Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi (Xbox360)
70 100 1

Review Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi (Xbox360)

Dragonball Z is al jaren van de Nederlandse buis verdwenen, in het land van de rijzende zon is de serie echter nog redelijk hot. Elk jaar komt er nog een Dragonball Z game uit, die steeds weer opnieuw de oude saga´s oprakelt. Na een jaar van stilte in de serie, komt Namco Bandai nu met Dragonball Z Ultimate Tenkaichi.


Scherper dan ooit
Als je één van de eerdere Dragonball Z games in de Tenkaichi serie hebt gespeeld, dan weet je precies wat je kunt verwachten. In Ultimate Tenkaichi zit een uitgebreide story mode waarin je alle belangrijke gevechten uit de serie naspeelt. Nieuw is dat het verhaal je wordt uitgelegd door middel van filmpjes die er beter uit zien dan de serie dat ooit op televisie heeft gedaan. De mooie filmpjes worden afgewisseld door de bekende saaie lappen tekst die de situatie van een gevecht proberen te verduidelijken.

De gevechten vinden plaats op diverse bekende locaties. Van het World Tournament toneel, tot de planeet Namek en zelfs de maan wordt aangedaan. Vreemd genoeg, is net als in Raging Blast de Hyperbolic Timechamber als arena verdwenen. Dit was naar mijn mening de leukste arena omdat hier weinig obstakels in de weg stonden. Een overwinning kwam dan altijd aan op jouw vaardigheid.
Voor de echte fans is de game volgepropt met dingen die je kunt verzamelen, van alle karakters en hun transformaties, tot nieuwe speciale aanvallen en diverse pakjes voor alle vechters. De game zit werkelijk tjokvol met vrij te spelen goodies.

Je mond valt open
Aan het vechtsysteem is flink gesleuteld. Stoten en slagen komen filmischer over dan ooit. Ook de verschillende speciale aanvallen zoals Gohan’s Masenko en Goku’s Kamehameha zijn bijna niet meer van de serie zelf te onderscheiden. Wanneer iemand een speciale aanval uitvoert, wordt alles stil gezet om cinematisch te tonen hoe een personage zijn aanval aanpakt. De tegenstander kan nu niet meer weg vliegen, maar moet middels een knoppencombinatie er voor kiezen om de aanval te blokken, ontwijken of te counteren. De mogelijkheden die je hebt hangen af, van hoeveel kracht je hebt opgebouwd door jezelf op te laden. Heb je geen kracht, dan zal de aanval je vol raken.
Als een aanval zijn doel raakt, ontstaat er door de kracht een gigantische krater in de omgeving. De eerste keer toen ik dit ervoer viel mijn mond werkelijk open, wat zag dit er goed uit.


Eentonig
De eerste paar uur heb ik me dan ook prima vermaakt. Daarna komen echter de tekortkomingen bovendrijven. Het grootste probleem met Ultimate Tenkaichi is dat alle gevechten precies hetzelfde gaan.  De gameplay is hierdoor enorm saai. Elke slag of stoot resulteert al in een keuzemenu waarbij jij en je tegenstander een knop in moeten drukken. Gokt je tegenstander verkeerd, dan lanceer je hem de lucht in en vlieg je hem achterna om hem nog paar keer hard aan te pakken.
Je energiemeter is deze keer gekoppeld aan hoeveel keer je je opponent hebt geslagen. Als deze vol is, kun je een speciale aanval uitvoeren die vaak de uitslag van een gevecht al vaststelt. Als iemand eenmaal in een flow zit, is die bijna niet te stoppen. Dit komt door dat zijn aanvalsmeter zich steeds verder oplaadt en jouw verdedigingsmeter bij elke slag steeds verder daalt. Ook als jij op de grond ligt, heeft de winnende titaan tijd zat om zijn verdedigingsmeter op te laden voor het geval je toch iets uit probeert te halen.

De keuze om de verdedigingsmeter en de aanvalsmeter los van elkaar te koppelen is aan de ene kant begrijpelijk. Voorheen ontweek je juist eerst het gevecht zodat je je kon opladen voor een extra sterke aanval. Nu móet je wel vechten om die meter op te laden. De balans tussen de winnende en verliezende persoon is door het flow aspect echter zoekgeraakt.
Waar je voorheen goed moest opletten wat je tegenstander deed zodat je snel een aanval kon ontwijken, kun je nu rustig achterover hangen. Er verschijnt nu een keuzemenu als je opponent een speciale aanval uitvoert. Dit keuze menu zorgt ervoor dat jouw reactie op een aanval heel mooi in beeld kan worden gebracht. Het nadeel is echter dat je in keuzemenuutjes zit te stoeien en je alleen maar zit te wachten tot je keuze is uitgevoerd, in plaats van dat je echt onderdeel uit maakt van de actie.  De gevechten lijken dus zo uit de serie gehaald te zijn, maar dit alles gaat wel ten koste van het gehele gevechtssysteem en dat is jammer.


Conclusie
Dragonball Z Ultimate Tenkaichi begon voor mij erg goed, maar was uiteindelijk door de eentonigheid een teleurstelling. Het ziet er allemaal weliswaar beter uit dan ooit, maar deze schoonheid gaat wel ten koste van de gameplay en dat moet niet de bedoeling geweest zijn. Daarnaast is er moeilijk een doelgroep aan te wijzen voor DBZ: UT. De fans hebben al een eerdere versie gespeeld en kennen alle saga’s nu wel, terwijl nieuwkomers door de gebrekkige manier waarop het verhaal verteld wordt, al snel de weg kwijt zullen raken. Ik begrijp ook niet waarom ze er niet voor kiezen om de originele schrijvers een extra saga te laten schrijven die zich alleen in de game afspeelt, om zo oude fanaten nieuwsgierig te maken en oude tijden te laten herleven.
Voor mij is het gevechtssysteem uit de originele Dragonball Z Tenkaichi nog steeds de beste uit de serie. Dit komt door de snelheid en vrijheid die in die titel zat. Als er ooit een nieuw deel wordt gemaakt, hoop ik dat ze weer teruggaan naar hun roots en meteen de Hyperbolic Timechamber opnieuw op het menu zetten!


Deze review is geschreven door Yorn Soeteman



 

Oordeel Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi (Xbox360)

  • Graphics 90
  • Gameplay 60
  • Originality 40
  • Sound 70
  • Replay 70
  • Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 7460 

Laagste prijzen voor Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van YoghurtBij
YoghurtBij ( 1285 ) 09-11-2011 18:30
Kun je ook iets vertellen over het costumizen van je eigen character?
avatar van Yørn
Yørn ( 4195   27) 11-11-2011 13:30
Rol: Administrator
Het werkt een beetje hetzelfde als in het vorige deel. Ook nu weer kun je bijna alle eigenschappen upgraden met items die je krijgt na het winnen van gevechten. Er zijn een flinke berg aan items te verzamelen waarmee je je schade van speciale aanvallen, gewone aanvallen en andere zaken zoals hoeveelheid leven kunt aanpassen. Je krijgt de items door zowel te vechten in toernooien als in de story mode zelf. Op dat gebied is er genoeg te doen. :-)