Oude bekenden in een nieuwe wereld
In het verhaal begin je als nieuwe speler van GGO. In tegenstelling tot alle andere SAO-spellen speel je dit keer niet als hoofdpersonage Kirito, maar maak je een eigen personage. Vervolgens kom je de wereld van GGO binnen en duurt het niet lang voordat je Kirito en Asuna tegenkomt. Je raakt natuurlijk bevriend met hen en daardoor ook met hun steeds groter wordende vriendengroep. Alle bekende personages uit zowel de anime als de andere SAO-spellen zijn van de partij. De SAO-personages uit de anime spelen verder geen grote rol in het verhaal, maar ze zijn wel aanwezig.
Het verhaal daarentegen draait voornamelijk om de ArFa-sys android, waarbij jij als hoofdpersoon heel veel geluk hebt en toevallig een zeldzame ArFa-sys x android vindt. Deze versie van de ArFa-sys android is erg zeldzaam en iedereen in de wereld van GGO probeert je de android afhandig te maken. Het verhaal komt erg traag op gang, maar wordt tegen het einde wel iets beter. Voor het eerst in een SAO-spel heeft het hoofdverhaal niets met het verhaal in de anime te maken. Toch is de anime niet helemaal losgelaten en is het verhaal over Death Gun speelbaar als een zijmissie.
Loading…
Fatal Bullet bevat genoeg zijmissies om je bezig te houden. Er zijn vier verschillende soorten zijmissies: normale missies, treasure quests, hunt quests, en unieke missies. Alleen roept de manier waarop je deze kunt doen nog wel wat frustratie op. Deze verschillende soorten missies moet je allemaal accepteren op verschillende plekken. Maar om naar een andere plek te gaan krijg je een laadscherm. Je kunt dus wel bedenken dat je naar veel laadschermen zit te kijken als je even snel wil controleren of er nog nieuwe missies beschikbaar zijn. Het is niet dat de laadschermen lang duren (zo’n 10 seconden), maar het zijn er gewoon te veel. Het was fijner geweest als je alle soorten zijmissies kon accepteren op één locatie in plaats van vier.
De game bevat meer van dit soort kleine frustraties, die toch het spelplezier een beetje bederven. De menustructuur die gebruikt wordt is erg onlogisch. Je kunt bijvoorbeeld niet overal je vaardigheden van je wapens en je gadgets aanpassen. Dat kan alleen in je slaapkamer. En als je een wapen wilt aanpassen, dan kun je deze niet dragen. Wat betekent dat je eerst het wapen moet afdoen, hem daarna kunt aanpassen via de shop, en dan pas weer kunt gebruiken. Dit is gewoon onnodig veel gedoe in menuutjes.
Dit soort kleine ergernissen zouden grotendeel opgevangen worden als er lekker veel afwisseling zou zitten in de gebieden en kerkers. Helaas is dit niet het geval. In de open gebieden is er te veel zand en voelt het erg leeg aan. Vijanden verschijnen ineens voor je neus en moeilijkere vijanden hebben een ander kleurtje in plaats van een ander design. Je kunt de kerkers het best omschrijven als grauwe grijze fabriekshallen waar je doorheen loopt en vijanden neerknalt; dit is het enige design dat er is.
Frustratie wordt ook veroorzaakt door de wisselende moeilijkheidsgraad van de vijanden. Het ene moment schiet je alles erg makkelijk dood, het andere moment heb je ineens veel moeite met normale vijanden. Hierdoor moet je eerst weer een paar uur grinden voor een hoger level en betere wapens, wat op een gegeven moment ook voor irritaties zorgt.
Er is wel een van de minpunten uit vorige SAO spellen opgelost. In voorgaande SOA-spellen was het niet duidelijk waar je heen moest voor een quest.. Dit resulteerde in veel doelloos rondrennen. In Fatal Bullet is dit beter geregeld en zijn er duidelijke markers geplaatst bij de locatie waar je heen moet, wat toch iets van de voorgaande frustraties wegneemt.
Pieuw pieuw!
Wekt Fatal Bullet dan alleen maar frustraties op? Nee zeker niet. Het vechten zit goed in elkaar en heeft veel diepgang. Nou ja gevechten ... je zou het eigenlijk gunplay moeten noemen. Je bent alleen maar aan het schieten op vijanden met geweren en pistolen. Het schieten werkt goed en er zit genoeg afwisseling in het verschillende schietgerei. Bovendien is het photon sword van Kirito ook van de partij, dus als het schieten toch niets voor je is, kun je altijd nog als een soort Jedi met een lichtzwaard gaan vechten.
De gevechten kunnen nogal snel erg hectisch worden met veel vijanden op het scherm. Fatal Bullet bevat daarom een erg handig Auto-Aim systeem, want je zult veel rond moeten rennen om alle vijandelijke kogels te ontwijken. Het Auto-Aim systeem kun je met één druk op de knop uitzetten, zodat je indien gewenst zelf kunt richten en daardoor meer schade bij de vijanden kunt aanrichten. Dit doe je door op specifieke plekken te schieten. Ontwikkelaar Dimps heeft wel wat gerecycled van hun game Freedom Wars voor de PlayStation Vita. Het Auto-Aim systeem lijkt namelijk behoorlijk op het systeem dat gebruikt wordt in dat spel. Daarnaast bevat Fatal Bullet een soort liaan met de naam UFG. Deze functie komt ook uit Freedom Wars. De UFG kun je gebruiken om makkelijk naar hoger gelegen gebieden te komen, dus op deze manier kun je jezelf sneller door de wereld verplaatsen.
Wat ook positief is aan Fatal Bullet is dat er genoeg opties zijn om je personage van nieuwe kleding te voorzien en dat wapens naar hartelust aan te passen zijn. Dit zorgt voor de broodnodige diepgang, iets wat de game goed kan gebruiken. Verder kun je je personage op ieder moment aanpassen en is er voor het eerst een multiplayer aanwezig in een SAO-spel in de vorm van een PVP en online co-op modus. Dit werkt allemaal naar behoren en zorgt voor wat welkome afwisseling. Daarbij moet ik wel melden dat het tijdens mijn speelsessies vaker dan eens lastig was om een lobby te vinden. .
De fatale kogel?!
Ik denk niet dat Fatal Bullet de fatale kogel zal zijn voor de SAO franchise. Want ook al valt er nog genoeg te verbeteren aan de game – een betere menustructuur, minder laadschermen, een beter uitgebalanceerde moeilijkheidsgraad – zit het schieten gewoon goed in elkaar; en daar draait het eigenlijk om. Voor de mensen die een Sword Art Online spel willen in een andere setting is het zeker een aanrader. Voor nieuwkomers is het misschien zelfs wel het meest toegankelijke SAO-spel tot nu toe, al zorgen de genoemde frustratiepunten niet voor het beste visitekaartje. Maar ben jij de rust zelve en heb je zin in een RPG met geweren, dan is Fatal Bullet wellicht een poging waard.
Deze recensie is geschreven door Pascal Jongsma.
Oordeel Sword Art Online: Fatal Bullet (PS4)
- Graphics 60
- Gameplay 70
- Originality 55
- Sound 55
- Replay 55
- Eindcijfer 59