Hoewel Bloodborne een nieuwe titel is, kan je de game niet los zien van de Souls games. Ook Bloodborne is een RPG en ook in deze game zal je, net als in de Souls games, vaak doodgaan. Wanneer je niet bekend bent met de Souls games zal het je misschien frustrerend in de oren klinken dat de game af en toe ontzettend moeilijk is. Maar als je de games van FROM SOFTWARE wel kent, dan weet je ook hoe ontzettend veel voldoening het geeft wanneer je die ene baas, waar je al een uur mee bezig bent, eindelijk verslaat.
Aanvallen loont
In de Souls serie is regel nummer 1: houd altijd je schild omhoog! Zowel Demon’s Souls als Dark Souls 1 en 2 zijn er namelijk op gebaseerd dat je eerst moet verdedigen en daarna pas mag aanvallen. In Bloodborne is dit totaal anders. Nu loont het juist om aanvallender te spelen. Dit komt mede dankzij het health-regeneration-system. Wanneer je geraakt wordt krijg je namelijk een aanzienlijk stuk van je levensbalk terug als je direct hierop een counter aanval plaatst. Dit zorgt ervoor dat je tijdens een gevecht automatisch een aanvallendere houding aanneemt, iets wat de snelheid van het spel ten goede komt.
Qua wapens is er niet zoveel keus als in de Souls games, maar in dit geval geldt echt; kwaliteit boven kwantiteit. Je kunt onder andere kiezen uit een levensgrote hamer, een zeis, een bijl, een zwaard of een zweep met aardig wat stekelige punten. Deze wapens zijn zowel met één, als met twee handen te hanteren. Met twee handen doe je meer schade, maar met één hand ben je sneller en kun je in je andere hand een geweer nemen. Deze gebruik je om bijvoorbeeld een monster uit balans te brengen en hem vervolgens genadeloos af te slachten. Upgrade je wapens direct zodra het mogelijk is, dit zal het spelen een behoorlijk stuk gemakkelijker maken. Toch zal je ook, zoals je gewend bent van de Souls games, veel gebruik moeten maken van het nodige sluipwerk. Het wordt namelijk nog steeds direct afgestraft wanneer je als een kip zonder kop rondrent. Hoewel de ontwikkelaar zijn geloof dus niet verloochend, heeft Bloodborne wel een lager instapniveau dan zijn voorgangers.
Dat Bloodborne toegankelijker is dan zijn voorgangers merk je ook aan de hoeveelheid stats die te levelen zijn, dit zijn er namelijk slechts zes. In het begin zullen de meeste spelers zich met name bezig houden met de Vitality, Endurance en Strength stat, terwijl ze later nog hun Bloodtinge, Skill en Arcane zullen upgraden. Naast deze stats is er een Insight niveau. Naarmate je meer Insight verzamelt, krijg je meer toegang tot de spelwereld en gamemechanics. Zo krijg je bijvoorbeeld je eerste Insight als je de eerste baas hebt gezien, waarbij je met één Insight de mogelijkheid hebt om je bovengenoemde stats te upgraden. De Souls games gaan wat dit betreft een stuk dieper.
Yharnham ademt sfeer
Bloodborne speelt zich grotendeels af in Yharnham; een prachtig vormgegeven gotische stad waar werkelijk alles een duistere sfeer verspreidt. Er heerst een gerucht dat deze stad een potentieel medicijn heeft dat alle ziektes kan genezen. Veel reizigers hebben Yharnham al bezocht om hiernaar op zoek te gaan, maar wanneer jij daar aankomt blijkt dat de meeste mensen in de stad zijn getransformeerd in angstaanjagende wezens. Je bent gelukkig een Hunter en het is aan jou de taak om te overleven en het mysterie van de stad en zijn inwoners te ontrafelen.
Een kritiekpuntje dat men vaak heeft bij de Souls games is dat de omgeving er erg grauw en levenloos uitziet. FROM SOFTWARE heeft bij het creëren van Bloodborne goed geluisterd naar zijn community, want dit is een punt waarop de game in mijn ogen een tien scoort. Het is een fantastische belevenis om door Yharnham en zijn aangrenzende gebieden te lopen. In elk nieuw gebied zal je bovendien nieuwe vijanden tegenkomen. Overal hoor je gejammer, gegrom, hysterisch gelach en geschreeuw van vijanden en (de weinige) bewoners van de stad. Je moet continu op je hoede zijn en het zal je aandacht voortdurend vasthouden. Dit is iets wat goed uitkomt, want zodra je concentratie verslapt zal je regelmatig de woorden ‘YOU DIED’ op je beeldscherm zien verschijnen. Dat is vervelend, vooral als het vier keer achter elkaar gebeurt (en dat gebeurt). Nog vervelender is het laadscherm dat daarop volgt; je ziet alleen het logo en het duurt soms wel veertig seconden voordat je weer mag spelen. Er is gelukkig al aangekondigd dat ze dit gaan proberen te patchen, maar als er dan iets is waarover ik moet zeuren, dan is dit het …
Samen is niet alleen
In Bloodborne is het samenspelen een stuk makkelijker dan bij zijn voorgangers. Waar je voorheen allerlei trucs uit moest halen om samen met iemand uit je vriendenlijst te spelen, is het nu mogelijk een password in te stellen. Op het moment dat jij en je vriend allebei een belletje laten rinkelen, zal de server je bij elkaar zetten als je beide hetzelfde password ingesteld hebt. De meeste bazen zijn best in je eentje te doen, maar als je voor het gemak hulp wilt van een vriend is dit een erg handige functie. Er zijn natuurlijk ook spelers die meer van het offline gamen zijn en dit soort avonturen graag alleen willen beleven. Ik heb nu ongeveer 25 uur in Bloodborne gestoken en ik ben nog geen één speler tegengekomen die mij geprobeerd heeft te dwarsbomen. In theorie zou dat namelijk kunnen, maar tot nu toe blijkt dat nog niet heel veel mensen hier gebruik van maken. In het menu kan je desondanks kiezen of je het spel offline of online wil spelen. Mocht je het risico dat andere spelers in jouw spel komen dus niet willen nemen, dan kan je kiezen voor de offline modus. Een nadeel van offline spelen is dat je geen hints in beeld krijgt. Je keuze is trouwens niet voor de gehele playthrough, elke keer als je de game opstart is het mogelijk om deze keuze te veranderen.
Conclusie
Bloodborne is geweldig! De grote vraag is natuurlijk; is Bloodborne NOG beter dan zijn voorgangers? Het is moeilijk om deze vraag te beantwoorden, omdat FROM SOFTWARE voortborduurt op alle voorgangers. Bloodborne doet de dingen net iets anders en het doet die dingen fantastisch. De sfeer, de graphics, de geluiden, de gebieden, de vijanden, de wapens (soms zo groot als je personage); al deze attributen maken Bloodborne tot een geweldige game. En heb je Bloodborne uitgespeeld, dan ga je gewoon nog een keer in de ‘New Game+’ modus. Kortom, heb je nog geen PlayStation 4 in huis en houd je van een uitdaging? Dan is dit een reden om het apparaat van Sony in huis te halen.
Extra: Tips voor beginners
Omdat FROM SOFTWARE bekend staat om het feit dat ze niet de makkelijkste games maken, zijn hier wat tips om je eerste uren in Bloodborne te overleven:
- Zorg dat je genoeg Blood Vials (levensdrankjes) verzamelt, je zal ze hard nodig hebben.
- Verken ieder hoekje van de wereld. Op deze manier open je shortcuts die je een hoop tijd zullen besparen.
- Neem regelmatig de tijd om je Blood Echoes uit te geven en te levellen. Het is zonde van de tijd om deze te verspelen wanneer je twee keer achter elkaar doodgaat.
- Focus je bij het levellen in het begin met name op Endurance, Vitality en Strength
- Upgrade je wapens, dit is minstens zo belangrijk als het levellen.
- Neem je tijd bij het aanvallen van je tegenstander. Verlam ze tijdelijk met een heavy aanval om het karwei daarna af te maken.
- Las een welverdiende pauze in als het allemaal even niet lukt. Best kans dat je die ene baas de volgende dag tijdens je eerste poging verslaat. Als het nog steeds niet lukt kan je altijd nog een belletje laten rinkelen om je vrienden te laten helpen.
- En tot slot: DYING IS LEARNING!
Deze review is geschreven door Rick van der Linden.
Oordeel Bloodborne (PS4)
- Graphics 95
- Gameplay 95
- Originality 95
- Sound 95
- Replay 90
- Eindcijfer 94