Demonen
In het voortvarende land Ys is er geen vuiltje aan de zon totdat de demonen binnenvallen en alles en iedereen doden. De mensen vluchten naar tempels hoog in de bergen. De leiders van Ys, twee godinnen genaamd Reah en Feena, gebruiken hun laatste magie om de tempel met de mensen op te laten stijgen naar de hemel, weg van het verwoeste land en de demonen. Deze zijn echter vastberaden om de mensheid uit te roeien en bouwen hun eigen toren. Hier vindt een oorlog plaats en in de chaos die veroorzaakt wordt verdwijnen de twee godinnen. Zonder de godinnen kan Ys niet overleven; ze moeten gevonden worden. Ze zijn niet in de tempel hoog in de hemel, ze kunnen niet in het verwoeste land zijn. Dat betekent dat ze in de demonentempel zijn. Er wordt een zoektocht georganiseerd om de twee godinnen te vinden. Daarnaast is er ook nog de vraag waarom ze zijn weggegaan. Dit alles leidt tot een zeer onderhoudend verhaal.
De bruut of de magiër
Jij begint het spel als Yunica Tovah de krijger of Hugo Fact de magiër en gaat helpen met de zoektocht in de demonentempel. Yunica is de krijger met een bijl die demonen het liefst op korte afstand een kopje kleiner maakt en Hugo doet het doden van een afstandje met zijn staf. In mijn eerste playthrough koos ik voor Yunica en daar had ik geen spijt van. Met haar bijl ging ik op hoog tempo door het spel heen. Uiteindelijk zag ik binnen een uurtje of acht de credits voorbij rollen. Daarna is er de mogelijkheid om het spel nogmaals te spelen met Hugo. Dit is wel een heel andere ervaring dan met Yunica door zijn speelstijl met de staf.
Het vechten wordt nooit echt ingewikkeld. Je kunt aanvallen met het wapen of de magische aanval gebruiken. Ook met Yunica, want het is niet zo dat Yunica helemaal geen magie kan gebruiken; ze kan met haar bijl magische aanvallen uitvoeren zoals een wervelwind en een donderslag. Ondanks dit simplistische systeem heb ik mij nooit verveeld en vind ik het goed werken.
De weg naar boven
De demonentempel waar het gehele spel zich afspeelt bestaat uit allerlei verdiepingen, die jij al springend, rennend en demonen dodend zult gaan verkennen. Iedere verdieping bevat wel een nieuw soort vijand, die weer een andere aanpak nodig heeft om te verslaan. Naast de vijanden zul je puzzels moeten oplossen om verder te komen. Deze puzzels zijn over het algemeen niet moeilijk, maar toch zat ik er bij een paar eventjes vast.
Natuurlijk zijn er items verstopt om je sterker te maken. Zo kun je de kleding verbeteren, wapens verbeteren en heb je bepaalde items nodig om verder te komen. Denk hierbij aan een item waarmee je onder water kunt ademen of waarmee je verborgen ingangen kunt zien.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de fantastische baasgevechten. Ieder baasgevecht is uniek en heeft zijn eigen aanvalspatronen. Het is aan jou om uit te zoeken hoe je hem moet verslaan. Net zoals in de meeste andere JRPG’s zul je af en toe moeten grinden om de baasgevechten aan te kunnen, maar hier heb ik mij nooit aan gestoord.
Conclusie
Ys Origin is voor mij een perfect RPG-tussendoortje. Helemaal om onderweg eventjes te spelen en dan weer weg te leggen. Het is een spel dat niet te lang duurt, voldoende variatie bevat en gewoon lekker soepel wegspeelt. Het spel kost dan ook maar €19.99, wat naar mijn idee een goede prijs/kwaliteitverhouding is. Niet iedere RPG hoeft minimaal 60 uur te duren om een goed verhaal neer te zetten. Daar is Ys Origin het bewijs van. Ben je dus op zoek naar een RPG-tussendoortje voor op de Nintendo Switch en je hebt Ys Origin nog niet aangeraakt, dan is het zeker een aanrader.
Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.