Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
The Order 1886 (PS4)
69 100 1

Review The Order 1886 (PS4)

The Order 1886 is een titel waar ik al een tijdje nieuwsgierig naar was. Een third-person shooter die zich afspeelt in Victoriaans Londen, een bovennatuurlijk sfeertje met weerwolven en lichte steampunk invloeden bevat? Dan wek je toch zeker mijn interesse. De grote vraag is alleen of ontwikkelaar Ready At Dawn naast buitengewoon mooie graphics ook nog wat anders te bieden heeft.


Maar laat ik eerst kort vertellen waar The Order om draait. In de rol van Galahad zul je een samenzwering op het spoor komen die tot in de hoogste regionen van de overheid voelbaar zal zijn. Galahad is een Ridder van de Ronde Tafel en samen met de andere leden van The Order maakt hij jacht op zogenaamde half-breeds: weerwolven en andere wezens die je tijdens de campagne tegenkomt. Een campagne die je, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en je vaardigheden, ongeveer vijf tot acht uren zoet kan houden. Maar tijdens het spelen van die campagne zat ik meerdere keren met mezelf in tweestrijd. En uiteindelijk leverde dat zowel een lijstje met positieve als negatieve punten op.

Als een interactieve film
Ten eerste de positieve punten: The Order 1886 zit op het gebied van gameplay prima in elkaar. Het coversysteem werkt uitstekend, de gevechten die je aangaat zijn redelijk uitdagend en ook de toevoeging van verschillende quicktime events gooien geen roet in het eten. Een gegeven wat tegenwoordig altijd maar even afwachten is.

Daarnaast zijn de locaties die je bezoekt vervuld van details. Rondwapperende papiertjes, straatverlichting, regeneffecten die sfeerverhogend werken,... Het komt allemaal voorbij. Grafisch is The Order echt een klasse apart. De textures van de omgevingen, de manier waarop de personages vloeiend bewegen en hoe de hoofdpersonages eruitzien,... Het ziet er simpelweg verbluffend uit.

Het spel voelt mogelijk nog extra filmisch aan dankzij twee zwarte balken in beeld. Ik had een tijdje geleden bij The Evil Within nog een negatieve indruk omdat de zwarte balken bij die game ervoor zorgden dat het overzicht soms verdween, maar The Order weet die valkuil te vermijden door het spel meer lineair te houden. Tijdens het spelen had ik af en toe het gevoel dat ik deelnam aan een interactieve film. Dat is zowel goed als slecht. Ik ben namelijk dol op zowel films als games. Enerzijds bleef ik soms na een cutscene stilstaan omdat ik niet doorhad dat ik alweer verder kon spelen. Zo goed ziet het spel eruit. Maar aan de andere kant is het lastig in te schatten hoeveel tijd van de totale campagne ik daadwerkelijk aan het spelen was, in plaats van de rol van toeschouwer. En hoewel de belangrijkste personages van het spel er levensecht uitzien zullen er af en toe ook beduidend lelijkere karaktermodellen voorbij komen. Ondanks dat het slechts sporadisch voorkomt valt het daarom juist wel extra op.


Cutscenes, schieten en zoeken
Tijdens het spelen zul je meerdere voorwerpen op je pad vinden die je kunt inspecteren en waar je extra achtergrondinformatie over het verhaal mee kunt krijgen. The Order 1886 komt in principe op drie dingen neer: cutscenes, korte gevechten en af en toe rustige stukjes tussen die twee ingredienten in waarbij je rond kunt lopen om de omgeving af te speuren. Die drie elementen wisselen soms hun volgorde af, maar veel meer zul je niet voorbij zien komen. Natuurlijk zijn er een paar kleinigheden zoals sloten kraken, electronica uitschakelen door middel van twee kwikmeters en twee eindbaasgevechten. En die komen in de praktijk neer op QTE’s en het afwisselen van twee slagknoppen.

Wat me ook bij de minpunten brengt: The Order 1886 is misschien indrukwekkend qua sfeer en setting, maar het spel biedt maar heel weinig gameplay. Natuurlijk, wat er is zit goed in elkaar. Maar het neemt niet weg dat het verhaal en de campagne vooral naar meer smaken, en net als je het idee hebt dat je lekker in het verhaal zit, het avontuur vrij plotseling over is. Daar komt bij dat een hoop verhaallijnen nergens heen gaan of vragen onbeantwoord blijven. Het laat vooral de indruk achter dat The Order 1886 meer een inleiding is dan een op zichzelf staand verhaal.


Daarnaast is het tegenwoordig misschien wel geaccepteerd dat een spel een campaign mode met een lengte van een uurtje of acht heeft, maar daar staat vaak tegenover dat er een multiplayerelement aanwezig is. Op dit vlak schiet The Order simpelweg letterlijk en figuurlijk tekort. Het spel heeft geen enkele vorm van multiplayer en er zijn geen extra modi of extra’s om vrij te spelen. Dit terwijl de locaties daar uitermate geschikt voor lijken. Wat te denken van een modus waarbij je The Order tegen weerwolven laat strijden? Of een simpele Hordemodus waarbij je golf na golf van bovennatuurlijke tegenstanders moet verslaan? Helaas, The Order is simpelweg een ervaring die je een, misschien twee keer (voor de trophies), zult meemaken en daarna niet weer.

Gelukkig zijn die trophies wel redelijk makkelijk te verdienen. Ik heb het spel na een uurtje of acht uitgespeeld en ben hard op weg om mijn platinum trophy later vandaag binnen te slepen. Dat brengt me ook bij het antwoord op de vraag of The Order 1886 zijn geld waard is. Naar mijn mening is The Order vooral een game die ideaal geschikt is om een weekend te huren. Of van een vriend te lenen. Het spel biedt simpelweg te weinig waar voor je geld als je het volledige bedrag betaalt. Het neemt niet weg dat spelen met Galahad en de strijd tegen de half-breeds in het Londen van Jack the Ripper, Arthur Conan Doyle en andere historische figuren vooral naar meer doet verlangen.

Conclusie
The Order 1886 is een spel dat me gemengde gevoelens heeft bezorgd. Een toffe setting, lekkere gameplay en indrukwekkende beelden kunnen niet voorkomen dat het spel simpelweg te weinig te bieden heeft. Als een spel goed aanvoelt, er goed uitziet en naar meer doet verlangen is dat normaal gesproken natuurlijk iets positiefs. Maar als je daar zestig euro voor betaalt mag je ook iets van replaywaarde verwachten. En als je alle cutscenes weghaalt zit je dan misschien op vier uurtjes aan gameplay, en dan ben ik nog royaal met mijn inschatting. Al met al voelt The Order 1886 als een tech demo: het ziet er geweldig uit, maakt nieuwsgierig naar meer en speelt lekker maar het voelt alsof je maar een klein beetje van een groter geheel hebt gespeeld.


Deze review is geschreven door Gerard Olsder.
 

 

Oordeel The Order 1886 (PS4)

  • Graphics 95
  • Gameplay 80
  • Originality 60
  • Sound 70
  • Replay 40
  • Eindcijfer 69

Aantal keer bekeken: 10849 

Laagste 2 prijzen voor The Order 1886 (PS4)

31.49 33.74 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  28.00€ 3.49   € 31.49
Bol.com Partner 8.5
€  33.74€ 0.00   € 33.74

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Angel89
Angel89 ( 444   4) 15-03-2015 03:03
ik vindt het een hele tofe game.
ik hoop zo op een deel 2
avatar van Clamticore
Clamticore ( 4457 ) 15-03-2015 04:27
ik vint het een toffee game
avatar van MilanSven
MilanSven ( 1660   3) 15-03-2015 08:03
Quote:
ik vint het een toffee game

I know what you did there... ;-)

Quote:
Naar mijn mening is The Order vooral een game die ideaal geschikt is om een weekend te huren. Of van een vriend te lenen. Het spel biedt simpelweg te weinig waar voor je geld als je het volledige bedrag betaalt.

Dit idee had ik al over deze game! Zal 'm wel eens voor 2 tientjes van marktplaats plukken.
Wel een mooie, duidelijke review. Ook voor iemand die de game nog niet gespeeld heeft.

avatar van Stubborn
Stubborn ( 1077 ) 15-03-2015 08:27
Ik heb hem met plezier uitgespeeld, ok het was een beetje kort maar ik zoek ook geen 40+ uur spelletjes. Ik heb de platinum behaald dus moest even voor de dingitjes zoeken, duurde in totaal best wel ok.

Goed verhaal en ik zou een 8 geven.
avatar van Nintje deboz
Nintje deboz ( 957 ) 15-03-2015 10:47
Budgetbak game.
avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 15-03-2015 12:46
Als mensen het acceptabel blijven vinden dat games zo kort worden, wordt het alleen maar erger.
Lijkt mij een toffe game, maar niet voor full price.
avatar van Gremlin
Gremlin ( 219 ) 15-03-2015 12:48
Dit is de schooldefinitie van een launch title. Leuk om te laten zien aan vrienden: "Kijk eens hoe mooi!". Alleen in dit geval, komt de game anderhalf jaar te laat uit.

Game is niets speciaals, standaard shooter met standaard verhaal. Jammer dat games op zo weinig plekken nog te huur zijn, want dit is precies een game die je vooral niet kopen maar huren moet.
avatar van Kroon
Kroon ( 878 ) 15-03-2015 14:44
Quote:
Wat me ook bij de minpunten brengt: The Order 1886 is misschien indrukwekkend qua sfeer en setting, maar het spel biedt maar heel weinig gameplay. Natuurlijk, wat er is zit goed in elkaar. Maar het neemt niet weg dat het verhaal en de campagne vooral naar meer smaken, en net als je het idee hebt dat je lekker in het verhaal zit, het avontuur vrij plotseling over is. Daar komt bij dat een hoop verhaallijnen nergens heen gaan of vragen onbeantwoord blijven. Het laat vooral de indruk achter dat The Order 1886 meer een inleiding is dan een op zichzelf staand verhaal.
Dus deze game kent weinig gameplay, en de gameplay die er is bestaat ook nog o.a. uit QTE's. Deze QTE's moeten op hun beurt alleen maar de illusie van interactie geven, want er gebeurt niks als je niet op tijd klikt (waardoor het in de praktijk gewoon een 'play-knop' van een film is). Maar geen nood, want bij deze 'game' ligt de nadruk op het verhaal, en de gameplay is dus van ondergeschikt belang. Daar kan ik nog wel een soort van inkomen. Dat ze dit dan zelfs niet goed schrijven, en het verhaal zelfs niet afmaken(!!!) maakt blijkbaar niet uit, want het krijgt toch maar lekker een 7... onbegrijpelijk.
avatar van Arabyus
Arabyus ( 7576   3) 15-03-2015 15:10
Rol: Forum Moderator
Quote:
Budgetbak game.

Alsdus iemand die de game niet gespeeld heeft.

Anyway heb me prima met het spel vermaakt. Wel uitteraad aan de korte kant maar er zijn games die 2x zolang duren maar me ondertussen slechts de helft van het plezier bieden.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 15-03-2015 19:05
Ik heb sterk het gevoel dat iedereen elkaar maar dom napraat , als het over deze game gaat.
Het lijkt wel of je deze game moet afkraken!
Waarom in godsnaam, het is gewoon een goed spel. Klaar.
De lengte is acceptabel, het verhaal en de setting is erg goed en sfeervol. Controls werken subliem..Niets mis mee.

Als je dit dan vervolgens een techdemo gaat noemen, wil je denk ik enkel maar interessant overkomen. Want klaarblijkelijk heb je werkelijk geen flauw benul wat een techdemo dan is..
avatar van Asuracry
Asuracry ( 1905 ) 15-03-2015 20:18
Eindcijfer een 7? Niet een beetje hoog naar aanleiding van je review?
avatar van Thetick
Thetick ( 133 ) 15-03-2015 21:29
Het is een goede game en ik denk dat het altijd moeilijk is om prijs-kwaliteit-lengte in een cijfer om te zetten. De reviewer heeft gelijk om er een opmerking van te maken, zonder dat hij het cijfer teveel laat beinvloeden. Mensen kunnen dan zelf bepalen of ze het hun geld waard vinden.

Wat betreft de game zelf, zie je meteen hoe ongelooflijk veel werk er in zit en hoe ze echt proberen de graphics naar een ander niveau te tillen. In het begin is er meer cutscene dan actie, naar mate je naar het einde komt, wisselen de actie en cutscenes elkaar beter af. De gameplay is goed. Desondanks is het wel degelijk maar een uurtje of 8-9 op je eerste playthrough en weinig reden om nog eens te spelen. Toch zeker de beste ervaring die ik heb gehad deze generatie (originele games) door sfeer en kwaliteit. Ik denk dat er zeker ruimte is voor zulke games en hoop dat er meer komen.
avatar van 020jeroen020
020jeroen020 ( 719 ) 16-03-2015 09:01
Had hem met 9 uur platina.. alle filmpjes helemaal uitgekeken enzovoort. Ben het ook helemaal eens met de review schrijver. Gelukkig "maar" 40 euro aan uitgegeven. Denk dat ik hem maar voor m'n vriendin platina ga scoren
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 16-03-2015 11:23
Het is eigenlijk heel normaal dat games kort zijn, wat niet meer normaal is is de auto regen en unlimited continues, en totaal geen uitdaging meer, iedereen breezed maar door een game. Stel je voor je had bij COD maar 3 levens en 3 continues zonder autoregen, dan was het een prestatie van jewelste als je hem zou uitspelen... Zelfde voor deze game...
avatar van Ishmanuel
Ishmanuel ( 17 ) 16-03-2015 22:42
Ik snap niet helemaal waarom zwarte balken in beeld positief is, minder beeld is toch altijd een negatief iets?
avatar van Montalvo
Montalvo ( 2830   2) 17-03-2015 00:27
Quote:
Ik snap niet helemaal waarom zwarte balken in beeld positief is, minder beeld is toch altijd een negatief iets?

Het idee erachter is niet dat er 2 balken worden geplaats over de 'scene' heen, maar dat ze daadwerkelijk in 21:9 (nouja, 2.370:1) zijn gecreƫerd, en er dus een breder spectrum te zien is. Zwarte balken is inderdaad minder beeld, maar native een hogere resolutie. Veel films hebben ook zwarte balken, het is immers zonde om de zijkant weg te knippen, liever het hele beeld met balken, dan een afgeknipte versie. Wanneer je de game op een 21:9 scherm zou spelen, zou het een vol beeld moeten geven bij cutscenes. Alle gameplay heeft op een 21:9 scherm weer zwarte balken aan de zijkant.

Er zijn natuurlijk ook valsspelers die wel gewoon zwarte balken op de 16:9 feed plakken.