EA Sports FC 25 (XboxSeriesX)
70 100 1

Review EA Sports FC 25 (XboxSeriesX)

Een dikke week geleden plofte het nieuwste deel uit de FIF…eh EA Sports FC-reeks op de virtuele mat. Ook al blijft de naam wennen, de serie blijft als constante factor de overgang van de zomer naar de herfst inluiden. Ook voor mij vormt het een ijkpunt in mijn gamejaar, want EA Sports FC 25 (EAFC25) is alweer de achtste review die ik over deze bekende voetbalgame-reeks schrijf. En ieder jaar duik ik allereerst in de zichtbare en voelbare vernieuwingen van de nieuwste telg. Weet EA dit jaar een grotere stap in de juiste richting te zetten na de redelijke voorganger EA Sports FC 24? Je leest het in de review.

Laten we beginnen door onder de motorkap te kijken en dan met name naar de gameplay. EA pronkt daar nog steeds met hun Hypermotion V-technologie, wat simpelweg betekent dat vele bewegingen en gedragingen van spelers zijn geregistreerd middels motion capture om zo voor de meest realistische ervaring te zorgen. Het klinkt allemaal natuurlijk hartstikke mooi, maar in grote lijnen zul je geen enorme verschillen met EAFC24 ontdekken. Het ziet er prima uit en de presentatie voor, tijdens en na de wedstrijd is sfeervol, maar daar houdt het ook op. Toch zijn er zeker subtiele aanpassingen te vinden, wanneer je nog even door blijft sleutelen. Zo is de algehele gameplay in de verschillende modi vertraagd, waardoor het veldspel een stuk realistischer aanvoelt, en is het passen gevoeliger dan je gewend bent. Zo moet je duidelijk beter richten – meer dan eens fabriceerde ik een waardeloze bal tussen twee spelers in – en kun je gelukkig niet meer zonder moeite uit de draai een blinde wereldpass geven. Het is, wat mij betreft, te hopen dat EA deze keer niet zwicht voor de altijd aanwezige roep van gamers om de snelheid in een later stadium alsnog op te krikken. Want het resulteert (vooral online en tegen vrienden) tot nog toe in veel leukere wedstrijden.

Een mooie Rush
Na een paar jaar op pleintjes te hebben gevoetbald in de Volta-modus, maakt deze dit jaar plaats (al kun je nog steeds Volta-wedstrijden spelen via de Kick Off modus) voor een geheel nieuwe spelmodus die de toepasselijke naam Rush draagt. In Rush speel je op klein veld 5-tegen-5 wedstrijdjes van zeven minuten, inclusief aangepaste regels. Dus geen traditionele aftrap, maar rennen richting een rollende bal op de middenlijn (en het team dat het eerst bij de bal is dus met een klein voordeel begint). Rode kaarten zijn vervangen voor een blauwe variant, die een tijdstraf opleveren. Penalty’s betekenen dribbelen richting een één-op-één met de keeper en buitenspel kun je pas in het laatste deel van het veld staan.

Het resultaat: snelle, spectaculaire potjes met veel doelpunten die bovendien erg verslavend zijn. Je bent dan wel behoorlijk afhankelijk van medespelers die beseffen dat mee verdedigen en passen ook een belangrijk element van voetbal zijn, want af en toe zou je je teamgenoten wel van het scherm af willen schoppen. Tot je vervolgens een pot speelt met de juiste mix teamgenoten, waarna Rush als nieuwe modus echt meer dan overtuigt. Met name wanneer je bedenkt dat dit een perfecte modus is om met enkele vrienden als vaste teamgenoten te spelen.

Tactisch meesterbrein met FC IQ
Waar ik ook enthousiast over ben is het nieuwe FC IQ, iets wat de grote tactici onder ons ongetwijfeld zullen toejuichen. FC IQ behelst het nieuwe tactieksysteem dat met name op het gebied van spelersrollen enorm veel mogelijkheden belooft. Deze rollen hebben direct invloed op hoe jouw tactiek op het veld tot uiting komt. Speel je bijvoorbeeld met een hangende spits, wil je buitenspelers hebben met het krijt op de schoenen, of zoek je naar een inschuivende verdediger om een man meer op het middenveld te creëren? Er zijn enorm veel mogelijkheden en het feit dat je tijdens de wedstrijd met enkele drukken op de controller naar een nieuwe tactiek springt, kan een wedstrijd zomaar totaal openbreken of zorgen voor het noodzakelijke slot op de deur.

Buitenspel!
Alhoewel ik ieder jaar wel meekrijg dat gamers last hebben van matige EA servers tijdens online potjes en bugs hier en daar opduiken, zijn ze dit jaar dusdanig aanwezig dat ook ik ze dagelijks tegen ben gekomen. Een vastlopende store in FUT? Start de game maar weer opnieuw op. Plotseling uit de game gegooid na een gespeeld potje of na een drukken op een knop in een willekeurig menu? Het is me al enkele keren overkomen. Spelers die letterlijk door een ander lopen of tijdens het juichen ineens in de lucht zweven na een frivole bokkesprong? Geen incidenten. En dan heb ik het nog niet eens over de menu’s gehad, die vaak net niet goed lijken te reageren op jouw input waardoor het allemaal erg stroperig aanvoelt of zelfs tot gevolg kan hebben dat je een verkeerde selectie maakt. Het geeft wel aan dat EA alles zeker nog niet goed op de rails heeft en dat mag je toch wel als een duidelijk gevalletje buitenspel, met enkele meters, bestraffen. Het kan bijna niet anders dan dat EA een aantal van deze problemen snel zal aanpakken, maar dit had natuurlijk voorkomen moeten worden.

Van FUT tot meer Career
Toch wil ik niet te veel focus leggen op deze slordigheden, want EA weet bovenstaande buitenspelval het grootste deel van de tijd te ontlopen. En dan staan er gewoon weer heel veel verschillende modi voor je klaar. Zo is Ultimate Team natuurlijk weer prominent aanwezig (money, money, money), al zijn de vernieuwingen hier redelijk minimaal. Het populaire Evolutions-systeem is behouden en de Rush modus is op slimme wijze verweven in de FUT-wedstrijdopties. Verder heeft EA eindelijk de (nutteloze) spelerscontracten verwijderd en heb je de mogelijkheid om dubbele kaarten te bewaren in plaats van deze verplicht van de hand te moeten doen. Allemaal kleine verbeteringen, maar verder borduurt het vooral voort op de welbekende basis.

EA weet pas echt serieuze bonuspunten te scoren dankzij de flinke oppoetsbeurt van de Career modus. Het scoutingssysteem is uitgebreid, jeugdspelers worden ouder en spelen Rush-toernooitjes, er zijn meer statistieken en doelstellingen om rekening mee te houden en ga zo nog maar even door. Liefhebbers van deze modus kunnen hier echt vele uren zoet zijn, al zullen de stroperige menu’s ook hier af en toe voor irritaties zorgen.

Wat ook interessant kan worden is de toekomstige toevoeging van Live Start Points, waarbij punten, vorm van spelers, doelpunten etc. parallel lopen aan de echte voetbalwereld en je zo zelf dat pijnlijke resultaat in de Klassieker of El clásico tot een goed einde kunt brengen. Daarnaast zullen er Snapshots geïntroduceerd worden die memorabele momenten in het lopende seizoen vastleggen en waarbij jij in-game de helpende hand kunt bieden. Deze kunnen variëren van het ontslag van een coach, een spectaculaire spelerstransfer, een verrassende ongeslagen reeks of een slecht presterende club die toch nog het tij weet te keren. Later dit jaar zullen we ontdekken of deze nieuwe toevoegingen ook echt de moeite waard zullen zijn.

De vraag of EA Sports FC 25 waar voor je geld biedt is ieder jaar weer een lastige. Het hangt er namelijk van af wat voor een voetbalgamer je bent. Voor sommigen onder jullie is een nieuw deel gewoon noodzaak. Anderen hebben (niet geheel onterecht) genoeg commentaar op EA’s voetbalgame en slaan misschien soms een deeltje over, maar blijven ieder jaar toch weer benieuwd naar het eindproduct. Deze twee groepen kan ik EA Sports FC 25 prima aanbevelen. En ook al voelen de stroperige menu’s, slordigheden en vastlopers als een onnodig domme tackle met gestrekt been, zorgen de toevoeging van Rush en de opgepoetste Career modus voor een fris windje. Gepaard met de subtiele aanpassingen aan de gameplay en de uitgebreide mogelijkheden door het FC IQ-systeem, valt de score uiteindelijk toch de goede kant op. Het is misschien niet de ontzettend hoogwaardige voetbalgame waar we stiekem altijd op hopen, maar als totaalpakket biedt EA Sports FC 25 gewoon weer ontzettend veel uren gameplezier.

Frido van der Wal (ThaHobbit)

Filmprogrammeur bij een bioscoop, filmliefhebber, gamer en sportman in hart en nieren. Houdt zich als Neerlandicus vooral met de eindredactie bezig, maar voor een review op zijn tijd kun je hem ook wakker maken. Of een potje FIFA ...

Aantal keer bekeken: 595

Laagste 3 prijzen voor EA Sports FC 25 (XboxSeriesX)

62.50 3