakhuis, haven of bouwterrein. Aan de hand van de stemmen wordt de omgeving vervolgens opgebouwd, wat meestal verrassend goed uitpakt.

Bugs
Het samenstellen van de levels en de mogelijkheid deze met twaalf man te betreden, eist wel wat van de capaciteit van de game. Het inladen van een level gaat met horten en stoten, maar dat is het ergste nog niet. Doordat de game veel capaciteit kwijt is aan de levels, blijven andere gameplay-onderselen soms achter. Het gebeurde meermaals dat ik buiten de level werd gespawnd. Dat was best eens leuk, maar zonder mogelijkheid tot zelfdoding liep mijn team er behoorlijk verloren bij. Andere keren lijken kogels maar amper aan te komen bij de tegenstander. Net zoals in bijvoorbeeld Borderlands wordt de schade die je berokkend namelijk getoond. Ik zag echter vaker dan mij lief was mensen hele magazijnen leegschieten zonder dat deze schade werd geteld. Voorzichtige conclusie van mijn kant is dat spelers in de verschillende delen van de map niet honderd procent in dezelfde consistente omgeving zaten. Lastig, maar nog niet zo frustrerend als een ander ondervonden probleem. In één week tijd werd ik tweemaal opnieuw naar level 1 gereset (na het onderbreken van een potje, meen ik). Iedereen die wel eens een online game heeft gespeeld, weet wat dat voor je moraal betekent. Opnieuw beginnen kost dan heel wat moeite.



Waar voor je geld?
SFTX kent alle modi die je van een online shooter mag verwachten. Van deathmatch tot een soort Call of Duty’s Headquarters, van King of the Hill tot Capture the Flag:het zit er allemaal in. Dit zit echter in iedere online game deze dagen en het ontbreekt SFTX simpelweg aan spelmodi om zich van de stevige concurrentie te onderscheiden. De beperkte opties om de gameplay daadwerkelijk aan te passen zijn een volgend heikel punt. Dat je ook nog eens geconfronteerd wordt met bugs hier en daar is de spreekwoordelijke druppel om na een paar uur het spel definitief aan de kant te schuiven. Zonder leuke doelen blijft enkel het behalen van achievements (200G) over. Andere redenen om te blijven stijgen in level ontbreken uiteindelijk. Na de zoveelste rare bug had ik de neiging het spel uit het raam te gooien. Onverstandig, want deze zit uiteraard op de harddisk geïnstalleerd.

Conclusie
Zombie Games geeft aan dat het gratis DLC in de loop van de tijd zal aanbieden om het spel vers en leuk te houden. Voor nu zouden zij zich moeten richten op een stabiele game. Als ze dit voor elkaar krijgen en de game inderdaad voorzien van meer opties (meer wapens graag) en “levelbouwstenen”, dan zie ik dit spel nog wel aanslaan als clan shooter. Daar durf ik mijn hand echter niet voor in het vuur steken en ik beoordeel dit spel in zijn huidige staat en niet op basis van potentie. Een krappe onvoldoende is het logische gevolg vanwege de vele frustratiemomenten die de game rijk is. De vraag is echter of Zombie Games nog tijd gaat steken in SFTX in plaats van hun aankomende “sleeperhit” Daylight.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

 

Oordeel Special Forces: Team X (Xbox360)

  • Graphics 65
  • Gameplay 50
  • Originality 50
  • Sound 70
  • Replay 60
  • Eindcijfer 55

Aantal keer bekeken: 7149 

Laagste prijzen voor Special Forces: Team X (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van MarvelousMax
MarvelousMax ( 6070 ) 21-02-2013 21:41
Had er nog nooit van gehoord, en zal er ook nooit naar zoeken doordat ik vertrouw op jouw oordeel
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 21-02-2013 23:01
Is het wel eerlijk en logisch een downloadable game als deze (lage prijs etc) als een volwaardige game te recenseren?
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39435   3) 21-02-2013 23:42
Rol: Forum Moderator
@TimD Vind ik wel. Er zijn genoeg downloadable games die wel echt goed zijn en dus ook een goede review krijgen. Ik ben even de naam kwijt, maar er is een Xbox Live Arcade game à la Castlevania, alleen heb je er een gun en loop je door een basis om je vriendin te zoeken. Ondanks dat die game maar 1200 punten kostte vind ik hem vele malen beter dan een aantal full-priced games uit 2012.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 22-02-2013 00:24
Maar toch. Je kunt een positieve of negatieve beoordeling geven, maar vind het zelf apart om downloadable, goedkope games, een cijfer mee te geven. Een sterrensysteem, zoals de PU doet, zou dan beter zijn. Het zijn geen volwaardige, full price games, dus dan is een normale recensie ietwat apart imo.
avatar van LordUgly
LordUgly ( 3846 ) 22-02-2013 00:39
Ik zie niet wat het verschil tussen cijfers of sterren is. Sterren gaan op een schaal van 1 tot 5 (neem ik aan), en cijfers van 0 tot 100. Je hoeft geen wiskundig genie te zijn om dit om te rekenen.

Een zachte prijs zie ik persoonlijk alleen als een leuke bonus, maar niet iets wat de beoordeling rigoreus zou moeten veranderen. Het is genoemd in de tekst, maar de beoordeling is niet veranderd, en dat vind ik zoals het hoort. Is een game goed, ja of nee, dat is de vraag, niet of de game goed is voor de prijs. Zulke waardeoordelen kan je het beste aan de lezer overlaten, want iedereen vindt een andere prijs laag genoeg om over de fouten heen te kijken. En als ik de review lees is het nou eenmaal een game waar je niet graag je geld aan uitgeeft, of het nu 1 euro of 10 euro of 60 euro is. Het kan zijn dat jij het wel voor 15 euro zou willen kopen, maar de reviewer kan alleen advies geven over de kwaliteit van deze game, een prijs/kwaliteit verhouding ligt voor iedereen toch gevoeliger.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 22-02-2013 01:42
Sterrensysteem is toch wat vriendelijker. En het gaat niet alleen om de zachte prijs, voornamelijk omdat dit een downloadable game is. De lat ligt wat lager, er hoeft minder te worden betaald, dus dan mag er ook wel wat minder streng naar gekeken worden.
avatar van LordUgly
LordUgly ( 3846 ) 22-02-2013 02:55
Ik heb geen idee wat je met "vriendelijker" bedoelt.

En downloadable games hoeven wat mij betreft niet minder streng beoordeeld te worden. Maar als xbla titels die enorm goed zijn, moeten we deze titels dan geen 9.5 maar een 18 geven als cijfer? Volgens jouw logica wel. En zeggen dat de lat lager ligt, ik koop toch echt alleen maar prachtgames van xbla die weinig onder doen voor spellen met een fisieke manier van distributie, en met meer dan 70 xbla spellen ben ik toch echt een grootgebruiker. Er zijn genoeg topgames op xbla te vinden, alleen maar omdat er ook veel rotte appels tussen zitten, betekent niet dat de beoordeling van de goede appels minder streng hoeft te zijn. Als je dit argument zou aankaarten over de indie xbox games, dan zou ik het nog snappen, maar we hebben geen indie marketplace in europa dus ook geen gedoe over schijtspellen. Dit is een spel wat grafisch tegenvalt en qua gameplay schijnbaar weinig interessant blijft, met enkele gamebrekende bugs. Ik weet niet wat een game nog meer fout moet doen voordat het voor jou tegenvalt, maar voor de 1200 ms punten kan ik je een handvol titels aanraden die wel lekker spelen, er redelijk uitzien en leuk blijven na verloop van tijd. Al zouden we de game dus minder hard aanpakken, dan is er geen excuus waarom deze game, in vergelijking met zijn prijsklasse, ondermaats presteert.
avatar van MarvelousMax
MarvelousMax ( 6070 ) 22-02-2013 07:46
Quote:
Sterrensysteem is toch wat vriendelijker. En het gaat niet alleen om de zachte prijs, voornamelijk omdat dit een downloadable game is. De lat ligt wat lager, er hoeft minder te worden betaald, dus dan mag er ook wel wat minder streng naar gekeken worden.
Het gaat niet om het feit dat het goedkoper is, maar dat het een downloadable is en het feit dat die goedkoper zijn. Ik vat hem niet helemaal?
avatar van Beakz
Beakz ( 390 ) 22-02-2013 09:14
Downloadable games gewoon beoordelen als grote games. De ontwikkelkosten zijn lager dus om die reden is de game goedkoper. De game mag kleiner zijn en ik verwacht geen steamacteurs en realistische steden , maar het moet wel gewoon goed zijn. Kijk naar een Trials waar ik meer tijd in heb zitten dan Fifa en Cod bij elkaar.

Uiteindelijk moet een cijfer gewoon aangeven of het leuk is om te spelen en je geld waard is. Anders moeten sites ook rekening gaan houden met aanbiedingen van grote games of een hoger cijfer geven omdat je hem op budgetgaming goedkoper kan scoren :p
avatar van PinkPirateBunny
PinkPirateBunny ( 184 ) 22-02-2013 11:29
Ik ben normaal gezien geneigd de lage prijs mee te nemen in het geven van een punt, maar Special Forces krijgt voornamelijk strafpunten omdat het niet stabiel is. Een buggy online shooter waar je je level kwijt kan raken is het vervelendste wat er kan gebeuren (op game niveau).
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 25-02-2013 11:01
Oké, naja dat bedoelde ik dus: Lage prijs meenemen in een punt, downloadable games zijn vaak goedkoper, dus die hoeven imo niet zo zwaar beoordeelt te worden, tenzij ze mega buggy zijn inderdaad.

En LordUgly: Sterrensysteem is vriendelijker, bekijk het zo: Het lijkt me minder erg om twee of drie sterren te krijgen dan een laag cijfer.