Gespeeld op Xbox One X
In 2008 kondigde ontwikkelaar CD Projekt RED aan dat ze bezig waren met het maken van een titel in het Cyberpunk universum. Nu, twaalf jaar later, is dan eindelijk Cyberpunk 2077 voor meerdere systemen beschikbaar. Is de game het lange wachten waard, of kun je beter even wachten met een aanschaf? Wij zochten het voor je uit.
Het is een lange weg geweest die ontwikkelaar CD Projekt RED heeft afgelegd. Natuurlijk is de studio voor veel mensen vooral bekend als makers van The Witcher 3. En ja, dat is inderdaad een geweldige game. En nee, dat was zeker niet meteen bij de lancering van die game ook het geval. Een ambitieuze titel die pas na een grote berg aan updates en patches zijn uiteindelijke vorm wist te bereiken. Helaas is dat naar alle waarschijnlijkheid ook het traject dat de studio nu met Cyberpunk 2077 moet bewandelen. Want om te zeggen dat de release van Cyberpunk 2077 allesbehalve vlekkeloos is verlopen? Dat is misschien op de rand van 2020 wel een beetje een understatement. Maar laten we bij het begin beginnen.
Cyberpunk 2077 is een RPG gebaseerd op een bordspel uit de jaren tachtig. Cyberpunk 2020, wat de titel van het bordspel meteen heel actueel maakt, was destijds vooral vernieuwend door de diepgaande scenario’s, de setting met glamrock en punk, het gebruik van cybernetica om je personages te verbeteren en de toekomstsetting zoals we die ook vaker in science fiction films zoals Blade Runner voorbij hebben zien komen.
Een aardig begin
In deze wereld neem jij de rol van V op je, een huurling die je bij de start van de game zelf moet vormgeven. Van de kleuren van zijn/haar/hun ogen, tot het geslacht van je personage, het komt allemaal voorbij. Inclusief verschillende groottes en vormen. Want wat veel mensen op basis van het perspectief van de actie makkelijk vergeten is dat Cyberpunk niet slechts een shooter is, maar een redelijk diepgaande RPG waarbij je keuzes invloed hebben op je avontuur.
Al bij de start van het spel moet je een keuze maken tussen een drietal achtergronden. Deze keuze bepaalt hoe jouw personage de wereld bekijkt. Ben je een Nomad, een Streetkid of een Corpo? Als Nomad hoor je bij een rondtrekkend gezelschap dat vooral vrijheid op prijs stelt. Als Streetkid ben je op de straten van Night City opgegroeid en weet je hoe je makkelijk connecties legt en als Corpo kom je meer uit een welgestelde achtergrond waarbij het bedrijfsleven, macht en geld vaak leidend is voor de mensen om je heen.
Ongeacht je keuze moet je vervolgens in de openingsproloog van het spel meerdere keuzes maken. Hoe red je iemand uit een hol van tegenstanders? Ga je sluipend te werk of liever guns blazing? Hoewel het spel duidelijk neigt naar een voorzichtige aanpak word je niet afgestraft als je dingen op je eigen manier aanpakt. Keuzevrijheid, verschillende manieren van spelen en solide aanvoelende gunplay maken de eerste uren van het verkennen van Night City erg leuk om te doen.
Eerste barstjes worden al snel zichtbaar
Tijdens mijn tijd in Night City op de Xbox One X merkte ik af en toe wat grafische glitches. Zo waren er geregeld wat kleine clippingproblemen met personages en hun kleding, ontbraken wapens in de handen van personages die duidelijk het idee hadden dat ze wel iets vast hadden en viel ik sporadisch een keer door de map. Nu waren dit af en toe dingen die ik als irritant maar nooit super ergerlijk heb ervaren. Toch zijn spelers op de PS4 en de originele Xbox One een stuk minder gelukkig met de hoeveelheid problemen waar ze tegenaan lopen. Dat Sony Cyberpunk 2077 inmiddels ook van hun PS Store verwijderd heeft geeft wel aan dat CD Projekt RED hard aan de bak moet om hun reputatie te redden.
Veel reviewers hebben de game op de PC mogen reviewen, en het is duidelijk dat de PR-afdeling van CD Projekt RED heel bewust alleen maar beelden van de Xbox One X, Series X, PS4 Pro en PS5 naar buiten heeft gebracht. Het zijn die consoles en de PC die de game redelijk tot goed kunnen draaien. Het neemt niet weg dat vele, in potentie miljoenen, gamers Cyberpunk 2077 in huis hebben gehaald op basis van de beeldvorming en reputatie van de ontwikkelaar. En dat bezitters van de PS4 en Xbox One niet de game krijgen die ze hadden mogen verwachten.
Een korte blik op YouTube levert vele, vaak wel hilarische, filmpjes met glitches en problemen van Cyberpunk 2077 op. En het mag best gezegd worden dat Cyberpunk 2077 een hele sterke game is als alles loopt zoals het hoort. De locaties, muziek, karakters, gameplay en veelzijdigheid van de wereld heeft een enorme hoeveelheid potentie die er in de huidige staat van de game zeker niet altijd uitkomt.
Mogelijkheden te over
Aangezien Cyberpunk 2077 een RPG is zul je in het spel over een flinke berg aan opties beschikken. Hoe rust je jouw V uit? Welke wapens hebben je voorkeur? Welke kleding draag je? In veel opzichten blijf ik het raar vinden om cosmetische keuzes te maken voor een personage dat nauwelijks zelf in beeld is, maar het hoort er nu eenmaal bij. De keuzes voor je karakteristieke vaardigheden zoals Strength, Intelligence etc. hebben vaak gevolgen voor de routes die je kunt nemen. Zo geeft een hogere Strength je de mogelijkheid om gesloten deuren makkelijker te openen. Maar ook betere hackingvaardigheden kunnen je in staat stellen om routes te openen die anders gesloten blijven.
Persoonlijk probeer ik met een RPG altijd een charismatische prater te zijn die zich uit vrijwel elke situatie kan kletsen. Vaak gooi ik wat punten in Intelligence en Strength om toch een beetje een all-round personage te kunnen zijn. Stealth is natuurlijk altijd een optie, en wanneer je tegenstanders vast hebt gegrepen kun je ze bewusteloos laten gaan of simpelweg vermoorden.
Een haastklus van twaalf jaar hard werken?
In de kern is de gameplay van Cyberpunk 2077 dus zeker solide en vermakelijk. Toch is het wel opzienbarend dat een game die voor de release van de PS4 en Xbox One al is aangekondigd niet fatsoenlijk op de instapmodellen kan draaien. De framerates zijn in sommige instanties zo laag als tien frames per seconde, wat eigenlijk betekent dat je beter naar een diashow kunt kijken. Daarnaast lijkt de hoeveelheid voetgangers ook beperkt en zie je ze af en toe ook vastlopen in hun beperkte routines. Ergens zijn dergelijke technische problemen enigszins te begrijpen, aangezien het spel natuurlijk voor een grote hoeveelheid systemen ontwikkeld is en er bij de studio, waarschijnlijk tot het moment van de release en ook de komende maanden nog, al vele uren extra zijn gewerkt om het spel af te proberen te maken. In veel opzichten lijkt Cyberpunk 2077 een beetje ten onder te zijn gegaan aan haar eigen ambities. Hoewel de inhoud van het spel qua systemen aardig in elkaar zit, is het de afwerking die duidelijk te wensen overlaat.
Ik heb er wel vertrouwen in dat CD Projekt RED de komende maanden de staat van de game wat zal kunnen verbeteren op de PS4 Pro, Xbox One X en PC. Maar wat betreft de staat van de versies op de PS4 en Xbox One heb ik mijn bedenkingen of de systemen simpelweg niet te zwak zijn om het spel in een acceptabele vorm te draaien. Natuurlijk was de release van The Witcher 3 op de consoles ook geteisterd door bugs, rare vastlopers en een matige framerate en CD Projekt RED wist die game uiteindelijk ook goed op te poetsen. Maar Cyberpunk 2077 is qua systemen, patronen en intensiteit van de verschillende systemen een heel ambitieuze titel. Dat maakt het ook meteen een stuk ingewikkelder om problemen op te lossen.
Conclusie
Cyberpunk 2077 is een lastige game geworden om te reviewen. Tijdens mijn avontuur met V heb ik mooie, spannende, interessante en vooral unieke ervaringen meegemaakt die helaas niet altijd even overtuigend waren door de glitches waar ik tegenaan liep. Als een setting zo mooi wordt neergezet, de personages vrijwel allemaal als driedimensionale karakters worden opgebouwd en de gameplay in potentie lekker speelt, dan is het zo ontzettend jammer als de beleving ruw teniet wordt gedaan doordat je door een map valt, texturen ingeladen worden op personages of er rare problemen ontstaan in de AI van tegenstanders.
Nu is het natuurlijk zo dat sommige spelers het spel zullen doorlopen en nooit tegen een probleem aan zullen lopen. En andere spelers zullen nauwelijks door missies heen kunnen komen omdat het spel bepaalde segmenten niet goed inlaadt. Dat is nu eenmaal wat er kan gebeuren bij een game dat zo ingewikkeld is opgebouwd. Maar omdat de problemen van Cyberpunk 2077 op een vrij grote schaal tevoorschijn komen, is het naar mijn mening beter om de game een tijdje links te laten liggen en te wachten tot de meeste problemen verholpen zijn. Het eindcijfer hieronder is bedoeld als gemiddeld oordeel voor alle versies. Natuurlijk zou de PC-versie een hoger cijfer scoren, aangezien die het best aardig doet. Maar het zou misleidend zijn om de slechte prestaties van Cyberpunk 2077 op de PS4 en Xbox One te negeren. Als alle bugs verholpen zijn mag er minstens een volle budgy bij opgeteld worden. Maar tot die tijd stelt Cyberpunk 2077 toch een beetje teleur.
Deze review is geschreven door Gerard Olsder.