De Xbox 360 heeft de eerste generatie games achter de rug, dus is het nu de tijd om betere games te verwachten die veel meer uit de console moeten halen dan de eerste lading spellen. Ontwikkelaars krijgen steeds meer ervaring en met die ervaring moet je betere games kunnen ontwikkelen. Volgende maand kunnen we wel een aantal games verwachten die het kopen waard zullen zijn. Ondanks dat ChromeHounds begin juli is verschenen, ruime tijd na de launch van de 360, zou je er vanuit gaan dat het hier om een goed spel gaat. Aan de ene kant is dat ook wel zo, maar toch is het niet helemaal perfect.
De ontwikkelaar van ChromeHounds, From Software, heeft bij het maken van het spel vooral gekeken naar de Xbox Live opties. Opzich een goed idee maar dan moet je natuurlijk niet de Single Player vergeten. De Single Player is nog altijd de beste manier om de beginselen onder de knie te krijgen van een spel, daarna kun je online gaan om te kijken hoe goed je bent geworden door de Single Player. De Online modus wordt daarom ook meestal gebruikt om je kennis uit te breiden en nieuwe tactieken aan te leren. ChromeHounds is daar een uitzondering op, alles wat je offline leert zal al snel je andere oor uitkomen, er zitten levels tussen die een beetje de moeite waard zijn, maar al snel wil je niets liever dan de levels uitgespeeld te hebben.
Tot overmaat van ramp is de Single Player nog groot ook, waardoor het lijkt alsof er nooit een einde aan gaat komen. In totaal zijn er 6 verschillende Hounds en de Single Player is zo ingedeeld dat je specifieke levels voor elk type krijgt. Als je als Sniper begint, dan zal het verhaal zich bezighouden met de eigenschappen van een sniper. In 7 levels krijg je dan de kunstjes van het vak te zien waarna je het verder zelf mag uitzoeken. Per level ben je ongeveer 15 minuten bezig dus reken maar uit hoe lang je met al die missies bezig bent. Inderdaad, ruim 10 uur. Meestal juich ik lange Single Players alleen maar toe maar bij dit spel had het best 5 uur mogen duren, en zelfs dat zou gaan vervelen.
De enige reden om de Single Player te spelen, is omdat je daarmee onderdelen kunt vrijspelen voor je eigen Hound. Na elk level krijg je zo’n 2 nieuwe onderdelen waarmee je dan een Hound kunt maken. In het begin heb je nog helemaal niks, maar zo langzamerhand krijg je een onderstel en wat wapens. Na verloop van tijd kun je jouw Hound ook camoufleren met een ander kleurtje zodat je minder opvalt in bepaalde gebieden. Het bijkomende voordeeltje van het uitspelen van de Single Player, is dat je na elk type Hound wat achievementpunten erbij krijgt.
Maar gelukkig hebben de makers zich op één punt weten te redden van de ondergang, en dat is de Online modus. Zoals ik al zei, was de Single Player bedoeld om wat saaie ervaring op te doen. Alles gaat altijd zoals het script het wil en online is dat totaal anders. Via Xbox Live krijg je te maken met echte gamers, geen gescripte acties die elke keer hetzelfde doen, maar doordachte plannen. Een doordacht plan hoeft dan niet altijd positief uit te pakken, maar alles is beter dan wat de computer laat zien.
Conclusie
Ondanks de online mogelijkheden spreekt het spel mij persoonlijk niet aan. Misschien kent iemand de MechAssault serie op de Xbox nog. ChromeHounds heeft opzich iets weg van deze serie, maar in tegenstelling tot MechAssault, zal ChromeHounds nooit het lijst ingaan van beste games. Als je MechAssault een aardig spel vond, dan kan ChromeHounds misschien voor een paar weken wat zijn, mocht je echt toe zijn aan een nieuw spel omdat je niks te doen hebt, download dan Pac-Man of één van de andere nieuwe Arcade Games. Sterker nog, voor minder geld kun je alle vier de nieuwe Arcade games downloaden voor minder dan ChromeHounds en je houd er nog meer plezier aan over ook.
Oordeel Chromehounds (Xbox360)
- Graphics 80
- Gameplay 70
- Originality
- Sound 80
- Replay 50
- Eindcijfer 65