Wie anno 2019 Link’s Awakening wilt spelen heeft geluk, want ontwikkelaar Grezzo heeft deze top-down actie-avonturen game een remake gegeven voor de Nintendo Switch. De game is helemaal opnieuw gebouwd en is stukken gebruiksvriendelijker geworden. Als je de game altijd nog eens hebt willen spelen is dit je kans, want veel beter dan dit wordt het niet. Maar ook als je nog nooit van het origineel hebt gehoord is dit zeker een must have voor je Switch!
Link wordt al snel wakker hoor
Nog even kort het verhaal voor hen die het origineel nooit gespeeld hebben: Link spoelt na een storm op zee aan op het eiland Koholint. Hij kan niet meer van het eiland afkomen, tenzij hij de Wind Vis wekt. Dit moet hij doen door een lied voor hem te spelen op de acht verworven muziekinstrumenten, die je – je raad het vast al - in acht kerkers kunt vinden. Gaandeweg het verhaal kom je er achter dat er iets niet helemaal pluis is op Koholint…
Link’s Awakening is anders dan de doorsnee The Legend of Zelda game: Zelda zelf zit er namelijk helemaal niet in! Ook ben je niet in Hyrule en is er geen Ganondorf of andere duidelijk aangewezen slechterik waar je tegen moet vechten. Het is vrij simpel gehouden, je moet gewoon zien te ontsnappen van het eiland.
Klein maar fijn
In de kerkers krijgt Link nieuwe voorwerpen die hem helpen om vooruit te komen. Denk aan een veer zodat hij kan springen, een armband die hem de kracht geeft zware objecten te tillen, of zwemvliezen zodat hij kan zwemmen. Je keert telkens terug in gebieden waar je al geweest bent, omdat je steeds weer een nieuw voorwerp krijgt, waardoor je net weer dat ene stukje kunt bezoeken waar je eerst nog niet kon komen. Zo voelt het relatief kleine eiland toch groot aan, omdat je meerdere malen naar dezelfde plekken terugkeert, maar toch telkens weer nieuwe stukken ontdekt.
Oud vs. Nieuw
Deze remake is trouw gebleven aan het origineel, elk stuk gras en elke boom staan op dezelfde plek. De manier van bewegen is ook hetzelfde gebleven, je kunt maar acht kanten op, in plaats van vrij bewegen. Dit is eerst even wennen in het begin, zeker als je gewend bent van hedendaagse games dat je in een vloeiende beweging kunt lopen.
Wel zijn er enkele gebruiksvriendelijke upgrades uitgevoerd. Zo had je op de Game Boy maar twee knoppen om al je voorwerpen mee te gebruiken en moest je telkens in het menu Link van een andere uitrusting voorzien. Gelukkig heeft de Switch veel meer mogelijkheden en kun je nu gewoon onbeperkt je zwaard en schild gebruiken. Je X- en Y-knoppen kun je nu gebruiken om voorwerpen als je veer, bommen en pijl en boog op te zetten. Je bent ze nog wel af en toe aan het wisselen, maar niet zo vervelend vaak meer als vroeger. Nog enkele noemenswaardige gebruiksvriendelijke verschillen zijn dat de game automatisch opslaat, de kerkers ook onthouden wat je al gedaan hebt en er zijn meer Warp punten (om snel naar een ander gebied te reizen).
Ook kun je nu op het eiland grote afstanden afleggen zonder dat er telkens een nieuw scherm moet worden geladen. Het eiland vormt nu meer één geheel en je kunt meer om je heen kijken. Het nadeel hiervan is wel dat er even een gigantische framedrop ontstaat wanneer je “van scherm naar scherm” loopt. Ook ontstaan er framedrops wanneer er veel bewegende elementen in beeld zijn, wat heel jammer is, want de Switch zou dat makkelijk aan moeten kunnen. Kijk maar naar een game als Breath of the Wild. Maar dit is dan ook één van de weinige minpunten van de game.
Laat je zwaard eens links liggen
Net als in het origineel zijn er voldoende minigames: je kunt weer vissen, raften en je frustreren achter de grijpmachine. Ook vindt er weer een ruilspel plaats. Al deze elementen zorgen voor een leuke afwisseling tussen de kerkers door. Je bent niet alleen maar monsters aan het verslaan. Ook hoef je niet alles alleen te doen, je krijgt af en toe hulp doordat je een maatje mee op sleeptouw moet nemen. Denk aan BowWow de Chain Chomp of Marin!
De camerawinkel is er echter uitgehaald. In plaats daarvan kun je in de hut van Dampé zelf kerkers maken, als een soort Super Mario Maker. Alle kamers waar je al in geweest bent kun je gebruiken. Dit is een leuke toevoeging, maar het mist wel wat functionaliteiten. Zo kun je bijvoorbeeld niet zelf kiezen welke trappen je met elkaar laat verbinden, wat nogal tot wat frustraties kan leiden.
Ook kun je alleen maar je eigen ontwerpen delen door ze op te slaan op een Zelda gerelateerde amiibo. Als je wilt dat iemand anders je kerker speelt dan moet je die amiibo aan een vriend uitlenen. Het is een gemiste kans dat je je eigen gemaakte kerkers niet online kan delen. Wel is het leuk om een vriend/partner/kind je eigen gemaakte kerkers te laten spelen op je eigen Switch en ze te zien zweten. Het enige wat de Link amiibo die bij deze game is uitgekomen als extra te bieden heeft is dat het een effect geeft voor in deze ‘Dungeon Maker’, je kan dan tegen een Schaduw Link vechten.
It’s a me, Mario?!
Leuk in deze game zijn de vele Mario- en andere Nintendo-referenties. Een personage dat sprekend op Mario lijkt, en natuurlijk de vele vijanden als Goomba’s, Piranha Plants, Shy Guy’s, noem maar op! Zelfs een Kirby! Ook zijn er gedeelten die je moet afleggen op de klassieke Mario platform manier.
Color Dungeon? Color Koholint!
Wat nog wel het meeste opvalt is de prachtige grafische stijl. Want wat spat deze game van je scherm af! Er is een super mooie kleurrijke wereld neergezet, het is zo gemaakt alsof de personages plastic speelgoedfiguren zijn, met de glans die ze hebben gekregen. Link op je scherm lijkt exact op de plastic amiibo Link. Het is gewoon een ontzettend schattige game geworden. Een interessante keuze van ontwikkelaar Grezzo is dat ze ervoor gekozen hebben om de boven- en onderkant van de game wazig te laten worden. Zo ligt de nadruk nog meer op alles wat in het midden van je scherm wordt afgebeeld. In het begin is kijkt dit even raar, maar je went er al snel aan en op een gegeven moment valt het helemaal niet meer op.
De soundtrack is ook echt prachtig. Het hele orkest is ervoor uitgerukt om alle bleepjes en blopjes van het origineel een upgrade te geven. En wat voor één! Je blijft nog vaak de Ballad van de Wind Vis neuriën na het spelen van deze game.
Maar retrogames zijn toch veel moeilijker?
Hoewel oude games vaak de reputatie hebben lastig te zijn en snel te straffen, valt dat met Link’s Awakening reuze mee. Ja natuurlijk, als je de game voor het eerst speelt kom je af en toe vast te zitten, maar dat is helemaal geen ramp. Je kunt om tips vragen via een telefoonboom, ook kun je de monologen van je hulp-uil terug lezen. Hierdoor moet je iets makkelijker door de game kunnen komen als je vast zit. Ook is het wel fijn voor de wat jongere spelers onder ons dat de game volledig in het Nederlands speelbaar is.
Als doorgewinterde Zelda-fan zul je natuurlijk niet zoveel moeite hebben met de game en nog wel weten hoe de game in elkaar steekt. Je bent dan minder lang bezig met de puzzels en dan loop je overal wat sneller doorheen. Hierdoor zal de game misschien wat kort aanvoelen. Maar als echte fan is het geen straf om deze game nogmaals in HD te beleven.
Conclusie
The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een pareltje voor de Nintendo Switch. Het is dan wel een remake, maar wat voor één! Voor de gamer die nog niet zo bekend is met de Zelda serie is dit een prima instaptitel. Het heeft de klassieke Zelda formule van kerkers en voorwerpen die je verder helpen. Bovendien is de game niet te moeilijk of te lang. Voor de gemiddelde gamer die al wel een aantal Zelda games heeft gespeeld is dit ook zeker een leuke titel, want het is qua verhaal een beetje een vreemde eend in de bijt. Toch is het zeker de moeite waard om deze aan je collectie toe te voegen. En tot slot is deze remake voor de doorgewinterde Zelda-fan gewoon een lust voor het oog en is het fantastisch om nog eens terug te keren naar Koholint.
Deze review is geschreven door Lisa Halman
Oordeel The Legend of Zelda: Link's Awakening (Switch)
- Graphics 90
- Gameplay 90
- Originality 80
- Sound 90
- Replay 85
- Eindcijfer 87