YS X: Nordics - Deluxe Edition (PS5)
80 100 1

Review YS X: Nordics - Deluxe Edition (PS5)

Ys X: Nordics is het nieuwste deel in de Ys-serie van ontwikkelaar Nihon Falcom. In deze spellen volg je de avonturen van Adol Christin. Het getalletje tien doet vermoeden dat het een vervolg is op Ys IX Monstrum Nox, maar dat is niet het geval. De Ys-serie heeft geen compleet losstaand verhaal in een nieuwe wereld bij ieder nieuwe genummerde titel, zoals Final Fantasy dat bijvoorbeeld doet. Om het verhaal chronologisch te volgen, moet je Ys X Nordics spelen na Ys II, wat meer dan 25 jaar geleden uitkwam. Dit heeft wel voordelen, Ys X: Nordics is hierdoor veel toegankelijker voor nieuwkomers van deze serie. Als ik dan alvast een tipje van de sluier mag oplichten; het is het als nieuwkomer mogelijk wel waard om deze serie te starten bij dit tiende deel.

In de Ys-serie volg je dus de avonturen van het mannelijke hoofdpersonage Adol Christin. In dit nieuwste deel is hij ongeveer 17 jaar oud. Het donkere grauwe thema van Monstrum Nox is ingewisseld voor zon, zee en schatzoekende Vikingpiraten. Ys X Nordics is namelijk een piratenspel  dat veel invloeden haalt uit de Noorse mythologie. De ontwikkelaars hebben ook goed gekeken naar spellen zoals Assassin’s Creed IV: Black Flag en Skull and Bones.

Echte wereld?
De Ys-spellen spelen zich af in een fictieve wereld die lijkt op onze wereld. Zoals de naam al doet vermoeden speels Ys X: Nordics zich af in het noorden van Europa. Het verhaal start nadat Adol aankomt op een boot in een nieuw dorp. Hij heeft een vreemde schelp gevonden die hem magische krachten geeft. Het dorp waar hij is wordt aangevallen door Griegr. Dit zijn de slechteriken uit het spel; een soort van magische wezens die niet gedood kunnen worden door normale zwaarden. Alleen met magie (Mana in Ys) kunnen ze worden verslagen. Adol heeft deze krachten gekregen door de vreemde schelp en kan daardoor samen met een paar anderen ontsnappen op een boot. Wat hierbij heeft geholpen, is dat een van zijn nieuwe vrienden letterlijk aan hem vastzit. Adol is namelijk verbonden aan een Vikingprinses genaamd Karja met een magisch onzichtbaar touw. Mogelijk wordt dit ook door diezelfde schelp veroorzaakt die Adol zijn Mana-krachten gaf. Hierdoor kunnen ze niet meer dan een paar meter van elkaar verwijderd zijn en dus moeten ze alles samen doen. Als Adol en Karja later terugkeren naar het dorp zijn alle bewoners weg. Dit begin leidt tot een zoektocht op zee met veel vragen die beantwoord moeten worden: ‘Wat zijn die Griegr (sommigen kunnen praten zoals mensen) en wat willen ze?’, ‘Wat is die schelp?’ En ‘Hoe kunnen Adol en Karja weer gescheiden worden?’ Op al deze vragen krijg je antwoorden naarmate het hoofdverhaal vordert, wat zeer onderhoudend is met goede personages en slechteriken.

Schip Ahoy!
De boot is de een van de grootste veranderingen in Ys X: Nordics. Je gebruikt hem om de wereld te verkennen en om te vechten met vijandige schepen. Dit deed mij heel erg denken aan het vechten in Skull and Bones. Met als groot verschil dat je in Ys X wel de vijandige boot betreedt om naast de boot de bemanning ook een lesje te leren.  De boot van Adol kun je uitrusten met allerlei kanonnen en andere wapens die je in de gevechten met andere schepen gebruikt. Vechten en varen is niet het enige wat je met de boot doet. Naarmate je verder komt in het verhaal wordt de bemanning van je schip steeds verder uitgebreid. Ieder nieuw bemanningslid heeft een rol of voegt iets toe aan je boot. Zo kunnen ze een nieuwe winkel openen of krijg je toegang tot bijvoorbeeld een kok om eten te maken voor tijdens het vechten en ga zo maar verder. Het leuke is dus dat je op de boot rond kunt lopen en met iedereen gesprekken kunt voeren. Soms geven ze je dan nieuwe zijmissies. Daarnaast voeren ze allerlei gesprekken als je aan het varen bent. Hierdoor leer je steeds meer over hen en over gebeurtenissen in het verhaal of de wereld.  Hier kun je naar luisteren of je kunt meelezen met de tekstblokken op het scherm.

Geef mij al die schatten!
Veel varen zul je willen doen, want de wereld nodigt uit om verkend te worden. Ys X bevat veel eilanden en andere geheimen die ontdekt kunnen worden. In eerste instantie dacht ik dat de uiteindelijke wereld wat aan de kleine kant was, maar ik had het goed mis. Als je het hoofdverhaal volgt, ontgrendel je steeds nieuwe delen van de wereldkaart en uiteindelijk is deze zo groot en gevuld dat je wel even zoet bent met alles doen en ontdekken. Bij aankomst op een nieuw eiland kun je deze vervolgens verkennen met Adol en Karja. Zij zijn de enige twee speelbare personages in het spel en dus altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met een druk op de knop wissel je tussen beide en met een druk op een andere knop vechten ze samen. Zo heb je op drie manieren toegang tot verschillende speciale aanvallen.. Ys X is een actie-RPG met een zeer snel gevechtssysteem. In tegenstelling tot veel andere spellen ligt de focus van het gevechtssysteem meer op blokkeren dan op ontwijken of pareren. Op het juiste moment aanvallen blokkeren doet een agressiemeter groeien, waarna de volgende aanval die je uitvoert meer schade doet. Doordat je snel kunt wisselen tussen Karja en Adol zijn er veel verschillende combinaties van aanvallen te bedenken. Naast het vechten tegen de Griegr bevatten de eilanden veel geheimen zoals verborgen schatkisten of andere begraven schatten. Deze liggen soms op moeilijk bereikbare plekken. Gelukkig is dat geen probleem, want Adol krijgt al snel toegang een soort magisch slingertouw en soort van surfboard. Met het slingertouw kan hij op specifieke punten slingeren over bijvoorbeeld ravijnen en met het kan hij zichzelf sneller verplaatsen en over water heen glijden. Als laatste bevatten veel eilanden ook nog weer een kerker vol met vijanden om te verslaan en meer schatten om te ontdekken. Ontwikkelaar Falcom heeft veel gevarieerde omgevingen gebouwd om te verkennen, waardoor je je niet snel zult vervelen.

Alleen maar goed?
Ondanks al mijn enthousiasme zijn er wel een paar minpunten aan Ys X: Nordics. Waar ik mij in eerste instantie aan stoorde was de grafische staat van het spel. Naarmate ik langer speelde werd dit wel minder, mogelijk raakte ik eraan gewend of had ik genoeg plezier waardoor ik mij er minder aan stoorde. Veel vergezichten als je op je boot zit, hebben een hele lage resolutie. Dat geldt ook voor andere omgevingen in de kerkers of op de eilanden. De ontwikkelaar heeft daar minder aandacht aan besteed dan aan alle personages en de Griegr. Die zien er namelijk wel allemaal goed uit. Het is wel fijn dat het spel superstabiel loopt op 60 beeldjes per seconde, wat gezien het snelle gevechtssysteem mijn voorkeur heeft. Verder valt het op dat niet alle tussenfilmpjes en scènes zijn ingesproken. Dit leidt soms tot hele vreemde overgangen waarin iedereen ineens stil is en je tekst moet lezen in plaats van dat personages praten. Als laatste had ik in een paar tussenfilmpjes dat de tekst in het Japans werd weergegeven, waardoor het verhaal best lastig wordt om te volgen als je net zoals ik de gesproken tekst op Japans hebt staan. Dit is wel makkelijk op te lossen door iedereen Engels te laten praten, maar dat heeft niet mijn persoonlijke voorkeur. Al is de Engelse voice acting niet slecht in dit spel.

Uiteindelijk vind ik Ys X: Nordics een geslaagd spel en was ik zelfs een beetje verrast. Het verhaal is interessant met goed geschreven personages. Het verkennen en vechten met je boot werkt uitstekend. Het interessante gevechtssysteem gecombineerd met de gevarieerde eilanden om te verkennen, zorgen ervoor dat Ys X: Nordics zeker een aanrader is. Dat het er grafisch dan wat gedateerd uitziet moet je dan op de koop toe nemen, maar als pleister op deze kleine wond loopt het spel wel als een zonnetje.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 1148